تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):گريه مؤمن از (درون) دل اوست و گريه منافق از (ظاهر و) سرش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796907663




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ائتلاف راست‌ مقابل چپ؛ خیز لاریجانی و یارانش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰؟


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ائتلاف راست‌ مقابل چپ؛ خیز لاریجانی و یارانش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰؟
در شرایط کنونی نیز علی لاریجانی تلاش می‌کند به همان شکل که روحانی معتدلین اصلاح‌طلب را حول محور خود جمع کرد معتدلین اصولگرا را گرد خود جمع کنند تا گفتمان اعتدال با دو بال به مسیر خود ادامه بدهد. در چنین شرایطی در آینده سیاسی ایران احتمال تشکیل ائتلاف‌های بیشتری نیز وجود دارد و فضای تشکیل کابینه در آینده به سمت کابینه‌های ائتلافی که شاید روزی به کابینه ائتلافی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیز منجر شود خواهد رسید.
آفتاب‌‌نیوز : سرویس سیاسی- تشکیل حزب رهروان ولایت که از مدت‌ها پیش از سوی طیف منتسب به علی لاریجانی مطرح شده بود این روزها شکل 
ائتلاف راست‌ مقابل چپ؛ خیز لاریجانی و یارانش برای انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰؟
جدی‌تری به خود گرفته و بهروز نعمتی یکی از نمایندگان نزدیک به لاریجانی از تنظیم اساسنامه این حزب خبر داده است. خبری که در نگاه اول احتمال حضور لاریجانی در انتخابات ریاست‌جمهوری را جدی‌تر از گذشته می‌کند.


به گزارش آفتاب‌نیوز، با این وجود باید این نکته را در نظر گرفت که لاریجانی به جز حضور در انتخابات ریاست‌جمهوری به دنبال اهداف دیگری نیز در فضای سیاسی ایران است. دوران احمدی‌نژاد بسیاری از معادلات سیاسی کشور را به هم زد و کاری کرد که بسیاری از رقبای سیاسی دیروز به متحدان امروز تبدیل شود.


مهم‌ترین اتفاقی که در دولت احمدی‌نژاد رخ داد شناخت ماهیت رادیکالیسم راست‌گرا برای مردم بود که در ‌نهایت به تمایل مردم به اعتدالیون منجر شده است. این در حالی است که لاریجانی که روزی در منتهی علیه راست قرار داشت و در دولت اصلاحات و زمانی که ریاست سازمان صداوسیما را برعهده داشت در صف اول مقابله با گفتمان اصلاحات حضور داشت امروز و پس از سال‌ها فراز و نشیب سیاسی در کشور به شخصیتی میانه‌رو و معتدل تبدیل شده که احساس می‌کند می‌تواند در کانون اجماع اعتدالیون کشور قرار داشته باشد. در نتیجه لاریجانی با حرکت در مسیر اعتدال‌گرایانه احساس می‌کند پس از تشکیل یک دولت معتدل مانند روحانی که تقریبأ مورد حمایت اغلب جریان‌های سیاسی بود، راه روحانی را ادامه دهد و کشور را از خطر ظهور دوباره رادیکالیسم دور کند.


باید این نکته را در نظر داشت که جنس اعتدال‌گرایی لاریجانی با اعتدال‌گرایی روحانی متفاوت است. لاریجانی در مواقع حساس نه راست خواهد بود و نه چپ. این در حالی است که روحانی این قابلیت را داشت که در مواقع حساس هم راست باشد و هم چپ. در نتیجه لاریجانی گفتمان اعتدال‌گرایی در کشور را یک پرده تقلیل خواهد داد و با نئومحافظه‌کاران گفتمانی را تشکیل خواهد داد که به صورت غیرمستقیم جریان اصولگرایی را نمایندگی کند و یا اینکه از قابلیت وحدت‌سازی و ائتلاف‌گرایی در کشور حمایت کند. از سوی دیگر با تشکیل حزب رهروان ولایت، لاریجانی هدف اول خود را گفتمان‌سازی قرار خواهد داد تا اگر به دلیل عدم اقبال مردمی در انتخابات ریاست‌جمهوری به نتیجه نرسد بتواند تأثیرگذاری خود را در فضای سیاسی ایران ماندگار کند. 


آیت‌الله هاشمی سنگ بنای نگاه برابر به دو جریان سیاسی را در کشور بنا نهاد و به تبعیت از ایشان افرادی مانند روحانی و اخیرا نیز علی لاریجانی تلاش می‌کنند این رویکرد را به شکل‌های دیگری ادامه بدهند.


در طول چهار دهه‌ای که از پیروزی انقلاب اسلامی می‌گذرد جریان‌های سیاسی فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و همگی به این نتیجه رسیده‌اند که بهترین راه اداره کشور اعتدال‌گرایی و میانه‌روی است. امروز دیگر نه از تأثیرگذاری چپ‌های رادیکال در کشور خبری است و نه اینکه مردم اقبالی به افراط‌گرایی رادیکال‌های راست نشان می‌دهند. در نتیجه عقلای سیاسی کشور به این نتیجه رسیده‌اند تا با استفاده حداکثری از نیروها و جریان‌های سیاسی مسیر گفتمان‌های سیاسی را به سمت همگرایی هدایت کنند. 


در شرایط کنونی نیز علی لاریجانی تلاش می‌کند به همان شکل که روحانی معتدلین اصلاح‌طلب را حول محور خود جمع کرد معتدلین اصولگرا را گرد خود جمع کنند تا گفتمان اعتدال با دو بال به مسیر خود ادامه بدهد. در چنین شرایطی در آینده سیاسی ایران احتمال تشکیل ائتلاف‌های بیشتری نیز وجود دارد و فضای تشکیل کابینه در آینده به سمت کابینه‌های ائتلافی که شاید روزی به کابینه ائتلافی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان نیز منجر شود خواهد رسید.




۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۸:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سیاسی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن