تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796699667




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصولگرایان در مسیر اصلاح‌طلبی؛ تغییر واقعی یا بازی انتخاباتی؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


اصولگرایان نمی‌توانند دیگر به مانند گذشته مطالبات اجتماعی را نادیده بگیرند
اصولگرایان در مسیر اصلاح‌طلبی؛ تغییر واقعی یا بازی انتخاباتی؟
اقدامات افراطی گروه‌های تندرو اصولگرا در سال‌های گذشته سبب شده که معتدلین این جریان در انتخاب بین «بد» و «بدتر» و تنها به خاطر اینکه برچسب افراطی‌گری به آنها زده نشود از خود گرایش اصلاح‌طلبانه نشان دهند تا با تندروهای اصولگرا در یک جبهه و جریان دسته‌بندی نشوند.
روز نو : به گزارش روز نو،  جریان‌های سیاسی در ایران همواره به مانند دو خط موازی نسبت به همدیگر در حال حرکت بوده‌اند. در برخی از مقاطع اصولگرایان در مسیر اصلاح‌طلبی؛ تغییر واقعی یا بازی انتخاباتی؟تاریخی این دو خط با توجه به مقتضیات زمان به هم نزدیک‌تر و در برخی مقاطع با توجه به چالش‌های سیاسی این دو جریان از همدیگر فاصله گرفته و دور شده‌اند.


 هر کدام از دولت‌های پس از انقلاب با انتخاب خط مش مخصوص به خود تلاش کردند که موازنه مناسبی را بین دو جریان اصلی سیاسی در کشور به وجود بیاورند. با این وجود دولت روحانی در یک حالت استثنایی سبب تلاقی این دو خط موازی شده به شکلی که هم‌اکنون برخی رفتار‌های جریان‌های سیاسی بسیار به هم شبیه شده است. در این بین اما رویکردهای اصلاح‌طلبانه در بین اردوگاه اصولگرایی وجهه پررنگ‌تری به خود گرفته است؛ به شکلی که برخی از چهره‌های شاخص اصولگرایی به مانند عزت‌الله ضرغامی رییس صداوسیما در دولت احمدی‌نژاد با رفتارهایی مشابه اصلاح‌طلبان تلاش می‌کند چهره جدیدی از خود به افکار عمومی معرفی کند. این وضعیت حتی برای سیاستمداران شاخصی چون علی لاریجانی نیز رخ داده است.


این در حالی است که پیش از این افرادی مانند علی مطهری به صورت غیررسمی لباس اصولگرایی از تن بیرون کرده و ردای اصلاح‌طلبی پوشیده‌اند. با این وجود نکته قابل تأمل این است که چرا اصولگرایان تلاش می‌کنند به رویکردهای اصلاح‌طلبی متوسل شوند. چرا این جریان که در هشت سال گذشته قدرت را در دست داشته است هم اکنون دچار بحران هویت شده است به‌گونه‌ای که تصمیم گرفته به شکل محتاطانه‌ای خود را به رقیب سنتی نزدیک کند؟ در پاسخ به این اشتیاق باید به چهار دلیل مهم اشاره کرد. دلیل اول به خواست اصلاحی جامعه باز می‌گردد. برای یک جریان سیاسی همراهی و همرأیی با خواست اجتماعی یک استراتژی و بلکه یک ضرورت است. در نتیجه اصولگرایان نمی‌توانند دیگر به مانند گذشته مطالبات اجتماعی را نادیده بگیرند و خود را از همراهی مردمی بی‌نیاز نشان دهند.


شرایط امروز جامعه ایرانی همراهی و همسویی با زندگی جمعی جهانی را می‌طلبد و به همین دلیل تئوری‌های نخ‌نماشده‌ای به مانند «حفظ وضع موجود» و یا «بازگشت به عقب» پاسخ‌گو نخواهد بود. دلیل دوم به وضعیت «رنگین کمانی» جریان اصولگرایی باز می‌گردد که از رادیکال‌ترین افراد و گروه‌ها تا محافظه‌کارترین شخصیت‌ها و گروه‌ها را در خود جای داده است. همین تفاوت بیش از اندازه در درون اردوگاه اصولگرایی تصمیم‌گیری این جریان را به شدت سخت و حتی غیر‌ممکن کرده است. این در حالی است که جریان مقابل یعنی اصلاح‌طلبان از یک هارمونی قابل قبول‌تری نسبت به اصولگرایان برخوردار است و از چنین مشکلی رنج نمی‌برند. در نتیجه برخی از جریان‌های اصولگرایی تلاش می‌کنند حداقل در ظاهر خود را شبیه به اصلاح‌طلبان نشان دهند تا نزد افکار عمومی وجهه قابل قبول‌تری کسب کنند.


عامل سوم برهم خوردن بازی اصولگرایان توسط گروه‌های تندرو درون جریانی است. اقدامات افراطی گروه‌های تندرو اصولگرا در سال‌های گذشته سبب شده که معتدلین این جریان در انتخاب بین «بد» و «بدتر» و تنها به خاطر اینکه برچسب افراطی‌گری به آنها زده نشود از خود گرایش اصلاح‌طلبانه نشان دهند تا با تندروهای اصولگرا در یک جبهه و جریان دسته‌بندی نشوند.عامل چهارم اما حقانیت گفتمان اصلاحات و جنبش تحول‌خواهی در ایران است که در دوره احمدی‌نژاد به حاشیه رانده شده بود.




تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن