تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797724335




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شوک نفتی خروج آمریکا از برجام/عربستان آن را خنثی می‌کند؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شوک نفتی خروج آمریکا از برجام/عربستان آن را خنثی می‌کند؟
عربستان سعودی اقدامات خود را برای کاهش تاثیر خروج آمریکا از برجام بر افزایش قیمت نفت را آغاز کرد.
آفتاب‌‌نیوز : قیمت هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت در اولین روز معاملات بازارهای مالی جهان پس از اعلام خروج آمریکا از توافق هسته‌ای با ایران، با یک دلار و ۵۹ سنت افزایش به ۷۰ دلار و ۶۵ سنت رسید. این نرخ روز سه‌شنبه و پیش از انجام نطق رئیس جمهوری آمریکا کمی کمتر از ۷۰ دلار بود. هر بشکه نفت پایه وست تگزاس اینترمدیت در جریان معاملات روز دوشنبه نیز ۷۰ دلار و ۵۹ سنت معامله شده بود. هر چند نرخ ۷۰ دلاری برای هر بشکه نفت بالاترین نرخ طی حدود سه سال و نیم گذشته است ولی طی معاملات امروز تاثیر انتشار خبر اعمال تحریم‌های اقتصادی و نفتی آمریکا علیه ایران محدودتر از بسیاری از گمانه زنی‌ها بود.


تاثیرگذاری تحریم‌های آمریکا


برخی کارشناسان معتقدند که تاثیر روانی خروج آمریکا از برجام و وضع تحریم‌های نفتی علیه ایران طی روزهای گذشته در بازار شکل گرفته و قیمت‌های فعلی با لحاظ کاهش صادرات نفت ایران تعیین شده‌اند.


البته برخی تحلیلگران خوشبین بازار نفت نیز بر این باورند که اعمال تحریم های جدید نفتی علیه ایران تنها ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار بشکه از صادرات روزانه نفت این کشور را نشانه خواهد گرفت و نخواهد توانست مشتریان بزرگی همچون چین و هند را از خرید نفت ایران منصرف کند. بنابراین تاثیر آن‌ها کمتر از تحریم‌های نفتی دوران ریاست جمهوری باراک اوباما خواهد بود که صادرات ایران را ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش داده بود.


اما در مقابل، تحلیلگران بدبین بازار معتقدند، آرامش روز چهارشنبه بازار نفت ناشی از اعلام عربستان مبنی بر دارا بودن توان جبران هرگونه کاهش عرضه نفت است. چرا که پیش از اعلام این خبر قیمت نفت از ۷۱ دلار عبور کرده بود ولی پس آن بار دیگر به محدوده ۷۰ دلاری بازگشت.


عربستان ظهر روز چهارشنبه اعلام کرد که با همکاری امارات عربی متحده به عنوان رئیس اوپک، روسیه و سایر فعالان بازار نفت چه آنهایی که عضو اوپک هستند و چه آنها که عضو اوپک نیستند، تلاش خواهد کرد تا از بی‌ثباتی بازار نفت جلوگیری کند.


بحران ونزئلا


فراتر از عامل تحریم نفتی پیشروی ایران، بحران اقتصادی ونزوئلا نیز از جمله عوامل تهدید کننده قیمت‌های فعلی بازار نفت محسوب می شود. تولید نفت ونزوئلا با ۵۰ درصد کاهش نسبت به اوج آن در سال ۲۰۰۰ میلادی به ۱.۵۵ میلیون بشکه در روز رسیده است. بحران سیاسی و اقتصادی این کشور مانع از سرمایه گذاری در صنعت نفت شده و بیم آن می‌رود که با پیروزی دوباره آقای مادورو در انتخابات ریاست جمهوری پیشرو و اجرای تحریم‌های نفتی ایالات متحده آمریکا علیه این کشور، بازار جهانی نفت با کمبود بیشتری مواجه شود.


تردید مشتریان ایران


در همین حال خبرگزاری رویترز صبح روز چهارشنبه خبر داد که متحدان آسیایی آمریکا از جمله ژاپن و کره جنوبی در حال برنامه‌ریزی برای کاهش خرید نفت از ایران هستند. این خبرگزاری همچنین از قول برخی منابع آگاه چینی نیز خبر داد که این کشور خرید نفت خود را از ایران قدری کاهش خواهد داد ولی پیش بینی کرد که هند همچنان با حفظ سطح خرید قبلی خود معاملات کالایی با ایران را برای عبور از سد تحریم دلار گسترش خواهد داد.


با این وجود عربستان سعودی روز چهارشنبه به تمام مصرف‌کنندگان نفت اطمینان داد که توان تولید نفت برای جبران کمبودهای احتمالی در بازار نفت را داراست. پیشتر وزارت انرژی آمریکا نیز اعلام کرده بود که تولید نفت این کشور با اتکاء به ذخایر نفت شیل به زودی از مرز ۱۱ میلیون بشکه نفت خواهد گذشت. رقمی که تولید نفت آمریکا را حدود یک میلیون بشکه بالاتر از عربستان قرار خواهد داد.


در مجموع تحلیلگران بازار نفت تاکید می‌کنند که با وجود تلاش‌های عربستان تا مشخص شدن تاثیر واقعی خروج آمریکا از برجام باید تا اجرای تحریم‌های اقتصادی و نفتی آمریکا علیه ایران صبر کرد.


منبع: یورونیوز





۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن