تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):ماه رمضان، ماه خداست و آن ماهى است كه خداوند در آن حسنات را مى‏افزايد و گناهان را پا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796880959




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پورمختار:سپاه فعالیت اقتصادی غیر عمرانی ندارد/روایت یک نماینده ازفساد در اموراقتصادی زیر نظر نظامیون


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: پورمختار:سپاه فعالیت اقتصادی غیر عمرانی ندارد/روایت یک نماینده ازفساد در اموراقتصادی زیر نظر نظامیون
پورمختار گفت: مجموع فعالیت های اقتصادی که سپاه در سطح کشور دارد اثربخشی خوبی داشته است اما اکنون که رهبری این دستور را داده‌اند، طبیعتا اجرای آن بر همه لازم الاجراست. چنین دستوری می‌تواند منجر به تقویت بخش‌خصوصی شود و این بخش را فعال‌تر کند.
آفتاب‌‌نیوز : محمدعلی پورمختار با بیان اینکه خبر دستور رهبری مبنی بر واگذاری بنگاه های اقتصادی سپاه را مستقیم نشنیدم، افزود: طبیعتا دستور به اینکه نیروهای مسلح باید از فعالیت‌های اقتصادی خارج شوند؛ الزامی است. الان این نیرو بنیاد تعاون‌هایی دارد و از سوی دیگر قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا نیز هست.


او در همین حال اظهار کرد: «مجموع فعالیت‌های اقتصادی که سپاه در سطح کشور دارد اثربخشی خوبی داشته است. سپاه اجرای پروژه های بزرگی را که بخش خصوصی توان اجرای آن را نداشته، برعهده گرفته اما اکنون که رهبری این دستور را داده اند طبیعتا بر همه لازم الاجراست. چنین دستوری می تواند منجر به تقویت بخش خصوصی شود و این بخش را فعال تر کند.»


پورمختار با بیان اینکه «آنچه الان به عنوان دستور رهبری بیان شده بحث کلی است» گفت: «سپاه غیر از فعالیت عمرانی فعالیت اقتصادی دیگری نداشته است. این نیرو فقط در حوزه فعالیت های عمرانی و سازندگی فعال بوده است و پروژه های بزرگی که بخش خصوصی قادر به اجرای آن نبوده را برعهده گرفته است. علاوه بر این طبق آمار، قرارگاه خاتم حدود 30 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است که هیچ بخش خصوصی توان این کار را ندارد.»


او در پاسخ به این سوال که منظور از بنگاه های اقتصادی سپاه که در دستور رهبری بر آن تاکید شده چیست؟، گفت: «منظور از این بنگاه ها، فعالیت های عمرانی سپاه و قرارگاه خاتم الانبیا است. چون سپاه غیر از این فعالیت ها، فعالیت اقتصادی دیگری ندارد.»


هر جا نهادهای نظامی رأسا کار اقتصادی انجام دادند، فساد رخ داده است


حسینعلی حاجی دلیگانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید دارد که برخی پروژه ها به دلیل سنیگنی و حجم بالا از عهده بخش خصوصی بر نمی آید و نهادهای نظامی مجبور به انجام آنها هستند. علاوه براین او عنوان کرد که پروژه هایی موجب فساد می شود که نهادهای نظامی راسا به آنها ورود می کنند، اما در میان آنهایی که با دولت مشارکت می کنند حتی یک نمونه هم پیدا نمی کنید که موجب فساد شده باشد.


اهم اظهارات حاجی دلیگانی به شرح زیر است:


* اگر نهادهای نظامی برای سیستم خود کار اقتصادی کنند قطعاً آفت‌زا است. اما اینکه از امکانات مشترک مانند بلدوزر، دستگاه‌های راه‌سازی و دیگر دستگاه‌ها، همچنین تخصص و بنیه مهندسی که دارند در راستای سازندگی کشور استفاده شود، اتفاق خوبی است. علاوه بر این می‌توانند در پروژه‌های دولتی، به‌ویژه پروژه‌هایی که بخش خصوصی توان مشارکت در آن را ندارد چون اعتبارات آن‌ها خیلی دیر پرداخت می‌شود، نقش ایفا کنند.اما اینکه شرکت‌های اقتصادی برای درآمدزایی و کسب درآمد فعالیت اقتصادی داشته باشند، به نظرم مثبت نیست. البته دولت باید اعتبارات و بودجه را به‌گونه‌ای به آن‌ها پرداخت کند که مجبور به این‌گونه فعالیت‌ها نشوند. با این کار است که می‌توان شاهد اتفاقات و مشکلاتی مانند داستان فروش سوخت فرمانده نیروی انتظامی اسبق آقای احمدی مقدم نبود که گزارش آن در کمیسیون بودجه وجود دارد. به‌هرحال این‌ها آفت‌هایی دارد که این عزیزان ایثارگر را هم دچار مخاطراتی می‌کند.


* دو هدف در فعالیت های اقتصادی نهادهای نظامی متصور است. زمانی هدف درآمدزایی برای اداره سازمان، پرداخت‌ها و اداره امور خودشان است و زمانی نه؛ می‌آیند پروژه‌های بزرگی را می‌پذیرند که بخش خصوصی عموماً قابلیت اجرای آن را ندارد و به این موضوع در زمان صلح در قانون اساسی هم اشاره‌شده است. این‌ یکی از اصول قانون اساسی است که در زمان صلح امکاناتی که در اختیار یگان‌های رزم وجود دارد در اختیار سازندگی کشور قرار گیرد.


* آنچه تا الان تهدید و ایراد بوده و مشکل به وجود آورده است در پروژه‌هایی که به‌صورت مشارکت با دولت بوده، دیده نشده است. یک مورد را نمی‌توانید پیدا کنید که در این‌ها فسادی بوده باشد. آنجاهایی فساد رخ‌داده که کارهای جدای از این پروژه‌های مشترک انجام‌شده، یعنی نهادهای نظامی رأسا کاری را انجام داده‌اند. مثلاً کارهایی که بنیادهای تعاون انجام می‌دهند یا کارهایی که برای درآمدزایی انجام می‌شود. کارهایی که در ساخت‌وسازهای منازل و خریدوفروش زمین انجام می‌شود. یا همان نمونه‌ای که از قبل گفتم به‌جای بودجه گرفتن نفت گرفتند و فروختند؛ این‌ها مواردی است که موجب آسیب می‌شود.
منبع: اعتمادآنلاین






۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن