تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796816155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خاطرات نبرد تامكت ها در دهه فجر بازگو مي شود


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خاطرات نبرد "تامكت ها" در دهه فجر بازگو مي شود
تهران - با گذشت 23 سال از پايان جنگ تحميلي، خاطرات رزمندگان آن دوران هنوز براي بسياري شنيدني است و به همين خاطر برنامه سازان تلويزيوني اين بار به سراغ خلبانان كامپيوترهاي پرنده و يا همان "تامكت ها" - اف 14- رفته اند.


به گزارش خبرنگار فرهنگي ايرنا، حدود سال 1350 بود كه آمريكا تعدادي هواپيماي جنگنده كه به كامپيوتر پرنده معروف بود را به ايران فروخت؛ به جز نيروي دريايي آمريكا، ايران تنها كشوري است كه داراي اين هواپيماها است.

F14 يا "تامكت" يا كامپيوتر پرنده نامي است كه با رشادت خلبانان شجاعش به شهرت رسيده است؛ F14 گاهي در هر روز بيش از 6 ساعت، در آسمان چرخ مي زد تا از مرزهاي كشور دفاع كند و مراقب باشد تا عراق، نفتكش هاي ايران را نزند.

اكنون با گذشت سال ها از نبرد اين كامپيوترهاي پرنده، "نبرد تا مكت ها» در گروه حماسه و دفاع شبكه يك سيما در دست توليد است تا خلبانان اين هواپيماهاي شكاري تجارب و خاطرات خود را از دوران دفاع مقدس بازگو كنند.

تعدادي از اين هواپيماها در جنگ منهدم و خلبانان و كمك خلبانان آنها به درجه رفيع شهادت نائل شدند كه از اين ميان مي توان به شهيد عباس بابايي كه اين روزها مجموعه تلويزيوني

"شوق پرواز" بر اساس داستان زندگي او توليد شده و در حال پخش از تلويزيون است، اشاره كرد؛ او از جمله خلبانان شهيد F14 بود كه در يك عمليات برون مرزي هدف قرار گرفت و شهيد شد.

اين خلبانان كه اكنون مويي سپيد كرده اند، در "نبرد تامكت ها" به تهيه كنندگي سالار بي باك مقابل دوربين امير مهدي نژاد نيك نشسته اند و از روزگاري مي گويند كه سوار بر كامپيوتر پرنده بودند و دشمن را هدف مي گرفتند.

امير شهرام رستمي، امير محمدرضا عطايي،امير يدالله خليلي، امير والي اويسي و همرزمان ديگرشان در اين برنامه مستندگونه از خود، خاطرات و دوستانشان مي گويند.

سالار بي باك تهيه كننده اين برنامه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگي ايرنا، از سختي كار توليد چنين برنامه اي مي گويد كه موضوع آن هشت سال در جنگ و نبرد بود ولي تنها 90 ثانيه فيلم از پرواز هواپيماهاي شكاري F14 در دوران دفاع مقدس به دست آمده است.

به گفته وي، اين مجموعه مستند اكنون مراحل تدوين را پشت سر مي گذارد تا در دهه فجر انقلاب اسلامي و به بهانه سالروز بيعت تاريخي همافران نيروي هوايي ارتش با امام خميني (ره) پخش شود.

بي باك مي گويد: ممكن است نام اين برنامه در زمان پخش دستخوش تغيير شود زيرا " تامكت" عنوان غيرفارسي اين جنگنده ها است و بهتر است اسامي فارسي در آن استفاده شود.

از آنجا كه خلبانان ايراني ركوردهايي در پرواز با اين هواپيما را در جهان ثبت كرده اند، تهيه كننده " نبرد تامكت ها" از سختي گفت و گو با خلبانان اين هواپيماهاي شكاري مي گويد زيرا 11 ساعت پرواز بي وقفه در يك روز و ساقط كردن سه جنگنده عراقي با شليك يك موشك، از جمله ركوردهاي خلبانان ايراني است كه در جهان به ثبت رسيده است.

بي باك معتقد است، گفت و گو با خلبانان تامكت سخت است؛ آنها راضي به مصاحبه نمي شوند اما به هر حال تصويربرداري مجموعه در مرداد سال 1389 پس از 4 ماه پيش توليد و تحقيق كليد خورد و خلبانان نيز با واسطه و رفاقتي راضي به گفت و گوها شده اند.

با اينكه هيچ فيلمي از پروازها وجود ندارد، خلباناني هستند كه ماجرا را تعريف كنند و مهدي جبين شناس، انيماتور و تدوينگر برنامه نكته ها را يادداشت مي كند، انيميشن پرواز را اتود مي زند و با تاييد تيز پروازان نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي و نظر محمد شكيبا نيا كارگردان اين برنامه، پويانمايي عمليات هاي F14 را براي استفاده در "نبرد تامكت ها" نهايي مي كند.

بيش از 40 سال از خريد اين هواپيماهاي شكاري مي گذرد؛ بيش از 20 سال نيز از جنگ تحميلي گذشته است. هنوز اسكادران هاي F14 ارتش جمهوري اسلامي ايران پرواز مي كند تا حافظ اين آب و خاك باشند.

تلاش يك ساله گروه سازنده برنامه "نبرد تامكت ها" براي نمايش رشادت هاي اين تيزپروازان، گامي براي قدرداني از هشت سال دفاع اين عزيزان از تماميت ارضي كشورمان باشد.

بر اساس برنامه ريزي انجام شده قرار است نخستين قسمت از برنامه هشت قسمتي "نبرد تامكت ها" در روز 19 بهمن ماه سال جاري مصادف با روز نيروي هوايي و سالروز پيمان بستن خلبانان و كادر نيروي هوايي ارتش با امام خميني (ره) در سال 1357، از شبكه يك سيما پخش شود.

فراهنگ **2025

انتهاي خبر / خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا) / كد خبر 30764626

يکشنبه|ا|25|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3394]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن