تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى‏يابد، رقّت قلب پيدا مى‏كند، چشمانش از ترس خدا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797682402




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سامانه سجام چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی::



مدتی است که صحبت از بازار بورس و سرمایه‌گذاری در آن نقل مجالس شده است و یک سال از راه اندازی احراز هویت غیرحضوری سجام میگذرد. از این رو اصطلاحاتی مثل سامانه سجام و کد بورسی و ... هم کم بیش به گوش همه ما خورده است. هر چند ممکن است اطلاعات چندانی از این مفاهیم نداشته باشیم.

برخی از افراد بازار بورس را بهترین بازار برای سرمایه‌گذاری آینده می‌دانند. برخی هم ترجیح می‌دهند طبق روال گذشته در بازار طلا و مسکن سرمایه‌گذاری کنند. اما هر آشنایی با اصطلاحات و مفاهیمی مثل سامانه سجام برای هر دو گروه از این افراد خالی از لطف نخواهد بود. از این رو در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی را در مورد سامانه سجام با شما به اشتراک بگذاریم.

سامانه سجام چه سامانه‌ای است؟

عبارت سجام مخفف کلمات سامانه جامع اطلاعات مشتریان است. این سامانه توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه راه‌اندازی شده است. هدف از ایجاد آن نیز داشتن یک زیرساخت یکپارچه و فراگیر به سرمایه‌گذاران حقیقی و حقوقی و سایر فعالان بازار سرمایه است.

سامانه سجام همچنین درگاه لازم برای ارائه خدمات به تمامی ارکان‌های بازار، نهادهای مالی و سرمایه‌گذاران را فراهم کرده است.

طبق قوانین کشوری، ارائه هر گونه خدمات برای مشتریان حقیقی و حقوقی تنها در صورتی میسر است که اطلاعات آن‌ها در سامانه سجام ثبت شده باشد. بنابراین ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت برای هر یک از مشتریان بازار سرمایه از ضروریات است.

آیا سامانه سجام از ابتدای کار بازار سرمایه وجود داشته است؟

فعالیت بازار سرمایه نیز مانند سایر فعالیت‌ها تا همین چند وقت پیش به صورت سنتی و ستی انجام می‌شد. اما با روی کار آمدن تکنولوژی و الکترونیکی شدن بسیاری از معاملات، نیاز به سامانه‌ای احساس شد که امکان ثبت اطلاعات مشتریان و استعلام آن‌ها در صورت نیاز به سادگی میسر باشد. بنابراین پلتفرمی تحت عنوان سامانه سجام برای فعالیت‌های بورسی و بازار سرمایه راه‌اندازی شد.

آیا ثبت نام در سامانه سجام برای تمامی افراد ضروری است؟

بر اساس قوانین مصوبه شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه همه افراد حقیقی و حقوقی که در بازار سرمایه کشور فعالیت می‌کنند، موظف به ثبت‌نام در سامانه سجام هستند.

ثبت‌نام در سامانه سجام در حقیقت جایگزینی الکترونیکی برای ارائه تمامی مدارک و اطلاعات ضروری است، بنابراین تمامی افرادی که از خدمات بازار سرمایه اعم از بازار بورس و یا صندوق سرمایه‌گذاری و یا حتی سهام عدالت استفاده می‌کنند ملزم به ثبت نام در سامانه سجام هستند.

بنابراین تنها کسانی نیاز به ثبت نام در سامانه سجام و احراز هویت ندارند که هیچ گونه فعالیتی در بازار سرمایه نداشته باشند.

آیا امکان ویرایش اطلاعات در سامانه سجام وجود دارد؟

در صورت تکمیل ثبت‌نام در سامانه سجام و احراز هویت از طریق یکی از اپلیکیشن‌های سیگنال و آپ و یا مراجعه به دفاتر پیشخوان به درستی انجام شود، امکان ویرایش اطلاعات برای شما وجود خواهد داشت.

بنابراین در صورت نیاز به ویرایش اطلاعات خود اعم از تغییر آدرس محل سکونت، شماره حساب و ... به سادگی می‌توانید با مراجعه به سامانه سجام نسبت به ویرایش اطلاعات خود اقدام کنید.

کد سجام و کد بورسی چه تفاوتی با هم دارند؟

سامانه سجام در حقیقت سامانه‌ای برای ثبا اطلاعات مشتریان حقیقی و حقوقی بازار سرمایه است. بنابراین دریافت کد سجام و احراز هویت برای ادامه فعالیت در بازار سرمایه از ضروریات است.

اما سرمایه‌گذاران بازار بورس برای فعالیت در این پلتفرم به شناسه منحصر به فردی نیاز دارند. این شناسه منحصر به فرد معمولا توسط کارگزاری برای افراد در نظر گرفته می‌شود و دریافت آن منوط به ثبت نام و احراز هویت در یکی از کارگزاری‌های بازار بورس است.

کد بورسی تعلق گرفته به هر شخص برای فعالیت او در بازار سرمایه و انجام معاملات آنلاین است.

نکته قابل توجهی که در این زمینه وجود دارد این است که همه افرادی که قصد دریافت کد بورسی را دارند، در ابتدا باید ثبت نام خود را در سامانه سجام تکمیل کنند.

مزایای ثبت‌نام در سامانه سجام چیست؟

یوآیدی با همکاری آپ و 724 و راه اندازی احراز هویت سجام، فواید متعددی برای این خدمت معترف است.

۱) صرفه‌جویی در زمان

تا قبل از راه‌اندازی سامانه سجام افراد مجبور بودند که برای تکمیل اطلاعات به صورت حضوری به کارگزاری‌ها و سازمان‌های مروبطه مراجعه کنند. بنابراین گاهی ازدحام جمعیت باعث تلف شدن وقت و انرژی زیادی می‌شد.

هر از گاهی نیز کارگزاری‌ها بنا به سلایق و قوانین داخلی خود مجبود به تکرار این مراحل می‌شدند. بنابراین مشتریان علی‌رغم میل باطنی خود گاهی مجبور بودند کارها را به صورت چند باره انجام دهند و این پروسه طولانی حقیقتا برایشان طاقت فرسا بود.

از سوی دیگر نیز متقاضیان صندوق‌های سرمایه‌گذاری بازار سرمایه، برای داشتن درآمد ثابت و درآمد متغیر بدون چشم پوشی از مبتدی یا حرفه‌ای بودن آن‌ها باید مجموعه‌ای از اطلاعات ثابت و تکراری را در فرم‌های مربوط به سازمان وارد کنند این کار طاقت فرسا معمولا بخش بزرگی از زمان ادارای کارمندان را به خود اختصاص می‌داد.

اما اکنون با استفاده از سامانه سجام فرآیند ثبت‌نام متقاضیان و نهادهای بازار سرمایه به سادگی اتفاق می‌افتد. این امر نیز باعث صرفه‌جویی در زمان می‌گردد.

۲) امکان ویرایش اطلاعات بدون نیاز به مراجعه حضوری

همانگونه که پیش‌تر نیز به این موضوع اشاره شد، پس از تکمیل ثبت‌نام و احراز هویت سامانه سجام امکان ویرایش اطلاعات از طریق درگاه اینترنتی این سامانه به سادگی برای شما میسر می‌شود.

۳) استفاده از خدمات بازار سرمایه با یک بار احراز هویت سجام

با ثبت‌نام در سامانه سجام در مراجعات بعدی خود به سازمان‌ها و نهادهای مالی مانند کارگزاری‌ها، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین سرمایه به احراز هویت نیاز نخواهید داشت. بنابراین می‌توانید زمان انجام کارهای خود را تا حدی کاهش دهید.

۴) امکان استفاده از سود مجمع

یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مزایای سامانه سجام، امکان دریافت سود مجمع از طریق شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار در تازیخ مقرر است. به این ترتیب برای دریافت سود تقسیمی یا سود مجمع نیازی به مراجعه حضوری شما نخواهد بود.

چگونه می‌توانم در سامانه سجام ثبت‌نام کنم؟

امکان ثبت‌نام در سامانه سجام به سادگی از طریق درگاه الکترونیکی این سامانه وجود دارد. بنابراین شما عزیزان می‌توانید با مراجعه به آدرس https://www.sejam.ir/ نسبت به تکمیل اطلاعات شخصی و ثبت نام در این سامانه اقدام کنید.

پس از تکمیل ثبت نام نیز می‌توانید از طریق اپلیکیشن آپ یا 724 نسبت به احراز هویت خود اقدام کرده و ثبت‌نام خود در این سامانه را نهایی کنید.

جزئیات مربوط به ثبت‌نام در این سامانه در مطلب جداگانه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این مقاله سعی کردیم به تمامی سوالات شما در مورد سامانه سجام پاسخ دهیم. اما اگر شما عزیزان سوالات دیگری در مورد این سامانه داشته باشید، می‌توانید سوالات خود را در بخش نظرات این مقاله مطرح کنید، ا در اسرع وقت به آن‌ها پاسخ دهیم.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 403]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن