تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هیچ ثروتی چون عقل و هیچ فقری چون جهل و هیچ میراثی چون ادب و هیچ پشتیبانی چون مشورت نخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797591753




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عضو مجمع روحانیون مبارز: استدلال غیرشرعی بودن حضور نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد، مخدوش است/ شورای شهر جایگاه مدیریتی است نه «ولایت بر مسلم»


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



عضو مجمع روحانیون مبارز: استدلال غیرشرعی بودن حضور نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد، مخدوش است/ شورای شهر جایگاه مدیریتی است نه «ولایت بر مسلم»
در مورد فردی صلاحیتش یکبار تائید شده، در معرض انتخاب مردم قرار داده‌شده، اما حالا که رأی آورده و باید به عضویت شورای شهر درآید؛ اگر ایراد بگیریم جز مخالفت با رأی و نظر مردم هیچ معنایی ندارد.
روز نو : در مورد فردی صلاحیتش یکبار تائید شده، در معرض انتخاب مردم قرار داده‌شده، اما حالا که رأی آورده و باید به عضویت شورای شهر درآید؛ اگر ایراد بگیریم جز مخالفت با رأی و نظر مردم هیچ معنایی ندارد.


چندی پیش عضویت سپنتا نیکنام، عضو اصلاح‌طلب و زرتشتی شورای شهر یزد به دلیل شکایت یک کاندیدای اصولگرا و شکست‌خورده انتخابات به دلیل غیرمسلمان بودن وی به حالت تعلیق درآمد.
فقهای شورای نگهبان هم معتقدند اقلیت مذهبی برای مردمی که اکثراً مسلمان هستند، حق تصمیم‌گیری ندارد و این خلاف شرع است، یعنی اینکه یک اقلیت غیرمسلم، چه زرتشتی، چه مسیحی و یا یهودی نمی‌تواند برای امور شهری که اکثریت آن مسلمان هستند، تصمیم بگیرد.
حجت‌الاسلام‌والمسلمین دکتر محمد مقدم، عضو مجمع روحانیون مبارز استدلال شورای نگهبان درباره غیرشرعی بودن عضویت سپنتا نیکنام در شورای شهر یزد را مردود دانسته و می‌گوید  عضویت شورای شهر یزد یک مسئله مدیریتی است و به این معنا نیست که یک غیرمسلمان بر مسلمانان ولایت پیداکرده باشد که بخواهد شرعی یا غیرشرعی باشد.
وی  با ابراز تأسف از برخوردی که با سپنتا نیکنام، از اعضای شورای شهر یزد به دلیل زرتشتی بودن صورت گرفت، گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اقلیت‌های دینی و زرتشتی‌ها را به رسمیت شناخته است. بر اساس متن صریح قانون اساسی آنها رسمیت قانونی دارند، علاوه بر اینکه در قانون اساسی بعد از مشروطیت هم اقلیت‌های دینی توسط علما و فقهایی مانند نائینی به رسمیت شناخته است. اساساً طرح شدن چنین موضوعی جای تأسف دارد به‌ویژه در شرایط حساسی که ما قرار گرفته‌ایم و ایران سیبل تبلیغات رسانه‌های خارجی قرارگرفته و دائما ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرده و موردانتقاد قرار می‌دهند؛ با طرح این موضوع درواقع بهانه به دست دشمنان می‌دهیم. لذا این مسئله نه بر اساس مصلحت عمومی و نه بر اساس مصالح ملی است.
تعلیق عضویت سپنتا نیکنام خلاف حقوق شهروندی و قانون اساسی است
این عضو مجمع روحانیون مبارز با تأکید بر اینکه باید در مورد این مسئله با تدبیر عمل شود، گفت: شورای نگهبان باید هر چه زودتر این مسئله را تصحیح کند و جامعه و استان یزد را از التهاب بیرون آورد و بهانه به دست مخالفان نظام جمهوری اسلامی ایران ندهد. هر اقلیتی که در قانون اساسی به رسمیت شناخته‌شده است باید بتوانند انتخاب کرده و انتخاب شود. این حقوق شهروندی آنها است و برخوردی که با عضو زرتشتی شورای شهر یزد صورت گرفته خلاق حقوق شهروندی و قانون اساسی است.
دکتر مقدم درباره دیدگاه فقه اسلامی به مسئله تعلیق عضویت عضو زرتشتی شورای شهر یزد، گفت: اقلیت‌های قومی در مجلس هم نماینده دارند.  نماینده مجلس شورای اسلامی که قوانین فراگیر را در کشور وضع می‌کند از اقلیت‌های قومی هم هست. آیا قوانینی که در مجلس وضع می‌شود مهم‌تر است یا فردی که در شورای شهر عضو می‌شود؟ شورای نگهبان تمسک می‌کند به اینکه غیرمسلمان به مسلمان نباید استیلا داشته باشد. فقها و مجتهدان مسلمی درباره این موضوع توضیح داده‌اند. آیت‌الله موسوی بجنوردی که خود ایشان سال‌های سال عضو شورای عالی قضایی بوده‌اند و یکی از مجتهدان مسلم است به نکته کلیدی اشاره کردند که در اینجا مسئله مدیریت است و مدیریت هم ولایت ندارد. آنچه که فرهنگ اسلامی است و به آن اشاره می‌کنند ولایت غیرمسلمان بر مسلمان است. درحالی‌که در مورد شورای شهر مسئله مدیریت یک شهر است. این‌ها دو مقوله مجزا است. استدلالی که در زمینه غیرشرعی بودن حضور نماینده زرتشتی در شورای شهر یزد مطرح‌شده، مخدوش است.
مصلحت کشور بر جلوگیری از التهاب تقدم دارد
عضو مجمع روحانیون مبارز با بیان اینکه ما می‌گوییم مصالح ملی و عمومی بر تمامی احکام شرعی تقدم دارد، گفت: چه مصلحتی بالاتر از اینکه کشور ملتهب نشود و به‌دست دشمنان ایران و اسلام بهانه ندهیم. واقعاً جای تأسف دارد که شورای نگهبان چنین مسائلی را در شرایط حساس کشور مطرح می‌کند.
 
وی ادامه داد: در مورد فردی صلاحیتش یکبار تائید شده، در معرض انتخاب مردم قرار داده‌شده، اما حالا که رأی آورده و باید به عضویت شورای شهر درآید؛ اگر ایراد بگیریم جز مخالفت با رأی و نظر مردم هیچ معنایی ندارد. از این‌جهت من به‌عنوان فردی که حوزوی و دانشگاهی هستم تقاضا دارم که هر چه زودتر در مورد این موضوع تدبیری اندیشیده شود و این موضوع فیصله پیدا کند. نباید اجازه دهیم این مسئله ذهن و ضمیر جامعه را که درگیر مسائل اساسی بسیاری است، به خود مشغول کند.
نگاه شورای نگهبان موجب تضعیف حکومت دینی است
حجت‌الاسلام‌والمسلمین مقدم نسبت حکومت با همه افرادی که شهروند آن محسوب می‌شوند را علی السویه دانسته و گفت: این نگاهی که از سوی شورای نگهبان مطرح می‌شود متأسفانه به تضعیف حکومت دینی می‌انجامد. مخالفان حکومت دینی مطرح می‌کند که حکومت دینی در ذات و در هویتش خودی و غیرخودی وجود دارد که به نظر من اشتباه است. نسبت این حکومت به‌تمامی شهروندان آن علی السویه است، بنابراین این مسئله که رخ داده هیچ توضیح حقوقی و قانونی نخواهد داشت. جامعه ایران جامعه‌ای متکثر است. اقلیت‌ها و قومیت‌های گوناگون و مذاهب فقهی گوناگون دارد. در جامعه ایران شیعه، سنی، زرتشتی، ارمنی، یهودی و...در آن زندگی می‌کنند و طبق قانون اساسی ما که اینها را به رسمیت شناخته است همه این افراد از حقوق واحد و یکسان شهروندی مبتنی بر قانون اساسی برخوردار هستند و هرگونه تخطی از این قوانین دهن‌کجی به جمهوری اسلامی است.
عضو مجمع روحانیون مبارز در پایان گفت: در زمان حضرت امام هم نماینده‌های اقلیت‌ها در مجلس حضور داشتند. اکنون در حالی که نزدیک به 40 سال از انقلاب اسلامی گذشته است چنین مسائلی مطرح می‌شود. قانون اساسی ایران در ابتدای انقلاب نوشته‌شده است اگر حضرت امام با این مسئله مخالفتی داشتند در همان زمان اعلام می‌کردند. قانون اساسی ما حق شهروندی را برای اقلیت‌های دینی به رسمیت شناخته است. حقوق شهروندی باید تفسیر و تبیین شود. حق شهروندی یعنی فرد می‌تواند انتخاب کند یا انتخاب شود و از تمامی حقوق برابر با دیگران طبق قانون اساسی برخوردار است.


منبع: جماران


تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۳





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 73]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن