تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797895529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به ياد علامه عسگري / عالمي كه حق‌التأليف نمي‌گرفت


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: به ياد علامه عسگري / عالمي كه حق‌التأليف نمي‌گرفت
گروه خبرنگاران افتخاري / سيد جعفر فاطمي نوش آبادي: علامه «سيد مرتضي عسگري» كه ابتكار معروفش در معرفي 150 صحابي ساختگي پيامبر (ص) و استفاده از اسناد و كتا‌ب‌هاي اهل سنت براي تحقيق شهرتي خاص دارد، سال گذشته در سن 98 سالگي درگذشت.
به گزارش خبرنگار افتخاري ايكنا به نقل از خيمه، اين پژوهشگر تاريخ اسلام و حديث‌شناس، در سال 1284 در ساوه متولد شد؛ وي تحصيلات مقدماتي حوزوي را تا «شرح لمعه» در حوزه علميه قم و خدمت استاداني چون امام خميني(ره) خواند و سپس از قم به نجف رفت و در نجف، در محضر درس «آيت‌الله حكيم» شركت كرد.

علامه عسگري همزمان با شركت در كلاس‌هاي آيت‌الله حكيم، در فعاليت‌هاي سياسي آن زمان عراق نيز شركت كرد و همزمان چند دانشكده و بيمارستان و مؤسسه خيريه در عراق تأسيس كرد.

ايشان همچنين در تبادل استاد ميان اين دانشكده ها و دانشكده‌ي «الازهر» مصر نقش مهمي ايفا كرد؛ اكثر افرادي كه اكنون از مسئولان عراق هستند، شاگردان مرحوم علامه عسگري و فارغ‌التحصيل دانشكده «اصول دين» عراق هستند كه ايشان بنا كردند.

علامه عسگري تا زمان حكومت صدام در عراق بود و وقتي صدام خواست ايشان را دستگير كند، از عراق فرار كرد و به ايران آمد، در ايران هم سه دانشكده «اصول دين» در تهران، قم و دزفول تأسيس كرد.

او در زمان حيات خود كارهاي فرهنگي بسياري انجام داد و بيش از 50 كتاب نوشت. اين كتاب‌ها تأثير بسيار زيادي بر مسلمانان گذاشت و بعضي از كتاب‌هاي ايشان در شيعه شدن بسياري نقش مهمي ايفا كرد؛ به طوري كه در طول تاريخ، هيچ ‌كس مثل علامه عسگري نتوانست بسياري را شيعه كند.

گفته مي‌شود توفيق ايشان در اين زمينه، حتي از «علامه اميني» و «سيد شرف‌الدين» هم بيشتر بود.

از سوي ديگر، علامه عسگري مناظرات بسياري در كشورهاي مختلف داشت و معمولاً در تمام مناظرات موفق بود و توانست طرف خود را قانع كند. مناظرات علامه عسگري با علماي يهود بسيار معروف است.

مهم‌ترين ويژگي آثار علامه عسگري در اين است كه همه آثارش را از منابع اهل ‌سنت نوشت و از كتاب‌هاي اهل سنت استفاده كرد؛ ابتكار ايشان هم اين است كه براي اولين بار مسئله «صحابه ساختگي» را مطرح كرد. افرادي كه اصلاً وجود خارجي ندارند و شخصيت‌هاي ساختگي‌اند.

ايشان ثابت كرد كه اين افراد، به اسم صحابه پيامبر (ص) مطرح شده‌اند و حرف‌هايي كه از زبان آنها نقل شده، دروغ است؛ اين مهم‌ترين كار ايشان است، علامه عسگري 150 نفر از صحابه ساختگي پيامبر را معرفي كرد.

آثار قرآني ايشان نيز بسيار زياد است؛ كتاب «القرآن الكريم و روايات المدرستين» از جمله اين آثار است، مقصود ايشان از نوشتن اين كتاب، اين بود كه قرآن در مكتب اهل‌ بيت(ع) و در مكتب اهل سنت چگونه معرف مي‌شود و قرآن را از اين دو ديدگاه بررسي و تفاوت‌هايش را بيان كردند اين كتاب سه جلد است و فقط در سودان، خيلي‌ها را شيعه كرده است.

از خصوصيات اخلاقي ايشان اين بود كه بسيار متواضع بودند و هرگز به نام و نشان و مال و ثروت وابستگي نداشتند؛ شايد هيچ‌كس مثل او پيدا نشود كه اعلام كند «از هيچ كتابم حق‌التأليف نمي‌گيرم».

علامه عسگري براي هيچ‌كدام از كتاب‌هايش حق‌التأليف نگرفت و مي‌گفت «هركس كه دوست دارد، مي‌تواند كتاب‌هايم را منتشر كند و از حقوق مادي آن استفاده كند».

مرحوم «آيت‌الله العظمي گلپايگاني» به علامه عسگري نامه اي نوشتند كه «من از شما خواهش مي‌كنم كه اسم من را در دانشكده خودتان بنويسيد تا در روز قيامت، جزو خدمت‌گزاران دانشكده اصول دين محشور شوم».

علامه عسگري، يك‌شنبه شب چهارم رمضان 1428 و 16 سپتامبر 2007، در سن 98 سالگي در بيمارستان ميلاد تهران جان به جان آفرين تسليم كرد.
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 3710]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن