تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زبان خود را به نرمگويى و سلام كردن عادت ده، تا دوستانت زياد و دشمنانت كم شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797617508




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ویتامین ها و ریزمغذی های مورد نیاز سالمندان


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: ویتامین ها و ریزمغذی های مورد نیاز سالمندان


این گروه از ویتامین ها در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی موثرند. دریافت کافی فولات، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ که به کاهش مقدار هموسیستیین پلاسما منجر می شوند، توصیه می شود...


● ویتامین های گروه B

این گروه از ویتامین ها در کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی موثرند. دریافت کافی فولات، ویتامین B۶ و ویتامین B۱۲ که به کاهش مقدار هموسیستیین پلاسما منجر می شوند، توصیه می شود. جوانه غلات و حبوبات مانند جوانه گندم، جوانه عدس و جوانه ماش سرشار از ویتامین های گروه B و ویتامین C است. از جمله منابع عمده ویتامین ?? B گوشت قرمز، ماهی، تخم مرغ و لبنیات است.

● ویتامین D

سالمندان به علت کم شدن جذب ویتامین D در بدن و نیز کاهش ساخته شدن این ویتامین در پوست ممکن است به کمبود این ویتامین دچار شوند. این ویتامین از طریق کمک به جذب کلسیم، از پوکی استخوان جلوگیری می کند. زرده تخم مرغ، جگر و روغن کبد ماهی منابع غذایی این ویتامین هستند. قرار گرفتن در معرض نور آفتاب هر روز ۲۰ تا ۳۰ دقیقه از منابع دیگر تامین این ویتامین است.

● ویتامین C

این ویتامین نقش مهمی در جلوگیری از آسیب بافتی و کمک به ترمیم عضلات دارد و موجب افزایش جذب آهن از غذا می شود.

منابع غذایی غنی از ویتامین c شامل: مرکبات، سبزی ها، طالبی، خربزه، فلفل سبز، پرتقال، کیوی و ساقه سبز پیازچه و توت فرنگی است. پختن سبزی ها به مدت طولانی و یا قرار گرفتن سبزی ها و میوه های خرد شده در معرض هوا و نور موجب از بین رفتن ویتامین c موجود در آنها می شود.

● ویتامین E

این ویتامین نقش مهمی در تقویت سیستم دفاعی بدن و پیشگیری از سرطان ها به ویژه سرطان پستان دارد. منابع غذایی غنی از ویتامین E شامل: جوانه گندم، غلات سبوس دار، سبزی های دارای برگ سبزتیره، روغن زیتون است.

کلسیم جذب کلسیم در نتیجه کاهش گیرنده های ویتامین D در این سنین کمتر می شود. این ماده نقش مهمی در سلامت دوره سالمندی دارد چرا که کمبود این ماده موجب پوکی استخوان می شود. منابع غذایی شامل: شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است.

● آهن

دریافت ناکافی آهن در سالمندانی که گوشت قرمز، ماهی و ماکیان استفاده نمی کنند، دیده می شود. کمبود آهن به کم خونی، احساس خستگی و ضعف منجر می شود. در انواع گوشت ها، تخم مرغ، حبوبات، مغزها، غلات سبوس دار، میوه های خشک شده (کشمش، توت خشک، برگه زردآلو) و در انواع سبزی خوردن مانند جعفری مقادیر بالایی آهن وجود دارد. مصرف آهن همراه با ویتامین C به جذب بهترآن کمک می کند.

● روی

کمبود روی موجب بی اشتهایی، مشکلات بینایی و کندی ترمیم زخم ها می شود. روی در انواع گوشت ها، تخم مرغ، جگر، شیر، غلات سبوس دار، مغزها، سبزی های سبز و زرد تیره وجود دارد. مکمل یاری روی تنها در افرادی توصیه می شود که کمبود دریافت دارند.

● میزان مصرف مواد غذایی بر اساس هرم غذایی

▪ گروه نان و غلات: این گروه شامل موادی مانند: انواع برنج، نان، ماکارونی، گندم و جو است. مواد مغذی مهم آنها شامل: بعضی از انواع ویتامین های گروه B، آهن و مقداری پروتیین ونقش این گروه در بدن تولید انرژی، رشد و سلامت اعصاب است.

ـ نکات مهم در استفاده از گروه نان و غلات: از این گروه باید حداقل شش سهم در روز استفاده شود. بهتر است برنج به صورت کته مصرف شود. از نان هایی استفاده شود که در تهیه آن جوش شیرین به کار نرفته است ( اسید فیتیک مانع جذب آهن و سایر املاح می شود ). واحد این گروه برابر است با یک برش ?? گرمی از انواع نان ( معادل یک کف دست ) یا نصف تا یک لیوان ماکارونی و یا برنج پخته شده و یا چهار قاشق سرصاف آرد غلات.

▪ گروه شیر و فرآورده های آن: این گروه شامل موادی مانند: شیر، ماست، پنیر، کشک و بستنی است. مواد مغذی مهم آنها شامل: پروتیین، کلسیم، فسفر، بعضی از انواع ویتامین های گروه B و ویتامین A است و نقش آنها در بدن شامل محکم شدن استخوان ها و دندان ها و نیز رشد و سلامت پوست است. در سالمندی باید از این گروه حداقل دو سهم در روز استفاده شود.

ـ نکات مهم در استفاده از گروه شیر و لبنیات: مصرف نوشابه های گازدار که حاوی فسفر زیاد است موجب فقدان تعادل کلسیم و فسفر شده و به دنبال آن احتمال کمبود کلسیم افزایش می یابد. توصیه می شود که اقلام کم چرب مصرف شود. واحد این گروه برابر است با یک لیوان شیر یا ماست یا کشک ?? تا ?? گرم پنیر.

▪ گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها: این گروه شامل موادی مانند: گوشت های قرمز، سفید، امعاء و احشاء، تخم مرغ، حبوبات و مغزهاست. مواد مغذی مهم آنها شامل: پروتیین، آهن، روی و بعضی از انواع ویتامین های گروه B است. نقش این مواد در خون سازی، رشد و سلامت اعصاب است و باید حداقل دو سهم در روز از این گروه استفاده شود.

ـ نکته مهم در استفاده از گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات و مغزها: واحد این گروه برابر است با سه قطعه گوشت، ران یک مرغ، یک لیوان حبوبات پخته شده، نصف لیوان انواع مغزها، دو عدد تخم مرغ.

▪ گروه میوه ها وگروه سبزی ها: این گروه مواد مغذی لازم برای حفظ سلامت بدن را تامین می کنند. این گروه ها منابع اصلی تامین آنتی اکسیدان هستند. آنتی اکسیدان ها سد دفاعی بدن در برابر رادیکال های آزاد هستند. رادیکال های آزاد عوامل اصلی تخریب سلول ها و ایجاد بیماری های مزمن در بافت های مختلف بدن هستند و از جمله عوامل پیری به شمار می آیند. چنانچه سالمندان قادر به استفاده از سبزی ها و میوه های خام نیستند، می توانند از آنها به صورت پخته شده استفاده کنند. مواد مغذی مهم میوه ها و سبزی ها شامل: انواع ویتامین ها، انواع املاح و فیبراست و سالمندان باید حداقل پنج سهم و بیشتر در روز از این گروه ها استفاده کنند.

ـ چند نکته مهم در استفاده از گروه میوه ها و سبزی ها: واحد این گروه برابر است با یک عدد سیب، پرتقال، سه عدد زرد آلو، نصف لیوان آب میوه، نصف لیوان سبزی پخته، یک لیوان سبزی کاهو و اسفناج، یک عدد سیب زمینی بزرگ. نقش این مواد در بدن عبارت است از: مقاومت در برابر عفونت، ترمیم زخم ها، سلامت چشم و بینایی، سلامت پوست و کمک به سوخت و ساز بدن.

● چند نکته مهم درباره تغذیه سالمندان

▪ تعداد وعده های غذا باید حداقل روزی پنج وعده و مقدار غذا در هر وعده کم باشد.

▪ در سالمندانی که جویدن غذا برای آنها مشکل است، مصرف غذاهای نرم مانند پوره، گوشت های نرم، سوپ، آش هایی که حبوبات زیاد ندارند، آب میوه، میوه های رنده شده و سبزی خرد شده توصیه می شود.

▪ غذاهای چرب و سرخ شده، سس مایونز، سبزی های نفاخ مانند کلم و گل کلم بهتر است تا حد امکان کمتر مصرف شود.

▪ مصرف تخم مرغ به سه عدد در هفته محدود شود.

▪ مصرف چربی کم شود، آن مقدار کم هم روغن مایع مانند روغن زیتون باشد.

▪ در صورت داشتن یبوست و بی خوابی یک لیوان شیر گرم پیش از خواب بنوشید.

▪ مصرف اضافه ویتامین ها موجب هیپر ویتامینوزمی شود. مقدار دریافت مکمل ها باید با توجه به مقدار آنها در رژیم مصرفی و نیاز سالمندان از سوی متخصص تغذیه توصیه شود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 584]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن