تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):مؤمن كم حرف و پر كار است و منافق پر حرف و كم كار.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797045905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت/ سعید شعرباف از بوستان اسلامی در چین تا پارک تفریحی در مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت/ سعید شعربافاز بوستان اسلامی در چین تا پارک تفریحی در مشهد
خبرگزاری فارس: از بوستان اسلامی در چین تا پارک تفریحی در مشهد
حالا ما هستیم و شهری که قلب معنوی جهان اسلام است و در سال بیست میلیون زائر داخلی و سه میلیون زائر خارجی دارد و مدعی است می‌خواهد در شأن امامی که در آن مدفون است به موضوعات شهری و طراحی‌ها نگاه کند. چه خواهیم کرد؟

خبرگزاری فارس ـ سعید شعرباف تبریزی (عضو هیأت علمی دانشگاه امام رضا(ع)): در حدیثی از حضرت صادق(ع)، اینچنین آمده که «هر کس می‌خواهد بداند نمازش قبول شده یا نه، ببیند آیا نمازش او را از فحشا و منکر باز داشته یا نه؟ به هر مقدار که باز داشته، همان مقدار از نمازش پذیرفته شده است». این گفتار و احادیث مشابه در سایر قلمروهای فردی و جمعی، نشان می‌دهد که یکی از شاخص‌های اصلی برای مقبولیت دینی اعمال، میزان تحقق آثار عینی آن اقدام است. به نظر می رسد این قانون، همان قدر که برای نماز و روزه و جهاد و سایر اعمال عبادی صدق می‌کند، می‌تواند برای اقداماتی که ممکن است در اطلاق صفت دینی به آن نیز اختلاف وجود داشته باشد، مثل معماری یک بنا، طراحی یک پارک یا برنامه‌ریزی راهبردی یک سازمان نیز صادق باشد.
با این نگاه، مثلاً یک پارک، مطلوبیت دینی دارد اگر طراحی آن منجر به افزایش حس عدالت (کاهش حس بی‌عدالتی)، افزایش رضایتمندی مخاطب (کاهش عوامل نارضایتی)، ایجاد حس زیبایی (کاهش نازیبایی‌های مختلف)، پررنگ شدن هویت اسلامی، انقلابی و بومی، بهبود امنیت و آرامش ذهنی و عینی (کاهش ناامنی‌های مختلف متصور برای فرد و جامعه) و افزایش حداکثری ارتباطات اجتماعی شود. با این نگاه، دیگر پارک دینی، به پارکی با المان‌های مذهبی، یا پارکی با موضوع مذهب و دین و یا احیاناً پارکی که در آن بیلبوردهایی هنرمندانه در باب گزاره‌های دینی وجود دارد، محدود نخواهد شد. در این صورت دین (انقلاب، زیارت، جهان اسلام و مفاهیمی از این قبیل)، موضوع طراحی پارک نخواهند بود، بلکه موضع و عینکی خواهند شد که بر مبنای آن، می‌توان پارک کودک، پارک تفریحی گردشگری، پارک سلامت و یا هر موضوع دیگر را بررسی نمود.
مهمترین نتیجه این نگاه، این است که نگاه ما به طراحی‌های تخصصی، بیشتر معطوف به فرصت‌ها خواهد بود تا تهدیدات. به عنوان مثال در همین مصداق طراحی پارک، آن هم پارکی با هدف تفریحی و گردشگری، نگاه فرصت‌محور شما را با انبوهی از تجربیات داخلی و خارجی از باغ‌های ایرانی تا تجربیات چین و مالزی و سایر کشورهای اسلامی در طراحی پارک با رویکردهای تمدنی و هویتی، روبرو خواهد کرد که در نگاه معمول اصلا بدان توجهی نداشتید.
این نگاه فرصت‌محور، باغ تمدن اسلامی را در در مالزی تأسیس می‌کند تا آثار برجسته مسلمانان در ایجاد تمدن و نهضت اسلامی در زمینه‌های مختلف ریاضی و معماری و مهندسی نشان دهد با اینکه مالزی نه بقعه‌ای دارد، نه امام معصومی، نه اهمیت مذهبی و تاریخی شهری مثل مشهد را داراست. این نگاه فرصت‌محور، در چین، پارک اسلامی(!) هویی را با صرف میلیاردها دلار برنامه‌ریزی می‌کند تا زمینه‌ای برای گسترش روابط این کشور با کشورهای اسلامی باشد، پارکی با گنبد و مناره های متعدد که بازدیدکنندگان به هنگام ورود باید کفش‌های خود را درآورند و ... در کشوری که حتی مسیحی هم نیست و تنها به اقتضای همان نگاه توریستی و نگاه مدرن تلاش کرده است شاخص‌های فرهنگی ـ هویتی را به صورت حداکثری در طراحی ها لحاظ نماید.
حالا ما هستیم و شهری که قلب معنوی جهان اسلام است و در سال بیست میلیون زائر داخلی و سه میلیون زائر خارجی دارد و مدعی است می‌خواهد در شأن امامی که در آن مدفون است به موضوعات شهری و طراحی‌ها نگاه کند. ما هستیم و محدوده‌ای با عرض و طول پارک صدهکتاری طرق (پارکی در ورودی شهر مشهد) که بناست احیا شود و تا سال‌ها، پیشانی پایتخت معنوی جهان اسلام باشد. چه خواهیم کرد؟ باز هم حکایت تلخ مگامال‌های متعدد شهری و روندهای ضد توسعه‌ای برخی از مدیران سابق تکرار خواهد شد یا این بار کمی عمیق تر به این فرصت خواهیم نگریست؟
منبع: روزنامه شهرآرا
انتهای پیام/ک

1395/05/30 :: 13:55





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 140]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن