محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1797933518
نقد و بررسی فیلم Dunkirk
واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
نقد و بررسی فیلم Dunkirk "به قلم سینا ربیعی" این نقد داستان و نقاط مهم فیلم را اسپویل نمیکند. شکست بزرگ متفقین در آغاز جنگ جهانی دوم و تصرف برقآسای فرانسه توسط نازیها، یک فاجعهی بزرگ برای بریتانیا و جناح متفقین بود و آنها برای فرار از نازیها و به امید کشتیهای بریتانیایی به سمت شمالیترین نقطه فرانسه رفتند، جایی که کمترین فاصله را با خاک بریتانیا داشت، این نقطه دانکرک نام دارد، محلی که یکی از مهمترین نقاط عطف جنگ جهانی دوم در آن رقم خورد. نازیها که میتوانستند براحتی ارتش چندصدهزارنفری فرانسه و بریتانیا را قلع و قمع کنند و عملا جناح غربی اروپا را شکست داده و با خیال راحت به سمت شوروی بروند، با فرمان عجیب هیتلر برای شکستن محاصره مواجه میشوند و این موضوع باعث شد که بریتانیاییها براحتی اکثریت ارتش خود را از جهنمِ دانکرک خارج کنند. این کل ماجرای دانکرک بود، ماجرایی که بارها شنیدهایم و در جدیدترین اثر "کریستوفر نولان" روایتی حماسی را از آن میبینیم. اما نکته در این است که دانکرکِ نولان نه یک اثر بشدت دیالوگمحور است و نه پیچیدگیهای خاصِ آثار قبلیاش را دارد؛ دانکرک حتی با آثار جنگجهانی دیگری که دیدهایم نیز تفاوت دارد، فیلم هیچ قهرمانی ندارد، حتی در فیلم شما خردهسربازان کلیشهای را نیز نمیبینید که برای همسران باردارشان نامه مینویسند، نولان تمام این جزئیات کلیشهای را از اثرش حذف کرده تا به هدف اصلی خود برسد: نکوهش جنگ.
نکوهش جنگ و ساخت اثری "ضدجنگ" جریانی است که دهههاست در سینما و مدیومهای دیگر وجود دارد و شاید اوج آن را پس از جنگ ویتنام در سینمای امریکا دیدیم اما برای بررسی دانکرک باید یک پسزمینه بهتر را از فیلمهای جنگجهانی داشته باشیم؛ در درجه اول عمده آثار جنگجهانی که تا به امروز دیدهایم، بر روی یک تضاد شدید مثبت و منفی شکل گرفتهاند، در یک سو متفقینی قرار داشتند که برای آزادی و زندگی میجنگیدند و در سوی مقابل نازیهایی نیز بودند که دشمن آزادی و زندگی نشان داده میشدند. اما همان متفقین کسانی هستند که در طول جنگ جهانی ایران را اشغال کردند، همان متفقین کسانی هستند که بزرگترین کشتار در لحظه تاریخ را در ژاپن مرتکب شدند. اینکه وارد بحث خیر و شر شویم و حتی در اقدامی ناشیانهتر طرف نازیها را بگیریم عملا خلط مبحث است، چون تمامی این تاریخ و رویدادها یک چیز را بیان میکند: "ماهیت زشت و وقیحانهی جنگ" دانکرک یکی از بهترین آثار نولان و یک نقطه عطف در بلاکباسترهای جنگی است، نه بخاطر بودجه 100 میلیون دلاریاش، نه بخاطر موسیقی ماهرانه هانس زیمر و نه بخاطر نمایش واقعگرایانه و بکر یک نبردِ بزرگ، بلکه به این خاطر که دانکرک پیام اصلی تاریخ آن را به بهترین شکل ممکن بیان میکند، یعنی فرار برای زنده ماندن. دانکرک نمود آشکاری از تواناییهای نولان برای تعادل بخشیدن به ضربآهنگ اثر است، داستان در سه جناح جلو میرود، اول در خشکی، جناح "نااُمیدی"، جایی که ما با چندصدهزار سرباز محاصره شده انگلیسی و فرانسوی طرف هستیم و نولان تنها در پنج دقیقه آغازین به ماهرانهترین شکل ممکن دید جغرافیایی لازم را برای درک محاصره از سمت خشکی به ما میدهد. دوم دریا، حد فاصل بریتانیا و فرانسه، جناحِ نویددهندهی معجزه. جایی که حس غرور و انسانیت فیلم از آن نشات میگیرد، در دل یک قایق تفریحی و در قامت یک پیرمرد میهنپرست بریتانیایی به نام داوسون و دو نوجوان. و سوم هوا، حد واسط دریا و خشکی، جناح باقی ماندن امید. عرصهای برای نمایش نبردهایی هوایی که بخش بزرگی از بار اکشن فیلم را به دوش گرفتهاند.
دانکرک احساسات مخاطب را با فرم پیچیده ممنتو-مانند و دیالوگهای جذاب بتمن-جوکری تحت تاثیر قرار نمیدهد، بلکه حرف اول و آخر را در فیلم "تصویر" میزند. در نگاه اول شاید فیلم شما را به یاد دوران آثار صامت یا مستندهای جنگی بندازد اما باید اعتراف کرد که در دانکرک همه چیز سر جای خودش قرار دارد تا تجربه تصویرمحور فیلم آنرا از بیان یک قصه قوی دور نکند و به سمت ارائه یک تجربه سرد و مستندمحور نکشاند. در بخشی که نیاز است با موسیقی ضرباهنگ شدید شود، اینجا نولان هنر زیمر را رو میکند، در جایی که نیاز باشد حسی عمیق نظیر ترس شما را به واکنش وا دارد، نولان کارگردانی ماهرانه و تدوین خیرهکنندهای را نشان میدهد و در لحظه شما را درگیر چند موقعیت تنشزا میکند، موقعیتهایی که همه آنها در یک راستا هستند، "فرار برای زنده ماندن". دانکرک فیلمی بر پایه هنر تصویر و کاگردانی است اما در جایی که لازم باشد هم با دیالوگ کارش را انجام میدهد، مثل لحظهی تنشزا محبوس شدن در یک قایق سوراخ شده و بحث بر سر اینکه چه کسی برای سبک شدن باید بیرون قایق برود. اگر با دید درستی به دانکرک بنگریم، متوجه میشویم که تنش در جای جای آن وجود دارد اما جنس این تنش با آثار پیشین نولان تفاوت دارد و اگر با دید اشتباهی به سراغ دانکرک بیاییم، شاید فیلم برایمان سرد و کسلکننده به نظر برسد. دانکرک یک بلاکباستر عظیم از کارگردانی پولساز است، پس قطعا در آن شاهد تصاویر و نماهایی عظیم و حماسی از نبردهای هوایی و دریایی نیز هستیم. فیلمبرداری دانکرک به لطف دوربینهای IMAX و تکنولوژیهای روز در بهترین حالت خود قرار دارد، واقعا امیدوارم این فیلم را روی پرده تماشا کنید تا عظمت کار سازندگان را به عینه مشاهده کنید. صحنههای نبرد دانکرک به لطف فیلمبرداری ماهرانه و صداگذاری دقیق و هوشمندانه احتمالا واقعگرایانهترین خروجی را در بین آثار جنگمحور تاریخ ارائه میدهد.
با وجود این موارد، باید اعتراف کرد که تمامی آثار پیشین نولان این نکات مثبت را داشتهاند، به هر حال با یک بلاکباستر 100 میلیونی طرف هستیم اما چرا دانکرک علاوه بر قرارگرفتن در بین بهترین آثار نولان، یک نقطه عطف هم در رده فیلمهای جنگ جهانی است؟ دانکرک در طول کل فیلم حتی چهره یک نازی را هم نشان نمیدهد، دانکرک حتی سعی نمیکند که یک اثر شعاری و تبلیغاتی باشد و همه چیز از طریق چند خرده سرباز روایت میشود و حتی در بخشی که شاهد خوانده شدن اطلاعیه مشهور چرچیل در مورد "دفاع در ساحل" هستیم نیز آنرا از زبان یک سرباز در قطار میشنویم نه در قامت جناب نخستوزیر. دانکرک سعی میکند که همه چیز را فدای نمایشِ ارزش زندگی کند، نمایش احساساتی که برای زنده ماندن فدا میشود. به طور مثال روایت فیلم حالت غیرخطی دارد و سه جناح داستانی که از آن صحبت کردیم، از لحاظ زمانی با هم تداخل پیدا میکنند. اما این تداخل سعی در پیچیده کردن کار و حتی ایجاد پیچش در ذهن شما ندارد، بلکه هدف اصلی آن نمایشِ موقعیتهای انسانی و مهم در چند دید مختلف است؛ موقعیتهایی نظیر چالش درونی یک خلبان که از بین زندگی خود و همرزمانش دومی را انتخاب میکند و به لطف روایت غیرخطی ما کاملا میتوانیم از دو دید مختلف شاهد این رویداد باشیم و آنرا قبول کنیم؛ موقعیتهایی نظیر یک رابطه تصویری فوقالعاده بین سربازی فرانسوی و انگلیسی و کمک سرباز انگلیسی به او که نشان میدهد در این جهنم هم انسانیت از بین نرفته بلکه فارغ از زبان و نژاد، همه به فکر فرار برای "زندگی" هستند و عملا با این رویکرد، نولان سخن جناب چرچیل در آغاز فیلم برای اولویت داشتن بریتانیاییها را نیز نکوهش میکند. نکته قابل تحسین دیگر که هنر نولان در کارگردانی و نویسندگی را بار دیگر ثابت میکند، نظم کمنظیر زمانی در خطوط داستانی است. روند تخلیه دانکرک حدود 9 روز به طول انجامید، ما جناح داستانی ساحل از ابتدا تا انتها یعنی این 9 روز را میبینیم، در دریا شاهد عبور قایق تفریحی داوسون هستیم که احتمالا کمتر از یک روز طول کشیده و در جناح سوم یعنی هوا احتمالا چیزی حدود دو ساعت سیر زمانی گذشته است اما به طور ماهرانهای تمامی این رویدادها با ضرباهنگی مناسب طی زمانی کمتر از دو ساعت در دل هم به نمایش گذاشته میشوند. روایت دانکرک نیازی به پیچیدگی ممنتو و جادوی اینسپشن ندارد، نولان این را بخوبی درک کرده و با شناختی مناسب، سیستم روایی مدرن و کاربردی را برای اثرش برگزیده است.
همچنین دانکرک با اینکه هیچ قهرمانسازی نمیکند و اثر دیالوگمحوری هم نیست، اما در زمینه بازیگری هم سطح بالایی را ارائه میدهد چون در این دسته از آثار که سعی در ایجاد یک کلیت داستانی را دارند، یکدستی بین بازیگران و اجرای آنها مهم است و این را دانکرک بخوبی درونش پیاده کرده است. نکته دیگری که بشدت در فیلم خودنمایی میکند، درخشش بازیگرانی است که اصولا سوپراستار نیستند اما با همین بیتجربگی نیز کاملا فضای واقعهی دانکرک را به لطف بازی خوبشان تداعی میکنند، اشخاصی نظیر هری استایلز و فیون وایتهد که بخوبی شک و تردیدهای ما را برطرف کردهاند. در مجموع دانکرک فیلم یکدستی در زمینه بازیگری است، فرقی ندارد تام هاردی باشد یا هری استایلز، فیلم در یک خط مناسب و عالی حرکت میکند و هیچ عنصری از آن بیرون نمیزند و این یکی از عوامل اصلی موفقیتِ رویکردِ ضدقهرمانپروری دانکرک است. همچنین در مورد تاثیرگذاری دانکرک بر آثار آیندهی این سبک باید گفت که بدون هیچ شکی "نجات سرباز رایان" یک نقطه عطف در آثار جنگ جهانی بود و بر روی آثار بعدی خود تاثیر کاملا واضحی گذاشت و از دید بصری یکی از مهمترینِ این آثار در نمایش بازتر و عیانتر خشونت در جنگ است. نجات سرباز رایان پروسه قهرمانسازی و قهرمانپروری را نیز درونش داشت اما اکنون دنیای سینما به یک نقطه عطف دیگر رسیده، نقطه عطفی که بدون ذرهای خشونتِ خونین، تاریکی جنگ را به مخاطب نشان میدهد، نقطه عطفی که ساختار کلاسیک بد و خوب را از بین برده و از ابتدا تا انتها در تحسین زندگی و نکوهش جنگ و تضاد نژادی است، چنین کارهایی را در عرصه گیم ما تنها در متالگیرها دیدیم و تجربه کردیم و اکنون در میدوم سینما نیز دانکرک از پسش بر آمده است. اما با تمامی این تعاریف و تحسینها، آیا دانکرک فیلم بینقصی است؟ قطعا خیر. با اینکه نولان سعی میکند فیلم را از یک اثر شعاری دور نگه دارد و جلوههای ملیگرایانهای هم که نشان میدهد، رو به ملیگرایی افراطی نرود، اما برخی از دیالوگها این رویکرد را نقض میکند و حس شعاری بودن و البته تصنعی بودن را به پیکرهی آن اضافه میکند. نکته دیگری هم که میتوان به آن اذعان کرد، برخی ایرادات کوچک و نقصهای مشکلساز در سیستم روایت و خطوط زمانی فیلم است، همانطور که گفته شد انتخاب چنین سیستمی برای روایت که از نظر زمانی متداخل است، باعث شده که ما رویدادها را از چند زاویه دید مختلف ببینیم و بهتر تصمیمات بازیگران را درک کنیم اما گاهی اوقات علمِ به یک اتفاق، باعث شده که تعلیق آن از بین برود و از زنده ماندن و یا به سرانجام رسیدن یک رویداد بخاطر نقص در سیستم زمانی اطلاع داشته باشیم که با تماشا فیلم بخصوص برای بار دوم و سوم، تا حدی میتوانید این نقایص هرچند کوچک را مشاهده کنید.
در آخر دانکرک یکی از بهترین آثار کریستوفر نولان و یک نقطه عطف در کارنامه اوست، رویکردِ ضدجنگ قطعا با دانکرک آغاز نشده اما دانکرک موفق به پیش بردن آن شده است و اینکه یک بلاکباستر هالیوودی آن هم نه در فضای بعد از جنگ ویتنام، بلکه در سال 2017 با بودجه و هایپی بیسابقه به سمت ارائه این رویکرد میرود را تنها باید به پای شجاعت خالقش نوشت. دانکرک نشان میدهد که سینمای جنگمحور دیگر تضاد مثبت و منفی نیست، دانکرک دیگر سعی در قهرمان سازیهای حبابی برای تهییج کردن مخاطبش ندارد، در دانرک، حتی حادثه دانکرک هم یک بهانه است، بهانهای برای نکوهش جنگ، نه قهرمانسازی از جنگ و بهانهای برای نمایش ارزشهای صلح و زندگی.
4 ساعت پيش
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]
صفحات پیشنهادی
اکران فیلم سینماییِ «رگ خواب» همراه با نقد و بررسی در تماشاخانه هامون
گیل نگاه فیلم سینماییِ رگ خواب همراه با نقد و بررسی در تماشاخانه هامون رشت اکران می شود به گزارش روابطعمومی تماشاخانه هامون اولین اکران عمومی و یک روزه این طرح روز سهشنبه ۲۳ آبان ساعت ۱۹ به رگ خواب تازهترین ساخته حمید نعمتالله با حضور حافظ روحانی به عنوان منتقد انقد و بررسی LawBreakers
نقد و بررسی LawBreakers به قلم علی رجبی با خیزش خیل عظیم بازیهای آنلاین یکی از دغدغه بازیکنان امروزی انتخاب بازی آنلاین مناسب و وقت گذاشتن پای آن است این مسئله در بازی های شوتر بیش از دیگر ژانرها رخ میدهد که از بین دهها انتخاب مثل Battlefield ونقد و بررسی Cuphead
نقد و بررسی Cuphead به قلم پرهام آقاخانی قرن بیستم میلادی به عنوان عصر طلایی انیمیشنهای آمریکایی شناخته میشود زمانی که کمپانیهای والت دیزنی Metro Goldwyn Mayer و برادران وارنر و همچنین انیماتورهایی همچون Tex Avery ویلیام هانا جوزف باربرا و Max Fleiنقد و بررسی Middle earth: Shadow of War
نقد و بررسی Middle earth Shadow of War به قلم کسرا کریمی اصل به جرات میتوان گفت که Middle-earth Shadow of Mordor در سال 2014 یکی از غافلگیر کنندهترین بازیهای نسل هشتم و حتی شاید صنعت گیم در دوره متاخر بود یعنی دقیقا نقطهای که برای اولین بار یک شرکت بازینقد و بررسی Need For Speed Payback
نقد و بررسی Need For Speed Payback به قلم امیر اسلامی اولین چیزی که در NFS Payback بشدت خودنمایی میکند این است که بازی سعی کرده با بخشهای متنوع شما را احاطه کند Payback در نگاه اول مجموعهای گسترده از مسابقات درگ و ماشینهای فول&zwnجلسه نقد و بررسی کتاب « اسطوره آفرینش در کیش مانی»
جلسه نقد و بررسی کتاب اسطوره آفرینش در کیش مانی تاریخ انتشار سه شنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۰ ۳۳ در سومین نشست از سلسله نشستهای هنر شرق کتاب «اسطوره آفرینش در کیش مانی» اثر ابوالقاسم اسماعیلپور مطلق نقد میشود به گزارش الف کتاب به نقل«فلسفه چیست؟» هایدگر نقد و بررسی می شود
با حضور داوری اردکانی فلسفه چیست هایدگر نقد و بررسی می شود شناسهٔ خبر 3966988 - دوشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۳ ۳۸ دین و اندیشه > اندیشمندان jwplayer display inline-block; گفتگویی پیرامون رساله فلسفه چیست هایدگر با حضور اساتیدی چون رضا داوری اردکانی در دانشگاه تهراننقد و بررسی FIFA 18
نقد و بررسی FIFA 18 به قلم سینا ربیعی به عنوان کسی که هزاران ساعت از زندگیام صرف تجربه مجموعه FIFA شده و تمامی تلخی و شیرینیها و بالا و پایینهای این بازیها را با پوست و گوشتم لمس کردهام باید اعتراف کنم که نباید از FIFA به مانند تقریبا تمامینقد و بررسی Echo
نقد و بررسی بازی Echo به قلم احسان عباسی نسب بیایید و جمع شوید که امروز میخواهم برایتان حکایتی عجیب تعریف کنم حکایتِ یک بازی مخفیکاریِ همهچیز تمام که به احدی اجازه مخفیانه پیشرفتن نمیداد Echo یک بازی اکشن سومشخص با عناصر مخفی&zwnنقد و بررسی South Park: The Fractured But Whole
نقد و بررسی South Park The Fractured But Whole به قلم صدرا شریعتی زمانی که مَت اِستون و ترِی پارکر در دهه ۹۰ میلادی به فکر ساخت سریال South Park افتادند احتمالا با خودشان این فکر را میکردند که چه سریالی بسازیم که با تمام سریالهایی که تا به حال ساخت-
علم و فناوری
پربازدیدترینها