تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797543553




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انتقاد نوبخت به گزارش دیوان محاسبات: بخشی از گزارش تفریغ بودجه، خلاف واقعیت است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: انتقاد نوبخت به گزارش دیوان محاسبات: بخشی از گزارش تفریغ بودجه، خلاف واقعیت است
رئیس سازمان برنامه و بودجه در واکنش به گزارش تفریغ بودجه سال گذشته که از سوی دیوان محاسبات منتشر شده، بخش‌هایی از این گزارش را خلاف واقع خواند و به رئیس دیوان محاسبات توصیه کرد ضمن توجه به جایگاه و اختیارات واقعی خود، ذهن مردم را مشوش نکند.
آفتاب‌‌نیوز :

محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت با انتقاد از گزارش دیوان محاسبات اعلام کرد دیروز، سازمان برنامه و بودجه کشور به 23 مورد از موارد نقض عملکرد قانونی دولت که در گزارش تفریغ بودجه سال گذشته اعلام شده، پاسخ داده است.


نوبخت که در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سخن می گفت، در انتقاد به گزارش انحرافات دولت که در گزارش تفریغ بودجه سال 95 از سوی دیوان محاسبات اعلام شده، توضیح داد: گفته شده است 11 هزار و 479 میلیارد تومان فروش داخلی گاز طبیعی به حساب خزانه واریز نشد. ما بین شرکت ملی گاز و خزانه داری کل کشور توافق نامه ای داریم که این درآمد به چه ترتیب بیاید و به خزانه واریز شود. بخشی به عنوان عوارض مالیاتی کسر می شود و باید به سازمان امور مالیاتی بدهند. بخشی را بابت مالیات و سود سهام شرکت دولتی به خزانه بدهند تا ما از طریق آن حقوق کارکنان دولت را بپردازیم. بخشی را باید به سازمان هدفمندی یارانه بدهد تا 26 هزار ماه 3800 میلیارد تومان به صورت یارانه نقدی توزیع کنم. این درآمد به حساب مشخصی واریز می شود و از آن حساب، هر دستگاهی پول خودش را می گیرد. 


او در ادامه گفت: 8 هزار میلیارد تومان از رقم فروش داخلی را سازمان هدفمندی، سال گذشته گرفته است. تا آخر سال هر چه وصول کرد، واریز کرد. اصلا این عدد که 11 هزار و 479 میلیارد تومان به خزانه وارد نشده، نیست. اصلا اینقدر درآمد ندارد که این میزان را به خزانه واریز نکرده است. این حرف، حرف درستی نیست. این شرکت مستنداتی دارد که پول را به حساب سازمان هدفمندی واریز کرده است.


نوبخت نوضیح داد: یکی از کسانی که از این پول برداشت می کرد، سازمان هدفمندی یارانه هاست. مدعی این شرکت گاز، اول از همه سازمان برنامه و بودجه است که باید آخر هر ماه، 3800 میلیارد تومان پول برای توزیع نقدی تهیه کند. اصلا غصه ای نداریم، به پیمانکار و طلبکار می گوییم به شما پول نمی دهیم تا اول یارانه نقدی واریز شود. مطمئن باشید سازمان برنامه و بودجه جز جایگاه نظارتی، بنده مستنداتی دارم که 8000 هزار میلیارد تومان را به سازمان هدفمندی داده است. شاید کل فروش این شرکت، 17 هزار میلیارد تومان باشد. ضمنا اینکه مالیات و عوارض می دهد و مبالغ مشخصی هم به سازمان هدفمندی داده است.


پاسخ دولت به عدم واریز درآمد نفتی به صندوق ذخیره ارزی
نوبخت درباره عدم واریز 1 میلیارد و 177میلیون دلار از محل مازاد درآمدهای نفتی به حساب صندوق ذخیره ارزی گفت: اتفاقا نکته ای که باید روی آن تمرکز کرد، بحث صندوق ذخیره ارزی است. طبق قانون، ما باید مبالغی را که از بابت فرآورده ها و موارد داریم آن میزانی که دولت صادرات می کند باید 20 یا 30 درصد را به صندوق واریز کند. قانون می گوید حالا که فقط دولت این کار را انجام نمی دهد و غیر از دولت برخی شرکتهای پالایش و پخش هم صادر می کنند. این بخش از صادرات را باید این شرکتها یا پرداخت نقدی کنند یا اعتبارات اسنادی داشته باشند. وقتی دولت این وجه را گرفت، به حساب خزانه می ریزد. هر چه آنها صادر کردند باید به حساب واریز شود. در این مرحله چنین رقمی، اصلا از آن دستگاه ها وصول نشد چه به صورت پرداخت نقدی و چه به صورت اعتبارات اسنادی که بتوان واریز کرد. این ایراد امسال هم وجود دارد. حدود 360 میلیون دلار از این ارقام باقی مانده که شرکت می گوید چون من این را دریافت نکرده ام، پول خودم را باید به حساب خزانه بریزم. دیوان محاسبات نظر داشت باید این پول را به حساب صندوق توسعه بریزید. این موضوع را از معاونت حقوقی رئیس جمهور خواستیم رفع ابهام شود، چون این شرکتها رقمی دریافت نکرده اند، باید به عوض چیزهایی که پول نگرفته اند هم به حساب صندوق بریزند؟ جواب دادند خیر اینطور نیست. 


نوبخت افزود: من با دیوان محاسبات صحبت کردم. حدود 1200 میلیارد تومان برای امسال بود. پیشنهاد مکتوب دادم این رقم را به حساب خزانه بریزیم و اینطور شد که بخشی از مطالبات داروخانه ها و بنیاد شهید و خرید خدمت آموزش و پرورش را از این محل دادیم. این رقم آنجاست. این اختلاف حقوقی باقی است. کما اینکه با دکتر عادل آذر صحبت کردم یک گروه حقوقی بگذاریم، تا اختلاف حل شود. ما که سازمان ناظر هستیم می گوییم به حساب خزانه بریزد، شما می گویید به حساب خزانه بریزند. قرار شد این اختلاف جمع بندی شود. این مسئله از نظر ما تخلف از سوی شرکتهای پالایش و پخش، ملی گاز و ملی نفت نیست.


نوبخت در ادامه این گفتگو گفت: از صبح فردا، مجلس در صحن علنی وارد رسیدگی به گزارش کمیسیون تلفیق می شود و ما باید در مجلس از بودجه دفاع کنیم.


نوبخت: قطع یارانه عملی نیست، می خواهند دولت به حسابهای مردم سرک بکشد
مجری پرسید شما قرار بود یک سری از دهک های بالا را از پرداخت هدفمندی حذف کنید. این اتفاق نیفتاده و به عنوان انحراف از بودجه مطرح شده است. چرا این مسئله هر سال این در گزارش تفریغ بودجه می آید؟


نوبخت درباره قطع یارانه مردم هم توضیح داد: موضع و حرفی که الان می زنم تفاوتی در حرف سالهای قبل ندارد. دولت از این یارانه ها فقط به افراد نیازمند می دهد. کسانی که نیاز دارند، یارانه بیشتر می گیرند. امسال یارانه خانواده های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد را 2.4 برابر اضافه کردیم. دولت به پول نیازمند است. هر سال مبالغ قابل توجهی اوراق می فروشد و سود ماهانه می دهد تا وظایفش را اجرا کند ولی این که به هر قیمتی یارانه مردمی را قطع کنیم که معتقدند مستحق هستند و مستندانی هم دارند، نمی شود. مجلس در تبصره بودجه امسال نوشته است باید یارانه 24 میلیون نفر را قطع کرد. دولت یارانه 4 میلیون نفر را قطع کرد و چنان نارضایتی پیش آمد که مجبور شدیم 1.5 میلیون یارانه را مجددا وصل کنیم. بارها به نمایندگان مجلس گفتیم این شکلی که شما تصویب کرده اید قابل اجرا نیست. نمی شود گفت یک خانواده که در تهران ماهانه 3 میلیون تومان می گیرد، پردرآمد هستند. از نظر ما اینها پردرآمد نیستند. ما حاضریم تحت پیگرد قرار گیریم ولی یارانه اشخاص را بی جهت قطع نمی کنیم. اگر مجلس سال آینده بگویند چه گروههایی یارانه بگیرند، ما حتما اجرا می کنیم ولی اینکه می گویید بروید جیب 80 میلیون نفر را بررسی کنید ببینید چه کسی پول دارد یارانه اش را قطع کنید، این شدنی نیست. ضمن تشکر از دیوان محاسبات می گوییم این کار قابلیت اجرا ندارد، بارها هم این را گفته ایم.
او افزود: از فردا که برنامه مستقیم بررسی بودجه از مجلس پخش می شود، ضمن تشکر از نمایندگان مجلس، باید گفت خیلی از مسایل قابلیت اجرا ندارد. اگر می بینید به دفعات مخالفت می کنیم به این خاطر است که قابل اجرا نیست. چیزی که اجرایی نیست، اجرا نمی شود. فقط کار دیوان محاسبات زیاد می شود که می گوید این کار را نکردند. دیوان می گوید این تبصره ها 80 درصدش اجرا نشده است، چون اینها قابلیت اجرا ندارد. امیدوارم از فردا مجلس تلاش کند وقتی نظر کارشناسی می دهیم، قبول کنند تا بتوانیم قوانین منقح و قابل اجرا را به تصویب برسانیم.


توضیح درباره عدم واریز درآمد شرکت گاز: محکوم شدیم، جریمه دادیم
معاون رئیس جمهور در این نشست گفت: در گزارش دیوان محاسبات گفته شده 128 میلیون دلار شرکت گاز سهم صندوق را واریز نکرده است. کسی بشنود می گوید شرکت گاز 128 میلیون دلار را خورد! متاسفانه در محاکم بین المللی، دادگاه لاهه، ما در پرونده ای که به یک همسایه می دادیم محکوم شدیم. این رای دادگاه بین المللی است و همه مواردش مشخص است. چیزی دیگر نمانده که به صندوق واریز کنیم. انتظار داشتیم لابد از باب همکاری سازمانی، به سازمان برنامه و بودجه می گفتند ما می خواهیم این حرفها را بزنیم. عجله برای انعکاس شد. از این دست موارد، 23 مورد است که در سایت سازمان برنامه و بودجه احصا شده است. این موارد را دیروز به همه رسانه ها و روزنامه ها داده ایم. امروز هم همه موارد را برای رسانه ها توضیح دادیم تا رفع ابهام شود.


سخنگوی دولت درباره خروج دیوان محاسبات از اختیارات قانونی خود با لحن بی سابقه ای اعتراض کرد و گفت این سازمان حق و جایگاه قانونی ندارد وقتی دولت به قانون عمل می کند، بگوید شما آینده فروشی می کنید. 


این سخنان را نوبخت درباره اوراق مشارکت سال گذشته بیان کرد و گفت: ما در لایحه بودجه، پیش بینی استفاده 40 هزار میلیارد تومانی از اوراق داشتیم که بتوان این اوراق را تبدیل به ریال کنیم و طرحها را به اتمام برسانیم. در شهریور پارسال، لایحه اصلاح بودجه را به مجلس بردیم و تصویب شد 48 هزار میلیارد تومان دیگر به این 40 هزار میلیارد تومان افزوده شود تا بتوانیم مطالبات گندمکاران، پیمانکاران، بازنشستگان و فرهنگیان را که در تبصره 36 است بپردازیم. در تبصره 38 هم 8 هزار میلیارد تومان برای نظام سلامت بود. ما بخشی از بدهی دولت را به نظام بانکی دادیم. 2500 میلیارد تومان به شهرداریهایی که مشکل داشتند پرداخت کردیم ولی از کل 48 هزار میلیارد تومان مجوزمان استفاده نکردیم. گفته می شود شما چرا این همه اوراق استفاده می کنید؟ فکر می کنم یک موضوعی که در صلاحیت دیوان محاسبات نیست تا به عنوان یک حسابرس رسیدگی کند، این است که گفت اوراق، آینده فروشی است. اولا در کشور دو نظر وجود دارد. عده ای می گویند چه کار می کنید؟ این اوراق را باید با سودش پرداخت کرد. عده ای می گویند استفاده از اوراق، امسال، زودتر و ارزانتر تمام می شود. ما برای هر سال 15 درصد سود می دهیم. به هر تقدیر بد یا خوب مجلس تصویب کرده است. دیوان محاسبات با همه احترام به آن و کارشناسان آن، باید تفریغ بودجه کند. دیوان محاسبات در جایگاهی نیست که بگوید استفاده از اوراق، آینده فروشی است. او یک حسابرس است که باید بررسی کند قانون اجرا شده یا نه.


چرا دیوان محاسبات بدون توجه به معیارهای اقتصاد مقاومتی حرف می زند؟
او در ادامه با انتقاد دیگری از دیوان محاسبات سخنان عادل آذر رئیس این دیوان و بخشی از گزارش تفریغ بودجه را که می گفت دولت به اقتصاد مقاومتی بی توجه است را به نقد کشید و گفت: حرفها را می توان راحت گفت. می شود گفت نه تنها اقتصاد دولت با اقتصاد مقاومتی فاصله دارد، بلکه می شود گفت با دین مبین اسلام فاصله دارد. ما می پرسیم معیارهای اقتصاد مقاومتی چیست؟ در اول متن اقتصاد مقاومتی نوشته است رشد اقتصادی. دوستان دیوان محاسبات و مردم شریف مطلع باشند به استناد مرجع بین المللی که با ما مخالفند اعلام شد سال گذشته 81 میلیارد دلار و سال قبل، 93 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی ایران اضافه شد. برای نخستین بار رشد اقتصادی ما دو رقمی شد. کشوری که تا چند سال پیش رشد اقتصادی منفی داشت، حالا رشدش دو رقمی شده است. دیگر چه چیزی است؟ بحث تورم است. همه قبول دارند ما موفقیت نسبی در کاهش نرخ تورم داشتیم. این به معنی ارزانی نیست. بلکه به جای گران شدن 40 درصدی، الان 8 درصد گران می شود. در سال 95 صادرات غیرنفتی بر واردات فزونی گرفت. سهم نفت در مجموعه هزینه های ما تقلیل یافت. اینها دانه به دانه با عدد و رقم در گزارشهای دولت موجود است. این شاخصهای اقتصاد مقاومتی است. ما بی نیاز از واردات گندم هستیم. چطور آسان می گوییم اهداف اقتصاد مقاومتی تامین نشده؟ تفریغ بودجه یعنی فارغ شدن از بودجه. ماده یک قانون محاسبات عمومی می گوید بودجه یک برنامه مالی یکساله است که پیش بینی منابع و مصارف می کند. دیوان محاسبات باید کشف کند آیا دولت پیش بینی درستی از منابع و مصارف داشته یا نه؟ در سال 95 بیش از 96 درصد از منابع و مصارف ما تحقق یافت. اینها برای اولین بار است. اتفاقا اینها دست روی سالی گذاشته اند که سال موفقیت آمیز بود. به خصوص سال گذشته قیمت نفت افت کرد ولی درآمد و هزینه بودجه 96 درصد محقق شد. بارها سئوال می پرسید رشد و تورم را چقدر پیش بینی کردید؟ به هدف نرخ رشد دو رقمی و تورم یک رقمی دست پیدا کردیم. واقعا منصفانه اگر پای صحبت بنشینیم با این شرایط دنیا و داخل، 96 درصد پیش بینی ما درست درآمد و اهداف را دست پیدا کردیم. بودجه همین هاست.


رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور از دیوان محاسبات درخواست کرد ذهن مردم را با گزارشهای خود مشوش نکند. نوبخت گفت: ما اعتقاد نداریم با این رشد و تورم، رفاه در جامعه ایجاد شده است. ما در طی این 4-5 سال موفق شدیم روند منفی را مثبت کنیم. هنوز 3 میلیون بیکار در کشور داریم. برای اولین بار در سایه رشد اقتصادی در 6 ماهه اولیه امسال، 795 هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که حدود 614 هزار نفر وارد بازار کار شدند. یعنی 180 هزار نفر از بیکاران را هم دارای شغل کردیم. سال آینده قرار است 1 میلیون و 33 هزار شغل ایجاد کند. یک آخر هفته وقت پیدا کنیم به مناطق زلزله زده می رویم. این هفته که وارد منطقه زلزله زده شدم با یکایک خانواده ها دیدار کردم و پرسیدم مشکل شان چیست. ما خدمتگزاران این ملت هستیم. انتظار داریم وقتی با همه سختی ها موفقیت اندکی داریم با مسایل خاصی، ذهن مردم را مشوش نکنیم.


منبع: خبرآنلاین





۰۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۳:۱۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 47]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن