تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 6 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوشى و آسايش، در رضايت و يقين است و غم و اندوه در شكّ و نارضايتى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797971735




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عربستان آماده جنگ تازه‌ای می‌شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: عربستان آماده جنگ تازه‌ای می‌شود؟
نشنال اینترست با ذکر دلایلی اشاره می‌کند که از نظر نظامی ایران دست بالا را پیدا کرده و عربستان سعودی مایل به ورود مستقیم به جنگ با ایران نخواهد بود.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس بین‌الملل- نشریه نظامی - دفاعی «نشنال اینترست» در گزارشی تحلیلی اشاره می‌کند که عربستان سعودی رفتارهایش تهاجمی‌تر از قبل شده است اما این بدان معنا نیست که بسوی یک جنگ عظیم حرکت خواهد کرد.


به گزارش آفتاب‌نیوز، این نشریه با ذکر دلایلی اشاره می‌کند که از نظر نظامی ایران دست بالا را پیدا کرده و عربستان سعودی مایل به ورود مستقیم به جنگ با ایران نخواهد بود. در هفته های اخیر عربستان سعودی تهاجمی‌تر عمل کرده است: تحریم‌ها را علیه یمن گسترده‌تر کرده است در حالی که این اقدامات به قحطی بیشتر در یمن می‌انجامد، نخست‌وزیر لبنان را مجبور به استعفا کرد و ایران را تهدید و مسبب موشک‌پراکنی انصارالله از یمن به سوی ریاض دانست. واقعیت اما آن است که اردوگاه سنی بسیار ضعیف است و تهاجمی‌تر شده و در مقابل اردوگاه شیعه قوی‌تر شده است و دستاوردهای تدریجی اما قابل‌توجهی داشته است. زمانی که ایران را با عربستان سعودی مقایسه می‌کنیم مشاهده می‌کنیم که ایران دارای نیروی نظامی ۵۵۰ هزار نفری فعالی است و دارای بزرگترین زرادخانه موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد در منطقه است و نزدیک به توانایی ساخت تسلیحات هسته‌ای است. علاوه بر این بالگردهایی را برای حملات پیچیده طراحی کرده و از بهترین فناوری‌های پهپادی در جهان برخوردار است و اعضای سپاه نیز جنگجویانی با تجربه نظامی قابل توجه دارند. عربستان سعودی دارای ارتش بسیار کوچکتری است هر چند که نیروی هوایی قابل توجهی دارد.



عربستان آماده جنگ تازه‌ای می‌شود؟



با این حال، بابی گاش در «کوارتز» می‌نویسد که ارتش‌های عربی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس برای مقابله با قیام‌های مردمی غیر‌نظامیان طراحی و سازماندهی شده‌اند و نه برای شرکت در جنگ‌های واقعی. سرکوب مخالفان طرفدار دموکراسی یک چیز است و درگیری با شبه نظامیان تحت حمایت ایران و جنگجویان ایرانی چیز دیگری. در گذشته عربستان سعودی در نیروهای نظامی خود از نیروهای مصری و پاکستانی اعزام شده استفاده می‌کرد. در حال حاضر اما هیچ‌گونه نیروی نظامی‌ای برای مبارزه در یمن ندارد اگرچه برخی از سربازان پاکستاین در آنجا حضور دارند. به همین‌ خاطر است که عربستان سعودی عمدتا اقداماتش محدود به حملات هوایی در یمن شده است و تاکنون قادر به آسیب رساندن جدی به نیروهای انصارالله بر روی زمین نبوده است».


نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد: «این در حالیست که ایران از لحاظ سیاسی به گونه‌ای شگفت‌اور با ثبات است. در عربستان اما هزاران شاهزاده برای بقا در تلاش هستند و به اتهام فساد بازداشت می‌شوند. اقتصاد عربستان سودی نیز دیگر مانند گذشته وضعیت عالی‌ای ندارد و عربستان در فهرست کشورهای ناامید کننده در خاورمیانه قرار دارد. یکی دیگر از بازیگران قدرتمند در مسابقه میان شیعه و سنی حزب‌الله است که سازماندهی و توانایی بالایی دارد. حدود ۲۰ هزار عضو دارد که مجهز به فناوری‌های نظامی زیادی هستند که از ایران و بازار سیاه تهیه کرده‌اند از جمله تانک،‌ پهپاد و بیش از ۱۵۰ هزار موشک. آنانی که می‌گویند عربستان سعودی در حال برنامه‌ریزی برای جنگ با حزب‌الله است به نظر می‌رسد نمی‌توانند نقشه را بخوانند! هم‌چنین، نباید انتظار داشت که اسرائیل علیرغم همسویی با عربستان سعودی بخواهد پیشنهاد عربستان مبنی بر جنگ با حزب الله را بپذیرد».


نشنال اینترست در ادامه می‌نویسد: «در سوریه رژیم اسد که عربستان سعودی بیش از هر کشوری تمایل به سقوط آن را دارد با کمک ایران و به نوعی ترکیه برنده شده است. در عراق ستیزه‌جویان تحت رهبری ایران نیروی بزرگی را تشکیل می‌دهند و دولت عراق تحت نفوذ ایران است. عربستان سعودی اما چنین نفودی را ندارد حتی در مصر. سیسی رییس‌جمهوری مصر نیز خواستار رفتار محتاطانه‌تر از سوی عربستان سعودی شد و گفت که مخالف جنگ در منطقه است. اردن نیز ناتوان از مشارکت فعال در درگیری‌های نظامی است و بیش از حد مشغول رسیدگی به وضعیت میلیون‌ها پناهجوی سوری و هم‌چنین پناهندگان فلسطینی است. امارات دارای منابع مالی زیادی است اما به جز پول چیز دیگری برای عرضه ندارد و واقعیت این است که شیعیان در منطقه به تدریج صعود می‌کنند و اردوگاه سنی قدرت مهار و متوقف کردن آنان را ندارد و روس‌ها نیز از شیعیان حمایت می‌کنند. در نتیجه، اگر امریکا تعهدات خود را نسبت به خاورمیانه افزایش ندهد اردوگاه سنی با شکست بیشتری در منطقه مواجه خواهد شد. امریکا می‌تواند تصمیم بگیرد نقش خود در جنگ‌های نیابتی چندگانه در منطقه را افزایش دهد اما این موضوع سبب می‌شود تا بیش از پیش به سمت رویارویی مستقیم نظامی با ایران حرکت کند».






۳۰ آبان ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 8]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن