تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نماز شب، موجب رضايت پروردگار، دوستى فرشتگان، سنت پيامبران، نور معرفت، ريشه ايم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796948676




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سم قارچ‌ها با پخته شدن از بین می‌رود؟/ علایم مسمومیت با قارچ


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: سم قارچ‌ها با پخته شدن از بین می‌رود؟/ علایم مسمومیت با قارچ
مردم باید توجه کنند که به هیچ وجه، قارچ های خودرویی که در دشت ها و جنگل ها می روید را نچینند و مصرف نکنند، چراکه اینگونه قارچ ها، در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، بازهم سمی می مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی شود.
آفتاب‌‌نیوز :

دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران با بیان اینکه هر سال با فرارسیدن فصول بهار و پاییز، تعدادی از گونه های سمی قارچ در برخی نقاط کشور شروع به روییدن می کند، گفت: قارچ های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت ها در کشورمان مواجه شدیم.


کامبیز سلطانی نژاد، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور و دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران، در گفت و گو با وبدا، درخصوص تشخیص قارچ های سمی و خوراکی گفت: در جهان بیش از 5 هزار گونه قارچ وجود دارد که حدود 100 گونه از آن برای انسان سمی است.


وی افزود: در ایران، هر سال با فرارسیدن فصول بهار و پاییز، با رویش تعدادی از گونه های سمی قارچ در برخی نقاط کشور مواجه هستیم، امسال نیز با توجه به به شرایط خاص آب و هوایی، مخصوصا بارندگی های اخیر و شرایط محیطی مانند نور و دمای هوا، رویش و تکثیر قارچ های سمی در استان های غربی افزایش یافت و باعث شد افرادی که علاقه مند به چیدن و مصرف قارچ از دل طبیعت هستند و درخصوص عوارض مسمومیت ها اطلاعی ندارند، دچار مسمومیت شوند.


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور با بیان اینکه روش تشخیص قارچ سمی و گونه های خوراکی آن به طرق کاملا علمی و تخصصی توسط متخصصان میسر است، خاطرنشان کرد: قارچ های سمی از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به قارچ های خوراکی دارند و تشخیص آنها، توسط افراد عادی میسر نیست، به همین دلیل امسال با تعداد زیادی از اینگونه مسمومیت ها در کشورمان مواجه شدیم. 


وی با اشاره به اینکه بهترین راه، پیشگیری از مسمومیت با قارچ های سمی است، تصریح کرد: مردم باید توجه کنند که به هیچ وجه، قارچ های خودرویی که در دشت ها و جنگل ها می روید را نچینند و مصرف نکنند، چراکه اینگونه قارچ ها، در اثر پختن، کبابی و یا آب پز کردن، بازهم سمی می مانند و مواد سمی آنها تخریب نمی شود.


دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران توصیه کرد: مردم در اقصی نقاط کشور، مخصوصا در استان های غربی، مانند کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین و آذربایجان غربی که دارای بیشترین آمار مسومیت ها هستند، باید از خرید قارچ ها به صورت فله ای و یا چیدن هر نوع قارچی از دل طبیعت، خودداری کنند.


سلطانی نژاد با تاکید براینکه مردم باید از قارچ های خوراکی بسته بندی شده و دارای مجوز وزارت بهداشت استفاده کنند، درخصوص علائم و نشانه های مسمومیت توسط قارچ های سمی، اظهارداشت: 90 درصد مسمومیت های شدید توسط قارچ ها، به دلیل ماده ای سمی به نام آماتوکسین است که این ماده عمدتا بر روی کبد تاثیر مخرب می گذارد.


وی افزود: علائم مسمومیت با قارچ، در دو مرحله بروز پیدا می کند، مرحله اول، 6 تا 12 ساعت پس از مصرف قارچ با نشانه هایی نظیر تهوع و استفراغ، دردهای شکمی و احساس ضعف بروز پیدا می کند و مرحله دوم 24 ساعت بعد از علائم اولیه، با ضعف، سرگیجه و کاهش سطح هوشیاری خود را نشان می دهد که این حالات ناشی از درگیری کبدی و کلیوی در فرد مسموم است که ممکن است او را به مرگ برساند. 


دبیر انجمن سم شناسی و مسمومیت های ایران درخصوص درمان مسمومیت شدید با قارچ های سمی گفت: تنها درمان اینگونه مسمومیت ها پیوند اورژانسی کبد است، بنابراین با مشاهده علائم اولیه مسمومیت، باید فرد را سریعا به مراکز درمانی ارجاع دهند.


سلطانی نژاد با بیان اینکه هرساله با ورود به فصل بهار و پاییز شاهد رویش قارچ های سمی و مسمومیت هایی از این نوع هستیم، افزود: در سال جاری با تعداد بیشتری از اینگونه مسمومیت ها روبرو شدیم و تقریبا 700 نفر در کشور با مصرف قارچ سمی، دچار عارضه و مسمومیت شده اند که دلیل آن نیز همان شرایط خاص آب و هوایی کشور در نقاط غربی است. 


عضو هیات علمی مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور درخصوص سایر گیاهان سمی گفت: ایران به دلیل شرایط اقلیمی، دارای گونه های متنوع گیاهی بوده و می توان گفت تنوع گیاهی در ایران، مشابه قاره اروپا است، بنابراین انواع و اقسام گیاهان در این کشور رشد و تکثیر پیدا می کنند، لذا برخی از این گیاهان ممکن است، سمی باشند، بنابراین افراد در برخورد با هر نوع گیاه تزیینی و یا گیاهی که سلامت آن توسط وزارت بهداشت تایید نشده است، احتیاط کنند و حتی المقدور آنها را از دسترس کودکان دور نگه دارند.


منبع: ایلنا



کد خبر: ۵۲۴۴۵۵
تاریخ انتشار: ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲





۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 136]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن