تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 4 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797593264




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری پیشین عراق درگذشت


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری پیشین عراق درگذشت
روز نو : جلال طالبانی، رئیس‌جمهوری پیشین عراق و از رهبران کردها در این کشور، روز گذشته (سه‌شنبه ۱۱مهرماه) در ٨٣ سالگی درگذشت. اوایل دیروز، خبر درگذشت طالبانی منتشر شد، اما یکی از مسئولان دفتر او، خبر درگذشت وی را تکذیب کرد ولی گفت که آقای طالبانی شرایط جسمانی مناسبی ندارد. پس از آن، ساعاتی بعد، خبر درگذشت وی تأیید شد.
 طالبانی در ‌سال ۲۰۱۴ و در پی معالجات طولانی ناشی از سکته‌اش در ‌سال ۲۰۱۲ از مقام خود کناره‌گیری کرد. وی در‌ سال ۱۹۳۳ در نزدیکی اربیل، شهری که هم‌اکنون مقر اقلیم کردستان عراق است، به دنیا آمد. او نخستین رئیس‌جمهوری غیرعرب عراق بود که در ‌سال ۲۰۰۵ و دو‌سال پس از سقوط حکومت صدام حسین به این مقام انتخاب شد. طالبانی که هنگام مرگ ۸۳ سال داشت در بیمارستانی در شهر برلین آلمان درگذشت. وی از‌ سال ۲۰۱۲ برای درمان به این کشور رفته بود ولی وضع سلامتی‌اش در روز سه‌شنبه رو به وخامت گذاشت که منجر به فوت او شد. جلال طالبانی که رهبر «اتحادیه میهنی کردستان» بود، شخصیتی کاریزماتیک در میان کردهای عراق و تقریبا تمامی کردها محسوب می‌شد و بیشتر عمر خود را به‌عنوان پیشمرگ در مبارزه با رژیم بعث عراق گذراند و رهبری جنبش‌های مسلحانه مختلفی را علیه حکومت صدام
 برعهده داشت.
طالبانی نخستین مقام عراقی بود که اواخر ‌سال ۲۰۰۳ در گفت‌وگو با خبرگزاری ایرنا خبر بازداشت صدام حسین را اعلام کرد. اخیرا، در پی تشکیل شورایعالی سیاسی در کردستان عراق به ریاست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق که گفته می‌شود به دنبال مذاکره با دولت بغداد است، اختلافات بین دو حزب اصلی در این اقلیم یعنی اتحادیه میهنی کردستان به ریاست جلال طالبانی و حزب اتحاد دموکرات کردستان عراق به ریاست شخص بارزانی بالا گرفته بود.
هیرو ابراهیم احمد، عضو دفتر سیاسی اتحادیه میهنی کردستان عراق گفته بود که‌ این حزب هرگز موافق تشکیل شورای رهبری سیاسی کردستان نخواهد بود و از آن حمایت نخواهد کرد، چراکه آن را اشتباهی بزرگ می‌داند. احمد که نماینده ارشد حزب طالبانی در غیاب اوست، گفته بود که تشکیل این شورا بدون مشورت رهبری احزاب سیاسی بوده است.
زندگینامه
بعد از تجزیه حزب دموکرات کردستان، طالبانی عضو گروهی به نام دفتر سیاسی بود که از ملا مصطفی بارزانی جدا شده بودند. شکست و فروپاشی نهضت کردها در‌ سال ۱۹۷۵، بحران عمیقی برای کردستان به همراه داشت. حزب میهنی کردستان عراق دو ماه بعد از این فروپاشی با هدف بازسازی، جهت دادن به حرکت و مقاومت کردها و ساماندهی جامعه کُرد به شیوه‌های مدرن و دموکراتیک، به‌وسیله طالبانی و تعدادی از روشنفکران کُرد پایه‌گذاری شد. این حزب در ۱۹۷۶ فعالیت‌ها و مقاومت‌های مسلحانه خود را در داخل خاک عراق علیه حکومت حاکم بر عراق و با نیم‌نگاهی به رقابت با رقیب حاکم و سنتی خود – حزب دموکرات کردستان- شروع کرد.
پس از اخراج نیروهای عراق از کویت در ‌سال ۱۹۹۱، حزب میهنی کردستان عراق نقش رهبری را در شورش‌های ناموفق کردها در شمال به عهده داشت و نیروهای آن موفق به تصرف چندین شهر شدند ولی این پیروزی کردها دیری نپایید و نیروهای عراقی مبارزان کُرد را شکست دادند و میلیون‌ها نفر را مجبور به فرار به کوه‌های اطراف مرز ترکیه کردند. پس از آن هر دو حزب میهنی کردستان عراق و دموکرات کردستان مذاکره با حکومت عراق را از سر گرفتند و اعلام منطقه پرواز ممنوع در شمال و جنوب عراق توسط نیروهای ائتلاف در جنگ خلیج فارس، فرصتی طلایی برای هر دو حزب فراهم کرد. در ماه مه ۱۹۹۲، در کردستان عراق انتخابات محلی برگزار شد و حزب میهنی ٤٢,٢‌درصد آرا را کسب کرد و با توجه به این‌که هیچ‌کدام از دو حزب اکثریت آرا را به دست نیاوردند، توافق شد که کردستان به دو بخش مساوی تقسیم شود و هر کدام به اداره بخشی از آن بپردازند. تقسیم کردستان بین احزاب دموکرات و میهنی و تفاوت استراتژی و عملکرد دو حزب، جنگ داخلی شدیدی را بین دو حزب در ۱۹۹۴ به دنبال داشت.
با تلاش‌های خارجی و پس از برگزاری چند نشست بین اعضای ارشد دو حزب، سرانجام در ‌سال ۱۹۹۸ و در واشنگتن توافقنامه صلحی بین رهبران دو حزب یعنی مسعود بارزانی و جلال طالبانی به امضا رسید. ارتباط دو حزب در‌ سال ۲۰۰۲ به عالی‌ترین سطح خود رسید تا جایی که برهم صالح، نخست‌وزیر حکومت میهنی به خبرنگاران اعلام کرد که هر دو حزب توافق کرده‌اند اداره کردستان را یکی کنند. بعدها براساس قانون اساسی عراق که در آن رئیس‌جمهوری برای کردها در نظر گرفته شده، جلال طالبانی به‌عنوان نخستین رئیس‌جمهوری غیرعرب عراق دو‌سال پس از سرنگونی صدام در ‌سال ۲۰۰۵ انتخاب شد. طالبانی برای نخستین‌بار پس از سکته‌اش، تیرماه امسال به تهران آمد. گفته می‌شد سفر طالبانی «غیرسیاسی» و به منظور استراحت و پاره‌ای گفت‌وگوهاست.




تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 100]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن