تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نـادانى، مايـه مرگ زندگان و دوام بدبختى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797837339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جنگی بزرگ در راه است یا پیشتازی نسلی جوان بر قدرت؟/استقبال رسانه های آمریکایی از جابجایی قدرت


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: جنگی بزرگ در راه است یا پیشتازی نسلی جوان بر قدرت؟/استقبال رسانه های آمریکایی از جابجایی قدرت
فرمان ملک سلمان برای تعیین سرلشکر «ترکی بن بندر بن عبدالعزیز» به عنوان فرمانده نیروی هوایی و «فهد بن ترکی» به عنوان فرمانده نیروهای مشترک تنها بخشی از تغییرات عظیم صورت گرفته در نهادهای نظامی آن کشور محسوب می شوند. رسانه های امریکایی به تحلیل چرایی این تغییرات پرداخته اند و عمدتا از آن استقبال کرده اند.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین الملل-رادیو عمومی امریکا (NPR) در گزارشی تخت عنوان «چرا عربستان سعودی به طور ناگهانی ارتش خود را دگرگون ساخت»؟ اشاره می کند که عربستان سعودی درصدد جایگزین کردن نسلی از رهبران نظامی خود است و برای اولین بار برخی از مشاغل نظامی را به روی زنان باز کرده است و برای نخستین بار یک زن را به عالی ترین مقام در وزارت کار ان کشور رسانده است این ها گام هایی نادر در پادشاهی فوق العاده محافظه کار عربستان سعودی محسوب می شوند. 


به گزارش آفتاب نیوز، اخرین اقدام در این راستا اقدام جنجالی اخیر «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی برای اصلاح نهادهای آن کشور در مورد نیروهای نظامی بود. رهبران عربستان سعودی بدون هیچ گونه توضیحی در تغییری ناگهانی تمام مقام های ارشد نظامی آن کشور را تغییر دادند. گمانه زنی ها مبتنی بر آن است که علت اصلی این اقدامات به دلیل ناکامی عربستان سعودی در جنگ یمن بوده است. با این حال، تحلیلگران می گویند این بخشی از اصلاحات گسترده تر است که شامل تغییرات سریع در سیاست های اقتصادی و اجتماعی  هم چنین افزایش حضور نظامی در خارج از آن کشور می شود. 


«برنارد هیکل» کارشناس مسائل خاورمیانه در دانشگاه «پرینستون» می گوید:« این بخشی از پروژه ای بزرگ تر برای اصلاح نظام در عربستان سعودی است. ضعف نظامی در جنگ یمن مشاهده شده است و به مقام های سعودی کمک کرده تا مشکلات اصلی را درک کنند. عربستان سعودی سه سال است با تشکیل یک ائتلاف در کارزار نظامی علیه یمن برای مقابله با انصارالله گروه مسلح مورد حمایت ایران رقیب اصلی ریاض به سر می برد. براساس گزارش سازمان ملل و نهادهای حقوق بشری نزدیک به شش هزار غیر نظامی در جریان حملات نظامی عربستان سعودی در یمن کشته شده اند و ۲۲.۲ نفر نیز نیاز به کمک های بشردوستانه دارند». 


این رادیو در ادامه می نویسد:«عربستان سعودی میلیاردها دلار هزینه صرف خرید آخرین سخت افزارهای نظامی عمدتا از کشورهای غربی مانند ایالات متحده، بریتانیا و فرانسه کرده است با این حال، شکاف میان تجهیزات و قابلیت های عربستان سعودی وجود دارد. هم چنین، به نظر می رسد که محمد بن سلمان خواستار تاکید بر صنایع داخلی و بومی نظامی عربستان سعودی است. او می گوید عربستان سعودی در زمینه نظامی باید متکی به خود باشد». 


این رادیو در ادامه اشاره می کند که این تغییرات در استانه سفر سه هفته ای «محمد بن سلمان» در ماه مارس به لندن و سپس به امریکا صورت می گیرند. «تئودور کاراسیک» تحلیلگر مسائل خاورمیانه می گوید که این یک لحظه تاریخی برای عربستان سعودی است. او می افزاید:«این تنها در مورد ایجاد کارامدی وزارت دفاع نیست بلکه بخشی از مذاکرات در امریکا در مورد دفاع و تسلیحات نظامی است». کاراسیک معتقد است که این نمونه ای از تغییر نسلی در عربستان سعودی است. 


محمد بن سلمان پسر پادشاه کنونی عربستان سعودی به عنوان ولیعهد منصوب شد و توانست قدرت فوق العاده ای کسب کند. او می داند که نسل جدید عربستان سعودی تشنه تغییر است. 
این رادیو در پایان می نویسد:«این شاهزاده جوان می داند جمعیت جوان نیاز به شغل، سرگرمی و آزادی های اجتماعی و کاهش نقش پلیس مذهبی دارد. زنان به زودی مجاز به رانندگی خواهند بود و می توانند کسب و کار خود را بدون اجازه گرفتن از مردان اداره کنند. این فشاری است که جوانان عربستان سعودی برای خارج شدن از نظم کهن وارد می کنند».


روزنامه «نیویورک تایمز» نیز با انتشار گزارشی به این موضوع پرداخته و آن را اقدامی در راستای ارتقای جوانان در عربستان سعودی در مقام های بلندپایه قلمداد کرده است. 


این روزنامه امریکایی نزدیک به دموکرات ها می نویسد:«تعدادی از شاهزادگان جوان در مقام های مهمی در فرمانداری ها قرار داده شده و یک زن به عنوان معاون وزیر کار منصوب شده است. این ها همگی اقداماتی نادر در عربستان سعودی هستند. این تغییرات نشانه ای از تغییر نسلی هستند که «محمد بن سلمان» ولیعهد ۳۲ ساله نیز نماد آن است. عربستان سعودی هم چنان در جنگ در یمن به بن بست رسیده، محاصره را علیه قطر همسایه اش تحمیل کرده و به دنبال راه هایی برای جلوگیری از نفوذ ایران است و منازعه مذهبی و سیاسی با آن کشور دارد. در داخل عربستان سعودی، محمد بن سلمان موقعیت خود را از طریق اصلاحات اقتصادی و زندگی اجتماعی در آن کشور تقویت می کند». 


این روزنامه می افزاید:«همان گونه که در عربستان سعودی بسیار معمول است رهبری آن کشور هیچ توضیحی درباره تغییرات ناگهانی ارائه نداده است. با این حال، تحلیلگران گفتند که این تغییرات هماهنگ با برنامه های شاهزاده جوان سال سعودی هستند. «محمد الیحیی» تحلیلگر سعودی و پژوهشگر شورای «اتلانتیک» در واشنگتن می گوید:«قطعا یک حرکت به سوی نسل جوان وجود دارد». 


«نیویورک تایمز» با اشاره به صدها میلیارد دلار هزینه عربستان سعودی برای ارتش آن کشور می نویسد:«این هزینه های سنگین در سال های گذشته هرگز سبب نشده اند تا ارتش آن کشور قادر به تاثیرگذاری و مشارکت فعال در فعالیت های نظامی در خارج از عربستان سعودی شود. محمد بن سلمان تصمیمات اخیر را نشانه ای از سرخوردگی در مورد شکاف میان هزینه های آن پادشاهی و توانایی های نظامی ارتش آن می داند که در طول جنگ یمن مشخص شده است. به نظر می رسد تغییرات جدید بخشی از تلاش برای محدود کردن این شکاف است. اقدام اخیر پادشاهی عربستان سعودی نشان دهنده تلاشی در این راستا است تا ارتش عربستان سعودی به بازیگری قوی تر و سازمان یافته تر در منطقه تبدیل شده و استقلال بیش تری کسب کند».







۰۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن