تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796983542




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اواخر سال 92 خدمت 24 ماه مي‌شود اجراي قانون جديد خدمت از آخر دي


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: اواخر سال 92 خدمت 24 ماه مي‌شود اجراي قانون جديد خدمت از آخر دي
جام جم آنلاين: سردار موسي كمالي گفت: پيش بيني مي‌شود كه قانون جديد خدمت وظيفه عمومي از آخر دي‌ماه اجرايي و افزايش زمان خدمت به 24 ماه به اواخر سال 92 موكول شود.


خدمت وظيفه عمومي و اخبار مربوط به آن اين روزها بيش از ماه‌هاي قبل مورد توجه رسانه‌ها و جوانان مشمول خدمت قرار گرفته است. با به گوش رسيدن تصويب قانون جديد خدمت وظيفه از سوي هيئت دولت سوالاتي همچون، از چه زماني اين قانون اجرايي خواهد شد، موضوع كفالت‌ها چگونه پيگيري خواهد شد، آيا خدمت وظيفه به 24 ماه كشيده مي‌شود يا خير و غيره،سوالاتي است كه در اذهان عمومي موج مي‌زند. براي يافتن پاسخ اين سوالات هم كلام سردار موسي كمالي جانشين اداره منابع انساني ستاد كل نيروهاي مسلح در يك روز نيمه سرد زمستاني شديم.

-چرايي تغيير قانون يكي از موضوعاتي است كه ذهن بسياري از افراد جامعه را به خود مشغول كرده است. علت يا ضرورت‌هاي اين تغيير چه بود؟

در نظام جمهوري اسلامي ايران قانون خدمت وظيفه عمومي در سال 63 تصويب و در سال 64 اجرايي شد. تا سال 64 آخرين قانوني كه در زمينه خدمت سربازي جاري بود مربوط به سال 1350 مي‌شد لذا در زمان جنگ ضرورت‌هايي مشاهده شد تا تغييرات اساسي در قانون و آيين نامه‌هاي اجرايي ايجاد شود. از آن سال به بعد قانون بالغ بر 54 بار مورد اصلاح قرار گرفت.

بعضاً تعدد قوانين مثل سرباز معلم، سرباز جهاد كشاورزي، قانون هيئت علمي، قانون واگذاري سرباز به قوه قضائيه و غيره باعث پيچيدگي كار مي‌شد، لذا ضروري بود تا قانوني كه در سال 64 اجرايي شده بود با تحولي اساسي روبه‌رو شود. ما قانون را در سال 86 پيشنهاد كرديم و هم اكنون شاهد به نتيجه رسيدن آن هستيم.

-يعني قانون جديد براي مبارزه با تكثر قوانين و آيين‌نامه‌ها پيشنهاد شد؟

بله. براي اينكه ما يك قانون به روز داشته باشيم و براي اينكه بتوانيم به صورت يكنواخت عمل كنيم نيازمند اين قانون بوديم. ما با قانون جديد به دنبال تحكيم و تقويت بنيان‌هاي خدمت سربازي هستيم. به توسط اين قانون با افرادي كه از سربازي فرار مي‌كنند و نسبت به آن تمكين نمي‌كنند سخت‌گيري‌هاي لازم صورت مي‌گيرد. كساني كه تخلف مي‌كنند در قانون جديد مجازات‌هاي لازم قانوني در نظر گرفته شده و به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيده است.

-پس با اين اوصاف مي‌توان گفت كه اين قانون حرف اول و آخر را در در سربازي خواهد زد و ديگر در آينده نزديك دچار تغيير و تحول نمي‌شود؟

هر قانوني كه به تصويب مي‌رسد سال‌هاي سال اجرا مي‌شود لذا اصل بر اين است كه اين قانون آخرين اصلاح را گذرانده و تا سال‌هاي سال بين نيروهاي مسلح و مردم حاكم خواهد بود و اجرا خواهد شد.

-براي اجراي قانون جديد خدمت وظيفه عمومي چرا زمان بندي مشخصي وجود ندارد در حالي كه با اين كار خيل عظيمي از جوانان و خانواده‌ها با مشكل بي‌اطلاعي روبه‌رو شده‌اند.

براي اجراي قانون دو روش وجود دارد. در روش اول قانون گذار زمان اجراي قانون را به صورت شفاف مشخص مي‌كند. براي مثال در آن آورده مي‌شود كه قانون بايد بعد از 6 ماه به اجرا گذاشته شود. صورت ديگر قانون به اين شكل است كه در آن زمان اجرا به هيچ وجه مشخص نشده است. اگر تعيين زمان صورت نگيرد قوانين 15 روز پس از ابلاغ رياست جمهوري لازم الاجراست.

-در اين موضوع چرا اين روال اجرايي نشد؟

در قانون خدمت وظيفه عمومي نوشته‌اند كه قانون از زمان تصويب لازم الاجراست. يعني قانون‌گذار زمانش را مشخص كرده است. اما ما يك ضابطه يا قائده در مورد قوانين نيروهاي مسلح داريم.

از آنجايي كه نيروهاي مسلح در اختيار فرماندهي كل قوا قرار دارد و ايشان به عنوان فرمانده نيروهاي مسلح به حساب مي‌آيند و قوانين به عنوان ابزاري براي فرماندهي صحيح در اختيار رهبري قرار دارد لذا قوانين جديد خدمت وظيفه عمومي بعد از تصويب بايد به تنفيذ ايشان برسد.

-با اين اوصاف تا كي بايد چشم انتظار اجراي اين قانون بود؟

ما اقدامات لازم را به انجام رسانده‌ايم و قانون جديد تقديم مقام معظم رهبري شده است. براي اينكه مردم در بلاتكليفي نمانند ما از تاريخ 10 دي شروع به ايجاد بسترهاي لازم براي اجراي قانون كرده‌ايم و آن مواردي را كه تفاوت ماهوي با قوانين قبلي نداشت،در حال اجرا داريم.

-پس قانون از 10 دي اجرايي شد؟

تا حدودي بله، ولي موارد جديد قانون انشا الله بعد از تصويب حضرت آقا اجرايي خواهد شد.

-پيش بيني شما چيست؟ چه زماني بايد منتظر اجراي قانون بر اساس ضوابط كلي باشيم؟

پيش بيني ما اين است كه پس از تنفيذ حضرت آقا اين قانون با پايان دي ماه اجرايي شود.

-سردار شما بين صحبت‌هايتان به بسترهاي لازم براي اجراي قانون اشاره كرديد. اين بسترها چه هستند؟

در اين زمينه بايد قانون را ديد. براي مثال در قانون جديد زمان اعزام مشمولين قبلاً بر اساس سال صورت مي‌گرفت. يعني اگر فردي متولد اسفند ماه سال 73 بود بايد از اول فروردين سال 90 سرباز مي‌شد در حالي كه بر اساس قانون جديد اين فرد از اسفندماه سال ۹۰ سرباز محسوب خواهد شد و قانون به او ۶ ماه فرصت مي‌دهد تا بعد از اين تاريخ خود را به سازمان نظام وظيفه معرفي كند. لذا ما بايد دفترچه‌هايي كه صادر كرده‌ايم ،بررسي و افرادي كه غايب بودند شناسايي كنيم.

از سوي ديگر در قانون فعلي افراد مي‌توانند تا 24 سالگي تمام در مدارس درس بخوانند اين در شرايطي است كه در قانون جديد اين سن تا 20 سالگي تمام كاهش يافته است. اين موضوعات بايد بررسي شود و فعاليت‌ها بر اساس اين تغييرات شكل بگيرد.

-با اين اوصاف بايد گفت كه قانون عطف بماسبق نمي‌شود؟

دقيقاً. چون قانون عطف بماسبق نمي‌شود لذا بايد به سازمان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها شرايط جديد ابلاغ شود و از اين طريق ili بسترها را ايجاد كرد تا اجراي قانون هرچه صحيح‌تر صورت گيرد.

-آيا در اين بسترسازي توجiي به سيستم مالي و انجام فعاليت‌هاي بانكي از سوي مشمولين هم شده است؟

در قانون جديد آمده كه از زمان اجرا، بانك‌ها و موسسات مالي اگر بخواهند به فردي تسهيلات ارائه دهند بايد تكليف نظام وظيفه فرد برايشان مشخص شده باشد. لذا بايد مكاتبات لازم صورت گيرد و بانك‌ها را در اين زمينه آماده كرد.

ما براي انجام اين دسته از اقدامات نياز داريم تا از نظر سخت افزاري در سازمان وظيفه عمومي تجديد نظرهايي صورت گيرد و تا حدودي از نظر نرم افزاري برنامه‌هاي جديدي تنظيم شود تا از اين طريق وضعيت فرد از نظر تحصيلي، معافيت پزشكي، كفالت و غيره به راحتي مشخص شود.

-كفالت‌هاي پدر 60 سال و يا ساير كفالت‌ها هم اكنون نقطه سوال بسياري از مردم هستند و نمي‌دانند با اجراي قانون جديد تكليفشان در اين زمينه چيست. همانطور كه پيش بيني كرديد اين قانون با پايان دي‌ماه اجرايي مي‌شود. تكليف كساني كه پرونده تشكيل داده‌اند و يا در شرف تشكيل پرونده كفالت هستند چه مي‌شود؟

قوانيني كه ما اجرا مي‌كنيم از يك قاعده حقوقي پيروي مي‌كند و عطف به ماسبق نمي‌شود لذا كساني كه تا روز اجراي اين قانون پرونده تشكيل دادند و پرونده آنها بررسي و برايشان حكم صادر شده است بر اساس قانون قبلي اقدام خواهد شد، ولي در مورد كساني كه مدارك داده‌اند ولي پرونده آن‌ها رسيدگي نشده و هنوز موضوعشان در حال بررسي است از زمان ابلاغ قانون جديد از سوي مقام معظم رهبري ضوابط جديد براي آنها در نظر گرفته خواهد شد.

-يعني كساني كه پروند آنها به مرحله نهايي نرسيده بايد بر اساس قانون جديد عمل كنند؟

هر زمان قانون جديد ابلاغ شود كار بر اساس قانون جديد ادامه پيدا خواهد كرد مگر اين كه قبلاً پرونده رسيدگي شده و حكم نهايي صادر شده باشد.

-در قانون جديد خدمت وظيفه زمان خدمت 24 ماه در نظر گرفته شده است. اين موضوع از چه زماني اجرايي خواهد شد؟

در قانون جاري و قانون جديد خدمت سربازي 24 ماه است. تفاوتي از اين لحاظ وجود ندارد، اما در قانون فعلي آمده بود كه شوراي عالي دفاع تعيين كننده ميزان خدمت وظيفه است، ولي در قانون جديد ستاد كل نيروهاي مسلح با اخذ مجوز از محضر مقام معظم رهبري مي‌تواند اين مدت را كاهش يا افزايش دهد. اين نكته را تأكيد مي‌كنيم كه اگر خدمت وظيفه اضافه شود مشمول كساني نخواهد شد كه در حال گذراندن خدمتشان هستند.

-آيا مي‌توان زماني را اعلام كرد كه طي آن خدمت ۲۴ ماه شود؟

اگر قرار باشد خدمت سربازي اضافه شود ان‌شاالله براي اواخر سال 92 صورت خواهد گرفت. اجراي آن حدوداً 18 ماه بعد در دستور كار قرار خواهد گرفت. (فارس)

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8534]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن