تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دلى كه در آن حكمتى نيست، مانند خانه ويران است، پس بياموزيد و آموزش دهيد، بفهميد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797640883




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جزییات یک پرونده موسیقایی/ یونسکو ۱۸ ماه بعد خبر می‌دهد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: جزییات یک پرونده موسیقایی/ یونسکو ۱۸ ماه بعد خبر می‌دهد
تدوینگر پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ یونسکو توضیحاتی را درباره گردآوری این پرونده ارایه داد.
آفتاب‌‌نیوز : تدوینگر پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ یونسکو توضیحاتی را درباره گردآوری این پرونده ارایه داد.

بهروز وجدانی پژوهشگر و تدوینگر پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به نحوه تنظیم و ارسال این پرونده برای ثبت ساز دو تار در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ توضیح داد: پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» از چندی قبل با حمایت دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سرپرستی بنده آغاز شد که یکی از دشوار ترین پروژه هایی بود که در حوزه ثبت موسیقی داشتیم. این پروژه در پروسه زمانی نزدیک به ۱۸ ماه آینده مورد بررسی قرار خواهد گرفت و اینکه پذیرفته یا رد شود هنوز مشخص نیست اما امیدواریم با تلاش های زیادی که در این زمینه انجام گرفته شاهد به ثمر رسیدن آن باشیم.

وی افزود: این پرونده یکی از سهمیه های جمهوری اسلامی ایران در ثبت پرونده ها در فهرست میراث جهانی ناملموس ۲۰۱۹ یونسکو است که در سال ۲۰۱۸ تدوین و به یونسکو ارسال شده است. یکی از دلایلی که ما ۱۸ ماه قبل از بررسی نهایی یونسکو پرونده را ارسال می کنیم به همین دلیل است که یونسکو زودتر قبول کند که پرونده ای مانند «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» از طرف جمهوری اسلامی ایران به یونسکو ارسال شده است.

وجدانی درباره نحوه تدوین پرونده هایی از این دست توضیح داد: پرونده باید بر اساس قوانین نگارشی یونسکو تنظیم شود که محدودیت تعداد کلمات یکی از این قوانین است؛ موضوعی که در مقاطعی کار تدوینگران را مشکل می کند.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران با اشاره به جزییات پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» بیان کرد: این پرونده در برگیرنده حوزه موسیقایی دو تار در استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، گلستان و مازندران است و تمامی اسناد مکتوب، صوتی و تصویری را بر اساس ضوابط فنی یونسکو و همچنین جغرافیای سیاسی جمهوری اسلامی ایران در تقسیمات استانی تدوین و از طریق سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به یونسکو ارایه دادیم. این پروژه نتیجه بیش از ۶ ماه فعالیت بنده و همکارانم در حوزه موسیقی اقوام منطقه خراسان است که شبانه روزی تلاش کردند پرونده قابل دفاع و محکمی را به یونسکو ارسال کنند و امیدوارم بخت یارمان باشد و این پرونده بتواند مورد پذیرش قرار گیرد.

وجدانی تاکید کرد: ما برای این پرونده به کشورهای هم جوار هم اطلاع رسانی کردیم تا اگر آنها تمایل داشتند در ذیل پرونده ارسال شده توسط ایران قرار بگیرند و در این پروژه مشارکت داشته باشند. اتفاقا یونسکو هم در راستای اهداف خود از این موضوع استقبال می کند. به هر حال این پرونده نتیجه ۴۰ سال پژوهش بنده در موسیقی است که هرچه اندوخته داشتم برای غنی تر کردن آن انجام دادم و امیدوارم در جلسه نهایی بررسی این پرونده بتوانیم شاهد ثبت آن به نام کشورمان باشیم.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر ثبت جهانی پرونده ساز عود نیز بیان کرد: تا آنجا که بنده اطلاع دارم آقای فرهاد نظری به عنوان مدیرکل دفتر ثبت آثار و حفظ و احیای میراث معنوی و طبیعی که انصافا هم زحمت های زیادی در تدوین پرونده های هنری متقبل شده در یک پروسه زمانی مشخص به چند مجموعه یا پژوهشگر سفارش کار می دهد که پرونده عود نیز یکی از همین سفارش هاست. هرکدام از این پرونده ها زودتر به نتیجه برسد در اولویت ارسال قرار می گیرد که فکر می کنم پرونده ساز دو تار نسبت به پرونده های دیگر نظیر عود زودتر آماده شده که دوستان ما در سازمان میراث فرهنگی برای ارسال آن اقدام کرده اند. البته من چون در جریان پرونده عود به صورت جزیی نیستم نمی توانم به صورت دقیق اعلام کنم که چرا پرونده دوتار زودتر از پرونده عود به یونسکو ارسال شده، اما تا آنجا که می دانم پرونده «هنر و مهارت های سنتی ساختن و نواختن دو تار» زودتر از دیگر پرونده ها آماده شده است.

مهر







۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن