محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796610656
نمونه ايراني فيلم «بدون دخترم هرگز»
واضح آرشیو وب فارسی:جهان نیوز: نمونه ايراني فيلم «بدون دخترم هرگز»
«پرويز اميني» پژوهشگر و جامعهشناس با اشاره به فيلم سينمايي «جدايي نادر از سيمين» گفت: كارگردان به لحاظ زيرساختي جامعه ايراني را آنچنان فاسد معرفي ميكند كه موجهترين طبقات اجتماعي هم در آن نميتوانند اخلاقي زندگي كنند.
«پرويز اميني» در گفتوگو با فارس در تحليل جامعهشناختي فيلم «جدايي نادر از سيمين» اظهار داشت: فيلم «جدايي نادر از سمين» جزو محدود و شايد معدود فيلمهايي است كه مورد حمايت دولت بعد از انقلاب بوده است كه به خوبي از جشنواره فيلم فجر ميتوان فهميد - برگزاركننده آن معاونت سينمايي وزارت ارشاد و شخص شمقدري - همچنين وجود برخي از افراد در هيئت داوران جشنواره مانند عباسي و ابوالقاسم طالبي كه نسبتشان با جمهوري اسلامي معلوم است، همراه با معرفي اين فيلم به جشنواره برلين و تاكيد شمقدري بر انجام رايزني و توافق جهت معرفي اين فيلم به جشنواره برلين حكايت از حمايت همه جانبه دارد.
* فيلم «جدايي نادر از سيمين» حكومتيترين فيلم در عين حال عليه جامعه ايراني
وي با بيان اينكه صداوسيما با در اختيار قرار دادن تيزر تبليغاتي رايگان به فيلم «جدايي نادر از سيمين» در فروش پر رونق آن نقش مهمي ايفا كرده است، افزود: «برنامه هفت» يكي از نقاط مركزي توجهاش در يك ساله گذشته در برنامهسازي، فيلم «جدايي نادر از سيمين» بوده است، يا شبكه يك تلويزيون برنامه «پارك ملت» در نظرسنجي تلويزيوني طوري به جامعه القا كرد كه «جدايي نادر از سيمين» بهترين فيلم سه دهه از ابتداي انقلاب بوده است يا آوردن منتقدي كه اين فيلم را به عنوان بهترين فيلم معرفي كرد، در همين راستا سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران از كارگردان فيلم تجليل كرده است و معرفي اين فيلم به جايزه اسكار كه از طريق معرفي دولتها امكانپذير است، همه و همه حكايت از حمايت حكومت دارد، به طوري كه كمتر فيلمي بوده است كه طي 30 سال گذشته به اين ميزان حكومت از آن حمايت كرده است.
* نادر از سيمين جدا ميشود يا سيمين از نادر؛ بالاخره كداميك؟!
اميني با تاكيد بر اينكه نقد او به فيلم «جدايي نادر از سيمين» مبناي تحليلي دارد، اظهار داشت: نقدي كه انجام ميدهم، از زاويه نقد حكومت نيست، بلكه تلاش در تحليل فيلم است، فرق بين نقد و تحليل فيلم اين است كه در تحليل فيلم، تلاش براي فهميدن پيام اصلي يا در واقع خود فيلم است، هنوز وارد نقد، ارزيابي و داوري نشديم و اينكه تلاش كنيم تا حرف اصلي فيلم را متوجه شويم، لذا با زاويه ديد جامعهشناسي، راجع به فيلم صحبت ميكنم و تمركزم بيشتر روي مضمون و نقدي به عنوان يك شهروند ايراني است.
* فرضيه فيلم «جدايي نادر از سيمين»: ايران جاي تربيت فرزند نيست/ خارج از ايران بهترين مكان براي رشد اخلاق!
وي با بيان اينكه فيلم حداقل در دو مسير اصلي، پيام اصلي خودش را منتقل ميكند، ادامه داد: محتواي اصلي كه فيلم بر آن متمركز است، در بخش اول يا در واقع سكانس اوليه فيلم است كه فرضيه فيلم نهفته است، در واقع فرضيه فيلم جايي است كه سمين با مراجعه به دادگاه، خواستار طلاق است، توجه داشته باشيد كه سيمين ميخواهد از نادر طلاق بگيرد، در حالي كه اسم فيلم «جدايي نادر از سيمين» است، در فرضيه اصلي ميبينيم كه سيمين در دادگاه ميخواهد طلاق بگيرد، در اينجا وقتي قاضي در دادگاه ميپرسد كه دليل طلاق شما چيست، سيمين ميگويد: ميخواهم خارج از كشور بروم، ولي شوهرم نميآيد، نادر هم ميگويد كه پدر من آلزايمر دارد و كسي نيست كه او را نگه دارد، قاضي وقتي به سيمين ميگويد: براي چي ميخواهي به خارج بروي؟ و دليل خارج رفتن او را ميپرسد، سمين در جواب ميگويد: من نگران تربيت فرزندم در ايران هستم! در واقع فرضيه اصلي يا پيام اصلي را در سكانس اول بيان ميكند كه ايران جاي زندگي نيست، جاي مناسبي براي تربيت فرزند من نيست، بنابراين بايد به خارج از كشور رفت.
*چالش بين جامعه سنتي و مدرن مذهبي
اين جامعهشناس با اشاره به اينكه در طول فيلم «جدايي نادر از سيمين» كارگردان از دو مسير تلاش ميكن، اين فرضيه را اثبات كند، درباره شخصيتهاي فيلم ابراز داشت: شخصيتهايي كه در فيلم هستند،يكي شخصيت نادر است. نادر يك شخصيت مدرن از طبقه متوسط شهري و صاحب يكسري اخلاقيات يا به عبارتي ديگر يك فرد اخلاقي است، اما اخلاقي مدرن؛ يعني يك اخلاق خود نوبنياد است، نسبت به پدرش تعلق خاطر دارد و حاضر نيست، از او به خاطر خواسته سيمين صرف نظر كند، نادر شخصي است كه آموزشهايي به فرزندش ميدهد و حتي در برخي از صحنههاي داستان يك شخصيت اخلاقي است، در كنار او، راضيه از يك طبقه متوسط ضعيف اقتصادي داراي باورهاي سنتي مذهبي است، در جايي از فيلم نشان ميدهد كه راضيه به دفاتر مراجع تقليد مراجعه ميكند و احتياطهاي شرعي دارد و اين باورها در لابهلاي فيلم نشان داده ميشود، پس راضيه يك شخصيت اخلاقي، اما با چهره سنتي در مقابل چهره مدرن قرار دارد و فيلم سعي ميكند با چالش بين اين دو كاراكتر پيش رود.
* آيا به راستي نميتوان در ايران اخلاقي زيست
وي با اشاره به برخي از سكانسهاي فيلم افزود: داستان در مسير خودش با دو تا موضوع اين دو نفر را در مقابل قرار ميدهد، يكي قسمت آنجا كه نادر زير بار آگاهي و دانستن از باردار بودن راضيه نميرود، پنهان ميكند و در دادگاه دروغ ميگويد، ديگر اينكه راضيه، تصادف روز گذشته را كه قبل از برخوردش با نادر بود ـ آنجايي كه ميرود پدر نادر را از كيوسك مطبوعاتي بياورد، چرا كه پدر آلزايمر داشته و خانه را ترك كرده است ـ را پنهان ميكند، به تعبيري راست نميگويد و دروغ ميگويد؛ يعني چالشها و مناقشات ميان دو نفر ايجاد ميشود، نتيجه اين ميشود كه موجهترين طبقات و اقشار اجتماعي جامعه هم از طبقه سنتي و هم از طبقه مدرن كه ميخواهند اخلاقي زندگي كنند و هم آدمهاي موجهي هستند، هر دو مرتكب دروغ ميشوند، به عبارت ديگر در شرايط امروز جامعه ايراني، نميتوان اخلاقي زندگي كرد.
* دروغ در «جدايي نادر از سيمين» نماد بياخلاقي در جامعه ايراني است
اميني با بيان اينكه دروغ در فيلم «جدايي نادر از سيمين» نماد بياخلاقي است، اظهار داشت: در واقع افرادي كه در ايران ميخواهند موجه و اخلاقي باشند و اخلاقي باقي بمانند، نميتوانند اخلاقي زندگي كنند و نتيجه اين ميشود كه دختر نادر در يكي از صحنههاي دادگاه وقتي از قاضي ميخواهد كه از پدرش سوال كند كه «آيا پدر ميدانسته راضيه باردار است» در اينجا ميخواهد يك چالشي را بين «ترمه» دختر نادر و نادر ايجاد كند، چرا كه ترمه هم اخلاقي بار آمده و نسبت به مسائل اخلاقي حساس است، چون دروغ پدر براي او بزرگ است و تلاش ميكند، بفهمد دروغ بوده است يا راست! اين در حالي است كه نادر چند بار از اصل ماجرا طفره ميرود، نهايتاً به ترمه ميگويد كه مجبور شدم، دروغ بگويم، يا در يك صحنهاي از دادگاه به طور اتفاقي قاضي از «ترمه» ميپرسد كه آيا پدرش به بارداري راضيه آگاهي داشته يا نه؟ ترمه عليرغم اطلاع داشتن از آگاهي پدر، بيان ميكند: نه! به اين ترتيب، خود ترمه هم مرتكب كار غيراخلاقي ميشود.
*فرهادي به لحاظ زيرساختي جامعه ايراني را فاسد معرفي ميكند!
وي با تاكيد بر اينكه فرضيه فيلم اين گونه پيش ميرود كه ايران مكان مناسبي براي تربيت فرزند من نيست، افزود: چرا كه تربيت اجتماعي، ظرفيتهايي را به وجود آورده است كه فرزند مجبور به دروغ گفتن شده، يعني زندگي غيراخلاقي است، لذا فيلم در صدد است اين فرضيه را به تدريج اثبات كند، اما چرا مخاطب ايراني از فيلم ناراضي نميشوند، با اينكه اين فيلم عليه جامعه ايراني است و ميخواهد به لحاظ زيرساختي بگويد، جامعه ساختاري ايران آنچنان خراب و فاسد است كه موجهترين طبقات اجتماعي هم كه ميخواهند اخلاقي زندگي كنند، نميتوانند اخلاقي زندگي كنند و راهي جز خروج نيست؟!
* «سيمين» شخصيت مثبتي كه فرشته نجات فرهادي است!
اين منتقد فيلم «جدايي نادر از سيمين» با بيان اينكه لايه دوم فيلم در پيشبردن فرضيه كمك ميكند، ابراز داشت: كاراكتر سيمين يا قهرمان فيلم، شخصيتي كه تقريباً نقطه منفي ندارد و صاحب اين تز و فرضيه است كه ايران جاي زندگي نيست و بايد به خارج از كشور رفت، وقتي اين شخصيت توجيه ميشود كه چهره مقبول فيلم است و با خطا روبرو نيست، در واقع به كمك همذات پنداري كه مخاطب با برخورد مثبت با قهرمان فيلم پيدا ميكند، مجدداً اين فرضيه پيش ميرود و در ذهن مخاطب تقويت ميشود، «سيمين» در واقع شخصيتي است كه وقتي آن حادثه رخ ميدهد و به بيمارستان ميروند، نادر با راضيه درگير ميشود، سكانس بعدي نشان ميدهد، هنگام برگشت از بيمارستان و سوار شدن به ماشين، آن كسي كه صورتش جراحت برداشته و زخمي شده، سيمين است نه نادر، آن كسي كه زير ضربه مسئله اخلاقي قرار گرفته و آن كسي كه براي آزادي نادر سند ميگذارد، «سيمين» است يا آن زماني كه سيمين ميفهمد كه راضيه مشكوك است كه تصادف صبح گذشته، باعث سقط فرزندش شده است يا حادثهاي كه با نادر داشته است، او حاضر ميشود 15 ميليون ديه را با فروش ماشين خودش بدهد، تا ماجرا حل شود.
* بار مفهومي «جدايي نادر از سيمين»
وي ترسيم چهره كاملاً موجه از سيمين را تاكيد دوباره فيلم بر اين دانست كه ايران جاي زندگي نيست و بايد از آن خارج شد، ادامه داد: «جدايي نادر از سيمين»، معناي بار مفهومي دارد نه بار فيزيكي؛ يعني ميخواهد بيان كند، آن كسي كه مسير درست را ميرود، سيمين است و آن كسي كه از مسير درست جدا ميشود، نادر است، يعني باز از زاويه ديگري دوباره فرضيه را توجيه و تأييد ميكند كه ايران جاي زندگي نيست و بايد به خارج از كشور رفت، لذا يك بخش از محتواي فيلم كه عليه جامعه ايران و عليه هر ايراني است، به گونهاي ترسيم ميكند كه جامعه، شرايط اجتماعي و مناسبت ايراني به شكلي است كه موجهترين افرادي كه ميخواهد اخلاقي زندگي كنند، نميتوانند اخلاقي زندگي كنند.
* خارج شدن حالت فعال مخاطب به حالت منفعل در پيام «جدايي نادر از سيمين»
اميني با بيان اينكه فيلم «جدايي نادر از سيمين» مخاطب را از حالت فعال در رابطه با پيام فيلم، وارد حالت منفعل ميكند، خاطرنشان كرد: كارگردان جدال بين دو طبقه اجتماعي كه متكي بر اخلاقيات است، را نشان ميدهد، در نهايت هم راضيه راضي نيست، قسم شرعي بخورد و از اين نظر راضيه منصفانه برخورد كرده است، صرف نظر از فرضيه اوليه فيلم، كه جدايي سيمين است، كارگردان چالشي كه در طول فيلم ايجاد ميكند، قضيه سنتي است و مخاطب از آن فرضيه اصلي داستان غفلت پيدا ميكند و نميتواند كليات پيام را درك كند.
* ترجيح شكاكيت بر يقين/ شك كليد حل مشكلات «سيمين»
وي با بررسي لايه معرفتشناسي فيلم، گفت: مناسبات معرفتي كه در فيلم مورد توجه قرار گرفته است، لايه معرفتي فكري است و در واقع ترجيح نسبيگرايي يا شكاكيت بر يقين است كه ميخواهد بگويد شكاكيت و نسبي گرايي بر يقين و قطعيت برتري دارد، اينكه اگر در موضوعي شك كنيم، بسياري از مسائل حل ميشود، به طوري كه در فيلم آن جايي كه راضيه شك دارد كه سقط جنين او نتيجه پرتاب شدن او توسط نادر به سوي پلههاست- توجه داشته باشيد كه قطعيت ابتدايي راضيه منجر به دادگاه و شكايت ميشود و برخورد، تنازع و مشكلات ايجاد ميشود- اما وقتي راضيه در انتهاي فيلم به سراغ سيمين ميرود و ميگويد، شك دارم اين سقط جنين من ناشي از تصادف روز قبل بوده است يا برخورد نادر، مسئله حل ميشود؛ درست در لحظهاي كه سيمين امكان و زمينههايي براي يقين دارد.
* حذف سكانس تصادف راضيه در ابتداي فيلم به خاطر ترجيح دادن شكاكيت
منتقد فيلم«جدايي نادر از سيمين» با بيان ديگر سكانس شكاكيت در اين فيلم، ابراز داشت: ولي كارگردان قصه را به سمت يقين پيش نميبرد، به خاطر اينكه بتواند ترجيح شكاكيت بر تعيين را بيان كند، نكته جالب اينجاست كه كارگردان هم فيلم را جوري پيش ميبرد كه در واقع بازگو كردن جامعه واقعي ايران باشد، يعني آن سكانسي كه مربوط به تصادف راضيه است، از داستان حذف ميشود و مخاطب آن را نميبيند، بعد در انتهاي فيلم اين ماجرا بازگو ميشود، به طوري كه اگر اين ماجرا همان موقع نشان داده شده بود، كلا! فيلم قابل پيش بردن نبود، لذا مخاطب يك دفعه غافلگير ميشود كه اين تصادف رخ داده است و در نتيجه تحليلي از ماجرا ندارد.
*شباهت مضموني فيلم«جدايي نادر از سيمين» با فيلم «بدون دخترم هرگز»/ فيلم«جدايي نادر از سيمين» نمونه ايراني فيلم «بدون دخترم هرگز»
وي با اشاره به سكانسي كه شوهر راضيه درمانده در كنار آبسرد كن پاسگاه ايستاده است، افزود: شوهر راضيه كه فرزند خويش را از دست داده است و بايد براي زنش سند بياورد تا به زندان نرود، در حالي كه خودش در آستانه بازداشت به سر ميبرد، در كنار آبسردكن، همه بدبختيها در چهره او مجسم ميشود و همزمان صوت اذان پخش ميشود، بنابراين هيچ مسئله اتفاقي در فيلم وجود ندارد، بلكه سكانس، پلان و تمام صحنهها حساب شده است، بايد گفت كه فيلم «جدايي نادر از سيمين» از نظر مضمون اصلي، شبيه فيلم «بدون دخترم هرگز» است، با اين تفاوت كه «بدون دخترم هرگز» يك فيلم كاملاً دانهدرشت است كه براي مخاطب خارج از كشور تهيه شده، اما فيلم «جدايي نادر از سيمين» با همان مضمون براي جامعه ايراني ساخته شده است.
يکشنبه|ا|2|ا|بهمن|ا|1390
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جهان نیوز]
[مشاهده در: www.jahannews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2759]
-
گوناگون
پربازدیدترینها