تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من براى (احياى) مكارم و نيكى‏هاى اخلاقى مبعوث شدم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797070028




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

دانستنيهايي درمورد درخت كنار


واضح آرشیو وب فارسی:فان پاتوق:

مقدمه:
ضمن آرزوی توفيق برای کليه دست اندرکاران و خستگی ناپذيران صحنه توليد و با آرزوی سعادت و بهروزی برای تمامی توليدکنندگان و زحمت کشان ميهن اسلامی و با اميد به اين که اين مقاله بتواند کمکی هر چند ناچيز در راه احياء نباتات گرمسيری موجود در استان به ويژه گونه کنار که استعداد پرورش خوبی در جنوب استان دارد داشته باشد بايد به عرض برسانم هدف از ترجمه و گردآوری اين مقاله بيان و اعلام اين مطلب بوده است که درخت کنار گونه ای است که می تواند به عنوان درختی مثمر و دارای ميوه ای با ارزش معرفی شود. اين درخت ارقام بسيار خوب و خوش طعمی با ميوه های درشت و قابل توجهی داراست که در صورت انجام امور صحيح و اجرای پيوند روی ارقام مناسب می توان اين درخت را از حالت وحشی و جنگلی به باغ های کشاورزان آورد و ميوه آن را بيشتر وارد بازار کرد همان گونه که در پاره ای از کشورها مانند هندوستان ميوه کنار دارای اهميت بوده و در رده های چهارم و پنجم بين ميوه های آن کشور جای گرفته است و اميد است اين نشريه بتواند اطلاعات مورد نياز به علاقمندان احياء اين گونه درختی بدهد.
کُنار، سدر «BER» نوعی عُناب
کنار متعلق به خانواده Rhamnaceae (عناب) و جنس zizyphus می باشد اين خانواده دارای 50 جنس و 600 گونه است. از اختصاصات اين خانواده برگ های ساده غالباً متناوب و گل های منظم، نر کامل و يا هر دو نوع نر و ماده، پلی گام دو پايه و يک پايه نيز دارند. کاسه گل آنها مرکب از 4 تقسيم و جام گل آنها شامل 4 يا 5 گلبرگ است. پرچم های آنها معمولاً به تعداد قطعات جام گل و تخمدان آنها آزاد يا کم و بيش متصل به کاسه گل و غالباً دارای 3 خانه می باشد، ميوه آنها خشک، شکوفا و يا ناشکوفا يا گوشتدار و به صورت شفت و محتوی يک يا چند دانه است.
گونه های متعدد از جنس zizyphus در مناطق مختلف دنيا خصوصاً نواحی گرمسيری و همچنين نواحی مديترانه ای رشد می کنند، درخت کنار نيز يکی از اين گونه هاست که در نواحی مختلف جنوب کشور رويش می کند و دارای ارقام متعدد نيز می باشد. که در واقع گونه ای وحشی و خودرو از جنس عناب می باشد (z.spinachristi) بحث ما بيشتر درباره گونه ديگری از همين جنس به نام z.mauritiana يا کنار هندی می باشد. اين درخت از گونه های برجسته نباتات گرمسيری است و يکی از محصولات مهم هندوستان به شمار می رود که از قرن ها پيش در اين کشور کاشته می شده و در ادبيات باستانی سانسکريت نيز از اين درخت نام برده شده است.


اکولوژی و نواحی گسترش
گونه z.mauritiana را متعلق به نواحی آفريقايی می دانند. اين گونه در نواحی وسيعی از مناطق خشک و گرمسيری آفريقا و آسيا گسترش دارد. در بعضی مناطق اين گونه در ارتفاع 900 متر از سطح دريا نيز رشد می کند همچنين در ساير نواحی گرمسيری مثل ماداگاسکار و نواحی گرمسيری آمريکا نيز وجود دارد.
اين درخت تحت شرايط و وضعيت های گوناگونی می تواند رشد کند، مقاوم به شوری و بالا بودن سطح آب زيرزمينی و خشکی زياد می باشد. در شرايطی که درختان انبه و مرکبات قادر به رشد نيستند می تواند رشد کند. برای رشد و نمو بهتر، خاک های شنی عميق و لوم با زهکش خوب را ترجيح می دهد. PH خاک خنثی و يا کمی قليايی را بهتر تحمل می کند. درختان را اگر در فصل ميوه دهی آبياری کافی نمايند محصول بهتری خواهند داد و برای درخت سودمند خواهد بود.

عادت رشد و بيولوژی گل ها
کنار به صورت طبيعی درختچه و يا درختی خاردار می باشد و ارتفاع آن از 5/2 تا 15 متر متغير می باشد. اين درخت ممکن است از ابتدا شاخه، شاخه و منشعب شده و دارای ريشه های عميق باشد. برگ ها به صورت متناوب، مشخصاً بيضی مانند و تمام يا کمی دندانه دار می باشند به طور واضح دارای رگه بوده، سبز و بدون مو و کرک در سطح رويی، ولی در سطح زيرين کرک های پنبه مانند وجود دارند. اين کرک ها با وجود کمی می توانند محافظ خوبی در فصول خشک باشند.
گل ها در محور برگ به وجود می آيند و رنگ آنها متمايل به سبز است. ميوه از نوع شفت بوده و رنگ آن ممکن است متمايل به زرد، قرمز و يا قهوه ای باشد. اندازه ميوه در انواع وحشی کنار حدود يک گيلاس می باشد اما در ارقام خوب ميوه به اندازه يک آلو می باشد. قسمت گوشتی و خوراکی نازک و شيرين است و مغز و هسته اصلی را احاطه می کند. در ارقام خوب دسته ها کشيده و برگ ها نيز حالت کشيدگی و بلند دارند ولی خارهای کوتاهتری نسبت به ارقام وحشی دارند. ارقامی نيز وجود دارند که فاقد می باشند.
ميوه ها به صورت تازه، خشک شده و يا کنسرو مورد مصرف قرار می گيرند. گوشت ميوه ممکن است خشک و سپس تميز شده و برای ساختن نوشيدنی و يا نوعی نان مورد استفاده قرار گيرد و نيز برای تهيه شربت، مربا و ژله و ترشی يا شوری مورد مصرف واقع می شوند ميوه کنار سرشار از ويتامين (ث) می باشد.

ارقام
در هند ارقام زيادی با نام های متعددی وجود دارد. در ايستگاه تحقيقات Bahadurgah کلکسيونی با حداقل 40 رقم کنار وجود دارد که از نظر اندازه ميوه، رنگ، طعم و مزه محصول، زودرس و حفظ کيفيت ميوه با هم متفاوت می باشند.
آفات و بيماری ها
مکس ميوه Carpomyiavesuvlana آفت اصلی اين درخت می باشند. لاروهای آفت در داخل ميوه رشد می کنند ميوه های آسيب ديده به زمين می ريزند و لارو از ميوه خارج و به داخل خاک وارد می شود تا چرخه زندگی خود را ادامه دهد. شخم زدن و آبياری کردن باعث کنترل و نابودی نسل اين مکس می شود. اسپری کردن شاخ و برگ ها با طعمه حاوی سديم فلوروسيليکات باعث کنترل حشرات بالغ می شود. تله های نوری نيز می توانند مورد استفاده قرار گيرند، ارقام مختلف کنار نسبت به اين حشره عکس العمل های متفاوتی دارند بعضی ارقام حساسيت بيشتری دارند Banarsgola-Hyderabad. قابل توصيه جهت کشت می باشند و نيز ميوه ارقام وحشی z.nummularria بيشترين مقاوت را نسبت به اين حشره دارند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فان پاتوق]
[مشاهده در: www.funpatogh.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 6588]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن