تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براى كسب بلند مرتبگى از وطن خود دور شو و سفر كن كه در مسافرت پنج فايده است: برطرف ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796734951




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

امکان عرضه بنزین دو نرخی وجود ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: امکان عرضه بنزین دو نرخی وجود ندارد
در سال های گذشته به دلیل مشکلات اقتصادی تعداد کسانی که باک بنزینشان را کامل پر می‌کنند به نصف رسیده است . بیشتر خودروهایی که به پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند 5 تا 10 لیتر بنزین می‌زنند. شرایط برای موتورسیکلت‌ها بدتر بوده و بیشتر آنها برای دریافت تنها یک لیتر بنزین به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند.
 پول نیوز- "بنزین سهمیه ای باز می‌گردد "شائبه ای که چند روزی که دوباره بر سر زبان‌ها افتاده است. شایبه ای که صحبت‌های چند روز پیش علی لاریجانی در جلسه کمیسیون تلفیق نشان داد که چندان هم بیراه نیست . 

رییس مجلس شورای اسلامی‌ در این باره گفته است: برای جلوگیری از شوک تورمی‌بنزین می‌توان از روش سهمیه‌بندی استفاده کرد . بعد از این گفته‌ها بود که وزارت نفت هم دست به کار شد و به دارندگان خودروهای فاقد کارت سوخت اعلام کرد که هرچه سریع تر برای دریافت کارت‌های خود اقدام کند. اما احتمال سهمیه بندی شدن بنزین در حالی این روزها پرقوت تر از هر زمانی دنبال می‌شود که 

بیژن حاج محمدرضا، رییس اتحادیه جایگاه داران سوخت به پول نیوز می‌گوید: امکان عرضه بنزین دو نرخی در جایگاه‌ها وجود ندارد و زیرساخت‌های آن از بین رفته است. او که معتقد است بنزین باید به قیمت هزار تومان در سال آینده باید عرضه شود، ادامه داد: در جایگاه‌های تک پلمبه ای دستگاه POS ای وجود ندارد که بتوان بنزین را با دو نرخ در آنها عرضه کرد. متن کامل گفتگو با این فعال صنفی را در ادامه می خوانید: 

 
*برخی از نمایندگان مجلس بر این باورند که برای جلوگیری از شوک تورمی‌ناشی از افزایش قیمت حامل‌های انرژی، باید بنزین را به دو نرخ سهمیه‌ای و آزاد ارائه داد . آیا در حال حاضر زیرساخت‌های عرضه بنزین دو نرخی در کشور وجود دارد ؟ 

بعد از سال 94 که بنزین در اقتصاد ایران تک نرخی شد استفاده از کارت‌های سوخت یک کار اضافی در جایگاه تلقی می‌شد و بیش از 98 درصد سوخت گیری‌ها بر اساس کارت سوخت جایگاه داران انجام می‌شد. الان بیش از 2.5 سال از این تصمیم سپری می‌شود و زیر ساخت‌های بنزین دو نرخی در جایگاه‌ها از بین رفته است . از طرفی در دو سال گذشته جایگاه‌های تک پلمبه ای در استان‌های تهران و اصفهان ایجاد شده که این دستگاه فاقد POS است و نمی‌توان بنزین را به دو نرخ در آنها عرضه کرد. 

*یکی از طرح‌هایی که برخی از بهارستان نشین‌ها بدان اشاره دارند بالا بردن قیمت سوخت برای دارندگان خودروهای گران قیمت است ؟این طرح تا چه اندازه قابل اجرا شدن است ؟

با توجه به معیشت مردم افزایش قیمت بنزین به 1500 تومان بچه گانه ترین تصمیمی‌است که می‌تواند گرفته شود. گفته می‌شود که قیمت بنزین برای اقشار پر درآمد جامعه باید بالا برد و اقشار کم درآمد بنزین را با قیمت ارزان تری خریداری کنند. اما سوال من این است که با 200 تومان گران فروختن بنزین به دارندگان خودروهایی که قیمت آنها بیش از 400 میلیون تومان است، می‌توان مصرف را کنترل می‌کند؟. مگر چند درصد مردم جامعه را مرفهین تشکیل می‌دهند ضمن اینکه خودروهای 6 سیلندر نیز کارت سوخت بهشان تعلق نمی‌گیرد. درحال حاضر بیشتر مراجعات به پمب بنزین‌ها را افرادی دارند که قادر به پر کردن باک بنزین خود نیستند و تعدادشان در مقایسه با سال‌های گذشته افزایش 50 درصدی را تجربه می‌کنند . هم اکنون بیشتر خودروهایی که پمپ بنزین‌ها مراجعه می‌کنند 5 تا 10 لیتر بنزین می‌زنند. شرایط برای دارندگان موتورسیکلت‌ها بدتر است و بیشتر آنها برای دریافت تنها یک لیتر بنزین به جایگاه‌ها مراجعه می‌کنند. همه این‌ها نشان می‌دهد که شرایط اقتصادی مردم کشور به گونه ای نیست که بتوان قیمت بنزین را افزایش داد . ضمن اینکه گرانی حامل‌های انرژی به گرانی بنزین و گازوییل ختم نمی‌شود . نباید فراموش کرد که بنزین در ایران یک کالای کاملا سیاسی هستند که هرگونه تغییر در آن رشد چند درصدی قیمت‌ها منجر می‌شود و شوک تورمی‌غیر قابل کنترلی را به همراه خواهد داشت .  

*بر اساس آمار‌ها ماهانه به صورت میانگین در ایران 80 میلیون لیتر بنزین سوخت می‌شود که در مقایسه با سال گذشته رشد 8 درصدی را نشان می‌دهد . برخی از دولتمردان پایین بودن قیمت سوخت را دلیل اصلی این اتفاق می‌داند و معتقدند تا زمانی که اصلاح قیمت صورت نگیرد مشکل ترافیک و آلودگی هوا حل نمی‌شود و کاهشی در مصرف بنزین رخ نمی‌دهد ؟

 خودروسازان شرایطی را در کشور به وجود آورده اند که از یک میلیون دستگاه خودرویی که سالانه در کشور تولید می‌شود حتی یک دستگاه آن هم انبار نمی‌شود. خودروهایی که 6 ماه قبل از تولیدشان توسط مشتری‌ها خریداری شده اند . از طرفی طبق آمار گمرک همه ساله حدود 200 هزار دستگاه خودرو وارد کشورمی‌شود. اما در شرایطی سالانه یک میلیون و 200 هزار دستگاه خودرو به تعداد خودروهای در حال تردد کشور افزوده می‌شود که هیچ ماشین فرسوده ای هم از رده خارج نمی‌شود و به جای اسقاط آنها را به شهرستان می‌فرستیم . همه این‌ها توضیحات را گفتم که نشان دهم رشد 8 درصدی مصرف بنزین نه از بالا بودن سرانه مصرف بلکه ناشی از تعداد بالای خودروهایی است که اتفاقا میزان مصرف سوختشان دوبرابر استانداردهای جهانی برآورد می‌شود. 

*دولت مدعی است که می‌خواهد افرایش قیمت ناشی از سوخت را صرف ایجاد اشتغال و زیرساخت‌های لازم برای رونق اقتصادی کند. با توجه به این ادعا چه میزان افزایش نرخ بنزین را منطقی می‌دانید ؟

تمام این گفته‌ها یک بازی است. بارها و بارها به بهانه‌هایی از این دست قیمت انواع کالاها و خدمات در ایران را افزایش دادیم . اما این افزایش‌ها هیچ گاه به ایجاد زیرساخت‌ها و کارآفرینی منجر نشده است. صرف نظر از این ادعا شرایط اقتصادی مردم که حتی یک ریال به قیمت بنزین اضافه کنیم چه برسد به 200 یا 500 تومان . برای کنترل تورم و کاهش فشار اقتصادی به مردم بنزین باید سال آینده هم به قیمت فعلی یعنی هزار تومان عرضه شود. برخی از مسئولین سعی دارند که نشان دهند بنزین در ایران خیلی ارزان است . اما در کشوری همچون امارات هم سالهاست که بنزین به قیمت یک درهم عرضه می شود.  
 

 

تاریخ انتشار: ۲۰:۵۰ - ۱۵ دی ۱۳۹۶ - 05 January 2018





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن