تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خدا را خالصانه ياد كنيد تا بهترين زندگى را داشته باشيد و با آن راه نجات و رستگارى را ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797620293




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تصويري و تشريحي/غربت تنها بازمانده هنر اصيل اردبيل/ شمارش آخرين نواهاي چكش مسگري


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: گزارش تصويري و تشريحي/غربت تنها بازمانده هنر اصيل اردبيل/ شمارش آخرين نواهاي چكش مسگري
غربت تنها بازمانده هنر اصيل اردبيل/ شمارش آخرين نواهاي چكش مسگري
اردبيل – خبرگزاري مهر: اگر زماني طنين آهنگين چكش 60 مسگر در بازار زرگران اردبيل نواي شورانگيز زندگي اصيل را تداعي مي كرد، امروز غربت سهم تنها بازمانده اين هنر 200 ساله و رو به فراموشي است.

به گزارش خبرنگار مهر، هنر مسگري از جمله هنرهايي است كه قرباني زندگي مدرن و پر درد سر امروز شده و ظروف مسي جاي خود را به ظروف تفلون و شيشه اي داده تا بشر امروز بيش از پيش از اصالت و سنتهاي سرشار از معناي خود فاصله بگيرد.

به دليل پرداختهاي جز در كتب تاريخي منشا درست هنر مسگري در اردبيل مشخص نبوده و تلاشها و بررسيهاي منابع كتبي و شفاهي، قدمت اين هنر را به 200 سال قبل به عقب برد.

ظروف مسي در كاربريهاي مختلف از جمله كاسه، بشقاب، ليوان، پارچ آب، آفتابه، مجمعي، سيني و حتي ديگهاي غذا علاوه بر نگين سفره خانواده هاي ايراني و اردبيلي، عاملي براي سلامت جسمي مصرف كننده بوده و باكتري زدايي و خون سازي تنها بخشي از ويژگيهاي اين ظروف است كه جاي خود را به ظروف سرطان زاي امروزي داده است.

رحمان آفتابي آذر آخرين بازمانده بازار مسگران اردبيل

كانون ساخت ظروف مسي در اردبيل راسته مسگران فعلي در بازار قيصريه است كه گشت و گذاري در آن خاموش شدن نواي چكش شاغلان اين حرفه را به وضوح عيان مي سازد.

تنها بازمانده صنعت مسگري با 70 سال سابقه

تنها بازمانده بازار مسگران "رحمان آفتابي آذر" 85 ساله نزديك به 70 سال است كه به عنوان يادگاري فراموش شده از اين هنر قديمي در بازار مسگران همچنان ظروف مسي مي سازد.

مي گويد چون ظروف بزرگ مسي به فروش نمي رود به شكل ضايعات از اردبيل خارج مي شود و دوباره بخشي از آن توسط مسگران زنجاني در قالب ظروف كوچك به اردبيل بر مي گردد.

صادرات ظروف مسي اردبيل

اما جلوه كار آفتابي آذر تنها در مهارت وي نيست. اين صنعتگر از ظروف عتيقه و حتي متعلق به بارگاه شيخ صفي كه در موزه نگهداري نمي شده ياد مي كند و مي گويد تعمير ظروف قديمي را هم انجام داده است.

بي توجهي به حفظ آثار باستاني موجب شده در سالهاي اخير ظروف بسياري از اين دست به شكل ضايعات از استان خارج شود، بطوريكه برخي از شهروندان معتقدند ضايعات ظروف مسي اردبيل به كشورهاي ديگر نيز صادر مي شود و در اين ميان هيچ اقدامي براي ممانعت از اين مهم صورت نمي گيرد.

بي مهري گريبان سفيد كاري را نيز گرفت

سفيد كاري مس با موادي چون قلع، اسيد سولفوريك، اسيد كلريك و نشادر به منظور احيا و زيبا سازي آن انجام مي شود كه هنري است آميخته به مسگري و لازم و ملزوم آن. سيد كمال سيدي كه ميراث چهار نسل سفيدكاري را از پدران خود به ارث برده آخرين سفيد كار و همسايه هنرمند آفتابي آذر است.

اين صنعتگر كه ماهانه نزديك به 300 ديگ مسي را از سراسر استان سفيد كاري مي كند مي گويد عمر ظروف مسي در صورتي كه در رطوبت نگه داشته نشود تا 50 سال است با اين وجود هر سال لازم است قلع اندود و سفيد كاري شود تا تاثيرات منفي رطوبت و هوازدگي بر روي آن از بين برود.

برخي مواد استفاده شده در سفيد كاري وارداتي و قيمت آن متاثر از تغييرات نرخ كالا هاست، اما مهمترين نگراني اين صنعتگر متوقف ماندن آن در تنها بازماندگان آن است.

وقتي كار يدي ارزش محسوب نمي شود

تنها بازمانده بازار مسگران حتي بيمه از كار افتادگي و بازنشستگي ندارد و به عقيده صنعتگران به دليل بي توجهي به حمايت از اين قشر كار يدي بي ارج و مزد مانده و صنعتگر به سختي معاش خود را مي گذراند.

مغازه كوچك آفتابي آذر كه بوي گذشته هاي سرشار از خاطره را در بر دارد نيازمند نوري است كه با حضور شاگردان اين استاد روشن شود.

اما سلايق امروزي و فقدان برنامه ريزي در اين حوزه دست به دست هم داده تا به عنوان بسياري از صنوف از جمله ساخت سنگهاي تزئيني براي انگشتر كلاسهاي آموزشي داشته باشد، اما يكي از مهمترين صنايع استان به فراموشي سپرده شود.

نه سفيدكاري و نه مسگري توسط فرزندان آخرين بازمانده ها ادامه نمي يابد و ميراث داري هنر پدر به دليل بي مهري كه بر وي روا داشته و عدم حمايتها در كنار پيشه سخت، فرزندان را از پذيرش اين مسئوليت دلسرد كرده است.

نواهاي پاياني هنر مسگري در اردبيل گوش شنوا ندارد

اين صنعتگران اما گلايه اي از بي نتيجه ماندن اطلاع رساني هاي رسانه از جمله صدا و سيما و مطبوعات دارند.

آفتابي آذر مي گويد تا به امروز بارها به مغازه ام آمده اند براي فيلم و عكس و صحبت كه بي تاثير بوده و هيچ تغييري در اين هنر بوجود نياورده است و مثلا ميراث فرهنگي حتي يكبار به سراغ من نيامده و صحبتي با من نداشته است.

چشمان مهربان يادگار ارزشهاي هنري اردبيل نگران سرنوشت اين هنر است، با صدايي نگران تاكيد مي كند اي كاش كسي بار اين صنعت را پس از او به عهده مي گرفت.

مهمانيهاي اردبيل ديگر مزين به سفره هاي مسي نيست و ظروف تفلوني و شيشه اي رقيب صنعتي شده كه هم در فرم و هم در محتوا كم از رقيب دارد، اما بي توجهي به مديريت سليقه مردم باعث شده صنعت مسگري در اردبيل آخرين نواهاي خود را بنوازد.

گزارش: ونوس بهنود

© 2003 Mehr News Agency .

سه|ا|شنبه|ا|25|ا|مهر|ا|1391





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 283]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن