تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 28 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796375707




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اشعار محبوب با مضمون عاشقانه که داستان آن‌ها واقعی بوده است


واضح آرشیو وب فارسی::



بعضی واقعیت‌ها تبدیل به دستمایه‌های اساسی اشعاری می‌شوند که تا سال‌ها و قرن‌ها بعد از رفتن شاعر همچنان ارزش ادبی و عاطفی‌شان را حفظ می‌کنند و ورد زبان خوانندگان جدید می‌شوند. در این مقاله با چهار واقعیت که روی آثار عاشقانه فارسی تاثیرهای بزرگی گذاشته‌اند، آشنا خواهید شد.

1. عاشقانه‌های احمد شاملو برای آیدا

زمان زیادی از چاپ مجموعه نامه‌های احمد شاملو به آیدا توسط نشر چشمه نگذشته است؛ مجموعه‌ای به نام «مثل خون در رگ‌های من» که روند رشد عاطفه شاملو و آیدا را به خوبی نشان می‌دهد و روایتگر عشقی است که در تاریخ ادبیات ایران ماندگار شده است. شاملو قبل از آیدا ازدواج کرده بود، جدا شده بود و در دوران تلخی به سر می‌برد. طوری که آمدن آیدا را مساوی با دریافت عمر دوباره دانست. آیدا در مصاحبه‌ای می‌گوید یکدیگر را دیدیم و همه چیز تمام شد و شاملو تصحیح می‌کند که همه چیز شروع شد؛ و این شروع یکی از عاشقانه‌ترین روابطی است که وصفش به گوش خیلی‌ها رسیده است و سازنده شعرهای بسیار زیادی است که خون تازه‌ای در رگهایشان دویده است. چندین کتاب شاملو نام آیدا را در عنوانشان دارند و اشعار او رد پای همسرش را در خودش جا داده است. شاملو تا پایان عمرش با آیدا زندگی کرد و آیدا پس از مرگ شاملو هم ارتباطش را با آثار او از طریق خوانش بعضی شعرهایش و اجازه انتشار نامه‌هایش حفظ کرده است. از طریق این لینک می‌توانید آثار و اشعار شاملو را مطالعه کنید.

2. عاشقانه‌های استاد شهریار

کمتر کسی است که طی سال‌های اخیر سریال زیبای شهریار را با بازی اردشیر رستمی در نقش استاد شهریار و کارگردانی کمال تبریزی ندیده باشد و اگر تا پیش از دیدن سریال از ماجرای عشق شهریار بی‌خبر بوده؛ بعد از دیدن این سریال حتما آن را به خاطر خواهد آورد. محمد حسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار یکی از برترین شاعران پارسی زبان است با اشعاری به زبان فارسی و ترکی که هر کدام مخاطبان زیاد خودشان را دارند. استاد شهریار از کودکی قریحه شاعرانه داشت و بسیار به خواندن اشعار شعرایی مثل حافظ علاقه نشان می‌داد؛ طوری که گفته می‌شود به راحتی می‌توانست اشعاری که بعدها به دیوان حافظ اضافه شده‌اند را تشخیص دهد. او در جوانی به همراه مادرش به تهران می‌آید و سمت کوچه مروی خانه‌ای را اجاره می‌کند؛ بعد از مدتی هم دل در گرو دختر صاحبخانه می‌بندد. مادر او با مادر دختر صحبت می‌کند و قرار بر آشنایی بیشتر می‌شود تا شهریار بعد از گرفتن مدرک پزشکی دختر را عقد کند؛ اما اتفاقی در این میان می‌افتد که مسیر زندگی او را زیر و رو میکند؛ شهریار برای مدتی برای گذراندن طرح پزشکی از تهران خارج می‌شود و بعد از بازگشت متوجه می‌شود پدر دختر، او را به عقد یک سرهنگ درآورده است. این اتفاق تاثیر روحی بدی روی شهریار می‌گذارد؛ اما منجر به سرایش بعضی از بهترین اشعار او می‌شود. همین شکست عشقی، باعث شد شهریار از رشته پزشکی انصراف داده، دانشگاه را ترک کند. بعضی‌ها می‌گویند سال‌ها بعد از این ماجرا که استاد در بستر بیماری بوده، دختری که در جوانی دوستش داشته به بالینش آمده و شعر زیبا با مطلع «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» حاصل همین دیدار است. شعرهای سیزده و تو بمان و دگران از معروف‌ترین اشعار استاد شهریار هستند که توسط محسن چاوشی خوانده شده‌اند.



3. لیلی و مجنون

کمتر کسی است که وقتی نامی از نظامی گنجوی به میان می‌آید، یاد مثنوی زیبای لیلی و مجنون نیفتد. مشخص نیست که داستان لیلی و مجنون واقعی بوده یا نه؛ ولی ریشه‌های آن بر اساس یک افسانه محلی است که شاید به شکل ساده‌ترین در زمان خودش اتفاق افتاده بوده است.

ماجرای لیلی و مجنون ماجرای لیلا و قیس یا مجنون از دو قبیله جداست که در مکتبخانه به هم دل می‌بندند. قیس بارها لیلی را از پدرش خواستگاری می‌کند؛ اما از پدر لیلی احتمالا به دلیل اینکه قیس ثروتی هم‌پای ثروت خودش نداشته، دست رد به سینه قیس می‌زند و او را از لیلی دور می‌کند. در نهایت هم لیلی را به عقد مردی به نام ابن سلام درمی‌آورد. درست است که پایان بندی کتاب لیلی و مجنون پایان شادی نیست؛ اما درس‌هایی که در این اثر وجود دارد آن را  در زمره چند کتاب با روایت های عاشقانه که خواندن آن‌ها حال شما را بهتر خواهد کرد، قرار می‌دهد.

4. عاشقانه‌های مولانا

می‌گویند مولانا قبل از دیدار با شمس سختگیر بود؛ اما بعد از دیدن شمس ناگهان عوض شد و به شاعر برخی از زیباترین اشعار عاشقانه تبدیل شد. روایت زیبای داستان شمس و مولانا، دیدارشان، جلسات‌شان با هم، رفتن شمس و دوباره بازگشتن او و بی‌قراری مولانا همگی منجر به سرایش شعرهایی شدند که نه تنها در ایران و میان پارسی زبانان؛ بلکه با ترجمه‌های متعدد میان سایر ملل دنیا هم کم‌نظیر شناخته شدند. شمس راهنمای معنوی مولانا بود و درهایی از یک زندگی روحانی بی‌نظیر را به روی او گشود و زندگی‌اش را متحول کرد. برای اینکه از این اشعار عاشقانه لذت ببرید؛ خواندن اشعار مولانا را از دست ندهید و اگر نسبت به داستان شمس و مولانا کنجکاو هستید، کتاب پرفروش و معروف ملت عشق، نوشته الیف شافاک را که به فارسی هم ترجمه شده است، بخوانید و با جزئیات این ارتباط آشنا شوید. کتاب ملت عشق جزو آن دسته از کتاب‌هایی به شمار می‎‌رود که خواندن آنها ممکن است باعث تغییر بزرگی در زندگی و درون شما شوند که در این لیست نیز به آنها اشاره شده است





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 2160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


مطالب
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن