تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):اگـر بنـده‏اى... در ابتداى وضويش، بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم بگويد همه اعضايش از ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796980124




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جاده های سرخ، لحظه‌های مرگ


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: جاده های سرخ، لحظه‌های مرگ
روزانه حدود 40 نفر در جاده های کشور بر اثر تصادف کشته و 900 نفر مصدوم می شوند، جاده هایی که اگر جان داشتند از حوادثی که هر روز شاهد آن هستند، حکایت ها می گفتند.
آفتاب‌‌نیوز : در حالی شاهد 43 نفر کشته به صورت روزانه آن هم به دلیل تصادفات جاده ای در کشور هستیم که 94 درصد از حمل و نقل کشور به صورت زمینی و جاده ای انجام می شود.


هر چند میزان جانباختگان جاده ای نسبت به سال های گذشته به رغم افزایش خودرو کاهش یافته است اما همچنان خودرو و جاده در ایران قربانی می گیرد. 


در سال 84 سالانه 27 هزار نفر درجاده های کشور بر اثر حوادث رانندگی کشته می شدند، این رقم در سال گذشته به حدود 16 هزار نفر رسید این در حالی است که در سال 84، سال 7 میلیون و نیم خودرو در کشور تردد می کرد و اکنون این آمار سه برابر شده است.


بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی در ایام نوروز 10سال گذشته 11هزار و 870 نفر در حوادث رانندگی جان خود را از دست دادند. در این سال‌ها (1387 تا 1396) آمار تلفات تصادفات نوروز هر سال با سیر نزولی نسبت به سال قبل از آن مواجه بوده است.


در 10سال گذشته بیشترین آمار تلفات حوادث رانندگی در ایام نوروز مربوط به سال 1387 با هزار و 535 کشته و کمترین آن مربوط به سال 1396 با 874 کشته است.


نوروز سال 1396، (25 اسفند 95 تا 15 فروردین 96) 874 نفر یعنی به طور متوسط روزانه 41.6 نفر در حوادث رانندگی کشته شدند، این تعداد نسبت به متوسط روزانه ایام مشابه در سال گذشته که آمار تلفات 48.2 نفر بود، 13.7درصد کاهش یافته است.


بر اساس این گزارش بیشترین تصادفات منجر به مرگ در نوروز 96 در روزهای 29 اسفند (61 نفر)، 26 اسفند (60 نفر) و 30 اسفند (57 نفر) و کمترین تصادفات منجر به مرگ در روزهای پنجم فروردین (21 نفر) و 15 فروردین (29 نفر) رخ داده است.


این بررسی همچنین نشان می‌دهد که 71.9 درصد از کشته های ناشی از حوادث رانندگی نوروز سال گذشته مرد و 28.1 درصد زن بودند.


* تصادف سالانه جان 25 میلیون نفر را می گیرد


بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت سالانه بیش از 25 میلیون نفر در تصادفات رانندگی در سراسر جهان جان خود را از دست می دهند. تصادفات جاده ای نهمین عامل مرگ و میر در جهان محسوب می شود و بیشترین مرگ و میر ناشی از تصادفات در کشورهای کم درآمد صورت می گیرد.


با توجه به این آمارها، میزان خسارات جانی ناشی از تصادفات رانندگی در ایران را می توان یک فاجعه دانست چرا که به گفته سیداسدالله جولایی، مدیر عامل ستاد دیه کشور، در طول هفت سال و 11ماه دفاع مقدس 188هزار و 15 رزمنده به شهادت رسیدند و اگر این آمار را به آمار 17 هزار شهید ترور و دیگر شهدای هسته‌ای و مدافع حرم نیز اضافه کنیم، باز به شمار قربانیات تصادفات جاده ای یک دهه اخیر نمی رسد.


نوروز امسال نیز با وجود هشدارها و توصیه های پلیس خالی از تلفات جاده ای نبود اما به گفته کارشناسان و مسئولان پلیس، مردم نسبت به سال های گذشته بهتر رانندگی کردند هر چند عامل انسانی هنوز و جاده ها قربانی می گیرد. 


* افزایش تصادف در جاده‌های فرعی


سردار حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی نوروز امسال اعلام کرد: سفرهای نوروزی امسال 15 درصد افزایش یافته است اما در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تصادفات در این ایام کمتر بود اما نسبت به سال گذشته در جاده‌های اصلی تصادفات کاهش و در جاده‌های فرعی افزایش یافته است؛ جاده‌های فرعی استاندارد نیست و پلیس کمتر حضور دارد البته هوای خوب هم مردم را به سمت جاده‌های فرعی کشاند.


وی گفت: بر اساس آمار جهانی، هر سال کشته‌های تصادفات کاهش می‌یابد اما عوامل متعددی در بروز این حوادث موثر است.


به گفته او، سه عامل در بروز تصادفات و جان باختن در جاده‌ها موثر است؛ اول، عامل انسانی (رعایت نکردن مقررات رانندگی و آمادگی‌های رانندگان)، دوم، عوامل زیرساختی و جاده ها. حدود 5400 نقطه حادثه‌خیز در کشور داریم.


اشتری گفته است: این تعداد نقاط حادثه خیز را مسئولان مربوطه اعلام کردیم و قبول کردند البته طی 8 سال گذشته، بیش از 3 هزار نقطه کاهش یافته است و حدود 3 هزار نقطه در جاده‌‌های اصلی و بیش از دو هزار نقطه در جاده‌های فرعی است.


* سختگیری پلیس برای ایمنی خودروها


سردار اشتری به ایمنی خودروها اشاره کرده و گفته است: سال‌ های گذشته بر ایمنی خودروها تاکید کردیم و امسال نیز در این خصوص، شدت عمل خواهیم داشت، در بحث خودروها اگر ثابت شد که ایمنی حداقلی ندارد پلیس مانع تردد آن می شود.


فرمانده پلیس تصریح کرد: خودروسازان حداقل‌های ایمنی همچون کیسه هوا و ترمزها را باید رعایت کنند و پیگیر هستیم؛ البته مجموعه‌های دیگر و کارشناسان استاندارد باید همکاری داشته باشند، البته در سوانح گزارش‌هایی که به ما می‌رسد را به شرکت‌ها خواهیم فرستاد و ممکن است مردم شکایت نکنند اما ما به دستگاه قضائی شکایت می‌کنیم.


سردار اشتری گفت: متاسفانه برخی خودروسازها با لابی خودروها را شماره‌گذاری می‌کنند اما پلیس بر ایمن سازی خودروها پافشاری و از جان مردم دفاع می کند و با همکاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذیربط نظارت ها را شدت می بخشیم


* خطای انسانی بیشترین عامل تصادفات رانندگی است


فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی همچنین گفته است: خطای انسانی بیشترین عامل تصادفات رانندگی است، صنعت خودرو و امنیت جاده‌ها نیز از دیگر عواملی است که در وقوع تصادفات رانندگی نقش دارند و باید تمام دستگاه های ذی صلاح دست به دست هم بدهیم تا همه این عوامل بهبود یابد.


وی افزود: ما باید به سمتی حرکت کنیم که شاهد کمترین آمار تصادفات و جان باختگان و مجروحین به ویژه در ایام تعطیلات نوروزی باشیم.


* سرعت و سبقت غیر مجاز مهمترین عوامل تصادفات نوروزی


سردار تقی مهری، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی نیز علل بیش از 85 درصد تصادفات در ایام اجرای طرح نوروزی، سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو، خستگی و خواب آلودگی دانست.


به گفته او، بیش از 20 درصد تصادفات ناشی از سرعت غیرمجاز در جاده ها است و خطرات سرعت غیرمجاز به نسبت سایر عوامل بیشتر است.


مهری سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ را از دیگر عوامل حادثه‌ساز در جاده ها دانست،گفت: حدود 85 درصد جاده های کشور دوطرفه است یعنی جداکننده ندارد.10 تا 15 درصد جاده های کشور جداکننده دارد و این تخلفات بیشتر در جاده های دوطرفه رخ می دهد.


وی افزود: بیش از 60 درصد تصادفات در 30 کیلومتری شهرها رخ می دهد پس رانندگان باید در نزدیکی شهرها توجه بیشتری به علایم و خط کشی ها داشته باشند تا این تصادفات کاهش یابد.
مهری تاکید کرد: در مجموع با اجرای طرح ویژه ترافیک نوروزی ۱۳۹۷شاهد افزایش ۳ درصدی تلفات ناشی از حوادث رانندگی و ترافیکی در جاده های کشور بوده‌ایم. در بهار امسال با توجه به شرایط جوی کشور، سطح جاده‌ها خشک و هوا بهاری بود و همین امر باعث شد تا تعداد سفرها افزایش یابد که این رقم حدود ۱۵درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل بیشتر بوده است.


وی افزود: در موج اول در سفرهای نوروزی امسال، شاهد کاهش ۵ درصدی فوت و جان باختگان بودیم اما در موج دوم سفرهای نوروزی این روند بر عکس شد و افزایش تلفات داشتیم به گونه‌ای که در روز 10 فروردین ۳۷ نفر جان باختند این آمار نشان می‌دهد افرادی که به سفر رفته ‌اند خسته شده ‌اند و آمادگی جسمانی رانندگی را برای بازگشت نداشته ‌اند و همین امر باعث شده به طور کلی ۳ درصد تعداد کشته شدگان افزایش داشته باشد.


مهری اضافه کرد: نسبت به سال گذشته در شش روز نوروز 97 جان باختگان سوانح رانندگی بین چهار تا پنج درصد کاهش یافته است که نشان از رعایت بهتر قوانین از سوی مردم است.


رئیس پلیس راهور ناجا استان های البرز، تهران، قزوین، مازندران، گیلان، قم، فارس، گلستان، مرکزی و خراسان رضوی را پر ترددترین استان های کشور در نوروز امسال ذکر کرد و افزود: استان های فارس، کرمان، اصفهان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی نیز پر تصادف ترین استان های کشور بودند.


وی با بیان اینکه بر اساس آمار دستگاه های تردد شمار، سفرهای نوروزی 97 در مقایسه با سال گذشته حدود 12 درصد افزایش یافته است، گفت: میانگین سرعت سفرهای نوروزی 97 در جاده های کشور یک کیلومتر بر ساعت افزایش یافته که از 80 به 81 کیلومتر بر ساعت رسیده است.


* حادثه اتوبوسی منجر به فوت در نوروز نداشتیم


سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی با بیان اینکه طی چند سال گذشته برای نخستین بار حادثه اتوبوسی منجر به فوت در نوروز نداشتیم، از نصب سامانه سپهتن بر روی اتوبوس ها و توسعه نصب آن در خودروهای حامل مواد سوختی خبر داد و گفت: درصدد هستیم سال جاری، سامانه سپهتن را بر روی خوردوهای حامل محموله های خطرناک (محموله های سوختی، نفتی، مواد شیمایی) راه اندازی کنیم.


وی با اشاره به اینکه فاز نهایی سامانه سپهتن (سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل عمومی) در نوروز امسال بر روی اتوبوس ها راه اندازی شد، گفت: این سامانه، تخلفات اتوبوس ها و متعاقب آن، تصادفات اتوبوس ها را در نوروز بسیار کاهش داد.


رئیس پلیس راه راهور با بیان اینکه کنترل سنتی، دستی و فیزیکی پلیس بر رفتار رانندگان به خصوص در بخش حمل و نقل عمومی پاسخگو نیست، گفت: در سال 96 حدود 4.5 میلیون صورت وضعیت مسافری صادر شده که کنترل این حجم جابهه جایی عملا بدون تجهیزات الکترونیکی مقدور نیست.


این مقام ارشد انتظامی با اشاره به اینکه شمار اتوبوس ها در کشور از چهار هزار دستگاه در سال 86 به 16هزار دستگاه در سال 96 رسیده است، افزود: با اقدامات کنترلی پلیس و بکارگیری تجهیزات الکترونیکی توانستیم شمار کشته های این وسایل نقلیه را از 543 نفر در سال 86 به زیر 200 نفر در سال 96 کاهش دهیم.


سردار حمیدی بر ضرورت توسعه بکارگیری فناوری های نوین در حوزه حمل و نقل به خصوص ناوگان حمل و‌نقل عمومی تاکید کرد و گفت: در عین حال پلیس نیز از فناوری های جدید در این حوزه که بتواند از وقوع تصادفات و حوادث جاده ای پیشگیری کند، حمایت می کند.


سپهتن، سامانه پیمایش هوشمند تردد ناوگان است که این دستگاه ضمن محاسبه زمان رانندگی دقیق می تواند مدت زمان رانندگی در 24 ساعت اخیر (9 ساعت مجاز) و همچنین میزان رانندگی ممتد که باید راننده حتما بین آن استراحت نماید را مدیریت کرده و از خستگی به علت رانندگی زیاد جلوگیری کند.


* تحلیل پلیس از علل تصادف های رانندگی


سردار حمیدی، رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی نیز در یک گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار انتظامی ایرنا، علل و میزان تصادفات نوروزی 97 را تحلیل کرد.


وی با اشاره به میزان تلفات جاده ای 97 بر اساس عدد مطلق، گفت: میزان تلفات بر اساس عدد مطلق 38 نفر افزایش داشته است البته در جاده های فرعی و روستایی، اما به لحاظ شاخص برنامه ششم توسعه و به ازای هز 10 هزار وسیله نقلیه 5 درصد کاهش داشته ایم.


سردار حمیدی توضیح داد: نمی توان با یک شاخص، عدد مطلق را سنجید اما یک نفر کشته نیز برای ما اهمیت دارد و واقعیت موجود وجود 16 هزار کشته است که اگر بگوییم این رقم متناسب با کشور ما است یا خیر و در مقایسه با بسیاری از کشوهای توسعه یافته تر از ما، باید بگوییم که عدد مطلق آنها بالا است به عنوان مثال در آمریکا عددمطلق اعلام شده 35 تا 40 هزار نفر است، در روسیه و چین نیز این چنین است.


رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی گفت: دولت ابلاغ کرده که بر اساس این شاخص میزان جان باختگان جاده ای سنجش شود که بر این اساس شاهد کاهش پنج درصدی تلفات بوده ایم.


سردار حمیدی با اشاره به اینکه حدود 40 درصد از حوادث جاده ای و میزان کشته ها به دلیل واژگونی خودرو است، گفت: در این زمینه خودروهای بی کیفیت تلفات بسیاری دارند زمانی که این خودروها از جاده خارج می شوند تقریبا تمام سرنشینان آن کشته می شوند، بر این اساس با وجود خودروهای بی کیفیت میزان کشته های جاده ای به دلیل واژگونی خودرو، افزایش می یابد.


وی افزود: باید در زمینه کیفیت و ایمنی خودرو بیشتر کار شود. با وجود تعرفه هایی که برای خرید خودروهای داخلی گذاشته اند، رقابت از بین رفته و مردم و قشر متووسط به پایین مجوبرند خودروخایی موجود در بازار را خریداری کنند براین اساس پیش بینی می شود آمار کشته های جاده ای در سنوات آینده آن هم از نوع واژگونی افزایش یابد هر چند در این زمینه دولت باید اقداماتی انجام دهد وقتی تعرف ها خودروها با کیفیت موجود بالا می رود ، این داستان همچنان ادامه دارد.


سردار حمیدی اضافه کرد: حدود 22 درصد کشته ها در ایام نوروز در محل های حادثه خیز اتفاق افتاد این در حالی است که آشکارسازی انجام شد اما از آن جایی که نقص در راه وجود دارد، این جاده ها همچنان کشته می گیرد.


رئیس پلیس راه راهور نیروی انتظامی گفت: سازمان راهداری در نقاط حادثه خیز آشکاری سازی لازم را انجام داده است اما همچنان سه هزار و 400 محل حادثه خیز وجود دارد و تغییرات به کندی در حال انجام است و باید توجه بیشتری در این زمینه صورت گیرد.


* موتورسیکلت ها عامل 16درصد تلفات رانندگی


سردار حمیدی به وجود موتورسیکلت ها به عنوان عاملی در بروز تصادفات اشاره کرد و گفت: هم اکنون حدود 16 درصد تلفات جاده ای نوروز به موتورسیکلت ها اختصاص دارد ، یک میلیون موتورسیکلت در پارکینگ ها وجود دارد که مالکان سراغی از آن ها نمی گیرند، در مورد بازدارندگی تخلفات موتورسیکلت سواران، دولت و مجلس شورای اسلامی باید اقداماتی انجام دهند. از نظر پلیس تنها راه ممکن اوراق کردن موتور بعد از بازده زمانی خاصی است اکنون تکلیف این یک میلیون موتورسیکلت معلوم نیست اگر با مزایده این موتورها به چرخه ترافیکی برگردند معضل و مشکلات موجود دو چندان می شود.


وی بخش دیگری از تلفات جاده ای را ناشی از تخلفات و رفتاری های انسانی دانست و گفت: با توسعه سامانه های ثبت تخلفات جاده ای در سططح جاده های کشور میزان تخلفات رانندگان کنترل شده است براین اساس باید هزینه تخلفات افزایش یابد و این هزینه ها می تواند، هزینه های اجتماعی،مادی و معنوی باشد.


حمیدی اضافه کرد: تا زمانی که این عوامل تغییری نکند، میزان تصادفات جاده ای در 16 هزار نفر باقی خواهد ماند در گذشته به دلیل اقداماتی که انجام شد میزان کشته ها از 28 هزار نفر در سال به 16 هزار نفر کاهش یافت اما باید عوامل مطرح شده، به صورت جدی پیگیری شود تا شاهد کاهش میزان تلفات جاده ای باشیم.


وی به رفتارهای ترافیکی مردم اشاره کرد و گفت: 95 درصد مردم قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت می کنند و تنها 5 درصد هستند که قوانین را رعایت نمی کنند که سه درصد تخلفات از طریق دوربین و دو درصد از طریق اقدام عملیاتی همکاران ما از طریق توقیف و ضبط گواهینامه انجام شده است با این حال همچنان عامه مردم با توجه به افزایش خودروها خوب رفتار می کنند که این مساله به وجود سامانه ها و آموزش ها بر می گردد براین اساس باید این مساله تقویت شود.


* اصلاح 3400 نقطه حادثه خیز پول می خواهد


سردار حمیدی تاکید کرد: اجبار اجتماعی سبب می شود تا مردم فرهنگ ترافیک را رعایت کنند. از سوی دیگر 20 هزار کیلومتر جاده در کشور داریم اما فقط 34 هزار کیلومتر به دوربین های ثبت تخلفات مجهز شده است.


به گفته وی، سازمان راهداری باید سه هزار و 400 نقطه حادثه ساز را اصلاح کند که نیازمند تامین اعتبار است. بر این اساس تجهیزات البته در تمام دستگاه های امداد و نجات ضعیف است شاهد تلفات جاده ای در کشور هستیم که البته این مساله را به گوش مسئولان دولتی و مجلس شورای اسلامی رسانده ایم که متاسفانه تا کنون اقدامی انجام نشده و اگر هم شده به کندی بوده است.


گفته می شود عامل 40 درصد کشته های جاده ای واژگونی خودرو، آن هم به دلیل بی کیفیتی خودروها است بر این اساس باید در این زمینه فکری اساسی و البته عاجل اندیشیده شود. یا وقتی گفته می شود سه هزار و 400 نقطه حادثه خیز در کشور وجود دارد و میزان جان باختگان جاده ای در جاده های فرعی نسبت به جاده های اصلی و نسبت به سال گذشته بیشتر شده است و در جاده های فرعی و روستایی 38 نفر بیشتر کشته شده اند باید فکری به حال جاده های روستایی کرد.


منبع: ایرنا







۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن