تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حکمت را هر کجا که یافتی فراگیر، زیرا حکمت گمشده هر مومن است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797758529




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گیلان، میزبان نخستین کنگره شعر نو ایران/ مشروح برنامه ها


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: گیلان، میزبان نخستین کنگره شعر نو ایران/ مشروح برنامه ها
۸۰ سال پس از سروده شدن " ققنوس" اولین شعر نو تاریخ ادبیات ایران توسط "نیمایوشیج" در سال ۱۳۱۶، "نخستین کنگرهشعر نو ایران" از هشتم تا یازدهم اسفند امسال در استان گیلان برگزار می شود.


عصر ایران- درست پس از گذشت ۸۰ سال از سروده شدن " ققنوس" اولین شعر نو تاریخ ادبیات ایران توسط "نیما یوشیج" در سال ۱۳۱۶، اینک " نخستین کنگره بزرگ شعر نو ایران " از تاریخ ۸ لغایت ۱۱ اسفند سال جاری ( ۱۳۹۶ ) در استان گیلان به عنوان میزبان برنامه اصلی و همزمان در تهران، مراکز استان ها و بیش از ۴۰ دانشگاه معتبر کشور ( جمعا در قالب ۸۰ برنامه سراسری ) برگزار خواهد شد.

محمدرضا عبدالملکیان، دبیر این کنگره، اهم اهداف و برنامه های این رخداد عظیم را که با همراهی ، حمایت و همدلی بیش از ده دانشگاه بزرگ و معتبر کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، خانه هنرمندان ایران، سازمان صدا و سیما، شورای اسلامی شهر تهران، برخی از ناشران معتبر، برخی از خبرگزاری ها و رسانه های سراسری کشور صورت می پذیرد و به یک معنا، آن را می توان بزرگترین و مهم ترین رویداد فرهنگی - ادبی در طی این ۸۰ سال قلمداد و از این قرار مطرح کرد:  اهداف: ۱ - گفتگو و تعامل مستمر با دستگاه های فرهنگی کشور بمنظور فراهم آوردن فضای مناسب، برای رشد و بالندگی همه ی استعدادهای عرصه ی شعر

۲ - ایجاد شرایط مساعد ، برای همراهی و همدلی همه ی شاعران اثرگذار و استعدادهای شعر کشور ، بمنظور همگامی و همکاری مشترک ( فارغ از علاقه مندی خاص به قالب های کلاسیک و نو) در جهت رشد عمومی شعرامروز ایران .

۳ - تعامل مستمر با مدیران رتبه اول فرهنگی ، بمنظور توجه به سطح دانش و آگاهی فرهنگی - ادبی گزینه هایی که قرار است در سطوح مدیریت های میانی فرهنگی ، عهدار مسئولیت شوند .

۴ - تلاش برای توقف و کنار گذاشتن " برنامه های غیر مثمر " فرهنگی - ادبی ، " باری به هرجهت " و " فاقد چشم انداز مشخص و هدف گذاری تعریف شده " که به شکلی موروثی ، اجرای آن ها در دستگاه های فرهنگی بخش دولتی و بخش برخوردار از بودجه عمومی ادامه دارد !
به عنوان نمونه می توان به رواج حیرت انگیز تفکر بسیار زیان بار " مسابقه محوری ! " یعنی برگزاری مسابقات شعر به بهانه های گوناگون اشاره کرد که حاصل آن صرفا ، پرورش طیف گسترده ای از " شاعران مسابقه ای " و " جایزه بگیر ! " در طی سال های اخیر بوده است !

۵ -تلاش مستمر برای احیای " شان شاعران " ، بالندگی صفت ارزشمند " وارستگی " و تثبیت جایگاه فرهنگی عموم آنان است .

۶ - کوشش در جهت شکل گیری و تثبیت این باور که شاعران و مدیران فرهنگی ، هیچکدام رئیس دیگری محسوب نمی شوند ، بلکه ارتباط و تعامل مستمر این دو شخصیت ، صرفا برمبنای احترام متقابل و با هدف رشد و بالندگی هنر شعر ، دارای معنای واقعی است .

۷ -کوشش لازم برای ورود شایسته ی جریان شعر نو و حضور بایسته ی شاعران این ساحت به عرصه ی فعالیت دستگاه های فرهنگی و دانشگاه های سراسر کشور .

۸- تاکید و توجه لازم به حضور و نقش فزاینده ی فضای مجازی در حیطه شعر و ادبیات ، و ضرورت بهره مندی از این امکان گسترده در جهت هدایت بهتر آن ، بمنظور همراهی و همنوائی آن ، با جریان شعر امروز ایران .

۹- کوشش در جهت شکل گیری و ساماندهی یک تشکل سراسری ( صرفا فرهنگی - ادبی ) برای حدود ۳۰ هزار شاعر شناخته شده و صاحب کتاب کشور .

۱۰- تلاش لازم بمنظور مطرح کردن شعر امروز و حضور شاعران برجسته و واجد شرایط ایران در جشنواره ها و مجامع جهانی و بین المللی شعر ‌‌، بر مبنای ضوابط و معیار های مشخص و تعریف شده .

۱۱-کوشش برای کمرنگ کردن سایه ی تفکر حزبی و مرزبندی های جناحی از عرصه ی فعالیت های فرهنگی - ادبی .

۱۲- تلاش برای تدوین و اعمال ضوابط روشن در توزیع امکانات و امتیازهای متعارف در بین شاعران کشور و حذف تصمیم های رابطه ای ، دلبخواهی و سفارشی .

۱۳- تاکید مستمر بر موضوع پاسخگو بودن مدیران و مسئولان فرهنگی ، بر مبنای نتایج ارزیابی عملکرد آنان .

۱۴-تعامل مستمر با دستگاه ها و مدیران بالا دست ، بمنظور هدایت کمک های متعارف و مالی آنان به مراکز و مو سسات فرهنگی

 برنامه ها: ۱ - تلاش برای حضور و همراهی همه شاعران برجسته و جریان های گوناگون شعر نو ایران در این کنگره ، فارغ از گرایش های فکری و مرزبندی های جناحی

۲ - اولویت مباحث نظری نسبت به موضوع شعرخوانی و بررسی ابعاد و اجزای گوناگون شاخه های شعر نو ، توسط صاحب نظران و استادان ادبیات دانشگاه های کشور

۳- بررسی اثرگذاری متقابل قالب های شعر کلاسیک و شعر نو بر یکدیگر و نقش این اثر گذاری در بالنکدگی هرچه بیشتر جریان شعر امروز ایران

۴ - کند و کاو جدی در موضوع آسیب شناسی شعر امروز ایران .

۵ - ارائه ی سخنرانی های کاربردی و میزگردهای کارشناسی در موضوع شعر امروز ایران .

۶ - تدوین ، انتشار و ارائه کتاب نفیس شعر نو ایران در قالب معرفی ۸۰ شاعر بزرگ این قالب از نیما تا امروز

۷ - تدوین ، انتشار و ارائه کتاب مرجع شعر امروز ایران با استفاده از آثار ارسالی و نمونه شعر های موفق شاعران این قالب در دوره ی معاصر

۸ - تدوین ، انتشار و ارائه کتاب گزیده مقالات کنگره

۹ - تدوین ، انتشار و ارائه کتاب ۸۰ سال شعر نو گیلان

۱۰ - برگزاری ۸۰ نمایشگاه تصویر و شعر از شاعران تاثیر گذار شعر نو ( از نیما تا اکنون ) در همه ی مراکز استان ها و دانشگاه های معتبر کشور .

۱۱ - بررسی چگونگی بهره مندی از فرصت فضای مجازی در جهت رشد و بالندگی هرچه بیشتر شعر امروز ایران .

۱۲ - استفاده از بهترین مقالات و شعرهای ارسال شده در تدوین و انتشار کتاب های مرجع کنگره و دعوت برخی از صاحبان آثار برتر برای حضور و ارائه صحنه ای گزیده ای شعر ها و بویژه مقالات در جلسات عمومی کنگره .

۱۳ - دعوت از شاعران شاخص شعر نو و چهره های شناخته شده و صاحب نظر دانشگاهی برای حضور در کنگره .

۱۴ - نظر خواهی از شرکت کنندگان به منظور تبیین و تعیین محورهای برنامه کنگره که قرار است از این پس ، به صورت برنامه های دوسالانه ( هر نوبت در یکی از استان ها ) برگزار شود .

۱۵ - بررسی کلیات موضوع شکل گیری و ساماندهی ، یک تشکل سراسری ( صرفا فرهنگی - ادبی ) برای 30 هزار شاعر شناخته شده و صاحب کتاب کشور . .

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۶ - 09 December 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن