محبوبترینها
قیمت دیگ بخار و تولیدکننده اصلی دیگ بخار
معروفترین هدیه و سوغاتی یزد مشخص شد!
آشنایی با انواع دوربین مداربسته ضد آب
پرداخت اینترنتی قبوض ساختمان (پرداخت قبض گاز، برق و آب)
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1796824313
در جستجو برای شکستن مرزها
واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
در جستجو برای شکستن مرزها "به قلم محمد تقوی" اصولا دوران کودکی، تاثیر زیادی بر روی آیندهی ما میگذارد. آن کودکی که در بچگی "دکتر بازی" میکرده، احتمالا روزی پزشک شود. دیگری به آسمان خراشهای بلند نگاه میکند و تصمیم میگیرد مهندس عمران باشد. گاهی هم به سالن سینما میرود و با دیدن جادویی که میتوان بر روی پردهی نقرهای ایجاد کرد، تصمیم میگیرد عمرش را وقف ساخت فیلم بکند و خب ما با دستهی سوم کار داریم و اینکه همین سینما دیدنشان چه تاثیری بر روی آثارشان میگذارد. نمیدانم به خاطر انفجار علمی تخیلی دههی 80 بوده یا شاید هم پیشرفت شگرف تکنولوژی و آسانتر شدن ساخت فیلم اما اوایل دههی 90، سینمای جهان با نسلی کاملا جدید از فیلمسازان مواجه میشود؛ فیلم نامه نویسانی که دائما به آثار معروف و مشهور دنیای سینما ارجاع میدهند، کارگردانانی که رویدادهای مهمی مثل مرگ و یا چرخشهای داستانی و روایت خطی را به سخره می گیرند و خب فیلمهایی که تجربهی دیدنشان به سبب همین ریزبینی و جزئیات بالا فراتر از آن آثار قدیمی است. بگذارید مثالی بزنم: Pulp Fiction کوئنتین تارانتینو مثالی است از نسلی جدید از فیلمها. از ساختار زمانی تا ارجاعات چندگانه، Pulp Fiction فیلمی بود که نظیرش را شاید کمتر دیده بودیم و ساختارش همچنان ساختاری منحصر بفرد است. عنصری مثل "ژانر" محدودیت کمتری ایجاد کرده، مثلا هم کمدی داریم، هم تریلر و هم گانگستر به سبک اسکورسیزی. به این شکل در کنار تارانتینو، کارگردانانی مثل وس اندرسون، پاول توماس اندرسون، دیوید فینچر و خب مردی که میخواهیم در موردش بحث کنیم همگی در قشری خارج از عرف قرار میگیرند و این موج جدید فیلم سازی شاید بزرگترین دستاورد فیلم سازی 30 سال اخیر است و شاید سرآمد تمامی این فیلمسازان: ادگار رایت.
اول از همه بگذارید این را مشخص کنیم: ادگار رایت به هیچ وجه انسان عادی نیست! برای اینکه این موضوع را درک کنید کافی است به لیست 1000 (بله هزار!) فیلم برتر او نگاه کنید. آقای رایت بیشتر این جنون را به خاطر علاقهاش به سینما به ارث برده. رایت از همان کودکی طرفدار سینما بود و بالاخص ژانر ترس و فیلمهایی مثل American Werewolf in London و Evil Dead II را همواره جزو آثار محبوب سینماییاش نام میبرد. در کنار اینها، رایت کمدی هم میپسندد. برای همین وقتی میگویم رایت ژانر را میشناسد، یعنی تسلط کاملی بر روی تک تک زیر ژانرها مثل ترس، جنایی، وسترن و یا حتی آخرالزمانی دارد و این مسئله را با بررسی کارنامهاش به راحتی درک میکنیم. از طرفی این تنها چیزی نیست که ادگار رایت خوب انجام میدهد. رایت در کنار حفظ ساحتار کلی ژانری، قواعد را به هم میریزد و مرزها را چندین قدم فراتر میبرد و بعید میدانم در هر زمینهای که او دست زده باشد، تا سالهای سال فیلمی روی دستش بیاید. مثلا همین Shaun of the Dead بعد از 13 سال هم چنان در میان فیلمهای زامبی قبل و بعدی میتازد. فیلمهای رایت نه قدیمی میشوند و نه فراموش چرا که ماورای صفات خودشان تعریف می شوند و خود را به عنوان مهر و امضای آن ژانر ثبت میکنند.
"در مصاحبهای برای فیلم Hot Fuzz از ادگار رایت میپرسند که آیا این فیلم جزوی از تریلوژی خاصی بوده و وی بدون آن که پیش از آن به این موضوع فکر کرده باشد پاسخ میدهد "بله. ما صددرصد قصد ساختن تریلوژی داریم!" این دقیقا رویکرد کاری است که ادگار رایت برای فیلمهایش برمیگزیند. خودش بر روی فیلم نامه تسلط کامل دارد چون نوشته و با دیدی که نسبت به آن دارد، کارگردانیاش میکند و به این ترتیب فیلم ساختهی او یکدست و کم تناقض است. برای مثال برای درک فیلمهای ادگار رایت باید جهان سازی او در هر فیلم را درک کنید. هر کدام از فیلمها یک جهان مخصوصی دارند که به سبب شروع فوق العادهای که دارند مخاطب خوشبختانه به راحتی وارد آن میشود. برای بررسی این موضوع کافی است به مونتاژ اول Hot Fuzz نگاه کنید. در تقریبا سه دقیقه، شخصیت اصلی به عنوان پلیسی مقرراتی، منظم و جدی در مقابل موقعیتهای خندهداری مثل چاقو خوردن از یک بابانوئل (!) قرار میگیرد و خود این جرقهی کوچک، سبب میشود دنیایی بزرگ و قابل باور در مقابل ما ایجاد شود. دیگر مسئلهای که رایت به شدت در فیلمهایش جدی میگیرد، جزئیات است: دیگر مثال قابل ذکر آن رخداد خروج شان در روز واقعه در Shaun of the Dead است. فیلم در ابتدا دنیای تکراری شان را میچیند و این تکرار را نشان میدهد. بیدار شدن، رفتن به سوپرمارکت، حضور سرکار، رفتن به وینچستر و بازگشت به خانه؛ یک روتینی که روز واقعه بیآنکه شان بداند در حال تکرار است. یا مثلا اینکه کل قصهی فیلم در دیالوگی گفته میشود. چنین جزئیاتی که در پشت صحنه رخ میدهند و حتی دفعهی اول قابل دیدن نیستند. فیلمهای رایت جزو فیلمهایی است که میتوان چند دفعه دید و لذت برد چون هر دفعه یک لایهی جدید از داستان کلی افشا میشود. سومین ویژگی شاخص آثار ادگار رایت، نحوهی تدوین و ارائهی فیلمش است: انرژیک، جذاب و پر از کاتهای فراوان. این مسئله از پیشینهی رایت شکل میگیرد. در یک دورهای نسبتا طولانی، رایت چندین موزیک ویدیو فیلم برداری کرده و شیوهی فیلم برداری و کاتهایی که استفاده میکند بسیار به انرژی آن ویدیوها شباهت دارد. و مهمتر از همه، رایت تنوع پسند است و به شدت به تنوع و استاد استفاده از لوکیشنهای کلاسیک در بستری کاملا جدید است. برای همین جلوهای که فیلم رایت دارد به شدت منحصر بفرد و از دید بصری جذاب است.
"به لباس بیبی دقت کنید؛ شما را یاد ضد قهرمانی دوست داشتنی و سفینهی محبوبش نمیاندازد؟" برای همین پس از دیدن فیلم جدیدش، Baby Driver از کیفیت و موثر بودن اثر نهایی شوکه نشدم. Baby Driver اثری است وام گرفته از فیلمهای افسانهای مثل The Driver، گروه بازیگران بزرگ و قابل اعتنایی دارد، یک تم ثابت در همان ابتدا نهادینه شده و در نهایت هماهنگی بینقص همهی اجزای تولیدی در کنار هم، فیلمی با کیفیت بالا ارائه دادهاند که اگرچه بیاشکال نیست اما به قدری خاص و اورجینال هست که به عنوان یک فیلم "ادگار رایتی" در یاد بماند. مثلا داستان Baby Driver به شدت بی غل و غش است، خیلی خود را درگیر توئیستهای پیچیده و موقعیتهای احمقانه نمیکند، هیچگاه سعی نمیکند بیدلیل از مسیر خودش خارج شود و در ادگار رایت هر صحنه را پر از جزئیات میسازد و سادگی فیلم نامه را با پیچیدگی سبک بصری و فیلم برداری خاصش همراه میکند. راستش نمیتوان از یک سری مشکلات فیلم نامه گذشت. مثلا رابطهی رمانتیک میان بیبی و دبورا که محوریت اصلی فیلم براساسش میچرخد و خب عامل محرک اصلی فیلم است، تا حدی خام و سطحی از آب درآمده و هیچگاه به پای رابطهای که مثلا در اسکات پیلگریم میان اسکات و رامونا فلاورز دیدیم، نمیرسد. آن اثر، اقتباسی بود و منبع اقتباسش این رابطه را به خوبی به تصویر کشیده بود در حالی که رایت با وجود تاکید بر روی رابطهی بیبی و دبورا، ر عمل خیلی کم از آن استفاده میکند تا حدی که در پایان فیلم معتقد بودم بیبی دارد از دبورا سواستفاده میکند! اما نکتهای که نمیتوانم کتمان کنم، شخصیتهای فوق العادهی فیلماند. گروه سرقتی که بیبی با آنها همراهی میکند همگی سویی از دیوانگی دارند و به مدد انتخاب بازیگر هوشمندانه این پرترهی جنون به اندازهی 7 دوست سابق رامونا و یا گروه دوستان در "پایان دنیا" خاطر انگیزند. سردی و حس کشندهی خاص بادی در کنار کاریزمای ذاتی جان هم، نمونهی قابل توجهی است. از آن طرف جیمی فاکس هم باید یک تقدیر درست حسابی شود! فاکس برای بتس، چندین مرحله دیوانگی و اسکیزوفرنی را رد کرده و تکه پرانیهای جالبش در مورد دنیای اطراف حتی سرنوشت جالبترش (!) مرا تا حدی یاد واس مونتگرو از Farcry 3 انداخت. این تاکید بر روی سایکو بودن اعضای گروه در مقابل معصومیت بیبی، تضاد جالبی را ایجاد کرده و تا حدی هم مشکل پیشین را میپوشاند.
"با انتخاب درست بازیگران، شخصیت پردازی بسیار روانتر و جالبتر است." اما قدرت اصلی ادگار رایت بیشتر از قلم پرتوانش، قدرت کارگردانی بالا و استیل خاص و یکتایش بوده که از همان Shaun of the Dead نامش را بر سر زبانها انداخته و برای ادامهی این رویکرد خاص، رایت دست به کاری خارق العاده میزند. کل فیلم بر روی موزیک پس زمینه سینک شده و تمام کاتها، حرکات بازیگران، صداها و در کل اکشن جاری در هر قاب هم ضرب و هم آهنگ با موزیکهای لیسانس شدهی Baby Driverاند. میتوان این موضوع را از چند جهت بررسی کرد و از خوبی و بدیهایش گفت. اما به نظرم چنین ایدهی بدیعی از آن ریسکهای خطرناک است که روی کاغذ بهتر جواب میدهد تا در اجرا. نکته همین است: شاید هر کارگردانی جز رایت و استیل پر انرژیاش در ترکیب با انتخاب هوشمندانهی موزیک نمیتواند فیلم را این قدر یکدست تولید کند، به خصوص در یک ساعت اولش. اما این هماهنگی موسیقی با اجزا دقیقا همان چیزی است که بیبی درایور را تک کرده. فارغ از کمی افت در ضرب آهنگ نیمهی دوم فیلم، شاهد صحنهای کند و کشدار و بیروح نبودم و در عوض در کنار بیتهایی که کم و زیاد میشدند، صحنههای اکشنی که با هماهنگی با موسیقی جان تازهای گرفتهاند و در مقایسه به Fast & Furiousهای زمانه خاصاند و یک حس دلپذیر ناشی از فیلم برداری صحیح و منطقی به جای اکشنهای سرگیجهآور و بیروح، بیبی درایور لحظهای نمیایستد و سفر یک ساعت و پنجاه و خوردهای دقیقهی فیلم به سرعت برق و باد میگذرد. نمونهی خوب این موضوع همان چند دقیقهی ابتدایی است. از حمله به بانک تا شیرین کاریهای بیبی در ماشین و پس از آن تعقیب و گریزی فوق العاده که منتهی به رقص بیبی در خیابان میشود در حالی که متن موسیقی در خیابان پخش شده! این همه اتفاق آن هم در حالی که همه چیز با آهنگ هماهنگ شده پیش میرود و به آسانی مخاطب را با فیلم همراه میکند و این همان چیزی است که فیلم را جلو میکشد.
"آیپاد بیبی، قلب تپندهی ساختار موزیکال فیلم" از طرفی کیفیت بالای ترکهای انتخابی بیبی درایور کیفیت کار را حتی ماندگارتر کرده. برخلاف Guardians of the Galaxy که بیشتر اتمسفر و زیباییاش را از موسیقی دههی 80 میگیرد، رایت در بیبی درایور به تمام ژانرها و سالهای موسیقی سر زده و چیزی از قلم ننداخته. اگر آلبوم بیبی درایور را نگاه کنید، هم آلترناتیو راک داریم، هم پاپ و هم تکیلا! شاید این حجم از گستردگی دیوانه کننده باشد اما رایت بیشتر از آنکه تلاش کند یک خط کلی برای انتخاب موسیقیاش تعیین کند، هر صحنه را با در نظر گرفتن یک موسیقی ساخته و برای همین این همه تنوع سبکی در یک فیلم به راحتی جا میشود تا خلاف "دو پادشاه در یک اقلیم نگنجند" ثابت شود! فکر میکنم میتوانیم با توجه به این حرفها بگوییم که بیبی درایور فیلم خوبی است، شاید حتی بهتر از خوب! اما جایگاهش در میان باقی فیلمهای ادگار رایت چیست؟ منطقا اگر بخواهیم بگوییم، با توجه به بازخوردهای مثبت و فروش بالایش، بیبی درایور باید بهترین فیلم ادگار رایت باشد، اما اگر خیلی تعصبی نگاه کنیم (یعنی مثل این نگارنده)، بیبی درایور را میتوان در میانهی فیلمهای وی گذاشت. دلیل این حرف هم شاید به این برگردد که با وجود تمام دیوانگیهای رایت در بیبی درایور، آن عنصر "ژانر" که پیشتر بر رویش تاکید داشتم تا حدی محو شده و بیبی درایور بیش از آنکه به مانند فیلمهای پیشین رایت یک "پارودی" باشد، یک ترکیب از چندین ایده است که تا جای ممکن به بهترین نحو چیده شدهاند اما یک چیزی کم دارد. مثلا سفر قهرمانانهی اسکات و رویاروییاش با 7 اکس خبیث حسی حماسی به داستان میداد، یا هات فاز و دهکدهی پر رمز و رازش به زیبایی از عنصر مقابله با ناشناخته استفاده میکرد، اما خود ساختار بیبی درایور بیش از حد اجزای مختلف دارد که شاید تاکید بر روی یکی بیش از دیگری میتوانست آن حس را بیفزاید. باز هم میگویم، بیبی درایور عالی است و همهی فاکتورهای یک فیلم خوش ساخت و به یاد ماندنی را دارد. از شخصیتهای به یاد ماندنی و صحنههای شگفت انگیز تا اکشن عالی، موزیک فوق العاده و آن ویژگی هماهنگی موزیک با اجزا که دیدنش واقعا حیرت آور است. و خب با چند باره دیدنش، حتی بیشتر جا میافتد و جذابتر میشود. سادگی ذاتی داستانش هم شاید در دید اول مشکل ساز شود، اما با کمی فکر کردن متوجه می شویم که یاد میدهد زندگی سادهتر از این حرفهاست و خودمان روابطمان را بیش از حد پیچیده میکنیم. این که حسی که بیبی نسبت به دبورا دارد، نوع صاف و سادهای است از همان عشقی که سینمای کلاسیک اینقدر به آن علاقه داشته و جامعهی کنونی به دنبالش میگردد. برای همین و با وجود تمام مشکلاتی که شاید بعضی بیش از حد متعصبانه باشند (هر چه باشد آقای رایت از عزیزان مورد علاقهی ماست!) بیبی درایور را به هر کسی که دنبال یک سینمای خاص است پیشنهاد میکنم. چرا که بهترین ورودی است برای مواجهه به یکی از برترین فیلم سازان زندهی تاریخ، مردی که سینما را به سخره گرفت؛ آقای ادگار رایت.
29 آذر 1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]
صفحات پیشنهادی
صدای شکستن استخوانهای بازنشستگی
صدای شکستن استخوانهای بازنشستگی طرح خصوصیسازی صندوقهای بازنشستگی به مجلس رفت صندوق بیمهای کشور ٤٣ درصد از افراد ٦٥ سال به بالا را در قالب افراد بیمه شده پوشش میدهد آفتابنیوز دهم مردادماه امسال طرحی به مجلس ارایه شد که ٨٧ نماینده آن را امضا کردند طرحی که از حدود ٣٠سانتیجه تلاش جهادی، امنیت پایدار مرزهای خوزستان است
جانشین مرزبانی کشور نتیجه تلاش جهادی امنیت پایدار مرزهای خوزستان است جانشین مرزبانی کشور در حاشیه بازدید از پایانههای مرزی چزابه و شلمچه ضمن تقدیر از تلاش جهادگونه مرزبانان گفت امنیت پایدار مرزهای خوزستان در نتیجه تلاش جهادی صبر و پایداری مرزبانان حاصل شده است به گزارش ایهرگونه تغییر در جغرافیا و مرزها، به ضرر ملتهای منطقه خواهد بود/ رایزنی روسای جمهور ایران و ترکیه برای کمک به
روحانی در دیدار رییسجمهور ترکیه هرگونه تغییر در جغرافیا و مرزها به ضرر ملتهای منطقه خواهد بود رایزنی روسای جمهور ایران و ترکیه برای کمک به مسلمانان میانمار روسای جمهوری اسلامی ایران و جمهوری ترکیه با تاکید بر اراده دو کشور بر توسعه و تعمیق همکاری های مشترک در همه حوزه هااهمیت اقتصادی شکستن حصر دیرالزور/ چگونگی شروع عملیات در رقه، حماء و ادلب
هانیزاده در گفتوگو با ایلنا بررسی کرد اهمیت اقتصادی شکستن حصر دیرالزور چگونگی شروع عملیات در رقه حماء و ادلب دیرالزور به دلیل وجود چندین حلقه از چاههای نفتی سوریه میتواند نقش مهمی در تثبیت و بازسازی اقتصاد سوریه داشته باشد که این موضوع از اهمیت عملیات اخیر ارتش سوریه است۳ کیلومتر تا شکستن محاصره دیرالزور
۳ کیلومتر تا شکستن محاصره دیرالزور نیروهای سوری با پیشروی گسترده خود به سمت شهر دیرالزور تنها سه کیلومتر با شکستن محاصره این شهر فاصله دارند به گزارش ایلنا به نقل از المیادین ارتش سوریه با پیشروی گسترده و در هم شکستن استحکامات گروه تروریستی داعش تنها سه کیلومتر با شکستن محاصرهکاربرها چه جستجوهای اینستاگرامی و تلگرامی را دوست دارند؟
اندروید سیتی منتشر کرد کاربرها چه جستجوهای اینستاگرامی و تلگرامی را دوست دارند شاید کمتر کسی در جهان باشد که صاحب یک گوشی یا تبلت هوشمند باشد و بر روی آن دو اپلیکیشن اینستاگرام و واتساپ را نداشته باشد البته در ایران داستان کمی متفاوت است و یکی دو سالی است که واتس اپ جای خود راویزای اربعین در مرزها و فرودگاه های صادر نمی شود، فقط درسفارتخانه ها
ویزای اربعین در مرزها و فرودگاه های صادر نمی شود فقط درسفارتخانه ها وزارت کشور عراق اعلام کرد ویزای زیارت اربعین به فقط در نمایندگی های این کشور در سراسر جهان صادر می شود و هیچ ویزایی در فرودگاه ها و گذرگاه های مرزی عراق داده نخواهد شد به گزارش ایرنا این وزارتخانه در اطلاعیهنگاه همه جانبه به مرزهای کشور لازمه توسعه پایدار/ نقش بی بدیل استانهای مرزی در رشد اقتصاد کشور
در دومین کارگروه ویژه استانهای مرزی کشور مطرح شد نگاه همه جانبه به مرزهای کشور لازمه توسعه پایدار نقش بی بدیل استانهای مرزی در رشد اقتصاد کشور رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت نقش استانهای مرزی در توسعه و اقتصاد کشور نقشی اساسی و بی بدیل بوده و توسعه پایدار نگاه همه جوزیر کشور: حاضر نیستیم مرزهای جغرافیایی دچار اغتشاش شوند
وزیر کشور حاضر نیستیم مرزهای جغرافیایی دچار اغتشاش شوند وزیر کشور گفت کردستان دارای عقب ماندگی تاریخی و انباشتگی از شرایط نامناسب بوده که بهبود آن نیازمند یک جهش خاص است که باید مردم دولت و مجلس در این جهش سهیم باشند به گزارش ایسنا عبدالرضا رحمانی فضلی امروز شنبه 22 مهر ماهکاریکاتور/ شکستن شیشه عمر بوفون توسط مسی
کاریکاتور شکستن شیشه عمر بوفون توسط مسی دبل ستاره آرژانتینی برابر یوونتوس سوژه کاریکاتوریستها شد به گزارش ایلنا در شب اول فصل جدید رقابتهای لیگ قهرمانان اروپا بارسلونا در نوکمپ میزبان یوونتوس بود و این تیم ایتالیایی که در مرحله حذفی فصل گذشته برابر کاتالانها به بر-
علم و فناوری
پربازدیدترینها