تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):باعلما همنشینی کن تا سعادتمند شوی
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796820359




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تکلیف ادامه تحصیل دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه چه شد؟/ وزیر علوم:دستور ادامه تحصیل‌شان را دادیم


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تکلیف ادامه تحصیل دانشجویان بازداشتی اعتراضات دی ماه چه شد؟/ وزیر علوم:دستور ادامه تحصیل‌شان را دادیم
زمان مطرح‌شدن نام منصور غلامی به عنوان وزیر علوم، انتقادات فراوانی مطرح شد. فعالان دانشجویی به ریاست او در دانشگاه همدان انتقاد داشتند و نگران نگرش احتمالی حاکم بر وزارت علوم پس از وزارت او بودند.
آفتاب‌‌نیوز : حالا اما غلامی وزیر علوم است و با عملکرد او انتقادات نیز کم‌رنگ‌تر شده. بخشی از سؤالاتی که در گفت‌وگو با منصور غلامی از طرف خبرنگار «شرق» پرسیده شد، سؤالات فعالان دانشجویی بود. درست یک روز پس از انتشار کارت دانشجویی یکی از دانشجویان ستاره‌دار، ميهمان دفتر وزیر علوم بودیم. از روی میزش نامه‌ای برداشت که متعلق به یکی دیگر از دانشجویان ستاره‌دار بود. متنی که پاراف‌نامه کرده بود نشان داد و گفت: من هنوز پیگیر این ماجرا هستم. این گفت‌وگو حاصل حضور یک‌‌ساعته در دفتر منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری است.


از زمان هماهنگی برای این گفت‌وگو تا امروز که روبه‌روی شما نشسته‌ایم، وزارت علوم اتفاقات زیادی را تجربه کرد. یکی از مهم‌ترین مسائلی که پیرامون وزارتخانه تابعه شما پیش‌آمد، حل‌شدن نسبی ماجرای دانشجویان ستاره‌دار بود و یکی از دانشجویانی که مشکلات زیادی را پشت سر گذاشته بود، به دانشگاه برگشت.
بله. خانم مهدیه گلرو همین ٤٨ ساعت پیش تصویر کارت دانشجویی‌شان را منتشر کردند که برای ما اتفاق بسیار خوشایندی بود.
البته پرونده ستاره‌دارها تمام نشده، فکر می‌کنم هنوز یکی، دو نفر به دانشگاه برنگشته‌اند.
تنها آقای مجید دری باقي‌مانده است. که همين الان نامه‌شان روي ميز من است. مسئله ايشان کمي متفاوت است. آقاي دري در حين تحصيل از تحصيل منقطع شد؛ يعني برايشان در دوره تحصيل در مقطع کارشناسي پرونده کميته انضباطي با هر شکل و محتوا تشکيل شد. بنابراین فرم مشکلشان با بقيه بچه‌ها که در ورود به دانشگاه احيانا متوقف بودند، فرق مي‌کند. برای آن هم دستور بررسي دادم و اتفاقا هم چون عکسش را ديروز در رسانه‌ها ديدم، نامه‌اش را دادم تا پرونده کميته انضباطي‌اش بررسي شود و ببينند چه راهي براي کمک به ايشان وجود دارد.




کلا نگاهتان به ماجراي دانشجويان ستاره‌دار چيست؟ از حالا به بعد با اين معضل چه مي‌کنيد؟ نمي‌شود که هر سال چند دانشجو به‌خاطر اعتراض و هر مسئله‌اي از تحصيل محروم شوند... شما هم دانشجوي ستاره‌دار خواهيد داشت؟
بحث دانشجويان ستاره‌دار در واقع بعد از اينکه در صحبت‌هاي دانشجويان پررنگ شد، در رسانه هم مطرح شد و مربوط به امروز هم نيست. در واقع، کساني که خودشان در اين پروسه گير افتاده بودند، مطرح کردند؛ من هم بنا بر وظيفه وارد شدم. به‌خاطر اينکه من رئيس دانشگاه بودم و با دانشجويان از نزديک کار کرده بودم و همان احساس هنوز در من بود. بنابراین به‌ دلیل سابقه ذهني خودم وارد موضوع شدم که ببينم اصل مشکل چيست و چرا به وجود آمده و خوشبختانه در بررسي‌هايي که شد، آيين‌نامه‌ها و ضوابط را ديدم و متوجه شدم که ظرفيت‌هايي وجود دارد که مي‌توان از همان ظرفيت‌ها در داخل همين آيين‌نامه‌هاي موجود استفاده کرد. در بعضي از موارد مي‌شود اغماض کرد و بنابراین از اين فرايند خوشحالم که مشکل اکثر قريب به اتفاق اين دانشجوياني که ورودي ٩٦ بودند، حل شده است. اگر موردي هم باشد، مشکل خاصي که در آن آيين‌نامه بشود حلش کرد نداشته باشد، ما حتما کمک مي‌کنيم.




شنيده‌ شده بخش‌نامه‌اي را صادر کرديد مبني بر اينکه اگر هر دانشجويي اتهامي داشته باشد و حتي اتهامش خارج از حيطه دانشگاه و وزارت علوم باشد، اين اتهام در وزارت علوم رسيدگي شود. آیا صدور چنين بخش‌نامه‌اي صحت دارد و جزئياتش چيست؟
بحث اين است که دانشجويان جزء خانواده دانشگاه هستند، بنابراین ما همين‌طور که از کارمندان و استادان، به شکلي حمايت مشاوره حقوقي داريم، بايد از دانشجويان نيز حمايت کنيم. يعني وکيل دانشگاه، مشاور حقوقي دانشگاه به دانشجويان هم مشاوره حقوقي مي‌دهد. دانشجويان مي‌توانند درخواست کنند، مشکلشان را مطرح کنند و مشاوره حقوقي بگيرند. اين بخش‌نامه در قالب همين موضوع است که دانشجويان هم مي‌توانند مشاوره حقوقي بگيرند و چون اغلب کم‌تجربه هستند و سابقه اين بحث‌ها را ندارند، من بخش‌نامه کردم که در دانشگاه‌ها مشاوره‌هاي حقوقي گسترده شده و وکلاي دانشگاه‌ها بتوانند در مواردي که دانشجوها به هر شکلي سر و کارشان به مسائل قضائي مي‌افتد، به آنها کمک کنند. تا جايي که مي‌دانم اين روش تا الان مؤثر واقع شده؛ چون بچه‌ها نه فرم ورود به موضوع را مي‌دانند، نه مي‌توانند آن ضوابط و مقررات قانوني را داشته باشند که دليلش هم کم‌تجربگي است. قبلا هم من اين کار را در دانشگاه انجام داده بودم و الان هم خوشبختانه در اين يکي، دو ماه اخير موارد زيادي بوده که به دانشجويان کمک شده است.




حالا مي‌شود قطع به يقين بگوييم ديگر دانشجوي ستاره‌داري نداريم يا نه؟ ممکن است در اين چهار سال پيش‌رو دانشجويي را ستاره‌دار کنيد؟
آنچه در ذهن من است، به‌غير از آقاي دري که پرونده‌اش مسير ديگري دارد، ما ديگر دانشجوي ستاره‌دار به آن معنا نداريم. البته من تعريفي پيش از اين کرده بودم به اين مضمون که اين دوستان چون هنوز دانشجو نشده‌اند، ما نمي‌توانيم به اينها بگوييم دانشجوي ستاره‌دار! اينها کساني هستند که از مقطع کارشناسي به کارشناسي‌ارشد امتحان داده‌اند؛ در واقع در يک دوره تحصيلي درسشان تمام شده و مي‌خواهند دانشجو شوند. ولي در هر صورت اين اصطلاح، اصطلاح غلط و رايجي است. حالا سابقه اينکه اين اصطلاح چگونه شکل گرفت هم بماند اما براي ورودي‌هاي ٩٦ اطلاع دارم که الان ما دانشجوي ستاره‌دار نداريم. اما براي مواردي که سال‌هاي قبل ستاره‌دار شده‌اند، خب پروسه مقداري سخت‌تر مي‌شود اما براي سال‌هاي بعد هم همين روشي که ما امسال به دوستانمان در بخش سنجش و پذيرش دانشجو توصيه کرديم، ادامه خواهد داشت. من تمام آيين‌نامه‌ها را از اول خواندم و يادداشت برداشتم و بعد با همکارانم صحبت کردم.
در واقع خواستم به جزئيات آيين‌نامه‌ها اشراف داشته باشم. دوستان ما روش پيشنهادي بنده را پذيرفتند و منجر به حل‌شدن پرونده اکثريت دانشجويان شد. در سال آينده هم دوستان ما بايد همين روش را به کار بگيرند و اميدواريم موردي پيش نيايد. اين را هم بگويم که براساس قوانين موجود، ممکن است افرادي باشند که به دلايل خاصي در قالب اين آيين‌نامه‌ها محروم شوند و نشود کمکي به آنها کرد، ولي من اعتقادم اين است که در ميان دانشجويان ما چنين موردي وجود دارد.




در حوادث دي‌ماه دانشجويان نيز بازداشت شدند، پيگيري‌هاي شما و نمايندگان مجلس به جايي رسيد که مطابق گفته شما حالا فقط يک دانشجوي بازداشتي داريم. وضعيت آن دانشجو به چه صورت است؟‌ وضعيت تحصيل آنها به چه شکل خواهد بود؟
اميدوارم تا لحظه انتشار اين مصاحبه آن يک نفر هم آزاد شود (مطابق پيگيري‌هاي مسئول روابط عمومي وزارت علوم، دانشجوي مورد نظر هنوز آزاد نشده و وزارتخانه پيگير وضعيت اوست) بحث اين است که در اين فضايي که پيش آمد تعدادی دانشجو از روي کنجکاوي وارد شدند و البته تعدادي هم اعتراضاتي داشتند و وارد اين بحث شده بودند. در سطح شهرهاي مختلف جمعيت دانشجويي وارد شده به اعتراضات کم بود و البته از ‌آنها عده‌اي هم گرفتار اين بازداشت‌ها شده بودند. خوشبختانه من خودم از مسئولان محترم، هم از قوه قضائيه و هم وزارتخانه‌هاي کشور، اطلاعات و... درخواست صحبت و رسيدگي کردم و آنها با روي باز پذيرفتند. به‌هر‌حال من ماهيت زندگي دانشجويي و آن روحيات جوانان را مي‌شناسم و خواستم با مسئولان صحبت کنم و خوشبختانه خيلي خوب اين بحث را از جانب ما پذيرفتند و ورود کردند تا اگر کسي بازداشت شده آزاد شود و البته سر درس و مشقش بازگردد. در تماس‌هايمان با مسئولان دانشگاهي هم صحبت کرديم که اگر در شهرستان‌ها چنين موضوعي پيش آمده، از همين مجرا وارد شوند و کمک کنند. من هم خيلي خوشحال شدم که مسئولان قضائي کشور در شهرستان‌ها خيلي خوب برخورد کردند، با اين درخواست ما به‌خوبي روبه‌رو شدند و من هم تشکر مي‌کنم از آنها و هم اينکه مي‌گويم اين معني‌اش اين است که نگاه مجموعه مسئولان کشور به دانشجويان، يک نگاه ويژه و مثبت است.


منبع: روزنامه شرق 





۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن