تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فرزندانتان را به سه چيز ادب كنيد: عشق به پيامبرتان، عشق به خاندان او، و قرآن خو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796832570




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چند قدم در نمايشگاه چاپ دستي در گالري ديوراي قالب صورت


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: چند قدم در نمايشگاه چاپ دستي در گالري ديوراي قالب صورت
غزال صادقيعكس: محبوبه قدس- علي يعقوبينگارخانه دي اين روزها ميزبان دو نمايشگاه با حال و هوايي متفاوت است، در اولين نگاه شايد كنار هم قرار گرفتن كارهايي با فضاي انتزاعي در كنار كارهايي مستند و رئال ضدونقيض به نظر برسد، اما دو مجموعه چاپ‌هاي دستي و عكس محصول تلاش زوج، محبوبه قدس و علي يعقوبي است كه هم‌زمان با هم در اين نگارخانه به نمايش گذاشته شده است.


در سالن اول چاپ‌هاي دستي محبوبه قدس، به شكلي تحت‌تاثير كارهاي مونه و سوررئال خودنمايي مي‌كند و در سالن دوم عكس‌هايي با سوژه‌هاي انساني و چهره‌هايشان روي ديوار است.
محبوبه قدس، در ارتباط با تاريخچه هنر صنعت چاپ‌هاي دستي گفت: در اوايل سال‌هاي 90 مي‌گفتند كه ديگر كسي علاقه‌اي به اين‌گونه هنر نخواهد داشت و از بين مي‌رود، اما به خاطر تلفيق هنر چاپي با عكاسي، يعني زماني كه توانستند مواد ظهور عكس را روي مواد مختلف پياده كنند، اين مواد اضافه شده به كارهاي قبلي چاپ‌هاي دستي كمك كرد و امروزه تمام دانشكده‌هاي هنر آمريكا به رشته چاپ دستي بازگشت كرده‌اند.
به اين ترتيب وي در ارتباط با شاخه‌هاي مختلف چاپ‌هاي دستي توضيح داد: اين هنر بازمي‌گردد به هنرهاي زيبا و ترجمه مستقيم آن مي‌شود چاپ‌هاي دستي كه شامل روش‌هاي مختلفي مانند چاپ‌هاي چوبي، چاپ‌هاي فلزي، سنگي و پارچه‌اي است كه هر كدام از اين سيستم‌ها براي خودشان روش‌هاي مختلفي دارند، اما اخيرا در آمريكا روش‌هاي عكاسي هم به چاپ دستي اضافه شده كه تلفيق اين دو با هم وسعت عجيبي در نحوه چاپ به وجود آورده است. چون در حال حاضر كارهاي شبيه به اين با كامپيوتر انجام مي‌شود، اما در چاپ‌هاي دستي با اضافه‌كردن تكنيك‌هاي عكاسي توانسته‌اند تمام سيستم‌هاي هنري كامپيوتر را در خود جمع كنند، بنابراين هنرمندي كه در كامپيوتر عكس، نقاشي يا تصويري را مي‌سازد اگر نخواهد انيميشن يا فيلم باشد، براي اينكه آنها را تبديل به هنرهاي تجسمي كند، مي‌تواند از طريق چاپ عكسي فلزي (Photo-etching)، چاپ عكسي سنگي، (Photo-lithography) و چاپ عكسي پارچه‌اي (Photo-silkscreen) تبديل كند به استيج (صفحه، كار) بعدي كه گونه‌اي از هنرهاي زيبا مي‌شود.
اين هنرمند در ارتباط با اينكه چه شكلي از چاپ را در نمايشگاه خود دارد، توضيح داد. كارهاي من چون يك بررسي بود از هنرهاي چاپ دستي، از هر كدام اين گروه‌ها چند تا را به اينجا آوردم، كارهاي چاپ سنگي و پارچه كه هر كدام به طريقه عكاسي انجام شده و چاپ فلزي با نام ويسكانسيتي (Visconsity) كه كاري كه انجام مي‌دهد از تغيير شيمي رنگ و روغن استفاده مي‌كنند و مي‌توانند بيشتر از ده نوع رنگ را روي يك فلز چاپ كنند.
زيبايي كه اين كار دارد اين است كه در ارتباط با هنرمند، شخص مي‌تواند آغاز تا پايان كار خلاقيت خود را هر لحظه تغيير دهد، ولي در ارتباط با كارهاي چاپي ديجيتال كه توسط پرينتر چاپ مي‌شود،‌ هنرمند هيچ نقطه‌نظر و دخالتي ندارد، چون به محض اينكه روي پرينتر مي‌رود، تبديل به يك كار خودكار مي‌شود، اما در مورد كارهاي چاپ دستي از زماني كه پروسه شروع مي‌شود تا زماني كه كار به پايان مي‌رسد، نقش هنرمند بسيار مهم است.
بازي با سايه‌ها
گروهي از كارهاي چاپي محبوبه قدس بازي با سايه‌ها است، سايه‌هايي شبيه تصاويري كه در شب از لابه‌لاي پنجره به روي ديوار اتاق مي‌افتد و ذهن را به دنياي خيال مي‌كشاند، اما در گوشه‌اي ديگر پنج تصوير يكسان از يك شهر قرار دارد، برداشتي از شهر كاشان با اينكه همه آنها يك نقش مشترك دارند شب، روز، گرما، سرما و توفان را براي بيننده‌شان بازگو مي‌كنند، در اين تصاوير رنگ‌ها با تنوع بسيار زيادشان توانسته‌اند زمان‌ها و فضاهاي مختلفي را خلق كنند.
ثبت روح انساني
محبوبه قدس در ارتباط با نحوه عكاسي علي يعقوبي در اين مجموعه گفت: همسر من علاقه بسيار زيادي دارد تا از طريق دوربين روح آدم‌ها را ثبت كند و اميدوار است كه بتواند آرامش انسان‌ها را در روش نگاهشان از طريق صورت‌نگري با روش عكاسي مستند نشان دهد، يعني دقيقا سعي در ثبات واقعيت پيش روي خودش دارد، عكس‌هاي نمايش گذاشته در اينجا را به دو بخش تقسيم كرده يكي ارتباط انسان با آب و مذهب كه البته عكس‌هاي اين مجموعه به صورت ناقص در اين نمايشگاه هستند، عكس‌هايي از غسل تعميد كودكان و بعضي ديگر از مراسم مذهبي در كشورهاي ديگر را به علت مشكلات تصويري نتوانستيم نمايش دهيم، اما مجموعه دوم رابطه انسان با روحش است كه مجموعه‌اي از تصاوير صورت دختران جوان از اروپا، آمريكا و آسيا است كه سعي در نشان دادن درونيات و خواسته‌هاي روحي افراد را دارد.
نگاهي محو
عكس‌هاي علي يعقوبي در نگاه اول به خاطر قرار گرفتن تصوير دختر محجبه ايراني در كنار دختراني از اروپا و آمريكا و از طرفي تصاوير سيك‌هاي هندي كه جزو فرقه‌هاي متعصب در هند محسوب مي‌شوند، فضاي فكري بينندگان را به نشان دادن مسائل صرفا مذهبي راهنمايي مي‌كرد، اما با نگاه دقيق‌تر به صورت‌هاي تصاوير در عكس، نگاه‌هاي مختلف‌شان به دنياي اطراف و تا حدي درونيشان را بازگو مي‌كرد. در تصوير متعلق به يك دختر آمريكايي آميش (گروهي از اروپاييان كه 200سال پيش به اين قاره نقل مكان كرده‌اند و در دنياي امروزي اين سرزمين همانند گذشته زندگي مي‌كنند به طوري پارچه‌هاي لباسشان را با سنجاق به هم وصل مي‌كنند و با تفكري خاص زندگي مي‌كنند).
دختري در يك كلبه نيمه روشن روي يك صندلي نشسته، عكس تقريبا شبيه نقاشي‌هاي قرن 17 است، آرامشي كه در چشم‌هاي اين دختر آمريكايي وجود دارد و با لطافتي كه با خود برخورد مي‌كند بازگوكننده اين است كه شايد خودش و دنياي پيرامونش را به خوبي مي‌شناسد، اما از سوي ديگر تصويري از دختر سوئيسي قرار دارد كه به واسطه فضاي ناهنجار موجود در فضاي زندگيش، موهاي خود را مانند نئوفاشيست‌ها تراشيده و به صورت خود حلقه و زنجير وصل كرده است و با اينكه فقط 16 سال دارد، فاقد هرگونه شادابي و شادماني همگروهان خود است و با نگاهي محو به روبه‌رو خيره شده است.
اين نمايشگاه تا 28 مرداد در نگارخانه دي، پايين‌تر از فرهنگسراي نياوران از ساعت 20-16 ميزبان علاقه‌مندان خواهد بود.
دكتر محبوبه قدس
اخذ درجه دكتراي هنر از دانشگاه كلمبيا- نيويورك 2006 ليسانس 1987 و فوق‌ليسانس از كالج Lehman نيويورك در سال 1994.اين هنرمند نمايشگاه‌هاي متعددي در زمينه چاپ در نيويورك، كاليفرنيا، شيكاگو، آلمان، فرانسه برگزار كرده است و هم‌اكنون در دانشگاه كلمبيا به تدريس روش‌هاي مختلف چاپ مشغول است. هنر چاپ دستي شامل روش‌هاي مختلف مثل چاپ سنگي (Litogeraphy) چاپ پارچه‌اي (Silk screen)، چاپ فلزي (etching) و چاپ چوبي (woodcut) است.روش‌هاي نوين چاپ دستي با استفاده از مواد ظهور عكاسي باعث رونق و توسعه اين هنر در بين هنرمندان معاصر گشته است.اين نمايشگاه براي اولين بار دامنه وسيع نفوذ اين روش‌ها را با شكل ساده در ايران به نمايش درآورده است كه شامل روش‌هاي چاپ عكس و فلز (photo-etching) چاپ سنگ و عكس (photo-litogeraphy) و چاپ عكس و پارچه (photo-sikscreen) و چاپ به عنوان ويسكانسيتي (visconsity) است.
دكتر علي يعقوبي
علي يعقوبي متولد 1324 در تهران تحصيلات خود را در رشته فيلم و سينما در دانشگاه ايالتي نيويورك به پايان رساند و فعاليت حرفه‌اي خود را با ساخت فيلم‌هاي مستند آغاز كرد كه از معروف‌ترين آنها در ايران مستند (مس سرچشمه) را مي‌توان نام برد. عكاسي در كنار زندگي حرفه‌اي علاقه شخصي اين هنرمند است و در سفر به نقاط مختلف ديني تلاش عكاس براي اين است كه بتواند وراي قالب صورت، به روح اشخاص دست يابد و با همين سوژه نمايشگاه‌هاي گروهي و انفرادي متعددي در آمريكا برگزار كرده است.
 دوشنبه 21 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2587]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن