تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796610225




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران خودرو مجاز به پيش فروش «تندر90» نيست


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: ايران خودرو مجاز به پيش فروش «تندر90» نيست


سرمايه: در حالي كه مظفر اعواني دبير شوراي سياستگذاري خودرو و معاون سازمان گسترش و نوسازي صنايع ايران (ايدرو) در هفته اول مرداد ماه، گذشتن از مرز 90 درصد تعهدات توليدكنندگان تندر90 را شرط آغاز پيش فروش اين خودرو اعلام كرد، ولي طبق اعلام، شركت پارس خودرو يك ماه پيش از مرز توليد و تحويل 90 درصد تعهدات خود نيز گذر كرد و با افزايش توليد و انجام تعهدات در

يك ماهه اخير كليه تعهداتش را به انجام رساند. به طوري كه اين شركت پيش فروش محصولات خود از جمله انواع مدل هاي تندر90 را آغاز كرد اما در مقابل شركت ايران خودرو هنوز نتوانسته است به سقف موردنظر در توليد تندر90 دست پيدا كند و مقامات اين شركت كه پيش از اين وعده تحويل باقيمانده تعهدات خود را به ابتداي پاييز موكول كرده بودند به دليل عدم تامين قطعات امكان توليد اين تعهدات را ندارند. در حال حاضر ايران خودرو بيش از 10 هزار دستگاه تعهد باقيمانده دارد و اين در حالي است كه موعد مقرر آنها به پايان رسيده و هنوز خبري از تحويل خودروها و ثبت نام هاي جديد نيست و تا زماني كه اين امر محقق نشود براساس اعلام شوراي سياستگذاري خودرو، ايران خودرو امكان پيش فروش را ندارد. به نظر مي رسد اين تصميم مشكلاتي را در راستاي تامين نقدينگي براي ايران خودرو به وجود آورد. از طرفي فراخوان ايران خودرو براي متقاضيان تندر 90 نسبت به تحويل خودرو جايگزين چندان با استقبال مواجه نشد.

پارس خودرو جلوتر از ايران خودرو

اين در حالي است كه پارس خودرو دعوتنامه هاي كليه متقاضيان 10 اولويت تندر90 را اعلام و ارسال كرده است و تمامي متقاضياني كه نسبت به تكميل ثبت نام و واريز وجه هاي مربوطه اقدام كرده اند، خودروهاي خود را دريافت كرده و تعداد اندك باقيمانده نيز صرفاً مربوط به متقاضياني است كه ثبت نام و تكميل وجه خود را انجام نداده اند يا درخواست تغييراتي در رنگ يا مدل خودرو داشته اند. همچنين تعهدات پارس خودرو در زمينه خودروهاي مدل E0 و E1 از چند ماه پيش به اتمام رسيده و كليه متقاضيان تندر90 مدل E2 فول كه وجه خود را به طور كامل پرداخت كرده اند نيز خودرو ثبت نامي شان را تحويل گرفته اند. از سوي ديگر با توجه به توليد روزانه بيش از 140 دستگاه مدل هاي مختلف خودرو تندر90 در اين شركت و اتمام كليه تعهدات، انبار كردن خودروهاي توليدي يا توقف خطوط توليد اين شركت صحت ندارد. همچنين با توجه به افزايش قيمت تمام شده خودرو بر مبناي افزايش نرخ ارز در تهيه مواد اوليه به نظر مي رسد وزارت صنايع ومعادن با افزايش قيمت تندر90 موافقت كند. البته پيش فروش تندر90 در سه مدل E2، E1، E0 خواهد بود كه براي مدل E0 مبلغ هفت ميليون تومان، براي مدل E1 مبلغ 5/7 و براي مدل E2 مبلغ هشت ميليون تومان به عنوان پيش پرداخت از مشتريان دريافت خواهد شد. زمان تحويل خودروها نيز از بهمن تا اسفند ماه خواهد بود و قيمت تمام شده آن زمان تحويل مشخص مي شود.

موانع هنوز رفع نشده است

پيش فروش خودرو تندر90 در حالي پيش از اين از سوي شوراي سياستگذاري خودرو ممنوع اعلام شد كه با تداوم مشكلات توليد تندر 90 و تاخير خودروسازان در انجام تعهداتي كه به مشتريان اين محصول سپرده اند، نمايندگان مجلس و مسوولان بارها دستور بررسي موانع موجود بر سر راه توليد اين خودرو را داده اند اما به نظر مي رسد نه تنها موانع پيش روي خودروسازان رفع نشده بلكه همواره بر چالش هاي توليد اين خودرو افزوده شده است اين در حالي است كه فرانسوي ها معتقدند مشكلي از جهت واردات قطعات تندر90 وجود ندارد و تنها چند توليد كننده داخلي قطعات دچار مشكل هستند كه سعي مي كنيم مشكلات آنان را برطرف كنيم اما مسوولان اين شورا و حتي برخي نمايندگان مجلس اعلام كرده اند طبعاً تا زماني كه خودروسازان به تعهدات قبلي خود در زمينه تندر 90 عمل نكرده اند نبايد پيش فروش جديدي انجام شود. ايران خودرويي ها مدعي هستند به دليل كمبود قطعات تندر 90 از تعهدات خود عقب مانده اند. هرچند تاخيرتحويل اين خودرو دلايل مختلفي دارد اما 9 هزار دستگاه از اين خودرو به محصول سودده ايران خودرو تبديل شده است و علاقه مندان به تندر 90 به جاي محصولاتي كه بايد تحويل مي گرفتند تندر 90 دريافت كرده اند اما در مقابل قطعه سازان مدعي هستند شركت هاي خودروساز در حال حاضر برنامه توليد روزانه 600 دستگاه را دارند اما عملاً به آن دست پيدا نمي كنند زيرا برخي قطعه سازان كشور با مشكلاتي چون كمبود نقدينگي و محدوديت هاي گمركي مواجه هستند. آنها معتقدند هم اكنون اكثر قطعه سازان مشكلي براي توليد ندارند در عين حال مشكل چند قطعه ساز فعاليت تمام مجموعه را تحت تاثير قرار داده است.

ممنوعيت پيش فروش و چالش نقدينگي

گرچه در برخي محافل موضوع تحريم هاي بين المللي به عنوان عامل كاهش توليد اين خودرو ذكر شده بود اما مهرداد بذرپاش مدير عامل گروه سايپا نيز پيش از اين اثرگذاري مشكلات سياسي ايران و تحريم هاي بين المللي روي پروژه تندر 90 را رد و اعلام كرده بود مشكلاتي در زمينه قطعات گلوگاهي، واردات قطعات CKD كولر تندر 90 و قطعات پلاستيكي كه بايد توسط شركت مهركام پارس ايران خودرو، توليد شود، داريم.
هم اكنون نيز52 درصد توليد تندر 90 داخلي و 48 درصد وارداتي است و مشكل اصلي عدم برنامه ريزي رنوپارس براي انتخاب منابع مناسب و پيگيري تحويل از قطعه سازان است. در همين حال برخي فعالان صنعت خودرو نيز اعلام كردند كه بحث توقف پيش فروش، مختص تندر 90 نيست بلكه پيش فروش كليه خودروها متوقف شده است كه اساساً طبق قانون جلوگيري از پيش فروش خودروها، غيرقانوني است. به اعتقاد آنان يكي از راه هاي تامين نقدينگي، پيش فروش است كه اين تصميم باعث محدوديت نقدينگي در صنعت خودرو شده و افزايش مشكلات خودوسازان را در پي خواهد داشت به طوري كه ممنوعيت پيش فروش، تاثير منفي بر بازار اين خودرو خواهد داشت و با اين نوع حركت ها تعادل بين عرضه و تقاضا از بين رفته و چون خودروسازان نمي توانند وارد اين عرصه شوند، حضور دلالان و واسطه ها پررنگ تر مي شود و باعث اختلاف قيمت كارخانه و بازار آزاد و افزايش قيمت مي شود كه در نهايت به نفع واسطه و به ضرر توليدكننده و مصرف كننده خواهد شد. با اين حال پروژه توليد تندر90 در ايران به اندازه اي پيچيده شده كه حتي «كارلوس گون» رئيس شركت رنو نيز از روند توليد و قيمت گذاري اين خودرو انتقاد كرده است.

اظهارنظرهاي متناقض در زمينه تامين قطعات

البته پس از مشكلاتي كه سال گذشته در خصوص شبكه تامين قطعه براي توليد اين خودرو ايجاد شد، بحث هايي نيز بين رنوپارس و خودروسازان داخلي مطرح شد. خودروسازان معتقد بودند براساس تعهدي كه شركت رنوپارس براي تامين قطعه به آنها داده اقدام به ايجاد تعهدات كرده اند ولي از طرفي نيز اعلام شد تنها تاخير پنج قطعه ساز داخلي كار را با مشكل مواجه كرده است البته رنوپارس نيز عدم پرداخت هاي مالي شركاي ايراني را دليل مضاعف شدن مشكلات اعلام كرده بود اما اين پايان ماجراي كلاف سردرگم تندر90 نبود به طوري كه چندي پيش مديرعامل يكي از شركت هاي خودروسازي اعلام كرد: «تعجب مي كنم از شركت معروفي مثل رنو كه بيشتر سفارشاتي كه به اين شركت مي دهيم به صورت اشتباه ارسال مي شود، كه اين قضيه و بازپس دهي اين سفارش ها كار توليد ما را نيز با مشكل روبه رو كرده است.» مسوولان شركت رنوپارس معتقدند مشكلات مالي همچنان باقيست و در حقيقت چهار مشكل اصلي باعث بروز تاخير در توليد خودرو تندر90 در خطوط توليد شركا شده است. مشكل اول مشكل مالي است. رنو پارس يك شركت مشترك (Joint Veture) بوده و در صورت عدم پرداخت به موقع سهم شراكت طرفين تاثيرات سوء آن به تدريج در كل سيستم نمايان خواهد شد و دومين عامل تاثيرگذار بر روند اجراي پروژه قوانين پيچيده گمركي است كه فرآيند ترخيص قطعات از گمرك را بسيار مشكل مي كند كه البته اخيراً اين مشكل برطرف شده است. در عين حال كيفيت قطعات توليدي طبق استانداردهاي توليد رنو است. شركت رنوپارس نمي تواند قطعات توليدي توسط قطعه سازان داخلي كه استانداردهاي كيفي را مدنظر قرار نداده اند بپذيرد و اين به دليل اهميت فراوان در جلب نظر و رضايت مندي مشتري است. از طرفي واردات مواد اوليه توسط تامين كنندگان ايراني از منابع خارجي از ديگر مشكلات پيش رو است كه مسوولان شركت رنو پارس به آن اشاره مي كنند.
 يکشنبه 31 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2547]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن