تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797657491




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عدسی ؟ : انواع خوراک با حبوبات و سبزیجات


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین: سلام.

می خواستم بدونم عدسی رو چه جوری درست می کنند ؟؟؟

مرسی.

سلام آقا شهاب.
اگه عجله داری می تونی یه کنسرو عدسی بخری و گرم کنی و نوش جان کنی.انصافا هم عدس هاشون مغزپخت هستن هم خوشمزه هستن.
اگه عجله نداری می تونی عدس ها رو از یه شب قبل خیس کنی و بعد بپزی.نکته ش اینه که باز هم اگه بخوای عدس ها نفاخ نباشن باید آبی که باهاش عدس ها رو خیس کردی بریزی دور که البته با این کار قسمت اعظم ویتامین های محلول در آبش با آب می ره بیرون.اگه بخوای سالمتر باشه با همون آبی که خیس کردی بپزشون.خیلی آب نریز توشون که عدسها غرق آب نشن.
اگه هم خواستی سنگ تموم بذاری بعد از حاضر شدن عدسی می تونی توش سوسیس ریز کنی و بذاری یکی دو جوش بزنه تا سوسیسها هم بپزن.یه کم هم تندش کن.ممممم...

سلام

عدسي
------------------
دو ليوان عدس
روغن 2 قاشق غذاخوري
نمك و فلفل
پياز متوسط يكعدد براي پياز داغ
رب گوجه فرنگي 2 الي 3 قاشق غذاخوري

عدس را از دو روز قبل خيس كنيد و آب آنرا عوض كنيد . با اينكار شايد مقداري از املاح بيرون ريخته شود ولي ديگر دل درد نخواهيد گرفت و رنگ آنهم پس از پخت تيره نميشود .

عدس ها را با روغن و آب ( يا آب مرغ يا گوشت اگر از قبل آماده داريد ) بپزيد . پس از پخت كامل عدس ها - پياز داغ و رب گوجه و نمك و فلفل ( و كمي در صورت تمايل ادويه گرام ماسالا يا هر نوع ادويه كه مي پسنديد ) اضافه كنيد . قوام عدسي را خيلي شل و خيلي سفت نكنيد .

آنرا با ليمو ترش يا كمي سركه و روغن زيتون آنرا سرو كنيد .( اگر مقدار بسيار كمي پودر گلپر هم روي بريزيد خوشمزه و سهل الهضم ميشود .)

* ** - ادويه گرام ماسالا
http://www.ashpazonline.com/forum/viewtopic.php?t=651


نوع ديگر عدسي با شير و كره
------------------------
ميتوانيد پس از پخت كامل عدس ها داخل آن 2 ليوان شير ( يا كمي خامه ) بريزيد و كمي بجوشانيد تا خيلي شل نباشد و جا بيافتد و در انتها كمي كره به آن اضافه كنيد . اين نوع عدسي سفيد براي صبحانه ايده آل است .
( اين نوع عدسي براي صبحانه در هتل داريوش كيش سرو ميشود و بسيار خوشمزه است .)

با سلام به تمام دوستان عزيز
خواستم بدانم آيا كسي طرز تهيه عدسي هاي نذري را مي داند؟ من هر چقدر با دقت عدسي درست مي كنم حتي نصف طعم و عطر آنها را ندارد. به كتاب رزا هم مراجعه كرده ام. اما عدسي هايم بسيار معمولي مي شوند.
ممنونم

سلام
من عدسي رو با اين روش درست مي كنم : ابتدا پياز رو ريز خرد مي كنم با روغن كمي تفت مي دم .زردچوبه كمي رب ويك عدد سيب زميني خرد شده رو اضافه مي كنم و بعد عدس خيس شده رو اضافه مي كنم وبا حرارت كم مي ذارم بپزه و در اخر با گوشت كوب له مي كنم و كمي فلفل سياه مي زنم .(سيب .ميني براي لعاب دار شدن غدا است)

کیانوش عزیز سلام
راستش خانمی من خودم با اینکه عدسی هام بد نمیشه ولی عدسی های آماده بیرون رو بیشتر دوست دارم ولی با اینحال من برای درست کردن عدسی اول یه پیاز داغ خیلی کم میکنم ، کمی زردچوبه میزنم و عدس را اضافه میکنم تا عدسی ام سیاه نشه. وقتی عدس پخت یه پیاز داغ اساسی میکنم و زردچوبه رو به همراه کمی پودر کاری و پودر سیر تفت میدم و اگر بخوام عدسی ام لعاب دار باشه کمتر از یه قاشق غذاخوری آرد رو هم با اونها تفت میدم و همه را به عدسی اضافه میکنم تا کمی بجوشد و به اصطلاح جا بیفته و مزه دار بشه.
هنگام سرو هم با توجه به ذائقه خودم و همسرم عدسی رو با کره میخوریم.
در یکی از برنامه های "به خانه برمیگردیم" گفته شده بود کسانی که با خوردن عدسی دچار دل درد و نفخ معده میشوند به خاطر استفاده از آبلیمو با عدسی است و گفته شده بود که بهتر است به جای استفاده از آبلیمو با حبوبات پخته شده، آنها را با سرکه سرو کرد.

با احترام ـ ندا

ندا جون . غزل جون
از هر دو تون متشكرم. عدسي ندا جون رو حتما درست مي كنم چون به نظر خيلي اساسي مي ياد.

نكات تغذیه ای در مورد عدس و طرز تهیه آن

عدس چیست؟
عدس پسرعموی لوبیا وهردو از خانواده حبوبات هستند . حبوبات، دانه هایی هستند كه درون یك پوسته محافظ رشد می كنند. عدس شبیه به یك ذره بین یا عدسی است.

پوسته بیرونی دانه، خال خال و رنگارنگ است و طیف رنگ آن، قهوه ای مایل به قرمز، قهوه های مایل به خاكستری و سبز می باشد. لایه درونی آن( لپه)، قرمز یا زرد می باشد.

طرز تهیه و پخت عدس:
تهیه و پخت آن ساده وآسان است و به راحتی از پوسته بیرونی خود جدا می شود. برای پخت، بایدعدس را بعد از جدا كردن از پوسته خارجی بشوئید و به مدت 20-15 دقیقه بجوشانید . عدس احتیاج به خیس كردن ندارد؛ همچنین موقع پخت، نمك اضافه نكنید زیرا باعث سفت شدن آن می شود.

نگهداری عدس نیز راحت است ؛ می توان در یك محل خشك و خنك برای مدت زیادی آن را نگه داشت. ولی بعد از یك مدت طولانی، رنگش به مقدار جزئی از بین می رود ولی مزه آن تغییر چندانی نمی كند.

نكات تغذیه ای
------------------

عدس دارای مواد مغذی، فیبر، كربوهیدرات های پیچیده و اسید فولیك است. همچنین كم چربی، كم كالری، بدون كلسترول و به همان نسبت ارزان قیمت می باشد.

ما به ترتیب زیر مواد مغذی موجود درعدس را برایتان بیان می كنیم :


1- اسید فولیك :
یكی از مهمترین مواد مغذی موجود درعدس است. اداره بهداشت و سلامتی آمریكا توصیه می كند تمام خانم هایی كه نزدیك به زایمانشان است، باید روزانه 400 میلی گرم اسید فولیك دریافت كنند ولی بیشتر افراد این كار را انجام نمی دهند.یك لیوان عدس پخته ، 90 درصد مقدار مورد نیاز اسید فولیك را در روز را تأمین می كند و بیشتر از هر غذای غنی نشده دیگری، اسید فولیك را برای بدن فراهم می كند.


2- آهن:
منبع خوبی از آهن است. خصوصاً برای خانم ها كه نیاز آهن بدنشان بیشتر است. مصرف عدس به همراه منابع غذایی ویتامینC، باعث جذب بهتر و مؤثرتر آهن در بدن می شود. منابع ویتامینC شامل : گوجه فرنگی ، فلفل سبز، كلم بروكلی ، مركبات یا آبمیوه ها است .


3- پروتئین:
از لحاظ پروتئینی غنی است ، فقط اسید آمینه متیونین درآن كم است . مصرف غلات، تخم مرغ، آجیل و دانه های خوراكی دیگر، گوشت و لبنیات به همراه آن، یك پروتئین كامل وغنی را تشكیل می دهد.


4- فیبرهای محلول:
عدس دارای فیبرهای محلول است كه این فیبرها مانند یك جاروی زبر، دستگاه گوارش را تمیز می كنند. این نوع فیبر گلوكز( قند) و كلسترول سرم را كاهش می دهد. همچنین نیاز به انسولین را در افراد دیابتی كم می كند. مواد غذایی حاوی فیبر ؛ محلول شامل سبزیجات، جوی دوسر، جو و سبوس جو، میوه ها و انواع لوبیا می باشد.

منبع:

www.pea-lentil.com

كارشناس تغذیه تبیان
www.tebyan.net/Social/Nutrition/FoodPro ... /3408.html.



****

ضمنا - بهترین و خوشمزه ترین چاشنی برای عدسی کمی سرکه و گلپر و روغن زیتون است که از نفخ و دل درد هم جلوگیری میکند .. . و هضم آنرا هم آسان مینماید . امتحان کنید !

عدسی (*میجو)
-----------------------
*در ترکی بجنوردی به عدسی می‌گویند: " میجو" و از غذاهای خوشمزه و مورد علاقه همه است.



مواد اولیه:

عدس یک لیوان
سیب‌زمینی متوسط یک عدد
پیاز سرخ شده سه قاشق غذاخوری
آرد یک قاشق غذاخوری
تخم مرغ دوعدد
مرزه خشک یک قاشق غذاخوری ( اگر مرزه در دسترس نداشتید می‌توانید از شنبیله خشک یا هر سبزی معطر دیگر هم استفاده کنید)
روغن مایع دوقاشق غذاخوری
نمک و فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه:
---------------

عدس را می‌پزیم و بعد از پختن، آب آن‌را کنار گذاشته و عدس را می‌کوبیم تا کاملن له شود.
در ظرفی روغن ریخته و پیاز سرخ شده را همراه با آرد کمی تف می‌دهیم و سپس مرزه و نمک و زردچوبه و فلفل به آن می‌زنیم و عدس کوبیده شده را به‌همراه آب‌عدس داخل آن می‌ریزیم.

اگر آب‌عدس کم بود یک لیوان آب جوش به آن اضافه می‌کنیم. سیبب‌زمینی راخرد کرده و داخل عدس می‌ریزم و می‌گذاریم عدسی جا بی‌افتد. بعد از این‌که سیب‌زمینی‌ها پخته شد و عدسی غلیظ شد دو عدد تخم مرغ را داخل ان می‌شکنیم و بعد از چند جوش که تخم مرغ‌ها داخل عدسی بسته شد و پخته, عدسی آماده است.

در شب‌های سرد زمستان عدسی که یک غذای کامل و خیلی هم سریع آماده می‌شود , خیلی می‌چسبد.
عدسی را می‌توانید با آبلیمو و یا رب انار بخورید همراه با ترشی.
نوش جان


از :
http://www.shindokht.com/Food/2007/12/post_29.html

چند توصيه:

- استفاده از غلات و حبوبات بو داده و برشته شده ( مثل برنجک، عدس برشته شده، گندم برشته و نخودچي) انواع غذاها مثل گردو، بادام، فندق، پسته و بادام زميني بعنوان ميان وعده بخشي از پروتئين مورد نياز روزانه را تامين مي کند.

- بجاي گوشت قدمز مي توان از مرغ يا ماهي استفاده کرد. ماهي کليکا يک منبع از پروتئين با کيفيت خوب و ارزان قيمت است که با مصرف آن نياز بدن به پروتئين تامين مي شود ، در ضمن چون با استخوان خورده مي شود منبع خوبي از کلسيم نيز بشمار مي رود. با ترويج مصرف ماهي کليکا حتي خانواده هاي کم درآمد مي توانند پروتئين مورد نياز خود را تامين کنند.

نکته: اگر ماهي کيلکا بصورت سوخاري ( با آرد و تخم مرغ آغشته شده و در روغن " ترجيحا روغن مايع" سرخ شود ) تهيه شود ، غذاي مطبوع و لذيذي است که کودکان و دانش آموزان با علاقه آنرا مصرف مي کنند.

طرز تهيه گندم برشته، برنجک و عدس برشته شده:
-----------------------------------------------------------

براي تهيه برنجک و گندم برشته بايد ابتدا آنها را بجوشانيم تا مغز آن پخته شود، سپس آنرا آبکش کرده و بگذاريد کاملا خشک شود و در مقداري روغن تفت دهيم تا پفکي و برشته شود.
براي تهيه عدس برشته، عدس را يک شب خيس ميکنيم و بعد آنرا بو ميدهيم . مادران مي توانند اين تنقلات را که از ارزش غذائي بالائي برخوردارند، در منزل نيز براحتي تهيه کنند و بعنوان ميان وعده براي کودک و دانش آ موز خود از آن استفاده نمايند .

مصرف اين تنقلات بعنوان ميان وعده به مراتب از محصولات غذائي کم ارزش مانند پفک ، چيپس ، شکلات و نوشابه مفيدتر است و بايد دانش آموزان را به مصرف آنها تشويق کرد.

ا ز:

www.tbzmed.ac.ir/health%20information%2 ... apter2.htm.

خوراك عدس



مواد لازم:

3عدد بادنجان
2عدد پياز
3 فنجان عدس پخته
1 فنجان ماست پرچرب يا خامه اي
به مقدار كافي نمك و فلفل
به مقدار كافي روغن زيتون
1 قاشق غذاخوري تخم گشنيز
1 قاشق غذاخوري نعناع خشك
1 قاشق غذاخوري ريحان بنفش خشك

طرز تهيه:
-------------
پيازها را خرد كرده، در ماهي تابه تفلون ريخته و همراه با روغن زيتون تفت مي دهيم. بعد كمي گشنيز را به پيازها اضافه مي كنيم تا عطر آن به خوبي با پياز تركيب شود. پياز داغ را كنار مي گذاريم تا بادنجان ها را تهيه كنيم. بادنجان ها را با پوست روي گاز مي گذاريم و آنها را كبابي كنيم. وقتي پوست آنها چروك شد، آن ها را بر مي داريم.

وقتي بادنجان ها خنك شدند، آنها را پوست مي كنيم و در ظرفي جداگانه مي كوبيم. بعد از كوبيدن، آنها را به پياز داغ اضافه مي كنيم و در همان روغن، مقداري تفت مي دهيم.

بعد عدس پخته را به آن اضافه مي كنيم. نمك، فلفل و ساير سبزي هاي معطر را اضافه كرده، مقداري تفت مي دهيم. بعد از اينكه همه مواد با هم مخلوط شدند از روي حرارت بر مي داريم و مي گذاريم تا خنك شوند. بعد از 15 دقيقه ماست را مانند سس به آن اضافه مي كنيم.
خورن اين خوراك با نان و يا برنج بسيار لذيد مي باشد.

نكات تغذيه اي :
اين غذا يك غذاي كاملاً رژيمي است و داراي چندين نكته تغذيه اي است كه برايتان بازگو مي كنم :
1- به علت عدم استفاده از گوشت ، يك غذاي مناسب براي افرادي است كه رژيم گياهخواري دارند. عدس و ماست به جاي گوشت، پروتئين را به مقدار كافي و لازم براي فرد فراهم مي كنند.
2- اگر به جاي ماست پرچرب از ماست كم چرب يا كشك براي تهيه اين غذا استفاده شود ، براي كساني كه رژيم لاغري دارند نيز مناسب مي باشد. در افرادي كه رژيم كاهش وزن دارند، اغلب به دليل كاهش حجم غذا مشكل دفعي به وجود مي آيد ، ولي اين غذا به علت دارا بودن عدس و بادنجان، يك غذاي پرحجم مي باشد كه فيبر غذايي را براي عمل بهتر دستگاه گوارشي تامين مي كند.

كارشناس تغذيه تبيان

از :
http://old.tebyan.net/Teb.aspx?nId=7980

عدسي


مواد لازم ( براي 5 يا 6 نفر ) :

عدس 2 فنجان
کره 100 گرم
پياز متوسط 2 عدد
تخم مرغ 3 يا 4 عدد
رب گوجه فرنگي يک قاشق سوپخوري

طرز تهيه :
---------------
پياز را خرد کرده و با کره و زردچوبه کمي سرخ کنيد. عدس خيس کرده را با 3 ليوان آب داغ به پياز اضافه کنيد و با شعله ملايم بگذاريد بپزد. رب گوجه فرنگي را هم کمي در روغن تفت داده و با نمک و فلفل به عدسي اضافه کنيد. تخم مرغ ها را شکسته و کم کم به عدسي اضافه کرده و کمي آن را هم بزنيد . وقتي تخم مرغ ها سفت شد، عدسي آماده سرو کردن مي باشد.

از :
http://old.tebyan.net/Teb.aspx?nId=12848

با سلام خدمت كدبانو هاي عزيز
بايد بگويم كه فكر نكنم دور ريختن و بهتر است بگويم عوض كردن آب حبوبات قبل از پخت آنها باعث شود كه مواد مفيد آنها از بين برود . بعضي از خانمها حبوبات را با آب فراوان مي پزند و بنابر اين وقتي كه حبوباتشان پخته شد هنوز در قابلمه شان آب است و آن آب را استفاده نمي كنند و يا دور مي ريزند و در واقع مقدار زيادي از مواد مفيد را دور ميريزند . ولي عوض كردن آب حبوبات قبل از پخت و در هنگام خيس كردن آن هيچ تاثيري در كسر خواص آنها ندارد
موفق باشيد

سلام به همه ي دوستان
يكي از دوستان من عدس رو فقط با آب مي پزه .وقتي عدس مي پزه و لعاب مي اندازه و آبش هم كم ميشه ، عدسي اش حاضره!!!! ولي چيزي كه واقعا اينو خوشمزه مي كنه اينه كه موقع سرو سركه و گلپر و نمك اضافه مي كنه! واقعا لذيذ ميشه. براي يك بار هم كه شده امتحانش كنيد.

طرز طبخ عدسی مخصوص خودم (خیلی خوشمزه هست حتما امتحان کنید! ) مواد لازم برای 2 نفر: 1-یک لیوان عدس 2- یک عدد سیب زمینی متوسط 3-یک عدد پیاز 4-پنجاه تا صد گرم گوشت چرخ کرده 5-نمک وفلفل و رب گوجه و... عدس رو می شوریم و سیب زمینی رو نگینی درشت خورد می کنیم و می ریزیم تو قابلمه با آب کافی بپزند(با شعله کم). پیاز و نگینی خورد میکنیم و پیاز داغ درست میکنیم. گوشت رو با یه کم پیاز خورد شده تفت میدیم و نمک و زردچوبه و کاری و اویشن و پونه وفلفل بهش میزنیم و اخر سر یه قاشق غذا خوری رب گوجه بهش اضافه می کنیم.بعد یکساعت میریم سراغ قابلمهء عدس و سیب زمینی. دو تا ملاقه ازش بر میداریم تو یه ظرف له میکنیم و دوباره میریزیم تو قابلمه. بعد پیاز داغ و سس گوشت رو بهش اضافه میکنیم.آخر سر هم یه کوچولو آب نارنج تازه و روغن زیتون خوشرنگ وبو بهش اضافه کنین و بذارین چند تا جوش دیگه بخوره. آخرشم یه توصیهء پزشکی: از خوردن ماست همراه با عدسی خودداری کنید چون نمی ذاره آهن عدس خوب جذب بدن بشه.و اگه بعد غذا یه لیوان آب پرتغال تازه بخورین عالیه . چون جذب آهن رو چند برابر میکنه. نوش جان






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 21864]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن