تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):كسى كه روزه او را از غذاهاى مورد علاقه‏اش باز دارد برخداست كه به او از غذاهاى بهشتى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797771799




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جوکریسم در خدمت امپریالیسم! | آخرین و جدیدترین اخبار ایران و جهان


واضح آرشیو وب فارسی:آخرین نیوز: جوکریسم در خدمت امپریالیسم!

یکم: «جوکر»(2019) جدیدترین ساخته‌ی «تاد فیلیپس» کارگردان مشهور آمریکایی با بازی چشمگیر «خواکین فینیکس» طی هفته‌ها و روزهای اخیر شهرت چشمگیری یافته است و مکرراً درباره آن بحث می‌شود. این فیلم ماجرای فردی به نام «آرتور فلک» را نمایش می‌دهد؛ فردی با ویژگی‌های خاص که از یک بیماری روانشناختی هم رنج می‌برد و نوع بیماری او (خنده‌های مکرر که گاه بی‌دلیل و گاه به دلیل استرسها و فشار عصبی است) فاکتور مهمی است در معنایی که فیلم می‌خواهد منتقل کند. آرتور در وضعیت اقتصادی بسیار نامناسبی به سر می‌برد، با این حال سرش به کار خودش است؛ او نقش یک دلقلک را بازی می‌کند که توسط یک شرکت به فروشگاه‌ها یا مراکزی فرستاده می‌شود تا مشتری جذب کند و یا مردم را بخنداند. آرزویی که دنبال می‌کند همین خنداندن مردم است؛ او دوست دارد کمدین معروفی شود... با این حال روندی که آرتور طی می‌کند او را آرام آرام به یک جانی بالفطره تبدیل می‌‌کند که نه تنها همکار قدیمی‌اش و افرادی که او را تمسخر می‌کنند و روان‌درمان‌گرش، بلکه مادرش را هم به قتل می‌رساند. الهام‌بخشی او نهایتاً فضایی را تولید می‌کند که مردم مشابه آرتور به خیابان‌ها می‌ریزند، فروشگاه‌ها غارت می‌شود، اماکن آتش زده می‌شوند و برخی مسئولان که مقصر وضع موجود شناخته می‌شوند (توماس وین نامزد شهرداری گاتهام(شهری که اتفاقات در آن رخ می‌دهد) و همسرش نماد آنهاست) در این بین کشته می‌شوند. دوم: «جوکر» و اتفاقاتی که در برخی کشورها بویژه در منطقه غرب آسیا رخ می‌دهد خواسته یا ناخواسته به هم ارتباط پیدا کرده‌اند. برخی از جمله جامعه‌شناسی مانند آقای حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید که این فیلم در شکل‌گیری اعتراضات و اغتشاشات در ایران پس از اجرای یک تصمیم بنزینی سهم داشته است! البته مشخصاً ادعای آقای کچوئیان درباره اعتراضات ایران کاملاً اغراق‌آمیز است، چه آنکه نمی‌توان فکت و داده‌ی قابل توجهی درباره آن یافت. امّا اینکه چرا آقای کچوئیان و برخی دیگر چنین دیدگاهی دارند قابل درک است و در بخش بعدی به آن اشاره خواهد شد. امّا از ایران که بگذریم، حضور افرادی با نقاب جوکر در اعتراضات عراق و بویژه لبنان قطعی است و این مهم در اخبار و گزارش‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر منتشر شده نیز مشهود است. احمد شوقی تصویرگر عراقی طرح‌های مختلفی از حضور نمادین جوکر در اعتراضات و اغتشاشات مردم عراق کشیده و در صفحات شخصی خود در فضای اجتماعی منتشر کرده است که با توجه بسیاری روبرو شد. در نقاشی‌های او در میان مردم معترض عراق و بویژه اغتشاشگرانی که خیابانها یا اماکن را به آتش کشیده‌اند، چهره‌ای با شمایل جوکر به تصویر کشیده شده است. این نقاشی‌ها و نیز حضور برخی از افراد با نقاب‌هایی شبیه به جوکر در این اعتراضات نشان می‌دهد که این فیلم دست‌کم حدّی از تاثیر را در این وقایع دارد. سوم: تاثیر «جوکر» بر اعتراضات و اغتشاشات در عراق و لبنان به این معنا نیست که این فیلم علت‌العلل اعتراضات است. بلکه جوکر می‌تواند نقشی «توجیه‌کننده» داشته باشد. جوکر اگر در سطح «فرد»ی ارزیابی شود، موجه کننده «شرارت» فردی است؛ چرا که نشان می‌دهد چگونه یک فرد قربانی یک ساختار سرمایه‌داری بیرونی است و این ساختار هم او را عقب نگهداشته و هم کاملاً به او نگاه «کالایی» دارد. تا بدان حد که روان‌درمانگر او هم وقتی می‌بیند بودجه‌ای نیست و گفتار یا دارودرمانی او اصطلاحاً با معادلات مالی جور در نمی‌آید او را ترک می‌کند و به درمان ادامه نمی‌دهد. این مسئله درباره‌ی موری، کمدین معروفی که آرتور عاشق اوست هم تکرار می‌شود؛ او هم به آرتور به چشم کالا می‌نگرد و اگر او را به برنامه معروفش دعوت می‌کند نه بخاطر خود آرتور بلکه به جهت بهره‌ای است که با تمسخر او می‌تواند ببرد و برنامه‌اش را پر کند! امّا جوکر در سطح «اجتماعی» توجیه کننده اغتشاشات است. بخشی از جامعه به این نتیجه می‌رسد که وضعیت فلاکت‌بار و نابهنجارش نه آنچنانکه لیبرالها و نئولیبرالها تبلیغ میکنند نتیجه‌ی «تنبلی» و «بی‌عرضگی» یا «بی‌استعدادی» خودش، بلکه «تماماً» محصول ساختار وحشیانه و ناعادلانه‌ای است که در جامعه و سازمان سیاسی-اجتماعی حاکم بر آن جامعه وجود دارد، لذا خود را کاملاً محق می‌داند که علیه این ساختار و سیستم شورش کند و از آن «انتقام» بگیرد. آنچه موجب می‌شود بخشی از معترضان در عراق و لبنان با این فیلم همذات پنداری کنند و با نقاب جوکر به خیابا‌ن‌ها بیایند و یا برخی هنرمندان در عراق برای توصیف اعتراضات از نماد جوکر بهره بگیرند، نتیجه‌ی چنین برداشتی از جوکر است. چهارم: تصویری که پنج‌شنبه هفته گذشته از کشتار وحشتناک هیثم علی اسماعیل نوجوان 16 ساله عراقی و آویزان کردن او از یک تیر چراغ برق در میدان الوثبه بغداد منتشر شد قابل تأمل‌ترین صحنه‌ای است که از ابتدای اعتراضات و اغتشاشات دور اخیر عراق منتشر شده است. فیلمی که از این واقعه منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه این نوجوان به بدترین شکل کشته و به هولناک‌ترین شکل آویخته می‌شود اما جماعتی که در اطراف او ایستاده‌اند نه تنها از این موضوع اندوه و تاثری ندارند، بلکه شادمان هم هستند! این صحنه نمادی است از آنچه این روزها در اغتشاشات عراق می‌گذرد؛ و مهمتر اینکه نشانه‌ای است از آنچه برخی قدرت‌ها دوست دارند نه تنها بر عراق که بر ایران و لبنان و باقی کشورها نیز بگذرد. پنجم: اما دوباره می‌توان به این سوال بازگشت: آیا ارتباطی میان جوکر و اغتشاشات در عراق وجود دارد؟ به عقیده نگارنده آری؛ امّا این ارتباط فراتر از آنچیزی است که در بند دوم همین نوشته به آن اشاره شد. ممکن است که اغتشاشگران از این فیلم الهام بگیرند و همچون «آرتور» خود را بازنده و قربانی یک ساختار سیاسی-اجتماعی کاملاً ظالمانه بدانند و بر علیه آن شورش کنند، اما نکته‌ای که معمولاً درباره فیلم جوکر از آن غفلت می‌شود، لایه سوم آن است که از قضا نه آنچنان که در ظاهر تصور می‌شود، علیه نظم موجود در غرب، بلکه موافق آن است! چگونه؟ فیلم جوکر در واقع در لایه دومی که به آن در بند دوم اشاره شد ظاهراً منتقد نظام سرمایه‌داری است؛ چه آنکه این نظام سرمایه‌داری است که در آن همه‌ چیز از افراد و اشیاء تا مناسبات و روابط «کالایی» و از هرگونه فاکتور «انسانی» بیرون می‌شود. فیلم نشان می‌دهد که نظام سرمایه‌داری چه وضعیت ناعادلانه و دهشتناکی را تولید کرده است، با این حال جوکر در لایه سوم حاوی یک پیام بسیار مهم است و آن اینکه سرمایه‌داری آلترناتیوی جز «آنارشی» و هرج و مرجی که منجر به قتل و غارت و آتش می‌شود ندارد؛ لذا ایستادن در مقابل سرمایه‌داری چنان عاقبتی خواهد داشت، بنابراین مخاطب نهایتاً می‌تواند به این تأمل برسد که تحمل نظام سرمایه‌داری و تن دادن به آن دست‌کم از این وضعیت وحشتناک بهتر است. امّا این مسائل چه ارتباطی به امپریالیسم و سلطه‌ی آمریکایی دارد؟ تقریباً بر کسی پوشیده نیست که چه در اغتشاشات ایران و چه در لبنان و چه آنچه به صورت بسیار عمیق‌تری در عراق رخ داد، آمریکا نقش غیرقابل انکاری در پشت صحنه داشته است. درباره‌ی وقایع ایران شواهد بسیاری در دست است که چنین مسئله‌ای را گواهی می‌دهد و طی روزهای اخیر کارشناسان و تحلیل‌گران مختلفی از آمریکا و بعضی افسران سابق نهادهای امنیتی این کشور در گفتگو با تسنیم اذعان کردند که دخالت آمریکا در این اغتشاشات غیرقابل انکار است؛ در عراق و لبنان نیز وضعیت به همین ترتیب است و درباره‌ی شواهد آن در تسنیم گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. در واقع در مقیاسی بزرگتر از یک جامعه، و در صورتی که «جامعه بین‌الملل» را در نظر بگیریم، آمریکا از طریق پشتیابی از اغتشاشات و تولید هرنوع مانع سنگین و خرابکاری در سیستمهای سیاسی-اجتماعی نظام‌هایی که زیر سلطه‌ی او قرار نمی‌گیرند به دنبال دیکته‌کردن این مفهوم است که هرچند پذیرفتن امپریالیسم آمریکایی چندان خوشایند نیست، امّا این مهم هیچ آلترناتیوی غیر از آنکه با کودتا سرنگون شود و یا با تحریم مواجه و یا اغتشاشات و هرج و مرج‌ها و کشتارهای سنگینی را پذیرا باشد ندارد!


فیلم سینمایی جوکر در لایه‌های درونی خود حاوی یک پیام بسیار مهم است و آن اینکه سرمایه‌داری آلترناتیوی جز «آنارشی» و هرج و مرجی که منجر به قتل و غارت و آتش می‌شود ندارد.
یکم: «جوکر»(2019) جدیدترین ساخته‌ی «تاد فیلیپس» کارگردان مشهور آمریکایی با بازی چشمگیر «خواکین فینیکس» طی هفته‌ها و روزهای اخیر شهرت چشمگیری یافته است و مکرراً درباره آن بحث می‌شود. این فیلم ماجرای فردی به نام «آرتور فلک» را نمایش می‌دهد؛ فردی با ویژگی‌های خاص که از یک بیماری روانشناختی هم رنج می‌برد و نوع بیماری او (خنده‌های مکرر که گاه بی‌دلیل و گاه به دلیل استرسها و فشار عصبی است) فاکتور مهمی است در معنایی که فیلم می‌خواهد منتقل کند. آرتور در وضعیت اقتصادی بسیار نامناسبی به سر می‌برد، با این حال سرش به کار خودش است؛ او نقش یک دلقلک را بازی می‌کند که توسط یک شرکت به فروشگاه‌ها یا مراکزی فرستاده می‌شود تا مشتری جذب کند و یا مردم را بخنداند. آرزویی که دنبال می‌کند همین خنداندن مردم است؛ او دوست دارد کمدین معروفی شود... با این حال روندی که آرتور طی می‌کند او را آرام آرام به یک جانی بالفطره تبدیل می‌‌کند که نه تنها همکار قدیمی‌اش و افرادی که او را تمسخر می‌کنند و روان‌درمان‌گرش، بلکه مادرش را هم به قتل می‌رساند. الهام‌بخشی او نهایتاً فضایی را تولید می‌کند که مردم مشابه آرتور به خیابان‌ها می‌ریزند، فروشگاه‌ها غارت می‌شود، اماکن آتش زده می‌شوند و برخی مسئولان که مقصر وضع موجود شناخته می‌شوند (توماس وین نامزد شهرداری گاتهام(شهری که اتفاقات در آن رخ می‌دهد) و همسرش نماد آنهاست) در این بین کشته می‌شوند. دوم: «جوکر» و اتفاقاتی که در برخی کشورها بویژه در منطقه غرب آسیا رخ می‌دهد خواسته یا ناخواسته به هم ارتباط پیدا کرده‌اند. برخی از جمله جامعه‌شناسی مانند آقای حسین کچوئیان عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌گوید که این فیلم در شکل‌گیری اعتراضات و اغتشاشات در ایران پس از اجرای یک تصمیم بنزینی سهم داشته است! البته مشخصاً ادعای آقای کچوئیان درباره اعتراضات ایران کاملاً اغراق‌آمیز است، چه آنکه نمی‌توان فکت و داده‌ی قابل توجهی درباره آن یافت. امّا اینکه چرا آقای کچوئیان و برخی دیگر چنین دیدگاهی دارند قابل درک است و در بخش بعدی به آن اشاره خواهد شد. امّا از ایران که بگذریم، حضور افرادی با نقاب جوکر در اعتراضات عراق و بویژه لبنان قطعی است و این مهم در اخبار و گزارش‌هایی که توسط برخی رسانه‌ها طی روزهای اخیر منتشر شده نیز مشهود است. احمد شوقی تصویرگر عراقی طرح‌های مختلفی از حضور نمادین جوکر در اعتراضات و اغتشاشات مردم عراق کشیده و در صفحات شخصی خود در فضای اجتماعی منتشر کرده است که با توجه بسیاری روبرو شد. در نقاشی‌های او در میان مردم معترض عراق و بویژه اغتشاشگرانی که خیابانها یا اماکن را به آتش کشیده‌اند، چهره‌ای با شمایل جوکر به تصویر کشیده شده است. این نقاشی‌ها و نیز حضور برخی از افراد با نقاب‌هایی شبیه به جوکر در این اعتراضات نشان می‌دهد که این فیلم دست‌کم حدّی از تاثیر را در این وقایع دارد.

سوم: تاثیر «جوکر» بر اعتراضات و اغتشاشات در عراق و لبنان به این معنا نیست که این فیلم علت‌العلل اعتراضات است. بلکه جوکر می‌تواند نقشی «توجیه‌کننده» داشته باشد. جوکر اگر در سطح «فرد»ی ارزیابی شود، موجه کننده «شرارت» فردی است؛ چرا که نشان می‌دهد چگونه یک فرد قربانی یک ساختار سرمایه‌داری بیرونی است و این ساختار هم او را عقب نگهداشته و هم کاملاً به او نگاه «کالایی» دارد. تا بدان حد که روان‌درمانگر او هم وقتی می‌بیند بودجه‌ای نیست و گفتار یا دارودرمانی او اصطلاحاً با معادلات مالی جور در نمی‌آید او را ترک می‌کند و به درمان ادامه نمی‌دهد. این مسئله درباره‌ی موری، کمدین معروفی که آرتور عاشق اوست هم تکرار می‌شود؛ او هم به آرتور به چشم کالا می‌نگرد و اگر او را به برنامه معروفش دعوت می‌کند نه بخاطر خود آرتور بلکه به جهت بهره‌ای است که با تمسخر او می‌تواند ببرد و برنامه‌اش را پر کند! امّا جوکر در سطح «اجتماعی» توجیه کننده اغتشاشات است. بخشی از جامعه به این نتیجه می‌رسد که وضعیت فلاکت‌بار و نابهنجارش نه آنچنانکه لیبرالها و نئولیبرالها تبلیغ میکنند نتیجه‌ی «تنبلی» و «بی‌عرضگی» یا «بی‌استعدادی» خودش، بلکه «تماماً» محصول ساختار وحشیانه و ناعادلانه‌ای است که در جامعه و سازمان سیاسی-اجتماعی حاکم بر آن جامعه وجود دارد، لذا خود را کاملاً محق می‌داند که علیه این ساختار و سیستم شورش کند و از آن «انتقام» بگیرد. آنچه موجب می‌شود بخشی از معترضان در عراق و لبنان با این فیلم همذات پنداری کنند و با نقاب جوکر به خیابا‌ن‌ها بیایند و یا برخی هنرمندان در عراق برای توصیف اعتراضات از نماد جوکر بهره بگیرند، نتیجه‌ی چنین برداشتی از جوکر است. چهارم: تصویری که پنج‌شنبه هفته گذشته از کشتار وحشتناک هیثم علی اسماعیل نوجوان 16 ساله عراقی و آویزان کردن او از یک تیر چراغ برق در میدان الوثبه بغداد منتشر شد قابل تأمل‌ترین صحنه‌ای است که از ابتدای اعتراضات و اغتشاشات دور اخیر عراق منتشر شده است. فیلمی که از این واقعه منتشر شده نشان می‌دهد که چگونه این نوجوان به بدترین شکل کشته و به هولناک‌ترین شکل آویخته می‌شود اما جماعتی که در اطراف او ایستاده‌اند نه تنها از این موضوع اندوه و تاثری ندارند، بلکه شادمان هم هستند!  این صحنه نمادی است از آنچه این روزها در اغتشاشات عراق می‌گذرد؛ و مهمتر اینکه نشانه‌ای است از آنچه برخی قدرت‌ها دوست دارند نه تنها بر عراق  که بر ایران و لبنان و باقی کشورها نیز بگذرد.

پنجم: اما دوباره می‌توان به این سوال بازگشت: آیا ارتباطی میان جوکر و اغتشاشات در عراق وجود دارد؟ به عقیده نگارنده آری؛ امّا این ارتباط فراتر از آنچیزی است که در بند دوم همین نوشته به آن اشاره شد. ممکن است که اغتشاشگران از این فیلم الهام بگیرند و همچون «آرتور» خود را بازنده و قربانی یک ساختار سیاسی-اجتماعی کاملاً ظالمانه بدانند و بر علیه آن شورش کنند، اما نکته‌ای که معمولاً درباره فیلم جوکر از آن غفلت می‌شود، لایه سوم آن است که از قضا نه آنچنان که در ظاهر تصور می‌شود، علیه نظم موجود در غرب، بلکه موافق آن است! چگونه؟ فیلم جوکر در واقع در لایه دومی که به آن در بند دوم اشاره شد ظاهراً منتقد نظام سرمایه‌داری است؛ چه آنکه این نظام سرمایه‌داری است که در آن همه‌ چیز از افراد و اشیاء تا مناسبات و روابط «کالایی» و از هرگونه فاکتور «انسانی» بیرون می‌شود. فیلم نشان می‌دهد که نظام سرمایه‌داری چه وضعیت ناعادلانه و دهشتناکی را تولید کرده است، با این حال جوکر در لایه سوم حاوی یک پیام بسیار مهم است و آن اینکه سرمایه‌داری آلترناتیوی جز «آنارشی» و هرج و مرجی که منجر به قتل و غارت و آتش می‌شود ندارد؛ لذا ایستادن در مقابل سرمایه‌داری چنان عاقبتی خواهد داشت، بنابراین مخاطب نهایتاً می‌تواند به این تأمل برسد که تحمل نظام سرمایه‌داری و تن دادن به آن دست‌کم از این وضعیت وحشتناک بهتر است.

امّا این مسائل چه ارتباطی به امپریالیسم و سلطه‌ی آمریکایی دارد؟ تقریباً بر کسی پوشیده نیست که چه در اغتشاشات ایران و چه در لبنان و چه آنچه به صورت بسیار عمیق‌تری در عراق رخ داد، آمریکا نقش غیرقابل انکاری در پشت صحنه داشته است. درباره‌ی وقایع ایران شواهد بسیاری در دست است که چنین مسئله‌ای را گواهی می‌دهد و طی روزهای اخیر کارشناسان و تحلیل‌گران مختلفی از آمریکا و بعضی افسران سابق نهادهای امنیتی این کشور در گفتگو با تسنیم اذعان کردند که دخالت آمریکا در این اغتشاشات غیرقابل انکار است؛ در عراق و لبنان نیز وضعیت به همین ترتیب است و درباره‌ی شواهد آن در تسنیم گزارش‌های مختلفی منتشر شده است. در واقع در مقیاسی بزرگتر از یک جامعه، و در صورتی که «جامعه بین‌الملل» را در نظر بگیریم، آمریکا از طریق پشتیابی از اغتشاشات و تولید هرنوع مانع سنگین و خرابکاری در سیستمهای سیاسی-اجتماعی نظام‌هایی که زیر سلطه‌ی او قرار نمی‌گیرند به دنبال دیکته‌کردن این مفهوم است که هرچند پذیرفتن امپریالیسم آمریکایی چندان خوشایند نیست، امّا این مهم هیچ آلترناتیوی غیر از آنکه با کودتا سرنگون شود و یا با تحریم مواجه و یا اغتشاشات و هرج و مرج‌ها و کشتارهای سنگینی را پذیرا باشد ندارد! منبع: تسنیم



شنبه, 23 آذر 1398 ساعت 23:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آخرین نیوز]
[مشاهده در: www.akharinnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 165]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن