تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانايى سرآمد همه خوبى‏ها و نادانى سرآمد همه بدى‏هاست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797714802




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصلاح‌گری، احیاگری، انکارگری یا مبناگرایی؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: اصلاح‌گری، احیاگری، انکارگری یا مبناگرایی؟
یک استاد دانشگاه گفت: در علوم سیاسی امروز چهار گرایش اصلاح‌گرایی،انکارگری،احیاگری و مبناگرایی وجود دارد که با هم در جنگ نابرابر هستند.
آفتاب‌‌نیوز : جهانگیر معینی علمداری در همایش سالانه انجمن علوم سیاسی ایران در سخنرانی با عنوان  « اصلاح‌گری، احیاگری یا انکارگری» با بیان این‌که «علوم سیاسی امروز ایران را در چهار گروه می‌توان بررسی کرد»، اظهار کرد: من برای بررسی این موضوع روند شناسی را به کار بردم. عموما گرایش‌ها در جامعه ما با عنوان راست و چپ بودن مطرح شده است؛ شاید یکی از دلایلی که کرسی‌های آموزشی در کشور ما در این حوزه ضعیف است به این موضوع باز می‌گردد.


وی سپس گفت: موضوع بحث من رشته علوم سیاسی است. پس از تاسیس مدرسه علوم سیاسی در ایران علوم سیاسی در کشورما شکل گرفته است. این گرایش‌ها یا ترندهایی که در باره آن‌ها حرف می‌زنم بدون تاثیر از وقایع سیاسی نیست، اما الان با توجه به علم سیاست در باره آن‌ها صحبت می‌کنم.


وی ”مبناگرایی، اصلاح گرایی، احیاگرایی و انکارگری” را چهار حوزه موجود در علم سیاست ایران دانست و در تشریح این ایده گفت: منظور من از احیاگرایی این است که باید به گرشته برگشت و دیدگاه هایی که در گذشته وجود دارد را بررسی کرد. البته منظور فقط بازگشت به اصول دینی نیست، بلکه بازگشت به ایده‌هایی مثل ایده‌های شریعتی و امثال آن هم جزو این موضوع  هستند.


این استاد دانشگاه در تعریف مفهوم مبناگرایی خاطرنشان کرد که برخی از پژوهشگران عقیده دارند باید به تعریف اولیه سیاست بازگشت  و از این طریق امر سیاسی را تعریف کرد.


وی سپس گفت: انکارگرایان آن‌چه که تا امروز در علوم سیاسی اتفاق افتاده را نفی می کنند و در نقد اساتید دانشگاه امروزی رویکرد تندی دارند.


وی با بیان این‌که«دیدگاه اصلاح‌گری ربطی به اصلاح‌طلبی ندارد» تصریح کرد: اعضای این‌ گروه عمدتا به دنبال این هستند که تئوری های موجود را بسط داده و با آخرین تئوری های جهانی در ارتباط باشند. دکتر بشیریه هم از این دست هستند.


این استاد دانشگاه سپس اظهار کرد: اگر بخواهم از اصطلاح بوریدو (جامعه شناس و مردم شناس فرانسوی) استفاده کنم به نظر می رسد این چهار جریان به دنبال کسب سرمایه های نمادین و با هم در رقابت هستند. به نظر می ‌رسد که این رقابت هژمونیک نابرابر است و این چهار گروه از یک وزن برابر نیستند.


وی همچنین گفت: بر اساس ظاهر امر که برخی ها فکر می کنند صحنه سیاست ایران آنارشیک است با این چهار رویکرد می شود گفت وجود این ها یک انسجامی در سیاست ایجاد می‌کند.


معینی علمداری در بخش دیگری از این سخنرانی گفت: اگر مبنا را همان سرمایه نمادین قرار دهیم، که بعدا به سرمایه فرهنگی تبدیل می شود باید بگویم در علم سیاست چند فاکتور وجود دارد. حمایت ها یا فشارهای حاکمیت، التهابات سیاسی و اجتماعی جامعه، مخاطبان(فاکتور فشار) و میزان درونگرا یا برونگرایی جامعه  از حمله فاکتورهای موجود است.


وی در پایان گفت: به این موضوعات طرح شده هم از دید مثبت و هم از دید منفی می توان نگاه کرد. نگاه مثبت این است که اساتید علوم سیاسی در مقایسه با گذشته ارتباط بهتری با جامعه می گیرند. اما از لحاظ منفی می‌توانم بگویم این خطر وجود دارد که روند نظریه پردازی در این رشته کند تر شود.


منبع: ایسنا





۱۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۶





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 55]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن