تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن غبطه مى خورد و حسد نمى ورزد، و منافق حسد مى ورزد و غبطه نمى خورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797962357




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تعيين نرخ براي صرافي‌ها، خريد و فروش ارز را به تعطيلي كشاند؛ بازار دلار قفل شد


واضح آرشیو وب فارسی:ابتکار: تعيين نرخ براي صرافي‌ها، خريد و فروش ارز را به تعطيلي كشاند؛ بازار دلار قفل شد
گروه اقتصادي: با وجود پيشنهاد اعمال نرخ 1400 تومان فروش دلار ازسوي كانون صرافان، اما صرافي‌ها بي‌توجه به اين پيشنهاد، دلار آزاد را با نرخ 1595 تومان مي‌فروشند و برخي از صرافي‌ها هم تعطيل كرده‌اند. اين فضا شرايط را به‌گونه‌اي كرده است تا با بسته شدن فعاليت‌ صرافي‌هاي مجاز، ميدان براي دلال‌ها و صرافي‌هاي غير مجاز بازتر از پيش شود و هر چه مي‌خواهند در اين بازار جولان دهند.
بازار ارز روزهاي سختي را مي‌گذراند، روزهايي كه حتي كانون صرافان هم وارد فرآيند قيمت‌گذاري شده است و نرخ‌هاي خريدوفروش دستوري را به‌عنوان پيشنهاد مطرح مي‌كند. به نظر مي‌رسد كه كانون صرافان مستقيما وارد فرآيند و عرصه قيمت‌گذاري شده و وظيفه بانك مركزي را كه حتي به صورت مستقيم نرخي براي بازار تعيين نمي‌كرد، برعهده گرفته است. از طرفي تعيين نرخ براي صرافي‌ها، عملا بازار ارز را به تعطيلي كشانده و بسياري از صرافان نسبت به اين موضوع عكس‌العمل نشان داده‌اند، اين در حالي است كه مقامات بانك مركزي بارها اعلام كرده‌اند، قيمت دلار را عرضه و تقاضا تعيين مي‌كند، البته براساس قانون، بانك مركزي نرخ‌هاي بازار را به صورت شناور و مديريت‌شده كنترل مي‌كند. پيشنهاد قيمت دلار 1400 توماني كانون صرافان، اين شائبه را ايجاد كرده است كه قيمت دلار تك‌نرخي كه بانك مركزي آن را مطرح مي‌كرد، همين نرخ است كه به صورت غير مستقيم از طريق كانون صرافان اعلام شده است. براساس اطلاعيه كانون صرافان و مصوبه شوراي كانون كه از تاريخ 14 دي ماه براي اجرا به صرافي‌هاي مجاز پيشنهاد شده است، نرخ خريد دلار 1390 تومان و نرخ فروش 1400 تومان است. بازار ارز ديروز هم نوسان داشت و بانك مركزي، نرخ رسمي هر دلار آمريكا را از 1118 تومان به 1123تومان رساند. در مقابل، ديروز نرخ رسمي يورو و پوند كاهش يافت؛ به‌طوري‌كه نرخ هر يورو از 1444 تومان به 1428 تومان رسيد. همچنين قيمت رسمي هر پوند انگليس از 1744 تومان به 1733 تومان كاهش يافت. بانك مركزي همچنين نرخ رسمي درهم امارات و لير تركيه را افزايش داد. ديروز نرخ هر درهم امارات از حدود 304 به 306 تومان رسيد و هر لير تركيه با حدود 3 تومان افزايش قيمت، 598 تومان شد. اين در حالي است كه رئيس كل بانك مركزي اعلام كرده است كه نرخ دلار طي روزهاي آينده باز هم كاهش خواهد يافت، در عين حال بانك مركزي بازرسي‌هاي وسيعي را در سطح بازار ارز انجام مي‌دهد.
تابلوهاي قيمت همچنان خالي است
روز شنبه و اولين روز هفته، به‌گونه‌اي آغاز شد كه صرافي‌ها حاضر نشدند قيمت مشخصي را روي تابلوهاي خود درج كنند. تابلوهاي قيمت خالي است، نه خبري از قيمت آزاد دستوري 1400 توماني هست و نه از نرخ حدود 1600 توماني غير دستوري. بازار شلوغ و پرمشتري است، ولي خريد و فروش چنداني انجام نمي‌شود. تعدادي معدود از صرافي‌ها به قيمت 1590 تومان، دلار مي‌فروشند. البته برخي صرافي‌ها هم سعي مي‌كنند مشتريان را براي فروش دلارهايشان در نرخ‌هاي حدود 1400 تومان راضي كنند. گويا بازار هنوز در شوك قيمت اعلامي بانك مركزي، يعني 1400 تومان است. هرچند صرافي‌ها سعي مي‌كنند قيمت بازار را حفظ كنند، ولي نيم‌نگاهي نيز به قيمت دستوري بانك مركزي دارند. چون احتمال مي‌دهند اين قيمت بالاخره بر بازار حاكم شود. پس چاره‌اي ندارند، جز اين كه فاصله قيمت خريد و فروش را افزايش دهند. برخي صرافي‌ها هم مردد از حاكم‌شدن دستوري نرخ 1400 تومان، در حال ارزيابي شرايط براي عرضه دلار در قيمت‌هاي پايين‌ترند تا زيان احتمالي خود را در صورت كاهش شديد قيمت، كاهش دهند. البته اكثر صرافي‌ها دليل بلاتكليفي بازار را عرضه نشدن ارز كافي و به نرخ مصوب از سوي بانك مركزي مي‌دانند. معاون سابق بهمني، معتقد است كه نرخ واقعي دلار بين 1250 تا 1300 تومان است و از اين بيشتر نمي‌ارزد. سيدكمال سيدعلي در گفت‌وگو با خبرآنلاين اعلام كرد كه كه «بانك مركزي نبايد وارد جنگ ارزي مي‌شد كه دلار تا 1800 تومان بالا برود». او توضيح مي‌دهد: «بانك مركزي بايد تمركز بر نيازهاي واقعي داشته باشد و از طريق نرخ بازار فرعي، بازار غير رسمي را مديريت كند. بانك مركزي اگر در اين منازعه ارزي پا گذارد، به‌طور قطع در ميدان سوداگران بازي كرده است. حفظ ذخائر بايد خط قرمز بانك مركزي باشد و با بازار سرشاخ نشود.» به اعتقاد وي، «ما با توجه به درآمدهاي ارزي كه داريم، مي‌توانيم بسياري از نيازهاي واقعي خود را با قيمت رسمي پوشش دهيم، اما نيازهايي كه اساسي نيست، مي‌تواند از طريق بازار فرعي و غير رسمي برطرف شود.» اما محمدحسين اديب، اقتصاددان، مي‌گويد: ديپلماسي سكوت بانك مركزي، بهترين راهكار دربرابر افزايش نرخ ارز است. اين در حالي است كه در گذشته نرخ ارز در دامنه‌اي مشخص مديريت مي‌شد، اين دامنه اكنون مديريت نمي‌شود و آنچه در بازار روي داده است، به راهبرد جديد بانك مركزي مربوط مي‌شود. وي افزود: راهبرد نانوشته بخش غيردولتي، تبديل دارايي ريالي به دارايي ارزي است؛ چون همه اين راهكارهاي تبديل نقدينگي به دارايي ريالي، به‌وسيله دولت و بانك مركزي سركوب اقتصادي شده است. اديب گفت: در گذشته ريال وارد بخش مسكن مي‌شد، اما دولت نگاه سرمايه‌اي به بخش مسكن را سركوب كرد. با كاهش سود سپرده، سپرده‌گذاري در بانك‌ها غيرجذاب شد و با مسدود شدن همه راه‌هاي تبديل نقدينگي به دارايي ريالي، اين نقدينگي متوجه ارز شد. به زبان صريح‌تر، استراتژي دولت براي سركوب نگاه سرمايه‌اي مسكن، به هدايت تقاضا به سمت ارز انجاميد.

ارسال نظر

يکشنبه|ا|18|ا|دي|ا|1390





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ابتکار]
[مشاهده در: www.ebtekarnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1706]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن