تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خداوند از نادانان پيمان نگرفته كه دانش بياموزند، تا آنكه از عالمان پيمان گرفته كه به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797758044




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ماسکهای ساده و سه بعدی تا چه اندازه در پیشگیری از کرونا موثر هستند


واضح آرشیو وب فارسی::


ویروس کرونا تا به حال باعث مرگ مردم زیادی در سر تا سر دنیا شده است. ویروسی که ابتدا از چین در بین مردم ظاهر شد اما خیلی سریع به همه کشورها سفر کرد. ویروسی که راه انتقال آن به دیگران تقریبا شبیه به ویروس آنفولانزاست. دیگر همه ما می دانیم که برای پیشگیری از این ویروس باید از دست دادن با دیگران و روبوسی کردن پرهیز کنیم. رعایت فاصله اجتماعی، پرهیز از رفت و آمدهای غیر ضروری و... همه در پیش گیری از ابتلا به کرونا به ما کمک می کنند. اما هیچ یک مانند استفاده از ماسک اهمیت ندارد. نمی توان گفت راه های دیگر انتقال مهم نیستند. رعایت همه موارد اعلام شده به عنوان پروتکل های بهداشتی در پیشگیری از کرونا اهمیت دارد و باید همه موارد با دقت رعایت شوند. اما به دلیل این که مهم ترین راه انتقال این ویروس از طریق تنفس است ماسک زدن از همه موارد اعلام شده بیشتر اهمیت پیدا می کند.

 

به همین دلیل تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی ماسکهای ساده و سه بعدی در پیشگیری از ابتلا به ویروس بسیار خطرناک کرونا که رهایی از آن آرزوی همه ما شده است بپردازیم. برای این که بتوانیم نتیجه نهایی را بگیریم و در آخر متوجه شویم که کدامیک موثر تر هستند باید به بررسی لایه های هر کدام از این ماسکها بپردازیم و در این مورد صحبت کنیم که هر لایه به چه دلیل در ماسک وجود دارد و قابلیت و کارایی آن چیست. به بررسی لایه های ماسک و ترتیب قرار گیری آن ها می پردازیم و در آخر به راحتی می توانیم متوجه شویم که کدامیک چقدر کارایی دارند.

 

ابتدا بهتر است ماسکهای استاندارد و ساده تر یا به اصطلاح ماسکهای پزشکی را بررسی کنیم. این ماسکها که به نام سه لایه، پرستاری و یا جراحی در بازار خرید و فروش می شوند متداول ترین ماسکهای تنفسی برای پیشگیری از انتقال میکروارگانیسم ها هستند. این ماسکها از ابتدا توسط سازمان بهداشت جهانی و رسانه ها به عنوان ماسکی که همه باید برای پیشگیری از کرونا بزنند معرفی شدند. این ماسک حتی در مراکز درمانی نیز به عنوان یک وسیله ایمنی برای جلوگیری از انتقال بیماری ها از محیط آلوده بیمارستان ها به پزشکان استفاده می شود. پس دارای ویژگی هایی است که می تواند مانع ورود و خروج ویروس کرونا نیز بشود.

 

این ماسکهای ساده و سه لایه همان طور که از نامشان برمی آید و مشخص است دارای سه لایه هستند. این سه لایه اصلی ترین قسمت ماسک که بدنه ماسک است را تشکیل می دهند. برای ساخت بدنه ماسک از دو لایه پارچه اسپان باند و یک لایه ملت بلون استفاده می کنند که هریک ضخامت و استانداردهایی دارد. ملت بلون مهم ترین لایه ای است که در این ماسکها وجود دارد و بدون آن این ماسکها هیچ کارایی در پیشگیری از ویروس ندارند. این لایه فیلتر ماسک است و در عین این که ساده است ویروس به هیچ عنوان نمی تواند از آن رد شود و در پشت آن می ماند. پس جریان هوای تنفسی را از وجود ویروس و سایر میکروارگانیسم های دیگر فیلتر می کند.

 

حال به بررسی ماسک سه بعدی می پردازیم که این روزها نیز استفاده از آن رایج شده و خیلی ها در هنگام خروج از منزل برای کارهای گوناگون از این ماسکها استفاده می کنند. متداول ترین این ماسکها نوع پنج لایه است. در این مدل از سه لایه ملت بلونی استفاده می کنند. دو لایه دیگر اسپان باندی نیز مثل ماسکهای دیگر در رو و زیر این لایه ها استفاده می کنند تا بدنه ماسک کامل شود. این لایه ها در آخر بر روی یکدیگر پرس می شوند و لایه های ماسک یا همان بدنه را تشکیل می دهند. گفتیم ملت بلون است که جلوی ورود و خروج ویروس را می گیرد. هم چنین دانستیم تعداد این لایه در ماسکهای سه بعدی سه برابر بیشتر از سه لایه ای هاست. پس بدیهی است که با افزایش تعداد لایه ای که کار فیلترینگ ماسک را بر عهده دارد کارایی ماسک که همان فیلتراسیون است بسیار بیشتر می شود.




ماسکهای سه بعدی در پزشکی به فست معروفند و به دلیل فیلتراسیون بالاترشان از قبل از کرونا هم مرسوم بودند. گرچه میزان استفاده از آنها هرگز به کرونا نمی رسد. استفاده از این ماسکها در زمان های قبل از کرونا تنها به شرایط خطرناک پزشکی و محیط های آلوده محدود می شده است. همچنین بیماران بسیار حساس و افرادی که پس از عمل جراحی نیاز به مراقبت زیادی داشتد از این ماسکها استفاده می کردند. این افراد هنوز هم در این شرایط از همین ماسکها به دلیل کارایی و ویژگی هایش استفاده می کنند.

 

ماسکهای تازه وارد جدید یا همان سه بعدی ها به خاطر ظاهر جالبشان هم معروف شده اند. خیلی ها به دلیل جذابیت های ظاهری به سمت استفاده از این ماسکها آمده اند. گرچه ویژگی مهم فیلتراسیون بسیار بالای این ماسکها مهم ترین دلیل فروش فوق العاده آن ها در این روزها بوده است. این ماسکها یک ویژگی جالب دیگر هم دارند و آن این است که بین دهان و بینی و سطح داخلی ماسک فاصله ای هرچند کم ایجاد می کنند که باعث می شود در هنگام استفاده از آنها احساس راحتی بیشتری داشته باشید. این ماسکها همچنین یک انتخاب خوب برای افرادی هستند که پوست حساسی دارند و در صورت برخورد سطح ماسک با پوستشان دچار واکنش های پوستی می شوند. در این ماسکها نیز مانند سه لایه ای ها فیکسر بینی در بالای ماسک و در وسط قرار دارد و پس از قرار دادن ماسک بر روی صورت می توان به کمک دست به راحتی آن را حالت داد.

 

ماسکهای سه لایه در مقایسه با سه بعدی ها قیمت تمام شده کمتری دارند و به همین دلیل سه بعدی هرگز نمی تواند در رقابت استفاده سه لایه را شکست دهد. به دلیل تعداد بیشتر لایه های استفاده شده در ماسکهای سه بعدی، این ماسکها قدری گران قیمت تر هستند. همچنین برش های خاص و شکل ظاهری متفاوت این ماسکها باعث تفاوت در مراحل تولید آنها می شود. همه این ها در قیمت تمام شده این ماسکها متاثر است. این ماسکها را می توانید در هر تعدادی بخرید. البته که دقت کنید ماسک خریداری شده شما حتما دارای استانداردهای پزشکی باشد. چرا که این روزها ماسکهای تقلبی نیز در بازار کم نیستند. برخی از استانداردهای پزشکی که برای یک ماسک مهم است سیب سلامت، تاییدیه سازمان غذا و دارو و پروانه ساخت هستند. این استانداردها به همراه علامتشان معمولا بر روی جعبه ماسک درج می شوند. همچنین بیشتر ماسکهای استاندارد سه بعدی دارای لوگوی kf94 هستند که یک استاندارد در فیلتراسیون است و بر روی بدنه خود ماسک حک می شود. دقت کنید که ماسکی که می خرید حتما این نشان را داشته باشد.







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 552]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


پزشکی و سلامت
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن