تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس از مكّه بر گردد و تصميم داشته باشد كه سال بعد هم به حجّ برود، بر عمرش افزو...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797645528




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تلفیق اپرا و فانتزی در پیانیستولوژی


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تلفیق اپرا و فانتزی در پیانیستولوژی
ریشه شناسی ساز پیانو و اینکه چگونه از شکل«آرگون»به«پیانو» تبدیل می شود؛ داستان نمایش پیانیستولوژی به کارگردانی محمد نیازی است که در جشنواره سی و ششم بین المللی تئاتر فجر در ساعت19 و در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت.
آفتاب‌‌نیوز : مریم جعفری حصارلو - یکی از مهم ترین سازهایی که در خوانش ادعیه کلیساها به کارمی رود، ساز پیانو است. ریشه شناسی ساز پیانو و اینکه چگونه از شکل«آرگون»به«پیانو» تبدیل می شود؛ داستان نمایش پیانیستولوژی به کارگردانی محمد نیازی است که در جشنواره سی و ششم بین المللی تئاتر فجر در ساعت19 و در سالن اصلی تئاتر شهر به روی صحنه رفت.

این نمایش اساسا یکی از آثاری است که تاریخ و ستم های حاکمان کلیسا درعصر قرون وسطی را به تصویر می کشد. این اثر بر اساس تاریخ است؛ اما تنها تاویلی رو ساختی از تاریخ دارد و تلاش می کند با تاویل و بررسی پسا متنی تاریخ، ریشه ساخته شدن ساز پیانو را دست آویزی برای بررسی وضعیت آن عصر و همچنین تاویل متن کند. در این روند هم از کارناوال وارگی در دیدگاه پست مدرنیسم و هنر اپرا استفاده می کند تا موزیکال تئاتر پیانیستولوژی را بیافریند.

 این اثر برگرفته از اثر برجسته انیمیشن به نام«سرودکریسمس»می تواند باشد. به دو دلیل، اول استفاده کلیدی از هنر اپرا و دوم تصویرسازی های متشابهی که در این اثر وجود دارد. طراحی لباس نیز به شدت با این این انیمیشن همخوانی دارد. اما در طراحی گریم و صحنه پردازی نمایش کاملا به آثار اکسپرسیونیستی متشابه است. «باخه» کاراکتر محوری به نوعی متشابه با کاراکتر «اسکروچ» در آن انیمیشن ایفای نقش می کند. اما به جز استفاده کاربردی از این اثر؛ استفاده از ویژگی های ژانرگروتسک و کاریکاتور نیز در ساخت اثر مشاهده می شود.

دو هنرمند و موسیقی دان یوهان وابسته به حاکمان کلیسا و ایوان موسیقی دان مردمی با خوانش یک کتاب گویا و پیش بینی تاریخی در مورد حوادث قرن های بعد تلاش می کنند تا ساز پیانو را بسازند و همزمان حکومت کلیسا فرو می ریزد. اما پیش بینی جنگ های جهانی با استفاده از دو نام المانی یوهان و ایوان از دو کشور روسیه و آلمان مفهوم «معنای ضمنی» را مطرح می کند. همچنین دیدگاههای فلسفی «رنه دکارت» که با نقد دیدگاههای کل گرایانه «امانوئل کانت» سبب تغییر جهان بینی در دوره رنسانس و شکل گیری جنبش انسان گرایی «Humanism» می شود؛ در این اثر مورد بررسی تاریخی قرار می گیرد و ماحصل آن در مناظره ای مضحک با حضور باخه، یوهان و ایوان به تصویر کشیده می شود. کتاب گویا به صورت غول پیکر تمام صحنه را در بر می گیرد و از میان کتاب چهره یک مرد که سخن می گوید که طنز و مضحکه را در می آمیزد.

همچنین کاریکاتورگونگی کاراکترها و حضور پررنگ عنصر فانتزی سبب تلقین فضای گروتسک می شود. خنده ای که در عین مضحک بودن ترس آور نیز هست. همچنین اغراق در طراحی دکور ساخت صلیب عظیم و کتاب غول پیکر پیش بینی کننده آینده که تمام صحنه را می پوشاند از دیگر عناصر گروتسک است. اگرچه مدت زمان اثر بیش از دو ساعت بود؛ تنها درچهل دقیقه پایانی کمی تغییر ریتم و کندی در آن مشاهده شد. با اینهمه بازی پویا غازی در نقش کتابدار، مهسا غفوریان در نقش باخه، مهدی ضیا چمنی و مجتبی شفیعی به دلیل طراحی کاراکترهای تیپ گونه، ایجاد فانتزی گونگی و کاریکاتور وارگی قابل تامل بود. هرچند بازی این بازیگران از قدرت و جادوی صدای گروه همسرایان کم نمی کند و شاید بتوان گفت هم آوایی گروه همسرایان یکی از کلیدی ترین مقوله های جذابیت در این اثر است.


** عضو کانون ملی منتقدان تئاتر ایران و جهان I.A.T.C




۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 57]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن