تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 30 فروردین 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خير دنيا و آخرت با دانش است و شرّ دنيا و آخرت با نادانى.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796686724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامعه روحانیت در دیدار با روحانی او را نصیحت کرد


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


گفت و گوي با محمدتقي رهبر، درباره راهبردهاي محافظه‌كاران
جامعه روحانیت در دیدار با روحانی او را نصیحت کرد
اصولگرایان به دنبال ترمیم ساختار خود هستند. این را می توان از لابه‌لای صحبت‌هاي شخصیت‌های این جناح و جلساتی که این روزها می گذارند، متوجه شد. در هفته ای که گذشت، تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، دیدار کردند. حسن روحانی که خود روزی عضو این تشکل بوده است در دو دوره قبل با عدم حمایت اعضای این تشکل از خود در انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو شد. در سال 1392 جامعه روحانیت مبارز تصمیم گرفت از کسی حمایت نکند اما برخی از اعضای این تشکل از جلیلی و قالیباف حمایت کردند. در سال 1396 نیز جامعه روحانیت از ابراهیم رییسی حمایت کرد. برای اطلاع از دلایل این دیدار و همچنین رويکرد تازه اصولگرایان برای عبور از بحران های این طیف سیاسی، به سراغ محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده پيشين مجلس، رفتیم. رهبر معتقد است روحانی و ناطق نوری باید به جلسات جامعه روحانیت مبارز برگردند كه مشروح این گفت‌و‌گوي با امام جمعه اصفهان را در ادامه مي‌خوانيد.
روز نو : اصولگرایان به دنبال ترمیم ساختار خود هستند. این را می توان از لابه‌لای صحبت‌هاي شخصیت‌های این جناح و جلساتی که این روزها می گذارند، متوجه شد. در هفته ای که گذشت، تعدادی از اعضای جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی، رییس‌جمهور ایران، دیدار کردند. حسن روحانی که خود روزی عضو این تشکل بوده است در دو دوره قبل با عدم حمایت اعضای این تشکل از خود در انتخابات ریاست جمهوری روبه‌رو شد. در سال 1392 جامعه روحانیت مبارز تصمیم گرفت از کسی حمایت نکند اما برخی از اعضای این تشکل از جلیلی و قالیباف حمایت کردند. در سال 1396 نیز جامعه روحانیت از ابراهیم رییسی حمایت کرد. برای اطلاع از دلایل این دیدار و همچنین رويکرد تازه اصولگرایان برای عبور از بحران های این طیف سیاسی، به سراغ محمد تقی رهبر، عضو جامعه روحانیت مبارز و نماینده پيشين مجلس، رفتیم. رهبر معتقد است روحانی و ناطق نوری باید به جلسات جامعه روحانیت مبارز برگردند كه مشروح این گفت‌و‌گوي  با امام جمعه اصفهان را در ادامه مي‌خوانيد.
به گزارش روز نو :اصولگرايان براي تغيير نگرش جامعه به شعارهاي‌شان چه راهبردي دارند؟
بنده در جمع دوستان هم هستم و هم نيستم. جريان اصولگرايي از طيف‌هاي بسياري تشكيل شده‌است. بايد ببينيم كه این گروه ها در نهايت چه تصميمي اتخاذ خواهندكرد. آن‌گونه كه از قراين پيدا ست جمنا به عنوان تشكلي منسجم به فعاليتش ادامه خواهدداد و جمعيت‌هاي مردمي وابسته به آن نيز در راستای برنامه‌ها گام برخواهند داشت. كليات مساله اين است كه در آينده سياسي اين جريان تاثيرگذار باقي بماند.
از فعالیت جمنا و رویکرد اصولگرایان به این طیف خبری دارید؟
درست است كه بنده در جامعه روحانيت مبارز حضور دارم اما حقيقت امر اين است كه بنده دورادور فعاليت اصولگرايان را نظاره مي كنم و از جزييات جلسات جمنا و برنامه آن ها براي حركتي وحدت‌بخش در آينده چندان خبر ندارم. به صورت مختصري كه از امور آگاه هستم قرار براين است كه جمعيت مردمي نيروهاي انقلاب اسلامي ادامه پيدا كند. با آقاي رحيمي كه صحبت داشتم اين گفته‌ بنده را نيز تاييد كردند. به هرحال ايشان، بيشتر از بنده در اين تشكل فعاليت داشته‌اند و از جزييات اخبار آگاهي بيشتري دارند.
فعالیت اصولگرایان براي انتخابات 98 آغاز شده است؟
خير، تا انتخابات مجلس 1398، مدت فراواني باقي‌ مانده‌است. تا به امروز تنها نيمي از مجلس دهم گذشته‌است و به طور معمول براي مجلس از يكسال پيش از انتخابات، فعاليت‌ تشكل‌ها آغاز مي‌شود. دست‌كم در جامعه روحانيت بحثي در اين باره مطرح نشده‌است.
با توجه به عملكرد دولت و حاميانش، به نظر شما مردم اقبالي به اصولگرايان در آينده پيدا خواهندكرد؟
بله، اگر ما در جريان اصولگرايي كنار يكديگر باشيم، وحدت و انسجام و از همه مهم‌تر پشتيباني مردمي وجود داشته‌باشد، آینده خوبي در انتظار اين جريان خواهدبود. در انتخابات گذشته با تمام مسائلي كه در پي داشت اقبال خوبي از گزينه اصولگرايي صورت گرفت. اين نشان از آن دارد كه زمينه مساعدي براي فعاليت اين جريان وجود دارد. دولت روحاني سرانجام در اين دوره به سرانجام خواهدرسيد و اصولگرايان نيز براي دوران پس از روحاني بايد برنامه داشته‌باشند.
راهکار رسیدن به این پیروزی در میان اصولگرایان چیست؟
به اعتقاد من اگر خوب و منسجم فعاليت كنيم، فضاي حاكم بر افكار عمومي مساعد است و زمينه مثبتي براي اصولگرايان وجود دارد. البته همه اين موارد مشروط به اين است كه آقايان يكديگر را نقض نكنند، با يكديگرمتحد باشند و از استراتژي معيني براي پيشبرد اهداف‌شان استفاده كنند. به تبع با نزديك شدن به انتخابات، تحركات در هر دوجناح شروع خواهدشد.
به اعتقاد شما شانس موفقيت براي اصولگرايان وجود خواهدداشت؟
بله، ولي مشروط به رعايت مواردي است كه پيش از آن ذكر كردم. اصولگرايان بايد اتحاد و انسجام خود را حفظ كنند و روش‌هاي تبليغاتي را نيز همسو با افكارعمومي پيش ببرند. اگر اصولگرايان به قواعد عمل كنند، اين اميد وجود خواهدداشت.
با این حساب و اختلافاتی که بر سر راه اندازی جمنا وجود داشت، به نظر شما این تشکل مي‌تواند با تغيير روش، نقش محوري در ائتلاف اصولگرايان داشته باشد؟
بله، جمنا تشكلي مردمي است. اگر سرمايه مردمي حفظ شود و تشكل‌هاي مردمي مورد پشتيباني قرار گيرند، بي‌شك اين حضور مردمي در آينده ثمره خواهدداد.
اما به نظر می رسد که این تشکل منفعل عمل می کند!
با تجاربي كه به دست آمده و چالش‌هايي كه اصولگرايان با آن روبه‌رو شده‌اند، اين اميدواري وجود دارد كه اين تشكل منسجم‌تر از گذشته عمل كند.
از قدیم جامعه روحانیت مبارز، نقشی کلیدی در تصمیم‌گیری جریان راست داشته اما گويي این نقش مدتی کمرنگ شده است. نقش جامعه روحانيت مبارز در اين بين چيست؟
نقش جامعتين هميشه كارساز بوده‌است و آن‌ها نبايد از صحنه سياسي كنار بروند. هميشه با دوستان جامعتين اين بحث را داشته‌ايم كه نبايد گوشه‌گيري كنيم و سوابق سياسي پررنگ ما نبايد به دست فراموشي سپرده شود. با توجه به سوابقي كه از گذشته وجود داشته، مردم جامعتين را 40 ‌سال است كه به‌عنوان عنصري موثر پذيرفته‌اند. بايد نقش پدرانه، ايده‌پردازي و ولايتي جامعتين حفظ شود. اين روند نبايد خدشه‌دار شود. قرار بر اين نيست كه جامعتين از دنيا سياست فاصله بگيرد. تاكيد بنده و دوستان در جلسات بر نقش سازنده روحانيت متمركز است و همواره گفته‌ام كه نبايد روحانيت از صحنه كنار رود . جامعتين با آينده‌نگري، موضع‌گيري به‌موقع در برابر رويدادها و تحركات بيشتر بايد سازنده به كار ادامه دهند. تكليف روحانيت است كه از عرصه كناره‌گيري نكنند و به‌عنوان پدربايد حضور داشت و رويداد‌ها را نظاره‌گر بود.
یکی از ایراداتی که می شود به جناح اصولگرا گرفت، عدم‌جوانگرایی در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری است. آیا این جریان، برنامه ای برای عبور از پیرسالاری در تصمیم گیری‌ها دارد؟
بله بايد نسل نو، توقعات آن‌ها و گرايش‌هاي جوانان با اهميت بيشتري دنبال شود. از نسل اول و دوم انقلاب، كمتر شخصي از دور خارج شده است و دوستان همچنان در صحنه حضور دارند. بايد نسل جديد، جدي گرفته شده و حرف‌هاي‌شان شنيده شود. اين بايد‌ها اگر مطرح شده و ارتباطات عمومي با اين نسل حفظ شود، شرايط مساعدتري در آينده در انتظار اصولگرايان خواهد بود.
در هفته گذشته جامعه روحانیت مبارز با حسن روحانی که از اعضای قدیمی این تشکل است، جلسه ای داشت. این درحالی است که در دو انتخابات گذشته این تشکل از روحانی حمایت نکرد و باعث دلخوری هایی میان روحانی و این تشکل شد. جامعه روحانيت با چه نيتي به سمت روحاني بازگشت؟
سوال خوبي است. البته بنده در اين جلسه حضور نداشته‌ام و تا به امروز نيز دوستاني كه در جلسه حضور داشتند را زيارت نكرده‌ام. اما می‌توانم بگویم که از زمان انتخاب مجدد آقاي روحاني، بحث يادآوري انتظارات جامعه روحانيت به رييس‌جمهوري مطرح بوده‌است. بدون هيچ رودربايستي با توجه به پاره‌اي از اشكالات در عملكرد دولت، موضع‌گيري‌ها در ايام انتخابات و نكته‌هايي كه در حكم تنفيذ حسن روحاني توسط مقام‌معظم رهبري از جمله اشتغال، استكبارستيزي و غيره كه مطرح شد، جامعه روحانيت مبارزنيز در همين راستا قدم برداشته و مصلحت كشور و انتظارات خود را به روحاني خاطرنشان كرده ‌است.
سوال بی پاسخ ماند. شما در انتخابات از آقای روحانی حمایت نکردید و گزینه جامعه روحانیت شخص دیگری بود! چه شد تصمیم به دیدار با روحانی در جامعه روحانیت گرفته شد؟
جامعه روحانيت مبارز اگرچه نامزد ديگري را در انتخابات مشخص كرد، ولي رياست‌جمهوري جناب دكتر روحاني را پذيرفته‌است. با همه ملاحظاتي كه وجود دارد، مبناي ديدار جامعه روحانيت مبارز با رييس‌جمهور در همين راستا بوده‌است. محور گفت‌وگو ي اين دوستان نيز در همين راستا قرار داشته و خيرخواهي دوستان در جهت تكليفي است كه بر دوش روحانيت از گذشته قرار داشته‌است. در روايات نيز داريم كه نصيحت به زمامداران و حاكمان از سوي روحانيت تاكيد شده‌است. نصيحت نيز در قالب خيرخواهي و بيان مصلحت مردم و كشور صورت مي‌گيرد.
آیا در این دیدار صحبتی نيز بر سر ریاست جامعه روحانیت مبارز یا جایگزینی شخصی دیگر به جای آقای موحدی کرمانی شده است؟
بحث بر اين نبوده كه رييس جامعه روحانيت مبارز چه كسي باشد. جامعه روحانيت مبارز از يك شوراي مركزي تشكيل شده است. شورا نيز فردي باتجربه و مسن‌تر را به عنوان دبيركل انتخاب كرده‌است. سوابق آیت‌ا... موحدی کرمانی بسيار است و همين امروز نيز علاوه بر دبيركلي جامعه روحانيت مبارز، امام جمعه موقت تهران و عضویت در مجلس خبرگان را نيز عهده دار هستند. بحث جايگزني به‌هيچ وجه مطرح نبوده‌است و بدون شك موضوع بحث اين صحبت‌ها نبوده‌است.
نقش حجت السلام و المسلمين ناطق نوري در بين اصولگرايان چيست؟ آيا اصولگرايان برنامه‌اي براي استفاده از ظرفيت اجتماعي ايشان دارند؟
با توجه به اطلاعاتي كه بنده دارم، كم و بيش اين بحث مطرح بوده‌است. به‌هرحال، آقاي ناطق نوري از گذشته عضو جامعه روحانيت بوده‌اند و در حال حاضر نيز اسم ايشان در فهرست روحانيت قرار دارد. گاهی نيز دوستان از ايشان براي حضور در جلسات جامعه روحانيت دعوت كرده‌اند. در سال‌هاي اخير ايشان حضور نداشته‌اند ولي جا دارد كه آقاي ناطق نوري در جلسات پيش رو شركت كنند. نبايد از يكديگر فاصله بگيريم. اگر پشتيبان يكديگر باشيم و وحدت را حفظ كنيم، دشمن از اتحاد ما به ترس خواهدافتاد. نبايد اين فاصله پيش آيد و از ايشان نيز براي حضور مجدد در جامعه دعوت شده‌است.
اين فرض كه روحاني در چهارسال پيش رو بيش از پيش به جناح اصولگرايي نزديك شود، از نظر شما وجود دارد؟
بيشتر طرفداران آقاي روحاني اصلاح طلبان هستند و بنده نيز اين موضوع را قبول دارم. ولي معتقدم كه ايشان به جريان اصلاح طلب آنچنان كه گفته مي‌شود، وابسته نيست. از گذشته نيز ايشان را عضوي از جامعه روحانيت مي‌دانسته و مي‌دانيم. عملكرد آقاي روحاني فراجناحي بوده‌است. اصولگرايان با ايشان تعارضي ندارند و به‌عنوان بخشي از جامعه مطالبات خود را مطرح كرده‌اند. روحاني، ناطق‌نوري و مرحوم هاشمي از چهره‌هاي نظام بوده و هستند و نبايد به علت اختلافات اين سرمايه‌ها را از خود طرد كنيم. به اعتقاد بنده اين من و شما گفتن‌ها بايد از ميان برود. رييس‌جمهور بايد فراجناحي باشد و به جناح خاصي تعلق نگيرد. اين تجربيات در گذشته براي سياست‌مداران درس شده و در دور دوم روحاني نيز شاهد بوديم كه فرماندهان سپاه با رييس‌جمهور ديدار كردند و روند تعامل با يكديگر را بيش از گذشته به جريان انداختند. بايد همین روند ادامه پيدا كند و رييس‌جمهور نه فقط منحصر به يك جناح، بلكه متعلق به 80 ميليون ايراني است. معتقدم كه روش‌ها در اين دوره بهتر شده و بايد به سمتي پيش برود كه بهتر از آنچه كه امروز مي‌بينينم تعامل بين دستگاه‌هاي مختلف صورت بگيرد.


قانون




تاریخ انتشار: ۰۲ آبان ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 24]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن