تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس امر به معروف كند به مؤمن نيرو مى بخشد و هر كس نهى از منكر نمايد بينى منافق را ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797153133




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

توکن سوزی چیست و چرا در ارزهای دیجیتال انجام می­شود؟


واضح آرشیو وب فارسی::


اگر از علاقه­مندان به ارزهای دیجیتال هستید حتما با عبارت سوزاندن کوین­ها یا توکن­ سوزی ارزهای دیجیتال برخورد داشته­اید. توکن سوزی با انگیزه­ها و اهداف مختلف توسط عرضه‌کنندگان ارزهای دیجیتال انجام می­شود. سوزاندن توکن­ها یا کوین­ها عملی مختص ارزهای دیجیتال است و در مورد ارز­های فیات مصداق ندارد. چرا که کنترل عرضه­ی ارزهای فیات توسط سیاست­های اقتصادی و بر مبنای تصمیمات دولت­ها انجام می­شود.

در این مقاله قصد داریم به تفصیر مفهوم سوزاندن توکن و برخی روش­های آن پرداخته و اهداف عرضه کنندگان از انجام آن را بررسی کنیم.



توکن سوزی چیست ؟

سوزاندن توکن­ها به معنی حذف دائمی تعداد مشخصی از یک ارز دیجیتال از بلاکچین است. هدف اصلی عرضه کنندگان ارزهای دیجیتال از حذف کردن توکن­ها کنترل تورم و حفظ ارزش رمزارزهایشان است. از منظر تئوری افزایش تعداد توکن­های عرضه شده از یک دارایی باعث کاهش ارزش هر یک ازتوکن­ها می­شود. چرا که هرچقدر تعداد توکن­ها کمتر باشد نایاب­تر بوده و ارزش بیشتری خواهند داشت.

به همین دلیل برخی بلاکچین­ها تعداد کوین­های قابل عرضه خود را محدود می­کنند تا دیگر نیازی به سوزاندن توکن­ها یا کوین­های خود نداشته باشند. به عنوان مثال بزرگترین بلاکچین دنیای ارزهای دیجیتال، بیتکوین، تعداد کوین­های قابل استخراج خود را به 21 میلیون کوین محدود کرده است. ناگفته نماند حتی بیتکوین­هایی که در کیف پول­هایی که صاحبنشان رمز خصوصی کیف پول خود را فراموش کرده­اند وجود دارند نیز در نهایت بر ارزش بیتکوین تأثیرگذار خواهند بود.

هدف از توکن سوزی چیست؟

خارج کردن توکن­ها یا کوین­ها از زنجیره­ی توکن­های در گردش ارزهای دیجیتال همانند بازخرید سهام توسط شرکت­های عرضه کننده آن­ها در بازار بورس است. شرکت­ها با این کار با خرید تعدادی سهام و خارج کردن آن­ها از زنجیره­ی معاملات در حقیقت با کاهش تعداد سهم­ها ارزش سهام خود را بالا می­برند.

در دنیای ارز­های دیجیتال نیز عرضه­کنندگان برای جلوگیری از تورم و افزایش ارزش توکن­ها و درنتیجه افزایش انگیزه­ی سرمایه گذاران برای نگهداری و خرید توکن­های بیشتر، اقدام به سوزاندن توکن­های خود می­کنند.

بسیاری از پروژه‌ها با کنترل عرضه توکن­هایشان باعث افزایش ارزش توکن‌های در گردش شده و کاربرانشان را برای سرمایه­گذاری و حمایت بیشتر از پروژه­ی آن­ها تشویق می­کنند. به عنوان مثال اصلی­ترین دلیل توکن سوزی صرافی بایننس (BNB) به‌صورت دوره‌ای همین موضوع است.

همچنین برخی پروژه ها پس از عرضه­ی اولیه، توکن­های خریداری نشده را می­سوزانند و آن­ها را برای عرضه در آینده ذخیره نمی­کنند. آنها با این ­کار نه تنها به حفظ ارزش توکن­ها کمک کرده­اند بلکه اعتماد سرمایه­گذاران را نیز به سمت پروژه خود جلب می­کنند.

سوزاندن کوین می‌تواند به عنوان روشی برای جلوگیری از حملات اسپم و محافظت در برابر خطرات (DDOS) ها نیز استفاده شود.

سوزاندن کوین همچنین سبب جلب اعتماد سرمایه­گذاران می­شود و می­تواند نشان دهنده­ی تعهد پروژه نسبت به کاربران خود باشد. چرا که با سوزاندن توکن­ها عملا به ارزش دارایی کاربران افزوده خواهد شد. برای مثال شما ممکن است مقداری ارز خریده باشید و در کیف پول تراست والت یا ترون لینک آن را نگهداری کنید. زمان توکن سوزی بدون آن‌که معامله‌ی خاصی انجام دهید و ارزهای خود را کیف پولتان خارج کنید، بر ارزش دارایی شما افزوده می‌شود.

مهم‌ترین روش‌های توکن سوزی چیست؟

در بالا به معرفی مفهوم سوزاندن توکن­ها و برخی از دلایل این کار توسط عرضه کنندگان ارزهای دیجیتال پرداختیم. اکنون بیایید تعدادی از روش­های توکن­سوزی را بررسی کنیم.

سوزاندن توکن در بازار ارزهای دیجیتال بسیار آسان است. پروژه­ها در حقیقت با انتقال تعدادی مشخص از توکن­ها یا کوین­ها به کیف پولی بدون کلید خصوصی اقدام به از دسترس خارج کردن آن­ها می­کنند. همانطور که می­دانید داشتن کلید خصوصی لازمه­ی دسترسی به کیف پول­های ارز دیجیتال است و بدون آن امکان دسترسی به محتویات کیف پول برای هیچکس میسر نیست.

روش الگوریتم‌های اثبات سوزاندن (PoB)

برخی از بلاکچین­های ارز دیجیتال از الگوریتم اثبات سوزاندن به منظور از بین بردن توکن­ها استفاده می‌کنند. برای انجام این کار، استخراج‌کنندگان به­جای تایید تراکنش­ها به شکلی متفاوت عمل کرده و سوزاندن بخشی از کوین‌ها یا توکن‌های در اختیارشان را به اثبات می­رسانند.

در این روش بر خلاف فرایند استخراج، نیازی به منابع پردازشی زیاد و رایانه­های استخراج قدرتمند به منظور محاسبات پیچیده و مستمر نیست و الگوریتم تایید، فقط به سوزاندن کوین یا توکن نیاز دارد. به همین دلیل، در مقایسه با استخراج ارزهای دیجیتال، افراد بیشتری تمایل به مشارکت در فرایند سوزاندن کوین­ها دارند.

برخی از مدل­های PoB

  • سوزاندن کوین‌های بومی برای دریافت پاداش استخراج: شرط مجاز شدن یک کاربر به عنوان استخراج کننده یا همان ماینر و دریافت پاداش این است که بخشی از توکن­ها را بسوزاند.
  • سوزاندن بیتکوین‌ جهت ایجاد کوین‌های جدید : برخی از بلاکچین‌ها، برای تأمین ارزش­ کوین­های خود ملزم هستند مقدار متناظر بیتکوین را خریده و از دسترس خارج کنند. در این روش مقدار بیتکوین سوزانده شده به عنوان پشتوانه کوین جدید عمل می­کند. چرا که ارزش متناظر آن در کوین جدید نمود پیدا کرده است.
  • تعادل سوزاندن و استخراج: این روش که معمولا برای ارزهای دیجیتال مبتنی بر اثبات سهام (PoS) کاربرد دارد، از بین بردن کوین­ها برای برای پرداخت کارمزد تراکنش­هاست. برخی بلاکچین­ها با استفاده از سود حاصله از کارمزد تراکنش‌هایشان اقدام به خرید توکن­ها و نابود کردن آن­ها می­کنند. آن­ها با این کار در حقیقت سود حاصل از تراکنش­های پرداختی سرما­یه‌گذاران را به خود آن­ها بازمی­گردانند و آنها را تشویق به سرمایه­گذاری بیشتر می­کنند.


بررسی توکن­سوزی BNB در بایننس

بایننس بزرگترین صرافی ارز دیجیتال دنیا و عرضه کننده رمزارز BNB است. صرافی بایننس نرخ کارمزد بسیار پایینی دارد و اگر جهت انجام مبادلات از BNBاستفاده کنید، پنجاه درصد تخفیف کارمزد نصیبتان می­شود.

زمانی که BNB بر بستر بلاکچین اتریوم فعالیت می­کرد، شرکت بایننس با به کارگیری قراردادهای هوشمند به طور متناوب عملیات سوزاندن توکن­ها را اجرا می‌کرد. مطابق دستورالعمل بایننس، عملیات توکن سوزی هر سه ماه یک بار و تا زمانی که در نهایت 100 میلیون توکن از دسترس خارج شوند ادامه پیدا می­کند. این عدد برابر نیمی از توکن­های عرضه شده تا امروز است.

تعداد توکن­هایی که از دسترس خارج می­شوند بر اساس حجم مبادلات انجام شده در این دوره­های سه ماهه محاسبه می­شود. و بایننس بر اساس حجم معاملاتی که طی تقریبا یک فصل انجام شده است، اقدام به سوزاندن تعدادی از توکن­های خود می‌کند.

لازم به ذکر است پس انتقال توکن BNB به بلاکچین اختصاصی بایننس، تمامی فرآیندهای توکن‌ سوزی BNB بر بستر اتریوم در بلاکچین اختصاصی بایننس تکثیر شد تا مقدار کل توکن­های عرضه شده ثابت مانده و قابل مشاهده باشد. تا پیش از انتقال BNB به بلاکچین اختصاصی صرافی بایننس حدود 11 میلیون توکن BNB در بلاکچین اتریوم از دسترس خارج شده بود که همین تعداد کوین در بلاکچین جدید سوزانده شدند.

نکاتی برای سرمایه‌گذاری

به عنوان یک پایان‌بندی چند نکته‌ی مهم را در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال به شما یادآور می‌شویم.

  • حال که می‌دانید توکن سوزی چیست، می‌توانید از اخبار توکن سوزی ارزهای مختلف به عنوان یک سیگنال فاندامنتال که می‌تواند سبب افزایش قیمت شود استفاده کنید.
  • برای خرید ارزهای دیجیتال حتماً تحقیق و بررسی لازم را انجام دهید.
  • ارزهای خود را در کیف پول‌های مطمئن نظیر ترون لینک، اتمیک، تراست ولت و ... نگهداری کنید.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1621]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سرگرمی
uyt


پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن