محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793417739
نامهای عاشقانه برای نوجوانی از دهه 80 میلادی
واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:
نامهای عاشقانه برای نوجوانی از دهه 80 میلادی "به قلم علی خمسه" در سال 2013، یک سریال انیمیشنی در شبکهی Adult Swim حیات خودش را آغاز کرد. در سریال مخاطب یک نوجوان به نام مورتی اسمیت[1] را دنبال میکرد که همراه با پدربزرگ دانشمندش، ریک سنچز[2]، در فضا به ماجراجویی میپرداخت. سریال که در ابتدا مانند بسیاری دیگر از آثار Adult Swim از چشم مخاطبان بالقوهاش پنهان ماند، پس از پخش فصل دوم و ایجاد یک فاصله بین فصل دوم و سوم توانست به آرامی مخاطبان خودش را پیدا کند و بعنوان یکی از مهمترین آثار علمی تخیلی کمدی نام برده شود. در طول دوران پخش سریال تاکنون (پایان فصل سوم)، داستانها و موقعیتهای مختلفی نمایش داده شدهاند و شخصیتهای فرعی زیادی خلق شده یا از بین رفتهاند و در بین تمامی این موقعیتها و داستانها میتوان یک نقطه اشتراک پیدا کرد؛ «Rick and Morty» حاصل یک فرآیند ژانری قدیمی است و این نکته را بارها به مخاطبان خود یادآوری میکند. مبحث ژانر در سینما، در حال حاضر یک مقولهی بسیار پیچیده است. با ورود سینما به سدهی جدید، آنچه که بعنوان چهارچوب ژانر شناخته میشد به ندرت کمرنگتر شد و فیلمها از عناصر ژانرهای دیگر استفاده کردند تا بتوانند داستانهای خود را جذابتر و با فضای جدیدی تعریف کنند. در دوران کنونی سینما، یک داستان وسترن میتواند در غالب یک فیلم آخرالزمانی بیان شود (مانند «Logan») یا یک داستان نوآر در غالب یک فیلم موزیکال بیان شود (مانند «Chicago»). در این میان شاید یکی از ژانرهایی که بیشترین داد و ستد را با ژانرهای دیگر سینما برقرار کرد، ژانر علمی تخیلی باشد. ژانر علمی تخیلی به دلیل گسترهی زیاد فضاسازی توانست به راحتی با دیگر ژانرها ترکیب شود و اثرات جدیدی را به ارمغان بیاورد، اتفاقی که در سریال Rick and Morty ساخته دن هارمون[3] و جاستین رویلند[4] به وفور رخ میدهد.
در Rick and Morty، هیچ مانعی برای ترکیب ژانری وجود ندارد. سریال از یک پیشینه بسیار بزرگ علمی تخیلی استفاده میکند و داستانهایی در فضای وسترن، موزیکال، درام اجتماعی، درام سیاسی و یا حتی اکشن خالص بیان میکند. این نکته در کنار انیمیشن دوبعدی که به مخاطب کمک میکند این دنیای بزرگ و دیوانهکننده را راحتتر قبول کند، باعث شده که Rick and Morty تبدیل به یک ترکیب بزرگ از هرآنچه که ژانر علمی تخیلی قادر به ارائه است شود. در سریال میتوان اپیزودهایی را دید که به خوبی یک ایده علمی تخیلی را بعنوان یک داستان وحشت بیان کردهاند، یا یک ایده علمی تخیلی را در غالب یک داستان ملودرام عاشقانه به مخاطب عرضه میکنند. برای مثال در اپیزود «Look Who’s Purging Now» (اپیزود نهم فصل دوم)، ریک و مورتی وارد سیارهای میشوند که ساکنان آن یک روز را در سال انتخاب کرده و در آن روز به قتل و کشتار و انجام هرگونه جرم دیگری میپردازند و سپس در باقی روزهای سال در کنار یکدیگر در صلح زندگی میکنند. جدا از ارجاع کاملاً مشخص به فیلم «The Purge» که داستان اپیزود بسیار از ایده اولیه آن تاثیر گرفته؛ اپیزود یک داستان وحشت را در یک فضای نیمه وسترن تعریف میکند. سیاره تصاویر وسترن زیادی را به یاد میآورد و بنظر میرسد که رویلند و هارمون از تصاویر سالهای 1800 میلادی آمریکا تاثیر زیادی گرفته باشند؛ اما این در حالی است که داستانی که در فضای وسترن اپیزود مشاهده میشود هیچگونه از مولفههای ژانری وسترن را دارا نیست، بلکه یک داستان وحشت مانند فیلمی است که اپیزود وامدار آن است. در کنار این داستان و فضا، به دلیل وجود ریک و دانش بیهمتای او میتوان عناصر علمی تخیلی در ابزارآلات مورد استفاده و یا در کل در لحظهی ورود ریک و مورتی به سیاره یافت. این سه ژانر به خوبی در این اپیزود با یکدیگر ترکیب شدهاند و نمیتوان به راحتی بین هرکدام از آنها یک خط کشید زیرا مرز بین آنها در محصول نهایی که اپیزود Look Who’s Purging Now است به طور کامل از بین رفته. ولی این رویکرد Rick and Morty، یا به طور دقیقتر رویکرد دن هارمون و جاستین رویلند به ژانر علمی تخیلی از چه سرچشمه گرفته است؟
برای پاسخ دادن به این سوال، لازم است که قدری در تاریخ سینما به عقب بازگشت. در دوران کلاسیکتر سینما مفهوم ژانر بسیار مستحکم بود. زمانی که یک فیلم قرار بود در ژانر وحشت باشد، باید تمامی مولفههای ژانر را رعایت میکرد و در کنار آن از چهارچوبهای خاصی بیرون نمیزد. برای مثال اگر قرار بود یک فیلم بعنوان یک فیلم ژانر وحشت اکران شود، باید از روشهای تکنیکی خاصی مانند دوربین دنبالکننده[5] استفاده میکرد و همچنین باید سعی میکرد که به کلیشههای ژانر مانند شکست دشمن در انتهای فیلم وفادار میماند، در غیر اینصورت مخاطب حاضر نمیشد از این فیلم بعنوان یک فیلم ژانر وحشت دفاع کند. اما با تکامل داستانها و پیچیدهتر شدن شخصیتها، کم کم این دیوارهای بین ژانرها شروع به فرو ریختن کرد. در دههی 60 میلادی فیلمهایی مانند «The Good, The Bad and The Ugly» با معرفی وسترن اسپاگتی، «Mary Poppins» با ترکیب موفق تصویر بازیگرانش با انیمیشن و «Goldfinger» با تاثیرگرفتن از سینمای جنگ جهانی دوم برای خلق یک داستان جاسوسی، توانستند با استفاده از ژانرهایی خارج از حیطهی خود به آرامی تغییرات بسیار کوچکی در این روند ایجاد کنند. حال یک ژانر میتوانست بر یک ژانر دیگر در حد بسیار کمی تاثیر بگذارد، ولی دیگر دید خشک کلاسیک در مقابله با ژانر برای فیلمسازان و مخاطبان حاضر در این دوره و دورههای بعد به قدرت قبلی خود حاضر نبود. راهی که در دههی 60 میلادی به آرامی آغاز شد در دههی 80 میلادی به اوج خود رسید. در دههی 80 میلادی، سینما با موج بزرگی از فیلمسازان جوان روبهرو شد و مخاطبانی که آماده بودند از آثار این فیلمسازان حمایت کنند. در کنار این مخاطبان میتوان به دن هارمون و جاستین رویلند اشاره کرد که بخش اعظمی از دورهی نوجوانی خود را در دههی 80 میلادی و در کنار این آثار گذراندند. در دههی 80 میلادی، مفهوم ژانر با سرعت شروع به تغییر کرد. فیلمسازانی که تا پیش از این با آثار افرادی مانند سرجیو لئونه[6] و راجر کورمن[7] روبهرو شده بودند و با ایده ادغام ژانرها آشنا بودند، حال خودشان پشت دوربین رفته و مشغول ساخت فیلم شده بودند. خیلی زود تکنیکهای هر ژانر دیگر مخصوص آن ژانر نبود و میتوانست به داستانها و فضاهای دیگر رجوع کند. برای مثال در فیلم «The Untouchables»، برایان دی پالما[8] از تکنیک دوربین دنبالکننده در یک داستان گانگستری استفاده میکند تا تعلیق بیافریند. تکنیکی که تا پیش از آن مختص ژانر وحشت بوده و اگر خارج از این ژانر استفاده میشد از دید مخاطب یک استفاده غلط بود. خیلی زود افرادی مانند جان کارپنتر[9]، تیم برتون[10]، تری گیلیام[11] و دان بلوث[12] شروع به ترکیب این ژانرها کردند. آنان از فیلمهای قدیمی و تکنیکهایی که آنان برای گفتن داستان در یک ژانر به خصوص استفاده کرده بودند تاثیر گرفتند ولی خود را محدود به آن ژانر نکردند. مخاطب سینمایی حال با دکورهای اکسپرسیونیست در یک فیلم کمیکبوکی روبهرو شده بود («Batman») یا یک روند داستان سورئالیست را در یک فیلم علمی تخیلی میدید («Time Bandits»).
مخاطبی که با این فیلمسازان بزرگ شود، بدونشک نگاهش به ژانر یک نگاه خشک کلاسیک نخواهد بود. بنابراین جای تعجب ندارد که در Rick and Morty نیز هارمون و رویلند به ژانر بعنوان یک مقولهی بدون تغییر نگاه نمیکنند و به راحتی آن را ترکیب میکنند یا تغییر میدهند. سریال بارها و بارها به فیلمهای بزرگ دههی 80 میلادی و کارگردانانی که ژانرها را ادغام کردند اشاره میکند. یکی از معروفترین اشارهها را شاید بتوان در نام دیوید کروننبرگ[13] جستوجو کرد. شهرت کروننبرگ بیش از هرچیزی بعنوان یک کارگردان وحشت بود، زیرا فیلمهای او برای مخاطب بخشی از ترسناکترین ایدههایی بود که میتوانست با آن روبهرو شود؛ در حالیکه خود تصاویر بیش از آنکه ترسناک باشند دفرمه و تا حدی تهوعآور بودند. آنچه که فیلمهای دیوید کروننبرگ (مانند «Videodrome» و «Dead Ringers») را وحشتناک میکرد در این نهفته بود که او در حال ترکیب ژانر وحشت که تا پیش از این استوار بر روی وحشت از ناشناخته بود با ژانر علمی تخیلی و منطق علمی آن بود. داستانهای کروننبرگ ترسناک بودند زیرا هر لحظه امکان داشت برای یک انسان عادی نیز اتفاق بیافتند و از نظر منطقی نیز بسیار امکان وقوع آنان بالا بود. مخاطب زمانی که با فیلمی مانند Videodrome روبهرو میشد میتوانست رگههای علمی آن را درک کند و حتی آن را با زندگی خودش منطبق بداند و به این دلیل زمانی که شخصیت اصلی فیلم در مقابل «گوشت جدید» شکست میخورد، مخاطب نیز میتواند بیشتر با او همذاتپنداری کند و از این بترسد که شاید در آیندهای دور یا نزدیک واقعاً گوشت جدید او را نیز به زانو در بیاورد. اتفاقی که در حال حاضر در Rick and Morty نیز در حال وقوع است بسیار وامدار دیوید کروننبرگ و امثال اوست و سریال بارها به این نکته اشاره میکند. در اپیزود «Rick Potion #9» (اپیزود ششم فصل اول) حتی تا جایی پیش میرود که نام دیوید کروننبرگ را برای هیولاهایی که ریک خلق کرده استفاده میکند. همچنین در اپیزود میتوان عصارهی کار کروننبرگ را دید، هیولاهایی که در انتهای اپیزود خلق میشوند حاصل یک فرآیند علمی و تا حدی منطقی هستند. آنچه بحران ایجاد میکند نیز ویروس سرماخوردگی است و این نکات برای مخاطب به راحتی میتوانند قابل درک باشند، این در حالی است که اپیزود از نظر ژانری یک داستان آخرالزمانی در یک فضای عاشقانه مدرسهای است. این اتفاق در سریال به وفور یافت میشود. سریال لحن کمدی و ایدههای علمی تخیلی بسیار دقیقی دارد اما در انتها میتواند به مخاطب ترس و وحشت یا حس عشق را القاء کند، زیرا خود را محدود به کمدی یا علمی تخیلی نکرده و به این ترتیب میتواند به راحتی از ژانرهای دیگر استفاده کند و برای مخاطبش مفاهیم و شخصیتهایی را بیاورد که شاید در ژانر علمی تخیلی جوابگو نباشند اما در ژانر وسترن یا موزیکال جواب بدهند و به این ترتیب مخاطب را مجبور به همذات پنداری با این شخصیتها میکند. مخاطبی که به تماشای سریال مینشیند شاید در نگاه اول تنها اشارات مستقیم به فیلمها و سریالهای دهه 80 میلادی را درک کند، مانند اپیزودهای هشتم فصل اول («Rixty Minutes») یا اپیزود هشتم فصل دوم («Interdimensional Cable II: Tempting Fate») که تماماً ساخته شده از این اشارات هستند، اما در نهایت سریال با مفهومی فراتر از اشارات تصویری یا زبانی سر و کار دارد و به راحتی میتواند این مفاهیم را به مخاطب خود منتقل کند، زیرا از دههای تاثیر گرفته که در آن مفهوم ژانر شکسته شده.
در انتها باید گفت که روند داستانگویی در سینما، یک روند تمام نشدنی و در عین حال علی و معلولی است. با مطالعه یا تماشای تاریخ سینما میتوان اشارات و اتفاقاتی را دید که به شکل دادن پیکرهی امروزی سینما بسیار کمک کردهاند. مفهوم ژانر نیز برای مخاطب امروز یک مفهوم سیال است و اثر میتواند بین ژانرهای مختلف حرکت کند و شاید در هیچجایی در تلویزیون به اندازه Rick and Morty نتوان این نکته را در خشنترین و مستقیمترین حالت مشاهده کرد. مخاطب در این سریال (که خود را بعنوان یک سریال کمدی و علمی تخیلی معرفی میکند) به خوبی میتواند جابهجا شدن فضا و یا شخصیتها در ژانر را ببیند. مخاطب میتواند یک داستان وسترن را در یک فضای وحشت مشاهده کند و در این میان از عناصری که مختص به ژانر موزیکال است نیز لذت ببرد، هیچ محدودیتی بین آنچه سریال میخواهد بگوید و قوانین ژانری وجود ندارد؛ و تا حد زیادی باید این را مدیون کارگردانانی مانند دیوید کروننبرگ بود که بر روی ذهن دن هارمون و جاستین رویلند نوجوان تاثیر گذاشته و آنان را از فنهای شدید سینما به یکی از تاثیرگذارترین افراد تلویزیون امروزی تبدیل کردند. چه بسا مخاطبی که با Rick and Morty پرورش پیدا کند و با مفهوم سیال ژانر بزرگ شود، در آینده حتی دیوارههای بسیار نازک بین فیلمها را نیز بشکند و داستانگویی را یک مرحلهی دیگر ارتقاء بدهد. ............................................................................................ [1] Morty Smith
[2] Rick Sanchez
[3] Dan Harmon
[4] Justin Roiland
[5] زمانی که دوربین شخصیت را دنبال میکند و مشخص نمیشود که آیا دوربین نمایندهی نقطه دید قاتل یا هیولا است یا نقطه دید داستان.
[6] Sergio Leone
[7] Roger Corman
[8] Brian DePalma
[9] John Carpenter
[10] Tim Burton
[11] Terry Gilliam
[12] Don Bluth
[13] David Cronenberg
23 آذر 1396
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]
صفحات پیشنهادی
انتقاد روسها پس از قهرمانی در کشتی فرنگی جهان/ قوانین را به دهه 80 برگردانید!
انتقاد روسها پس از قهرمانی در کشتی فرنگی جهان قوانین را به دهه 80 برگردانید تاریخ انتشار پنجشنبه ۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۷ ۰۲ فدراسیون روسیه نسبت به قوانین جدید کشتی فرنگی اعتراض دارد به گزارش خبرآنلاین مسابقات کشتی قهرمانی جهان در فرانسه برگزار شد و روسیه قهرمان کشتی فرنگی شودتور کنسرتهای «عاشقانه» از تهران آغاز شد
تور کنسرتهای عاشقانه از تهران آغاز شد کنسرت فرزاد فرزین با عنوان عاشقانهها طی روزهای ۱۹ ۲۰ و ۲۱ مرداد در مرکز همایشهای برج میلاد تهران برگزار شد به گزارش ایلنا تازهترین کنسرت فرزاد فرزین خواننده موسیقی پاپ به سرپرستی علی ثابت شب گذشته میزبان علاقمندان و طرفدارانموظفیم با مردم صادق باشیم / تغییرات غیرضروری در بدنه مدیریتی نخواهیم داشت / مدیران برنامهای 5 ساله با برش یک
گیل نگاه استاندار گیلان در اولین نشست رسمی با کارکنان استانداری گیلان گفت همه موظفیم بیشتر از حد معمول وقت بگذاریم با مردم صادق باشیم و حتی یک کلمه دروغ نگوییم در کنار هم حرکت کنیم متواضع باشیم صبوری کرده و به مردم احترام بگذاریم همواره در بین مردم باشیم و ترسی از این حضوربرومند:در این چند بازی چیزی از استقلال ندیدم/ منصوریان برنامهای برای گلزنی ندارد
برومند در این چند بازی چیزی از استقلال ندیدم منصوریان برنامهای برای گلزنی ندارد دروازهبان سابق استقلال نیز به جمع منتقدان عملکرد این تیم اضافه شد پرویز برومند در گفت و گو با خبرنگار ایلنا در خصوص شرایط این تیم اظهار داشت در این چند بازی چیز خاصی از استقلال ندیدم و این مساز دیار رئیسعلی دلواری به دیار میرزا کوچک آمدهام /تجربه مثبت استفاده از جوانان و بانوان را در گیلان تکرار می
گیل نگاه استاندار گیلان گفت از بهکارگیری جوانان و بانوان دریغ نخواهم کرد و از فردا بخشنامهای را نیز در این خصوص تدوین و صادر میکنم استاندار جدید گیلان در آئین تودیع و معارفه خود که در حضور وزیر کشور نمایندگان مدیران کل و فرمانداران در سالن غدیر استانداری گیلان برگزار شد اظهاسازندگان Shadow of War تضمین میکنند که پرداخت درون برنامهای بازی تعادل آنرا بر هم نمیزند
در حالیکه بازی Middle-earth Shadow of War به زودی قرار است راه اندازی شود ولی باز هم بحثهایی پیرامون مسالهی پرداخت درون برنامهای آغاز شدهاست بعد از WB Games وMonolith که قبلا به اندازهی کافی این موضوع را توضیح دادند حالا نوبت باب رابرتس مدحجتی هیچ برنامهای برای عشایر ندارد/ افزایش قیمت پیاز به دلیل بیبرنامگی است
علوی در مخالفت با وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی حجتی هیچ برنامهای برای عشایر ندارد افزایش قیمت پیاز به دلیل بیبرنامگی است نماینده مردم سنندج با بیان اینکه وزیر پیشنهاد جهاد و کشاورزی هیچ توجهی به افزایش بهرهوری کشاورزی و تولید ندارد گفت افزایش دو و نیم برابری قیمت پیاز به دلافتتاح بوستان ولایت دردهه ولایت /جانمایی ساختمان خبرنگاران در بوستان ولایت
شهردار ساری خبرداد افتتاح بوستان ولایت دردهه ولایت جانمایی ساختمان خبرنگاران در بوستان ولایت شهردار ساری گفت ساختمانی مستقل برای خبرنگاران با همه امکانات در بوستان ولایت به بهره برداری می رسد به گزارش خبرنگار ایلنا از ساری مهدی عبوری در آیین تجلیل از اصحاب رسانه اظهار داشت &nعکس/ طبل زنی وینگر پرسپولیس در نوجوانی
عکس طبل زنی وینگر پرسپولیس در نوجوانی روز نو عکسی که می بینید مربوط به دوران نوجوانی احسان علوان زاده وینگر چپ پا و جوان پرسپولیسی هاست بازیکنی که برای دقایقی نیز مقابل الهلال به میدان رفت این عکس ارادت هافبک جوان پرسپولیس به عزای سرور و سالار شهیدان را به تصویربرنامهای برای ماندن در سوریه نداریم
سخنگوی وزات خارجه آمریکا برنامهای برای ماندن در سوریه نداریم سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن برنامهای برای ماندن در سوریه پس از شکست گروه تروریستی داعش ندارد به گزارش ایلنا به نقل از رویترز در واکنش به اظهارات «طلال سیلو» سخنگوی «نیروهای دموکرا-
علم و فناوری
پربازدیدترینها