تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دانشمندی که از علمش سود برند ، از هفتاد هزار عابد بهتر است .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797825812




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش مطبوعات افغانستان به درگیری‌های «قندوز»


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واکنش مطبوعات افغانستان به درگیری‌های «قندوز»
خبرگزاری فارس: واکنش مطبوعات افغانستان به درگیری‌های «قندوز»
مطبوعات افغانستان نسبت به درگیری‌های أخیر در ولایت «قندوز» و سقوط و باز‌پس‌گیری «خان‌آباد» واکنش‌های متفاوتی نشان داده‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، این روزها اوضاع جنگی در ولایت «قندوز»، فاجعه 6 میزان (سقوط کامل این ولایت) را در ذهن‌ها زنده می‌سازد؛ فاجعه‌‌ای که هنوز یک سال از آن نگذشته، به‌نحوی در آستانه تکرارش قرار گرفته‌ایم. روز گذشته، فرمانده نیروهای پلیس در ولایت‌های شمالِ شرقی افغانستان به رسانه‌ها گفت که بازار و مراکزِ دولتیِ شهرستان خان‌آباد ولایت قندوز به‌دستِ طالبان افتاده است. همچنین برخی از گزارش‌های غیررسمی نیز از سقوط کاملِ این شهرستان و در معرضِ سقوط قرار گرفتنِ سایر شهرستان‌ها خبر دادند. خان‌آباد یک منطقه استراتژیک در جنوب‌شرقِ ولایت قندوز است که در مسیر شاهراهِ این ولایت با تخار قرار دارد. هم‌اکنون به‌جز «خان‌آباد»، چندین شهرستان دیگر در قندوز نیز در سایه خطر و تهدید به‌سر می‌برند و آتشِ جنگ سراسرِ این ولایت را درنوردیده است. مطبوعات افغانستان پس از درگیری‌های جدید در ولایت «قندوز» و دست به دست شدن شهرستان «خان‌آباد» در این ولایت تحلیل‌های متفاوتی‌ داشته‌اند.

در این راستا روزنامه «ماندگار» در یادداشت روزانه خود با عنوان «جنگِ قندوز از دلِ داغِ سنگرها تا سایه‌سارِ خنکِ ارگ» نوشت: هم‌اکنون در دو سومِ ولایت‌های کشور، جنگ و ناامنی، محسوس و ملموس است و هر روز پدری فرزندش را به سینه خاک می‌سپارد. مواردی مانند عدمِ هماهنگی بین نیروهای امنیتی و نرسیدن به‌موقعِ نیروهای کمکی، مسائلی سطحی و ظاهری هستند که بدون پی‌گیریِ ریشه‌های آن، از دلِ داغِ سنگرها تا سایه‌سارِ خنکِ «ارگ»، نمی‌توان آن‌ها را رفع و رجوع کرد. محاصره و سرکوب، استراتژی‌ِ جنگی‌‌ای است که در آن هیچ ارفاقی نسبت به دشمن وجود ندارد و فقط به نابودی طالب اندیشه می‌شود. اما در غیر آن، تا زمانی که کاخ ریاست جمهوری افغانستان در مقابلِ جنگ فرسایشیِ طالبان علیه کشور، از سیاستِ یک بام و 2 هوا تبعیت کند، زمینِ هلمند و قندوز همواره از خونِ سربازان رنگین خواهد بود!(جزئیات بیشتر)

روزنامه «جامعه باز» در یادداشتی با عنوان «سایه وحشت بر فراز قندوز» به قلم «خلیل پژواک» نوشت: این سوال بارها مطرح شده که چرا طالبان در شمال تضعیف نمی‌شوند؟ به نظر می‌رسد، چند مسأله در مورد شمال مهم است. اول؛ برخلاف ادعاها، هیچ وقت طالبان از سوی نیروهای امنیتی سرکوب نشده‌اند. در بسیاری از نبردها، نیروهای امنیتی به مجبور ساختن طالبان به عقب‌نشینی، اکتفا کرده‌اند. دوم؛ بر سر سرکوب طالبان در شمال، اجماع نظر وجود ندارد. در ماه‌های اخیر رقابت‌ها و برخوردهای حزبی، میان احزاب قدرتمند شمال، از جمله جنبش ملی و جمعیت اسلامی سبب شده است که طالبان تا حدی در حاشیه قرار بگیرند. رقابت‌ها و درگیری‌ها میان فرماندهان این 2 حزب و گروه‌ها و شبه‌نظامیان محلی دیگر امکان و توان دولت را برای سرکوب طالبان به تحلیل برده است. سوم؛ گزارش‌هایی از هلمند منتشر شد مبنی بر این‌که گویا برخی نظامیان پاکستانی در پشت جبهه طالبان مسئول هماهنگی نبردها هستند. این نشان می‌دهد که نیروهای اطلاعاتی ما در این زمینه به‌شدت ضعیف عمل کرده‌اند.(جزئیات بیشتر)

روزنامه «اطلاعات روز» در یادداشت روزانه خود با عنوان «طبل استقلال و سقوط» نوشت: وضعیت حاکم در کشور محصول سیاست و مدیریتی است که از سوی حکومت به اجرا گذاشته شده است. اضافه بر عواملی که مسئولین محلی مبنی بر سقوط شهرستان خان‌آباد بر شمرده‌اند که حاکی از بی‌نظمی در سطوح فرماندهی جنگ است اما تردیدی وجود ندارد که کشور به حال خودش رها شده است و سران سیاسی در کابل رقابت شدیدی را برای تصاحب بیشتر قدرت به راه انداخته‌اند. رئیس دولت به‌عنوان فرمانده تمام قوای مسلح مشغول جنگ رسانه‌‌ایی با رییس اجرائیه است. مشاور امنیت ملی که مسئول رسیدگی به وضعیت امنیتی کشور است یا چنین باید باشد، وقتش را صرف مذاکرات و چانه‌زنی‌های سیاسی می‌کند و اغلب در سفر است و سیاست خارجی را به عهده گرفته است. در چنین یک وضعیتی، هنوز بخت با سران دولت یار است که تمام کشور به‌دست طالبان سقوط نکرده است.(جزئیات بیشتر) همچنین روزنامه «اطلاعات روز» در تحلیلی با عنوان «جنگ، التهاب سیاسی و سراشیبی سقوط» به قلم «قدرت احمدی» نوشت: در شرایطی هم که جنگ رو به گسترش است و طالبان بیش از پیش قوت می‌گیرند و هم شکاف و چند دستگی در درون نیروهای سیاسی اوج می‌گیرد، پرسش از ثبات سیاسی کشور به یک پرسش مهم و استراتژیک مبدل شده است. ظاهراً هیچ‌کسی باور ندارد که دولت بتواند به سادگی از پس این مشکلات برآید و بی‌توجه به شکاف‌های عمیق سیاسی و بی‌باوری‌های اجتماعی، چالش ناامنی را در کشور حل کند و در نهایت ثبات سیاسی را برای مردم به ارمغان آورد. در حال‌حاضر، تصور همگی این است که دولت در سراشیب سقوط قرار گرفته و حکومت‌گران به‌جای این‌که به مشکلات و حل مسائل بپردازند، خواسته یا ناخواسته به این روند سرعت می‌بخشند.(جزئیات بیشتر) انتهای پیام/ح

1395/05/31 :: 14:43





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن