تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سخن گفتن درباره حق، از سكوتى بر باطل بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797991184




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چگونه باغ بادام پرمحصول راه اندازی کنم؟ به همراه معرفی بهترین ارقام بادام


واضح آرشیو وب فارسی::

مقدمه

شاید بتوان گفت باکیفیت ترین و بهترین سوالی که هر باغدار بادامی باید از خود بپرسد. این است که چگونه باغ بادامی راه اندازی کند که ‌محصول‌دهی بیشتری داشته باشد؟ همه ما میدانیم باغ بادام پرمحصول مساوی است با سودآوری بیشتر باغدار از فروش محصول. در نتیجه باغداران همواره باید بدانند از چه روش‌هایی برای باغداری و کاشت نهال بهره ببرند تا بتوانند ‌محصول‌دهی بهتری را از باغ تجربه کنند. اگر باغ بادام دارید و یا هنوز اقدام به راه اندازی باغ بادام ننموده اید و یا در تصمیم گیری درباره‌ی کاشت نهال مردد هستید. این مقاله به شما کمک خواهد کرد. کلیه اطلاعاتی که‌ یک باغدار از قبل از راه اندازی باغ بادام تا ‌پس‌از آن و تا دور‌ه‌ی کهنسالی به آن احتیاج دارد. در این مقاله وجود دارد. پس به هیچ عنوان آن را از دست ندهید.


نهال بادام

قبل از خرید نهال بادام

باغداری و کاشت درختان از قبل از خرید نهال بادام آغاز میشود. باید قبل از کاشت و حتی خرید نهال بادام اقداماتی توسط کشاورز انجام شود تا به وسیله‌ی آن بتوانیم بهترین نهال بادام را خریداری و آن را در باغ بکاریم. این اقدامات عبارتنداز:

  • آگاهی از شرایط جوی و ارتفاع از سطح دریا :

بدون آگاهی از این مورد هرآنچه رشته بودیم پنبه خواهد شد. درخت بادام باید با شرایط آب و هوایی و میزان رطوبت منطقه‌ی ما سازگاری داشته باشد. درخت بادام قادر است باز‌ه‌ی دمایی بین 20- الی 45 درجه سانتیگراد را به خوبی تحمل نماید. آب و هوای مدیترانه ای و مناطقی با تابستان گرم و خشک و یا سرد برای کاشت این رقم مناسب است. یک معیار بسیار دقیق و مورد ارزیابی ارتفاع از سطح دریا است. ارتفاع از سطح دریای منطقه‌ی باغ خود را بدست آورده و آن را با ارتفاع مطلوب نهال بادام مورد نظرمان مقایسه کنیم. این مسئله از این رو بسیار حائز اهمیت است که در هر ارتفاعی شرایط جوی و آب و هوای منطقه و همچنین میزان رطوبت به میزان خاصی است. به این ترتیب زمینه برای کاشت رقم خاصی فراهم است. این فاکتور را همیشه باید در نظر بگیرید. مورد بعدی نیاز سرمایی درختان بادام است. درختان بادام نیاز دارند تا بین 100 تا 700 ساعت در دمای کمتر از 7- درجه سانتیگراد قرار بگیرند. باید توجه داشته باشید منطقه ای که برای کاشت نهال بادام در نظر دارید، آیا قادر است این نیاز سرمایی را برای نهال فراهم سازد یا خیر. سپس به انتخاب نهال بادام بپردازید.

  • آماده سازی زمین :

نهال‌های بادام سازگاری نسبتا مطلوبی با اکثر شرایط نامساعد جوی از خود نشان میدهند اما برای ‌محصول‌دهی حداکثری نیازمند مواد معدنی خاصی در خاک هستند. به راحتی و با استفاده از آزمایش خاک میتوانید از میزان وجود مواد معدنی مختلف را در خاک خود آگاهی حاصل نمایید. برای این کار توصیه میشود از چند قسمت از زمین و از لایه‌های رویی و عمقی خاک برداری نموده و خاک را به نزدیک ترین آزمایشگاه خاک ارسال کنید. با توجه به نتایج خاک از وجود مواد معدنی در خاک آگاه شده و نیازهای نهال بادام را با استفاده از کودشیمیایی و آلی جبران خواهید کرد. لازم است بدانید بهترین خاک برای کاشت نهال بادام، خاک لومی یکدست است. شوری خاک کمتر از 4 میلی موس بر سانتیمتر و ph خاک باید بین 5.5 تا 5.8 باشد.

  • خرید نهال بادام :

‌پس‌از انجام مراحل فوق باید بدانیم چه نهال بادامی باید برای باغ خود بکاریم. پیشتر، از آب و هوای و ارتفاع از سطح دریای منطقه‌ی خود آگاه شدید. سپس به لیست نهال‌های بادام در سایت پالیز نهال مراجعه کرده و کلیه اطلاعات لازم دربار‌ه‌ی نهال‌های بادام را بخوانید. بهترین نهال بادام متناسب با باغ خود را انتخاب نموده و از یک نهالستان معتبر اقدام به خرید آن نمایید.

بهترین نهال بادام :

برخی از نهال‌های بادام با اکثر شرایط آب وهوایی و اقلیمی در بیشتر مناطق سازگاری خوبی از خود نشان خواهند داد. علاوه بر آن عمر اقتصادی، باردهی، مقاومت در برابر آفات و بیماری‌ها و... در این ارقام بهتر است. این ارقام عبارتند از:

  • نهال بادام تونواین رقم محصول کشور ایتالیا است. و از سال سوم باردهی را آغاز نموده و در دوران بلوغ باردهی بسیار عالی حدود 5 تن در هکتار دارد. البته در شرایط نگهداری مطلوب؛ درخت میتواند باردهی بیشتری به همراه داشته باشد. این رقم تا 70 سال ‌محصول‌دهی حداکثری برای باغدار به همراه دارد. بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال بادام سردسیری تونو بین 100 تا 1300 متر است.


نهال بادام تونو

  • نهال بادام سردسیری فرانیس: این رقم فرانسوی تبار در سال دوم ‌محصول‌دهی را آغاز نموده و تا 70 سال به باردهی اقتصادی ادامه میدهد. حداکثر باردهی نهال 5 تن در هکتار است. البته در شرایط مساعد آب و هوایی و اقلیمی و نگهداری عمر اقتصادی و باردهی قابل افزایش است. بهترین ارتفاع از سطح دریا برای کاشت نهال بادام سردسیری فرانیس نیز بین 100 تا 1300 متر است.
  • نهال بادام سردسیری مامایی : نهال بادام سردسیری مامایی یک رقم بومی است. این رقم از سال سوم به بعد شروع به ‌محصول‌دهی میکند. ‌محصول‌دهی آن 6 تن در سال است. عمر اقتصادی آن نیز همانند 3 رقم قبلی حدود 70 سال است. این رقم در ارتفاع از سطح دریا 0 تا 1400 متر بهترین عملکرد را از خود نشان خواهد داد.
  • نهال بادام سردسیری آذر: این نهال برای اولین بار در ایتالیا کشت شد. عمر ‌محصول‌دهی آن از سال دوم آغاز شده و تا 70 سال باردهی اقتصادی به همراه دارد. حداکثر عملکرد نهال در هکتار سالیانه حدود 4 تن است. ارتفاع از سطح دریای مناسب برای کاشت آن بین 0 تا 1500 متر است.


نهال بادام آذر

اگر ارتفاع از دریای منطقه شما با هریک از این ارقام متناسب است میتوانید این رقم را به عنوان رقم اصلی در باغ کاشته و از حداکثر عملکرد آن بهره ببرید. برای آگاهی از ارتفاع از سطح دریای منطقه خود به سایت ویکیپدیا مراجعه کرده و یا از GPS استفاده نمایید.

  • آگاهی از سالم بودن نهال بادام :

 ‌پس‌از خرید نهال بادام و ثبت سفارش، ‌پس‌از گذشت چند روز نهال به دست شما خواهد رسید. حال باید نهال‌ها را به دقت بررسی کنید تا مطمئن شوید نهالی که قصد دارید در باغ خودتان بکارید سالم است. بیمار بودن نهال روند رشد آنها را کند کرده و ممکن است باعث گسترش بیماری به سایر نهال‌ها بشود. برای آگاهی از سالم بودن نهال موارد زیر را بررسی کنید:

  • تنه نهال بادام : برای اینکه بدانیم نهال بادامی که خریداری نموده ایم کاملا سالم است. باید ابتدا تنه‌ی آن را بررسی کنیم. هر گونه شکستگی و یا برش و زخم روی تنه‌ی نهال میتواند بستری مناسب برای رشد انواع قارچ باشد. سعی کنید حتی الامکان کمتر، این گونه از نهال‌ها را در باغتان بکارید اما اگر ناگزیر به این کار هستید. حتما محل شکستگی و یا زخم را با چسب‌های مخصوص باغبانی بپوشانید. سپس به وجود هرگونه آفت و یا تغییر شکل و رنگ تنه‌ی درخت با دقت توجه کنید. هرگونه تغییر رنگی میتواند حاکی از وجود یک آفت و یا بیماری باشد.
  • شاخه و برگ : شاخه‌های نهال هم از همان قوانین تنه پیروی میکنند. وجود هرگونه شکستگی و یا بریدگی و زخم روی شاخه‌ها نیز همانند تنه‌ی درخت، میتواند زنگ خطری برای شما محسوب شود. برگ‌های نهال را به دقت نگاه کنید. برگ‌ها باید سبز و سالم باشند. هرگونه سوختگی برگ و یا لکه‌های روی آن را جدی بگیرید. برخی از این لکه‌ها نمادی از وجود بیماری در درخت است و با استفاده از روش‌های مخصوص سمپاشی باید درمان شود. از نهال‌هایی با برگ‌های کمتر استفاده کنید. وجود برگ زیاد در نهال، تمام توجه ریشه را ‌پس‌از کاشت به رشد و پرورش خود معطوف میکند. و باعث غفلت از رشد نهال اصلی خواهد شد.
  • ریشه نهال بادام : ریشه نهال بادام باید عاری از حشرات و هرگونه تغییر شکل باشد. ریشه نهال سالم معمولا سالم و یکدست است. باید 3 شاخه‌ی قوی داشته باشد تا بتواند با شرایط جدید تطبیق یابد.

نحو‌ه‌ی کاشت نهال بادام

فاصله کاشت :

برای کاشت نهال بادام ابتدا باید نقشه‌ی زمین و فواصل کاشت به دقت انتخاب شود. برای احداث باغ بادام آبی بهترین فاصله‌ی کاشت ایجاد مستطیل‌هایی به ضلع 5 و 6 متر است. در مناطق کوهستانی و شیب دار میتوان فاصله‌ی کاشت را 6 در 6 متر یا 5 در 5 متر نیز درنظر گرفت. در مناطق گرمسیری میتوان از روش کاشت مثلثی و مستطیلی نیز استفاده نمود. برای انتخاب بهتر فاصله‌ی کاشت باید به 4 عامل تاثیرگذار زیر توجه کنید:

  • شاخه و برگ : شاخه و برگ نهال‌های دو ساله بسیار کم است. اما فاصله‌ی کاشت براساس شاخه و برگ‌های نهال در دوران بلوغ و در زمانیکه درخت تنومند و پرشاخه و برگی شده است، تعیین میشود. شاخه وبرگ درختان نیاز دارند تا ساعات زیادی از روز را در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. به این ترتیب اگر درختی که میکارید رشد شاخه و برگ گسترده‌ای دارد. باید فواصل کاشت را بیشتر در نظر بگیرید. که شاخه و برگ‌ها روی یکدیگر سایه نینداخته و بهتر بتوانند عمل فتوسنتز را انجام دهند. با انجام بهتر عمل فتوسنتز، تولید محصول بهتر و کیفیت میوه نیز افزایش خواهد یافت.
  • ریشه : ریشه‌ی درخت گردو به صورت عمودی رشد میکند. این رقم با خشکی سازگاری نسبتا خوبی دارد. به همین دلیل ساختار ریشه بسیار قوی و گسترده است. تا بهتر بتواند آب و مواد معدنی را از اعماق زمین بیابد. اگر درختان نزدیک‌تر از حد اعلام شده نسبت به‌ یکدیگر کاشته شوند؛ با تغذیه ریشه‌ها از خاک، آن را فقیر خواهند کرد. بنابراین در رشد بهتر درخت و میوه تاثیر جدی خواهد داشت.
  • ماشین آلات کشاورزی : برای برداشت محصول و یا حمل و نقل محصولات نیاز به فضای کافی برای عبور ماشین آلات خواهیم داشت.
  • استفاده بهینه از زمین : در زمین‌هایی که فاصله‌ی کاشت کمتر از فاصله‌ی استاندارد نهال است. درختان با افت ‌محصول‌دهی همراه خواهند بود. و در زمین‌هایی که فاصله‌ی کاشت بیش از مقدار اعلام شده است. از فضای باغ بهر‌ه‌ی کافی برده نمیشود. به این ترتیب تعداد درختان کاهش یافته و اگر باغ با اهداف تجاری راه اندازی شده باشد، با کاهش سوددهی همراه خواهد بود.

ایجاد چاله :

‌پس‌از تعیین فاصله‌ی کاشت مورد نظر باید در قسمت‌های مشخص شده چاله‌هایی ایجاد کنیم. چاله‌ها باید به گونه ای باشند که به ریشه‌ی نهال بادام فشاری وارد نشده و به راحتی درون آن قرار بگیرد. معمولا این چاله‌ها به عمق و قطر حدود 30 تا 60 سانتیمتر در نظر گرفته میشود. باید بخش از چاله را با کودشیمیایی و آلی پرکنیم و باقی را خاک اضافه کنیم. بلافاصله ‌پس‌از کاشت نهال بادام، آن را آبیاری مینماییم. ‌پس‌از آبیاری سطح خاک کمی پایین رفته و نشست میکند. مجددا خاک اضافه میکنیم تا سطح خاک با زمین یکدست شود. دور طوقه‌ی نهال بادام را خاک اضافه میکنیم تا هنگام آبیاری؛ آب به طوقه برخورد نکند. اگر طوقه‌ی نهال در هنگام آبیاری خیس شود، بستر مناسب برای رشد قارچ‌های متعدد فراهم میشود.

نکته : باید بین هر 2 تا 4 ردیف از رقم اصلی، یک ردیف از رقم گرده افشان در باغ کاشته شود. کاشت رقم گرده افشان به افزایش ‌محصول‌دهی درختان کمک شایانی خواهد نمود.

نگهداری از نهال بادام

آبیاری :

میزان آب مورد نیاز سالیانه برای یک هکتار باغ بادام بین 6 تا 8 هزار متر مکعب است. معمولا بین 2 تا 4 هفته ‌یکبار درختان بادام آبی خود را آبیاری نمایید. نهال بادام را در سال اول کاشت به علت توان کمتر نهال برای جذب آب از بخش‌های مختلف خاک باید کمی بیشتر آبیاری نمایید. درسال اول، آبیاری را به هر 10 روز یکبار برسانید. میانگین بارش سالیانه در منطقه باید بیشتر از 400 میلی لیتر باشد. یکی از بهترین روش‌ها برای آبیاری درختان بادام؛ استفاده از سیستم تحت فشار قطره ای است. در این روش میزان آب مورد نیاز به 4 تا 6 هزارمتر مکعب خواهد رسید. با این روش علاوه بر صرفه جویی در مصرف آب، میتوان نهال‌ها را به صورت هدفمند و فصلی آبیاری نمود. در فصل تابستان به علت گرمای زیاد و در فصل بهار که فصل رشد نهال بادام محسوب میشود، نیاز نهال به آبیاری بیشتر است. همچنین در فصل پاییز و زمستان به علت بارندگی و احتمال وقوع برف و یخبندان؛ باید فواصل آبیاری را افزایش داده و یا به طور کلی متوقف نمایید. در زمان گلدهی هرگز نباید درخت را آبیاری کنید. این کار موجب میشود شکوفه‌های تازه که پیش نیاز برای تولید محصول هستند، بریزند. در نتیجه ‌محصول‌دهی درخت کاهش خواهد یافت.

کوددهی :

درخت بادام برای رشد بهتر به 14 عنصر نیاز دارد. این عناصر را به وسیله‌ی هوا (کربن، هیدروژن؛ اکسیژن) و یا از خاک (فسفر، منیزیم؛ گوگرد، کلسیم؛ پتاسیم، نیتروژن) بدست میاورد. اگر خاک با فقدان هریک از این موارد مواجه باشد باید آن را با استفاده از کودهای شیمیایی و آلی جایگزین نماییم. در باغ‌های جوان به ازای هر هکتار باید مقدار45 کیلوگرم نیتروژن، 15 کیلوگرم پتاسیم و 45 کیلوگرم فسفر به خاک اضافه کنیم. اگر باغ گردوی شما چندساله است نیاز به کودرسانی در آن متفاوت خواهد بود. استفاده از کودهای دامی بین 15 تا 30 تن برای هر هکتار مناسب است. توصیه میشود این کودهای را به صورت چالکود و در نیمه‌ی دوم سال به خاک اضافه کنید. سایر کودهای مورد نیاز درختان بادام در هر هکتار:

  • سولفات منگنز : 100 گرم
  • سولفات مس : 100 گرم
  • اسید بوریک : 100 تا 150 گرم
  • سولفات پتاسیم : 1 الی 2 کیلوگرم
  • سولفات آمونیم یا نیترات آمونیوم یا اوره : 1 کیلوگرم
  • سولفات روی : 250 گرم
  • سکوسترین آهن : 100 تا 150 گرم

سمپاشی :

 سمپاشی درختان بادام با توجه به بیماری و آفتی که به درخت حمله ور میشود، میتواند متفاوت باشد.

هرس :

 ‌پس‌از کاشت نهال بادام؛ باید سرنهال را از 80 سانتیمتری بالای پیوند ببریم. هرس در سال اول باید به صورت جوانه برداری در بهار یا تابستان انجام شود. قطع شاخه‌های متقاطع، نرکها و پاجوش‌ها همگی اقداماتی است که توسط باغداران برای افزایش ‌محصول‌دهی درختان انجام میشود. مرحله‌ی بعدی شاخه برداری باز یا تنک کردن تاج درختان است که با هدف کنترل ارتفاع درختان بادام انجام میشود. درختانی که ارتفاع زیادی دارند معمولا عملیات برداشت محصول را با دشواری همراه میسازند. همچنین، هزینه‌های نگهداری و سمپاشی درختان نیز افزایش میابد. به همین دلیل باید هرس‌های مخصوصی برای کنترل ارتفاع درختان انجام شود. ‌پس‌از انجام این هرس‌ها مواد غذایی به صورت بهینه بین سایر بخش‌های درخت تقسیم خواهد شد. شاخه‌های اضافی را کاملا حذف کرده و محل برش را با چسب مخصوص باغبانی بپوشانید. سربرداری یکی دیگر از روش‌های هرس بادام است. در این روش باید بخش‌هایی از یک شاخه بریده شوند. این کار به رشد بهتر درختان کمک شایانی خواهد کرد. جوانه‌های تاز‌ه‌ی درختان بادام که در بخش نوک درخت قرار دارند برای رشد بهتر نیازمند تغذیه هستند. اگر این بخش‌ها جدا شوند؛ مواد غذایی بهتر به سایر جوانه‌ها خواهد رسید.

نتیجه گیری

نهالستان سعید قاسمی دارای بیش از نیم قرن تجربه در زمینه‌ی پرورش و فروش نهال بادام است. نهالستان سعید قاسمی بزرگ ترین نهالستان در شمال غرب ایران بوده و دارای شماره ثبت اختراع و شناسنامه‌ی معتبر و گواهینامه‌ی رسمی از جهاد کشاورزی است. نهالستان سعید قاسمی به همراه تمامی محصولات خود گارانتی و گواهی سلامت برای باغداران ارسال میکند، که به این ترتیب ریسک‌های ناشی از خرابی نهال به حداقل میرسد. اگر قصد خرید نهال بادام یا کسب اطلاع از قیمت نهال بادام را دارید، حتما با مشاوران ما در نهالستان سعید قاسمی تماس بگیرید تا از مشاوره‌های رایگان ما بهره مند شوید.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما به آدرس Paliznahal.com مراجعه نمایید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1650]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سبک زندگی
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن