تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):دو خصلت است كه بالاتر از آنها چيزى نيست: ايمان به خدا و سود رساندن به برادران.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797545590




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آداب غذاخوردن : سوال و جواب آشپزی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: طرز غذا خوردن، یکی از مسائلی است که جلب توجه می کند. چه بسیار اتفاق می افتد که اشخاص از اینکه پسر، دختر، زن و یا شوهر آن ها به نحو زننده ای غذا می خورد و در سر میز غذا رعایت نزاکت را نمی کنند در حضور دیگران ناراحت و خجل می شوند. باید به این مساله هرچه بیشتر توجه کرد و به بچه ها از همان اوان کودکی یاد داد که چطور غذا بخورند.

• پشت میز غذا، به خصوص در مهمانی ها، از گشاد نشستن، دست یا آرنج را روی میز گذاشتن و یا زیاد خم شدن باید خودداری کرد. پاها را باید زمین گذاشت. اگر جای شما ناراحت است صندلی را با بدن به عقب نکشانید، از جا بلند شوید و آن را جابه جا کنید. صندلی را باید طوری قرار دهید که نه آن قدر نزدیک میز باشد که دست روی میز باشد و نه آن قدر دور که دست به آسانی به میز نرسد و غذا روی زمین بریزد.


• دستمال سفره را باید روی پاها گذاشت. بستن دستمال سفره زیر چانه، مخصوص اطفال است. پس از صرف غذا باید دستمال را طرف چپ بشقاب قرار داد.


• سر میز از دهن دره، خمیازه کشیدن، بینی گرفتن و خاراندن یا شانه کردن سر باید خودداری کرد.خنده و صحبت باید ملایم و آرام باشد. خیلی بلند صحبت کردن، زمزمه کردن، حرف های زننده و ناراحت کننده، بحث های س*ی*ا*س*ی و مذهبی جایز نیست.

• در بعضی از کشورها چنگال را به دست راست، و در برخی دیگر به دست چپ می گیرند. بهتر آنست که با توجه به نوع غذا، از هر دو روش استفاده کرد. معمولا اگر غذا باید بریده شود کارد را به دست راست و چنگال به دست چپ گرفته شود. و از کارد در دست چپ به عنوان کمک استفاده شود. وقتی غذا به طرف دهان برده می شود، باید نوک چنگال به طرف پائین باشد.


• بهتر است قبل از چشیدن و خوردن غذا به خصوص در مهمانی ها از نمک یا فلفل زدن به آن خودداری شود و در موقع ریختن نمک روی غذا نباید نمکدان را خیلی بالا نگاه داشت.


• تا وقتی که استفاده از چنگال امکان پذیر است باید از بکار بردن قاشق خودداری کرد. خوردن غذا از نوک قاشق صحیح نیست. و باید از کنار آن خورده شود.


• در بعضی از کشور ها مرسوم است که وقتی می خواهند به خوردن ادامه دهند، قاشق و چنگال را به طور متقاطع داخل بشقاب می گذارند و هنگامی که آن ها را به طور موازی داخل بشقاب قرار می دهند، نشانه آن است که غذایشان تمام شده است و پیشخدمت می تواند آن را بردارد. به صورتی که لبه آن به طرف چنگال است و در سمت راست آن قرار می دهند. نباید کارد و چنگال را طوری گذاشت که قسمتی از آن داخل بشقاب و قسمتی روی میز باشد.


• اگر در موقع صرف غذا با کسی صحبت می کنید، هنگام حرف زدن چنگال یا قاشق را در هوا تکان ندهید.


• در مهمانی ها و رستوران ها، اگر قاشق یا چنگال و یا کارد از روی میز به زمین افتاد، نباید آن را از زمین برداشت. این کار را پیشخدمت انجام خواهد داد.


• هنگام شروع غذا، بشقاب را با دستمال سفره یا تکه ای نان تمیز کردن خلاف نزاکت است. در مجالس مهمانی، صاحبخانه و در رستوران ها ، پیشخدمت از این کار خواهد رنجید زیرا این کار به معنای آنست که بشقاب کثیف جلو شما گذاشته اند. اگر واقعا بشقاب تمیز نبود، از بشقاب دیگری استفاده کنید.


• در موقع جویدن غذا، دهان خود را ببندید. سعی کنید قاشق یا چنگال شما با برخورد به بشقاب، سر و صدا ایجاد نکند. هنگامی که لقمه در دهان دارید، از صحبت کردن و صرف نوشیدنی خودداری کنید. و هنگام نوشیدن آن ها از قورت قورت کردن و موقع خوردن سوپ یا آش از هورت کشیدن باید خودداری شود. همیشه باید غذا را به طرف دهان برد نه اینکه دهان به طرف قاشق یا چنگال برده شود.


• قبل از فرو بردن لقمه، قاشق یا چنگال را پر از غذا کردن و به حالت انتظار نگاه داشتن جایز نیست.


• وقتی لقمه را به دهان گذاشتید، سعی کنید تا حد امکان آن را تف نکنید یا از دهان بیرون نیاورید. اگر خیلی داغ است کمی آب بنوشید. چنانچه استخوان ماهی یا چیز دیگری که نمی توان خورد در آن بود، بدون آنکه توجه دیگران جلب شود آن را بیرون بیاورید و اگر موفق نشدید به گوشه ای بروید و پس از خارج کردن آن سر میز غذا برگردید و بدون هیچ توضیحی به خوردن غذا ادامه دهید.


• هنگامی که با دست راست، غذا می خورید با دست چپ دور بشقاب خود را نگیرید و یا با رومیزی و ظروف دیگر بازی نکنید. با غذا بازی کردن و آن را مرتبا به هم زدن یا فوت کردن نیز بر خلاف نزاکت است.


• غذا را باید از جلوی بشقاب خورد نه از قسمت عقب یا وسط آن.


• برای برداشتن لیوان یا فنجان، نباید انگشت ها را به داخل آن ها برد، بلکه باید اطراف آن ها را گرفت.


• ظرف غذا را به طرف خود کشیدن، پس از اتمام غذا بشقاب را به عقب زدن، از بشقاب کس دیگری غذا برداشتن و یا ریختن غذای خود در بشقاب کس دیگر خلاف نزاکت است.

• اگر نان، نمک یا سس و غیره در دسترس شما نیست هرگز برای برداشتن آنها روی میز خم نشوید و کسی را که در کنار شما نشسته است ناراحت نکنید. از دیگران خواهش کنید آن را در اختیار شما بگذارند و بعد از استفاده آن را همچنان در جلو خود نگاه ندارید، بلکه در جایی قرار دهید که در دسترس سایرین باشد.


• ژله یا مربا را از ظرف آن نخورید، مقداری در داخل بشقاب خود بگذارید و بخورید. قاشق یا کارد آلوده به مربا یا عسل را به کرده نزنید مربا و عسل را با قاشق جداگانه بردارید. خورش یا ماست را، با قاشقی که در دهان کرده اید به بشقاب خود نریزید و برای برداشتن آنها از قاشق جداگانه استفاده کنید.

• نه خیلی تند غذا بخورید و نه خیلی آهسته. سعی کنید مثل سایرین غذا بخورید تقریبا با آنها غذا را تمام کنید. تا موقعی که دیگران غذا می خورند میز غذا را ترک نکنید. به خصوص اگر میزبان هستید.

•نوشیدن نوشابه در پیک نیک ها و نقاط تفریحی با شیشه اشکالی ندارد، ولی سر میز غذا، حتما باید آن را در لیوان ریخت و نوشید. در صورت لزوم، قبل از نوشیدن لب خود را با دستمال پاک کنید تا لیوان آلوده نشود.

• چای یا قهوه را از نظر داغ بودن قبلا آزمایش کنید بعد از آنکه خنک شد بنوشید نه آنکه با قاشق بخورید. قاشق مرطوب را داخل شکر نکنید. قاشق را بعد از به همه زدن چای یا قهوه داخل فنجان یا استکان و یا روی میز نگذارید بلکه آن را در کنار نعلبکی یا بشقاب خود قرار دهید. نوشیدن چای یا قهوه در حالی که قاشق داخل استکان یا فنجان قرار دارد، صحیح نیست.


• هرگز انگشتان خود را لیس نزنید و در حضور دیگران، تکه های غذا را از لا به لای دندان هایتان بیرون نیاورید.


• رفتار پدر و مادر در خانه و طرز غذا خوردن آنها، سر مشقی برا بچه هاست. از جمله این سرمشق ها آن است که یک پدر سعی کند بعد از آنکه خانم او سر میز آمد شروع به خوردن غذا نماید (به استثنای صبحانه) هنگام غذا خوردن، از خواندن روزنامه یا مجله خودداری کند و با موهای ژولیده و سر و وضع کثیف و نامرتب سر میز غذا ننشیند.

سلام به همه دوستان.

دوست عزيزمطالبتان خيلي سودمند بودممنون.اما نفرموديدوقتي در غذا مو ميبينيم حكمش چيست؟البته من بروي خودم نميارم ومو را خيلي آرام بدون اينكه جلب توجه شود در ميارم وبه خوردن ادامه ميدم اما باور كنيد خيلي زجر آوره.

سلام دوست عزيز
مطالبتون خيلي جالب بود و خيلي مفيد واقعا طرز غذا خوردن چاي خورد شربت خوردن وغيره خير مهم و نشان دهنده شخصيته افراد من يك همكار داشتم كه مهندس بودن و خيلي با كلاس وقتي كه براي اولين بار اومدن توي قسمت ما و براي مذاكره پيش مديرمون رفتن مديرمون من روهم صدا كردن براي اينكه باهم آشنا بشين منهم خيلي جدي رفتم و روي يك صندلي نشستم برامون چاي آوردن و 5 دقيقه بعد اين همكار شروع به خوردن چاي كردن با يك هورت محكم به چاي رو سركشيدن يعني چندتا من از خجالت قرمز شدم ولي اون هيچ تغييري توي چهرش ايجاد نشده بود اصلا نميدونست نبايد چاي و هورت كشيد صدا دار چاي روخورد توي تمام جلسات رسمي روي صندلي لم مي داد و دستش رو به پشت ، پشتي صندلي مي برد و موقع چاي خوردن هم كه مي دونيد اگر هم توي جلسه روي ميز ميوه بود با كمال خنسردي به ميوه گاز مي زد و همه نوع ميوه هم مي خورد.
الان اين همكار عزيز توي يكي از شركت هاي معتبر دوبي مشغوله يكبار كه اومده بود پيش خودم تجسم مي كردم وقتي با خارجي ها جلسه داره رفتارش چطوره ؟

سلام

ممنون مطالبتون خیلی جالب و آموزنده بود.با یکی از دوستان داشتم میخوندم گفت اجازه هست لا به لای آداب رعایت کردن احیانا غذا هم بخوریم؟

اما به نظر من بیشترش قابل اجرا و بهترین حالت غذا خوردنه.به قول خواهر یکی یه دونم که میمیرم براش بعضیا چای که نمیخورن!میدونی چی میخورن؟چای با صدای آبشار

سلام دوستان، خوشحالم که از این مطلب خوشتون اومد.

ستاره جون خوشبختانه این موردی که گفتین برای من پیش نیومده، ولی فکر می کنم مو هم حکم استخوان ماهی را داشته باشه!!!

سلام دوستان.
سحر جان آخه استخوان ماهي خيلي فرق ميكنه مو خيلي چندش آوره ودر عين حال سرشار از ميكروب وقتي استخوان ماهي رو در مياريم ميشه به غذا خوردن ادامه داد اما وقتي مو در غذا ديده بشه واييييييي.من براي حفظ آبروي طرف ناچارا به خوردن ادامه ميدم اما تو دلم خيلي با اكراه .اما خيليها رو ديدم موقع ديدن مو در غذا خيلي ايشوويش راه ميندازن وواقعا ديگه غذا نمي خورن .

حق با شماست ستاره جون، مو غیر قابل تحمله.... اصلا نمی تونم تصورش را بکنم

سلام دوست عزيز مطلب آموزنده اي بود
خيلي ممنون

برای دانستن آداب غذا خوردن و استفاده از ملزومات آن نیاز به این است که ابتدا انواع میهمانی ها را بشناسیم تا بتوانیم آداب مخصوص به هر میهمانی را به جا بیاوریم .در این جا سعی میکنم اکثر میهمانیها مرسوم زور دنبا را به شما معرفی کنم.

میهمانی ها به طور کلی به دو بخش عمده روز و شب تقسیم میشوند.که هر کدام چندین نوع میهمانی را در خود جا داده اند.

میهمانی های روز

۱. صبحانه :

این نوع میهمانی بیشتر در فضای آزاد ما بین ساعت ۶.۳۰تا ۸.۳۰ برگزار میشود و حدود یک ساعت تا یکساعت و نیم زمان میبرد.

۲. نهار :

یکی از محترمانه ترین و رسمی ترین نوع میهمانی که مابین ساعت ۱۲ الی ۱۵ برگزار میشود و حدود یکساعتو نیم زمان میبرد.

۳.برابکیو :

ابن مدل میهمانی در فضای ازاد مثل باغچه، حیاط، بالکن و یا باغ برگزار میشود . غدا درحضور میهمان به روی منقلهای پایه بلند یا سکوهای مخصوص این کار اماده میشود . این میهمانی در ۱۳فروردین ما خیلی مرسوم است.

لازم به ذکر است این میهمانی بین روز و شب مشترک میباشد و بستگی به فصل و اب و هوا دارد.

میهماین های شب

۱. عصرانه :

این میهمان یبیشتر برای آشنایی دو نفر برگزار میشود که مابین ساعت ۱۶.۳۰ الی ۱۸ برگزار میشود و مابین ۴۵ دقیقیه تا یک ساعت انجام میشود.و بیشتر در کافی شاپ یا کافه تریا برگزار میشود.

۲. کوکتل یا لافورشت:

این میهمانی تنها میهمانی میباشد که به صورت کاملا ایستاده برگزار میشود و بیشتر به منظور اشنایی یک گروه با هم یا به مناسبت افتتاح محلی بر پا میشود. بین ساعت ۱۷ تا ۲۰ برگزار میشود .

۳. شام :

مرسوم ترین نوع میهمانی بین ۲۰ تا ۲۱.۳۰ برگزار میشود و حدود ۲ ساعت طول میکشد .

لیست بالا یک نگاه کلی از نوع میهمانی ها مرسوم میباشد میباشد که هر کدام برای خود نیز چندین مدل سرو و پذرایی را در خودد جای داده مانند مثل نهار سلف سروس یا بوفه.

مهمانی های دیگری هم وجود دارد که در ایران اصلا مرسوم نمیباشد مثل میهمانی چای یا ژوفیکس که بیشتر در میان خانمهای سفرا و مقامات رده بالا اروپایی برگزار میشود.
این مطلب رو از سایتhttp://ashpazebelager85.persianblog.ir/#10 براتون گذاشتم قراره که اداب و تشریفات غذا خوردن رو تو سایت بذاره ، من خودم خیلی از این جور چیزا خوشم میاد ،دوست دارم هر کاری و با دسیپلن خاص خودش انجام بدم امیدوارم شما هم خوشتون بیاد .

خواهش می کنم نرگس جان
ممنون که نظرتون را نوشتین

چندتا نکته دیگه:

1- بهتر است آقاو خانم ميزبان در دو انتهاي ميز غذاخوري و يا در وسط ميز روبروي يكديگر بنشينند.

2- اگـر فرد مهمي ميهمان بود مي بايد وي سمت راسـت خانم ميزبان و همسرش سمت راست ميزبان آقا نشانده شود.

3- بطوري كلي طرز قرار گرفتن ميهمانان بايد طوري ترتيب داده شود كه هيـچ دو مـــرد و هيچ دو زني كنار يكديگر قرار نگيرند.

4- زوج متاهل بايد روبروي يكديگر و زوج نامزد بايد در كنار يكديگر بنشينند.

5- بهتر است گروههاي سني در كنار يكديگر بنشينند به طوري كه بزرگترهاي فاميل در راس ميز و جوانترها سمت ديگر.

6- غذا بايد در جهت عقربه هاي ساعت و از چپ به راست سرو گردد. و همچنين غذا از سمت چپ افراد سرو شده و ظروف غذا از سمت راست ميهمانان جمع آوري ميگردد.

7- پيش از آن كـه مـيـزبـان شـروع بـه صـرف غـذا نكرده و يا اجازه صرف غذا را نداده نبايد شروع به صرف غذا كرد.

8- در حين غذا بهيجوجه نبايد ميز غذا را ترك كنيد مگر در موارد اضـطراري مانند رفتن به دستشويي و يا داشتن حالت تهوع. در ايــن هنگام عذر خواهي كنيد و ميز را ترك كنيد.

9- هيچگاه سر ميز غذا سیگار نكشيد.

10- هنگامي كه از غذا خوردن فارغ شديد دستتان را روي زانو و يا ميز (مـچ دست روي لبه ميز) قرار دهيد. هيچگاه هنگام صرف غذا آرنج خود را روي ميز قرار ندهيد.

11- هنگامي كه در رستوران ميهمان ميباشيد هيچگاه باقي مانده غذايتــان را به خانه نبريد و سعي كنيد غذاي گرانقيمتي سفارش ندهيد.

12- در رسـتـوران بهـتــر است غذايي سفارش دهيد كه صرف آن با كارد و چنگال مقدور باشد. غذاهايي كه بايد با دست خورده گردند را به مـوقعـيـتـهاي غــير رسمي اختصاص دهيد.

13- هرگاه سوپ داغ بود براي خنك كردن به آن ندميد بلكه صبـر كنـيـد تـا خــودش خنك گردد. چاي را نيز براي خنك شدن در نعلبكي نريزيد.

14- هنگام سفارش غذا در رستـوران اگر از نـوع و مـحـتـويـات غـذاي مـورد نــظر آگاهي نداشتيد، از پيشخدمت كمك بخواهيد.

15- براي خارج كردن استخوان و يا غضروف غذا را از قاشق و يا چنگال كمك بگيرد (نه با دست) و آن را گوشه بشقاب خود قرار دهيد.

16- غـذاهـايي را كـه شمـا مـجازيد با دست بخوريد عبارتند از: تكه نان، بلال، گـوشـت دنـده هـا،صــدف و خرچنگ خوراكي، بال و استخوان مرغ، ساندويچ، ميوه هاي كـوچـك، شيريني، سيبزميني سرخ كرده، چيپس، ترشي، سبزيجات و پيتزا.

17- اگر ندانستيد چگونه بايد غذا را ميل كنيد بهتر است به ديگران نگاه كنيد.

18- هيچ گـاه كـارد و چـنـگال و قـاشقي را كــه استـفاده كرده ايد را مجددا روي ميز قرار ندهيد بلكه آنها را روي بشقاب بگذاريد.

19- هـرگـاه چـيـزي را ســهوا روي لباس ميهمان ديـگـري ريخـتـيـد بـا خـونسـردي از وي عذرخواهي كرده و بگذاريد خود فرد و يا پيشخدمت آن را تميز كند خودتان اقدام بـه تميز كردن لباس فرد نكنيد.

20- هرگاه فردي از شما درخواست نمك و يا فلفل نمود، هـم فلـفل و هم نمك را به وي بدهيد حتي اگر فرد تنها يكي از اين دو را درخواست كرده باشد.

21- پيش از نوشيدن مايعات لبهاي خود را بـا دسـتـمال پاك كنيد تا جاي لك چربي روي ليوان شما نمايان نگردد.

22- از واژه هاي "متشكرم" و "لطفا" در ميز غذا بسيار استفاده كنيد.

23- اگر حشره، تار مو و يا هر چيز ديگري را در غذاي خود يافتيد آن را اعلام نكنـيد بلكه مخفيانه آن را از غذايتان خارج كنيد.

24- هميشه در انتهاي صرف غذا از مـيـزبـان و يـا آشــپز تشكر كرده و از غذا تعريف كنيد حتــي اگــر غذا زياد هم خوشايند نبود باز تشكر كنيد. لازم نيـست دروغ بگويـيـد، مـثـلا ميتوانيد از سس غذا تعريف كنيد.

25- سعي كنيد روميزي را تا انتهاي صرف غذا پاكيزه نگاه داريد.

مردمان

up

خيلي مطالب خوب و آموزنده بود مرسي

خیلی جالب بودن.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 4918]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن