تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):زكات عقل تحمّل نادانان است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797526615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گفتاری از حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه «داعش» یک جریان معرفتی است نه سیاسی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتاری از حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه«داعش» یک جریان معرفتی است نه سیاسی
خبرگزاری فارس: «داعش» یک جریان معرفتی است نه سیاسی
اکنون وهابیت را نباید صرفا یک مذهب انشعاب‌یافته از حنابله بدانیم بلکه امروز سلفیت و وهابیت در حال مترادف شدن با اهل سنت است ولو بسیاری علمای اهل سنت هم منتقد این شرایط باشند.

خبرگزاری فارس ـ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه(رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران): ما در ایران اهل سنتی نداریم که مذهبش وهابی باشد، بیشتر سنی‌های ما به لحاظ مذهبی حنفی یا شافعی هستند. در سیستان و بلوچستان حنفی و در بخشی از کردستان هم شافعی هستند البته در گلستان هم حنفی داریم اما حنبلی نداریم. ابوحنیفه نخستین امام و فقیه اهل سنت با جایگاه خیلی مهمی است. به ندرت افرادی از اهل سنت حنبلی‌مسلک غیر وهابی در بندر عباس و بوشهر و عسلویه هستند. امروز قصه وهابیت و سلفی‌گری تنها به حنابله باز نمی‌گردد مخصوصاً پس از انقلاب اسلامی ایران، تقابل شیعه و سنی توسط استعمارگران در دنیا مطرح شده و جمهوری اسلامی ایران را جمهوری شیعی مطرح می‌کنند با اینکه امام بسیار هوشمندانه مسئله تقریب مذاهب و ارتباطات گسترده بین علما را مطرح کرد تا این تفکر انقلابی شیعی و اهل سنت مطرح نشود، اما معاندان تلاش کردند تا دعوای شیعه و سنی درست کنند. عربستان در این حوزه خیلی سرمایه‌گذاری کرد و از همان ابتدا هم رژیم صهیونیستی را به رسمیت می‌شمرد و با قیام ناسیونالیستی عربی موافق نبود، آنها مخالف اخوانی‌ها و جمال عبدالناصر بودند. اعراب در این شرایط از این فرصت استفاده کردند تا قدرت ایران را در منطقه کم کنند و عربستان تلاش داشت تا خود را جایگزین ایران کند به همین خاطر هزینه‌هایی که می‌کنند برای این است که بیشتر این تفکرات را به کل منطقه تعمیم دهند. به طور مثال شخصیتی مثل الوانی که اهل آسیای صغیر و آلبانی بوده و از بچگی با پدرش به سوریه مهاجرت می‌کند و گرایش‌های ابن‌تیمیه‌ای هم دارد، امروز آثارش یک مرجعیتی بین اهل سنت دارد، همینجاست که یک پارادوکس معرفتی احساس می‌کنیم. من در برخی مراکز علمی وهابی‌ها در مکه و مدینه رفتم بنابراین صرفاً اینطور نیست که اینها یک کار تبلیغی و سیاسی و نظامی انجام دهند، کار معرفتی هم انجام می‌دهند و هزینه هم می‌کنند لذا اکنون وهابیت را نباید صرفا یک مذهب انشعاب‌یافته از حنابله بدانیم بلکه امروز سلفیت و وهابیت در حال مترادف شدن با اهل سنت است ولو بسیاری علمای اهل سنت هم منتقد این شرایط باشند؛ ولی من حیث‌المجموع این تأثیرپذیری هست. همه این تأثر هم به لحاظ مالی نیست، بلکه مباحث معرفتی هم مطرح است. جریان داعش بیش از آنکه یک جریان سیاسی باشد یک جریان معرفتی است، معاویه از امثال ابوهریره و ... هزینه کرد که روایات درباره جایگاه شام نوشته شود تا شام ام‌القری اسلامی شود. الان قداستی که در بین اهل سنت شام وجود دارد، کمتر از مدینه و مکه نیست و در روایات آخرالزمانی‌شان هم به دلیل اینکه اصل مهدویت را قبول دارند، این است که می‌گویند همه حرکت‌ها از شام شروع می‌شود. بنابراین داعش فقط این نیست که یک عده بیایند و در نقطه‌ای بجنگند بلکه بحث معرفتی هم در میان است، البته استعمار از این بحث استفاده می‌کند، هزینه می‌کند، الان کسانی که با داعش هستند الزاماً سلفی نیستند بلکه حنفی و دیگر شاخه‌های سنی هم در آنها دیده می‌شود. چه اتفاقی می‌افتد که از سراسر جهان این نیروها برای داعش جمع می‌شود؟ علتش فعالیت اعتقادی است با افکار و عقاید محکم ولو اشتباه! خیلی راحت می‌توان افراد سست را جلب خود کرد. انتهای پیام/ک

1395/06/02 :: 10:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن