تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):تکمیل روزه به پرداخت زکاة یعنى فطره است، همچنان که صلوات بر پیامبر (ص) کمال نماز است. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796611933




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شجیع: افت پژوهشگاه علوم ورزشی محسوس است


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شجیع: افت پژوهشگاه علوم ورزشی محسوس است
عضو هیات علمی دانشگاه و پژوهشگر حوزه علوم ورزشی گفت: با مقایسه عملکرد پژوهشگاه علوم ورزشی طی ٥ سال اخیر نشان می‌دهد که عملکرد این پژوهشگاه در سال ٩٥ به نسبت سال ٩٠ افت بسیار محسوسی داشته و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی از اهداف و مأموریت های خود به میزان قابل توجهی فاصله گرفته است.
آفتاب‌‌نیوز : رضا شجیع، افزود: اگر بخواهیم عملکرد پژوهشگاه علوم ورزشی را نسبت به چند سال اخیر مقایسه‌ کنیم، می‌بینیم پژوهشگاه چند سالی است که از اهداف و مأموریت های خود به میزان قابل توجهی فاصله گرفته است. جایی که از انتشار ٣١ کتاب در سال ٩٠ به ١٧ کتاب در سال ٩٥ رسیده است، آن هم چه کتاب هایی؟ کتاب هایی که تحلیل عنوان آن ها نشان می دهد فاقد کوچکترین قرابتی نسبت به یکدیگر هستند و مشخص است برنامه ای برای انتشار کتاب در این پژوهشگاه وجود ندارد. از  بدنسازی ورزشکاران جوان و کفش ورزشی و مکتب دهداری گرفته تا تمرینات مقاومتی در کودکان و نوجوانان و از همه جالب تر اینکه گزارش عملکرد پژوهشگاه در سال ٩٤ و کتاب معرفی تجهیزات آزمایشگاهی این مرکز علمی نیز در زمره‌ی کتاب های منتشره آن گنجانده شده است.


وی گفت: در زمینه برگزاری کارگاه های آموزشی وضعیت بسیار جالب و تأمل برانگیز است، ٣٦ درصد کارگاه های پژوهشگاه به «ماساژ» اختصاص یافته و گویی که مدیران این مرکز مهم علمی، چالش اصلی ورزش کشور را در ماساژ و بویژه ماساژ بادکش جستجو کرده اند. اما در حالی که پژوهشگاه در سال ٩٠ تعداد ٩ همایش علمی برگزار کرده است. سهم پژوهشگاه از برگزاری همایش های علمی سال ٩٥ تنها و تنها یک همایش (ورزش و بیماری ها) و تنها یک سمپوزیوم است. در موضوع طرح های پژوهشی هم عملکرد پژوهشگاه تعریفی ندارد و با وجود افزایش تعداد اعضای هیأت علمی موظف، کمیت طرح ها هم رشد چندانی نداشته است. کیفیت و عنوان طرح ها هم که دارای فراز و نشیب است و نمی‌توان از روی عنوان به راحتی در مورد محتوای آن ها قضاوت کرد.


این پژوهشگر تصریح کرد: اصرار مدیران پژوهشگاه  بر واگذاری برند خود به شرکت های نوپا جهت برگزاری دوره های آموزشی و همچنین اصرار بر فروش خدمات آزمایشگاهی، کار آن را به جایی رسانده است که دیگر مثل گذشته نمی توان آن را به عنوان متولی پژوهش ورزش کشور در نظر گرفت.


او اضافه کرد: آیا وظیفه پژوهشگاه تربیت بدنی طراحی نمادهای ملی فدراسیون های ورزشی (مسکات) آن هم صرفاً برای درآمدزایی بدون توجه به مبانی محیط زیستی است؟ آیا نمی توان از ظرفیت پژوهشگاه در تدوین سیاست های مرتبط با سلامت عمومی مردم استفاده کرد؟ آیا پژوهشگاه نمی‌تواند حداقل عنوان هزاران پایان نامه و رساله دانشجویان رشته تربیت بدنی را جهتدهی و ساماندهی کند؟ آیا پژوهشگاه نمی‌تواند در تدوین طرح های بین بخشی و جلب همکاری نهادهای مختلف اجرایی موثر عمل کند؟ آیا پژوهشگاه نمی تواند نسبت به بررسی وضعیت اسف بار سرفصل های رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی اقدامی موثر انجام دهد؟ در حالی که جسم نحیف این نهاد علمی، دیگر توان راه رفتن هم ندارد، چرا موضوع کفی کفش و تأسیس شرکت مرتبط با آن به اولویت اول این پژوهشگاه ملی تبدیل شده است؟ این ها ده ها سوالی هستند که پاسخ مشخصی جز سوء مدیریت برای آن ها مشاهده نمی شود.


شجیع تاکید کرد: همین چند سال پیش بود که پژوهشکده تربیت بدنی وقت و بعدها پژوهشگاه تربیت بدنی در تیررس انتقادات فراوان قرار داشت. به طور هفتگی مصاحبه های فراوان از گوشه و کنار منتشر و به گوش می رسید و این نهاد مهم پژوهشی کشور در مرکز توجه دانشگاهیان و دانشجویان حوزه علوم ورزشی قرار داشت. با گذشت حدود 4 سال از حضور تیم جدید مدیریتی در رأس پژوهشگاه تربیت بدنی، امروز شاهد سکوت سنگین بسیاری از دانشگاهیان در قبال فعالیت ها، عملکرد و به طور کلی وضعیت این نهاد مهم علمی هستیم.


عضو هیات علمی دانشگاه افزود: پژوهشگاهی که 3 سال اول کاری خود را درگیر انتقال دوباره از مشهد به تهران بود، در این مسیر پر ماجرا، بسیاری از انرژی خود را از دست داد. ضمن تأکید مجدد بر اشتباه بودن تصمیم مدیران وقت وزارت علوم مبنی بر انتقال پژوهشگاه تربیت بدنی به مشهد و پذیرش زمان تقریبی حدود 3 سال برای ساختارسازی مجدد، امروز دیگر با گذشت حدود 4 سال از این اتفاق، نباید پشت آن تصمیم اشتباه پنهان شد و همچنان پاسخ مشخص به خیل مطالبات جامعه دانشگاهی ارائه نکرد. جامعه دانشگاهی حوزه ورزش از تیم مدیریتی جدید پژوهشگاه که با تجربه کافی و اندوخته های فراوان به صحنه آمده بود انتظار داشت ضمن باز کردن میدان های جدید با چهره ها و افکار نو، زمینه تحول جدی در پژوهش های حوزه علوم ورزشی را فراهم سازد. اما پژوهشگاهی که در بیانیه مأموریتش، خود را پاسخگو به نیازهای پژوهشی کشور و توانا در ارائه رهنمود و مشاوره به سیاست گذاران و متولیان ورزش کشور می داند، در 4 سال دولت یازدهم نتوانست گام چندان بلندی در جهت ساماندهی وضعیت پژوهشی ورزش کشور بردارد.


پژوهشگر حوزه علوم ورزشی خاطرنشان کرد: تشکیل شورای هماهنگی مراکز آموزش و پژوهش ورزش کشور از سوی پژوهشگاه تربیت بدنی، اتفاق به ظاهر ارزشمندی بود که طبق شواهد به خروجی مورد انتظار خود دست نیافت. در آخرین جلسه این شورا می توان به مصوباتی نظیر تشکیل کارگروه حفظ هویت و یکپارچگی رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی و رتبه بندی دانشکده های تربیت بدنی و علوم ورزشی اشاره کرد. به نظر می رسد این نهاد مهم ورزش کشور از نقش واقعی خود دور شده و توان محوری، ملی و تأثیرگذار خود را در مدیریت پژوهشی کشور از دست داده است.


شجیع در ادامه گفت‌وگوی خود با ایسنا، افزود: برگزاری دوره های پولساز آموزشی نظیر دوره های بدنسازی و ماساژ و همچنین تمرکز صرف بر روی همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی (آن هم با جنبه پررنگ اقتصادی)، از جمله مهمترین اقدامات متولی پژوهش در ورزش کشور است. بین اتفاقات و نیازهای روز ورزش کشور با اقدامات این پژوهشگاه کیلومترها فاصله وجود دارد و مهمترین اقدام این پژوهشگاه در مورد کاهش این فاصله و برگرداندن این مرکز به جایگاه علمی و واقعی خود، امضای صرف تفاهم نامه ها و همچنین مصاحبه های گاه به گاه رئیس پژوهشگاه در مورد اعلام آمادگی برای کمک به وزارت ورزش و جوانان است. موضوع اینجاست که پژوهشگاه تربیت بدنی فاقد هرگونه برنامه ساختارمند برای گفتمان سازی علمی در حوزه ورزش و همچنین واکنش علمی سریع در برابر رویدادها و اتفاقات ورزش کشور است. در موضوعات مختلف ورزش کشور که همگان منتظر یک واکنش علمی هستند، صدایی از پژوهشگاه تربیت بدنی به گوش نمی رسد و همه چیز در سکوت سپری می شود. در مورد پژوهش های بنیادین نیز ماجرا به همین منوال است؛ بی خبری مطلق !


وی در پایان اضافه کرد: از موضوعات کلان ورزش کشور که بگذریم، در مورد ساماندهی وضعیت انتشار کتب، پایان نامه ها و طرح های پژوهشی نیز هنوز برنامه مستمری از سوی پژوهشگاه تربیت بدنی اجرا نشده است. وضعیت نابسامان کتب و پژوهش های علوم ورزشی که این روزها با واکنش های جدی در فضای مجازی مواجه شده است، به راحتی از سوی این متولی مورد بی‌توجهی قرار گرفته و به دست فراموشی سپرده می شود. به نظر می رسد بازنگری در اولویت ها و برنامه های محوری پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی ضروری است. پژوهشگاهی که روزگاری چشم امید جامعه علمی ورزش کشور بود، متأسفانه امروز به چشم امید عده ای محدود و انگشت شمار تبدیل شده است.
منبع: ایسنا





۰۹ دی ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن