تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):حقّ فرزند بر پدر ، آن است كه نام خوب بر او بگذارد و او را خوب تربيت كند و قرآن به...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797615949




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اقدامات محتاطانه ایران در مخالفت با استقلال با کردستان عراق/آیا اتحاد ایران، ترکیه و عراق علیه اقلیم کردستان پایدار خواهد ماند؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



اقدامات محتاطانه ایران در مخالفت با استقلال با کردستان عراق/آیا اتحاد ایران، ترکیه و عراق علیه اقلیم کردستان پایدار خواهد ماند؟
همزمان با بستن مرز هوایی ایران و ترکیه بر روی اقلیم کردستان عراق پس از برگزاری همه پرسی اخیر استقلال در آن منطقه، سایت های مختلف تحلیلی به ارزیابی چشم انداز روابط ایران با اقلیم کردستان عراق پرداخته اند.
روز نو : همزمان با بستن مرز هوایی ایران و ترکیه بر روی اقلیم کردستان عراق پس از برگزاری همه پرسی اخیر استقلال در آن منطقه، سایت های مختلف تحلیلی به ارزیابی چشم انداز روابط ایران با اقلیم کردستان عراق پرداخته اند. 

اقدامات محتاطانه ایران در مخالفت با استقلال با کردستان عراق/آیا اتحاد ایران، ترکیه و عراق علیه اقلیم کردستان پایدار خواهد ماند؟

به گزارش سايت روزنو، «میدل ایست ای» با انتشار گزارشی اشاره می کند که برخلاف ترکیه همسایه ایران، واکنش تهران در اعتراض به برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تهاجمی و خشونت آمیز نبوده است. 
این سایت می نویسد:«نتیجه همه پرسی اقلیم کردستان عراق رای ۹۲ درصدی به استقلال بود. این موضوع می تواند موضع رهبری کردستان عراق در مذاکرات دشوار با دولت بغداد را تقویت کند. با این حال، بعید به نظر می رسد که امکان تشکیل کشور کردستان دست کم برای آینده قابل پیش بینی میسر باشد. 
نه زمینه داخلی عراق، نه چشم انداز استراتژی منطقه ای و نه رویکرد گسترده تر بین المللی به چنین نتیجه ای منجر نمی شوند. برای رهبران کرد عراق، واکنش های منطقه ای به ویژه از سوی ایران و ترکیه مهم تری عامل برای شکل دادن به استراتژی بعدی آنان خواهد بود. 
هرگونه اعلام رسمی استقلال پاسخ های فوری دو کشور قدرتمند مذکور را به همراه خواهد داشت. 
با این حال، هرچند که ترکیه و ایران در اصل با استقلال کردها مخالف هستند رویکردشان به این موضوع کاملا متقاوت از یکدیگر بوده است. ترکیه به ریاست جمهوری اردوغان با استفاده از مانورهای نظامی و تهید تحریم اقتصادی اربیل اقداماتش را پیش می برد در حالی که ایران با اقدامات نمادین از جمله مانورهای نظامی درجه پایین در نزدیکی مرز با کردستان عراق مخالفت خود را نشان داده است.
 هم چنین، برخلاف رهبران ترکیه مقام های تهران سخنان با لحن خشن و تهدیدآمیز را علیه اقلیم کردستان عراق به کار نگرفته اند. این تفاوت در رویکرد مربوط به درک متفاوت دو کشور از میزان تهدید و نوع مدیریت آن است. 
برخلاف ترکیه، ایران مجبور به مقابله شدید با کردها در داخل مرزهای خود نیست. علاوه بر آن، ایران دارای نفوذ بیش تری در عراق است و معتقد است که این امر می تواند برای جلب نظر کردها مفید فایده باشد.
 نکته دیگر آن که ایران نگران عواقب ناشی از تعیین دوباره مرز در کشورهای همسایه به خصوص در سوریه است که در همسایگی عراق قرار دارد. در سوریه شبه نظامیان مدافع خلق که به لحاظ سیاسی و ایدئولوژیک با حزب کارگران کردسان هماهنگ هستند یک منطقه مستقل و خودمختار به نام روژاوا را تشکیل داده اند و مورد حمایت سیاسی و نظامی امریکا قرار دارند. 
برداشته شدن محدودیت های مرزی بین مناطق کردی عراق و سوریه سبب ایجاد یک بلوک قدرتمند کردی می شود که سبب نگرانی ایران و ترکیه است. در مورد ایران این خطر از آن رو جدی است که اسرائیل تنها قدرت اصلی در منطقه بوده که به طور جدی از استقلال کردها حمایت کرده است.
 مقام های ایرانی نگران هستند که ریاض نیز از جاه طلبی رهبران کرد برای مقابله با تهران استفاده کند و از آنان حمایت کند. از سوی دیگر ایران نگران است که پیامدهای همه پرسی اقدام مشترک علیه داعش و متحدان محلی آن را تضعیف کند. 
نگرانی ایران از سوی دیگر درباره استان کرکوک است که غنی از نفت و گاز است. دولت خودمختار کردستان عراق اکنون به طور کلی با برگزاری همه پرسی در کرکوک آن منطقه را ضمیمه اقلیم کرده است.
 پیامدهای این اقدامات سبب شده تا نیروهای حشد الشعبی از نظر منافع سیاسی و اقتصادی گسترده ای که در کرکوک دارند تحت تاثیر قرار گیرند. اگر درگیری های نظامی بین بغداد و اربیل رخ دهند احتمالا در کرکوک خواهد بود. مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق وعده داده که از طریق نیروهای پیشمرگه از آنجا دفاع کند. ایران مایل است که از هرگونه درگیری در کرکوک جلوگیری بعمل آید». 
این سایت در ادامه اشاره می کند که سردار سلیمانی قدرتمندترین مرد در عراق است و روابط خوبی با رهبران کردی از جمله مسعود بارزانی دارد. در هفته ها و ماه های تعیین کننده پیش رو سلیمانی از این نفوذ برای احیای روابط بغداد و اربیل بهره می گیرد. 
میدل ایست ای در ادامه اشاره می کند که اطمینان دادن به بغداد درباره ادامه حمایت سیاسی و نظامی تعیین کننده ایران بخش مهمی از استراتژی تهران برای جلوگیری از بروز حوادث پس از همه پرسی استقلال کردستان عراق بوده است. 
این سایت می افزاید:«به عنوان بخشی از این استراتژی سرلشکر محمد باقری رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران اعلام کرده است که ایران متعهد به کمک به عراق برای کنترل مرزهای خود می باشد. او در دیدار با همتای عراقی خود تاکید کرد که ایران از یکپارچگی عراق در چارچوب قانون اساسی آن کشور حمایت می کند. نباید فراموش کرد که نگرش ایران نسبت به مسئله کردها کاملا متفاوت از ترکیه است چرا که ایران کردها را به عنوان بخشی از مردم ایران بزرگ قلمداد می کند. این نگرش ناشی از روابط فرهنگی، زبانی و تاریخی مشترک فیمابین است. 
ایرانیان اغلب به این واقعیت اشاره می کنند که کردها و ایرانی ها هر دو از ریشه های مشترک هندو اروپایی هستند و زبان های بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند. 
در مقابل این اعراب و ترک ها هستند که زمینه های کاملا فرهنگی متفاوتی نسبت به کردها دارند. نکته دیگر آن که برخلاف ترکیه در داخل ایران کردهای ایرانی از نظر مذهبی یکدست نیست. برای مثال، کردهای شیعه که اغلب در کرمانشاه هستند با روایت ملی غالب ایرانی سازگاری بیش تری از خود نشان داده اند و خود را متعلق به ایران می دانند و به ناسیونالیسم کردی علاقه کمتری نشان می دهند.
 این عامل سبب می شود تا نیروهای واگراطلب و جدایی خواه در کردستان ایران نتوانند اجماع ایجاد کنند. اعتماد به نفس بیش تر درباره انسجام ملی بیش تر در ایران در برابر ترکیه است که به رهبران ایران این اجازه را می دهد که با موضعی آرام تر در مقایسه با آنکارا به مخالفت با استقلال کردها در عراق بپردازند». 
در گزارشی دیگر درباره موضع ایران در قبال استقلال کردستان عراق، سایت تحلیلی «المانیتور» در مقاله ای به بررسی میزان شکنندگی اتحاد اخیر ایران، عراق و ترکیه علیه همه پرسی اقلیم کردستان عراق پرداخته و این پرسش را مطرح کرده که این اتحاد و ائتلاف تا چه زمانی پایدار خواهد بود؟ 
این سایت می نویسد:«انکارا امروز در حالی در کنار ایران و عراق علیه اقلیم کردستان عراق ایستاده است که تا دیروز ایران را به گسترش طلبی فارسی و سیاست های فرقه گرایانه متهم می کرد. سه کشور ایران، ترکیه و عراق به دلیل یک دغدغه مشترک در کنار یکدیگر ایستاده اند. رسانه های ترکیه از این اتحاد تحت عنوان پیمان سعد آباد جدید یاد می کنند که اشاره آنان به معاهده ترک مخاصمه و عدم تجاوز سال ۱۹۳۷ میلادی میان سه کشور همسایه مذکور به علاوه افغانستان بود». 
این سایت در ادامه می نویسد:«حیدر البعبادی نخست وزیر عراق امروز شریک شماره یک آنکارا علیه اقلیم کردستان عراق است این در حالیست که یک سال پیش اردوغان عبادی بر سر استقرار نیروهای ترک در عراق دچار اختلاف نظر جدی شده بودند و اردوغان، عبادی را در سطح پایین تری در مقایسه با خود دانسته بود. 
این در حالیست که تعداد زیادی از سربازان عراقی در هفته های جاری به ارتش عراق در مرز با کردستان عراق در کنار ارتش ترکیه پیوستند و پرچم های دو کشور عراق و ترکیه را در مرز به اهتزاز درآوردند.
 اردوغان علاوه بر تهدید به تحریم  غذایی کردستان عراق و بستن مرزها، پروازهای تجاری ترکیه را به اربیل و سلیمانیه به دستور بغداد به حالت تعلیق دراورده است و گفت و گو با دولت اقلیم کردستان عراق را متوقف کرده است.
 انکارا هم چنین سه کانال تلویزیونی کردی عراق را از یک ماهواره ترک حذف کرده است. آنکارا که پیش تر قرارداد نفتی ۵۰ ساله با اقلیم کردستان عراق امضا کرده بود تا بغداد را دور بزند اکنون قول داده که تنها با بغداد بر سر صادرات وزیر امور خارجه ترکیه نیز گفته که اقدام نظامی تنها در دو صورت امکان پذیر خواهد بود نخست اگر دولت بغداد از ترکیه درخواست کمک کند و دیگری اگر جمعیت ترکمن ها در عراق در معرض تهدید قرار گیرند». 
المانیتور در ادامه اشاره می کند که در طول قیام های عربی، اقلیم کردستان عراق همسایه ای منحصر بفرد با بازار بازی که داشت برای ترکیه به شمار می آمد. بیش از چهار هزار شرکت ترک در کردستان عراق فعالیت می کنند این منطقه برای استان های جنوب شرقی ترکیه نیز بسیار حائز اهمیت است. 
به عبارت دیگر تحریم اقتصادی مطمئنا به کردهای عراق اسیب می رساند اما هزینه های زیادی را نیز برای ترکیه خواهد داشت. اقتصاددانان ترک می گویند که بحث تحریم اقتصادی که از سوی اردوغان مطرح شده است یک موضوع خطرناک است چرا که موجب توقف کسب و کار می شود. اقتصاددانان می گویند صحبت درباره تجارت ۹ میلیارد دلاری ترک ها در موصل و کرکوک است و این موضوع شوخی نیست و ممکن است در معرض تهدید قرار گیرد. 
نکته دوم رقابت منطقه ای بین ایران و ترکیه است که می تواند مانعی بر سر راه افزایش همکاری آنان علیه کردستان عراق باشد. در سال ۲۰۱۱ میلادی دو کشور موافقت کردند که با دشمن مشترک یعنی پ ک ک و پژاک شاخه ایرانی آن مقابله کنند.
 با این حال، علیرغم آغاز عملیات ایران عیله پژاک در کوهستان های قندیل در شمال عراق، ترکیه که قصد داشت اقدام علیه پ ک ک را انجام دهد این کار را نکرد چرا که امیدوار به پیشبرد مذاکرات صلح با کردها بود. 
در نتیجه، ایران در برنامه خود برای همکاری مشترک سریع نظامی با ترکیه علیه شبه نظامیان کرد تحدیدنظر کرد و موضعی محتاطانه اتخاذ کرد. برخلاف پ ک ک، دولت اقلیم کردستان عراق یک همکار مشروع و شریک تجاری محسوب می شود که می تواند در نهایت ترکیه و ایران را با سیاست «خشم کنترل شده» رهبری کند چرا که دو کشور نگران از دست دادن اقلیم به نفع دیگری هستند. 
در حال حاضر کالاهای ایران بر بازار مناطق نزدیک به مرز ایران تسلط دارند و کالاهای ترکی در مناطق نزدیک مرز ترکیه غالب هستند. با توجه به وجود این رقابت اقتصادی میان ایران و ترکیه اتحاد در برابر اقلیم کردستان عراق می تواند بی ثبات و شکننده باشد.
 سالهاست که رقابت ایران و ترکیه در منطقه وجود داشته است. ترکیه در حال از دست دادن نفوذ خود در عراق به ایران بوده است. آنکارا با حزب دموکرات کردستان عراق و تهران با اتحادیه میهنی کردستان عراق همکاری کردند که دو رقیب کردی یکدیگر محسوب می شوند. برای کردها ایجاد توازن در مانور دادن بین دو طرف ایرانی و ترک بود. از سوی دیگر قلمداد کردن اقلیم کردستان عراق به عنوان یک دشمن و خصم مشترک، می تواند فضایی را برای بازی کردن یک بازیگر ناخوشایند منطقه ای یعنی اسرائیل فراهم کند. این چشم اندازی است که ایران و ترکیه نمی توانند آن را نادیده گیرند». 
سایت المانیتور در ادامه می نویسد:«یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار تقویت ظرفیت پک ک ک در منطقه است. اگر تحریم ها موجب تضعیف بارزانی و حزب دموکرات کردستان عراق شوند توازن قوا به نفع پ ک ک تغییر می کند. پ ک ک در آن زمان می تواند به ارامی در کرکوک به سازماندهی نیرو بپردازد. اکنون حضور نیروهای پ ک ک به گزارش منابع المانیتور در کرکوک بیش از ۵۰۰ نفر نیست اما در صورت ایجاد بحران جدی این گروه می تواند از خلاء قدرت در منطقه استفاده کرده و عضوگیری بیش تری داشته باشد». 
المانیتور در ادامه اشاره می کند که چالش دیگر پیش روی این اتحاد سه جانبه اعتماد شکننده میان بغداد و آنکار است و در این باره می نویسد:«بسیاری از عراقی ها معتقدند که ترکیه از داعش حمایت کرده و آن گروه کارت سنی ها در روزهای سقوط موصل بوده است.
 معاملات نفتی پیشین انکارا با حزب دموکرات کردستان عراق و مخالفان اردوغان با ورود شبه نظامیان شیعه به موصل همگی سبب شده اند تا افکار عمومی عراق دیدگاه مثبتی درباره نقش ترکیه در کشورشان نداشته باشد. اگر این بی اعتمادی تعمیق یابد نمی توان انتظار ایجاد زمینه روابط دوجانبه سالم را داشت». 
المانیتور در ادامه اشاره می کند که موضوع دیگری که سرنوشت این اتحاد سه جانبه را پییده تر می تواند موضع امریکا و روسیه در قبال اقلیم کردستان عراق و همه پرسی در آن منطقه است و می افزاید:«نگرش واشنگتن درباره همه پرسی می تواند ترمزی برای ترکیه باشد.
 واشنگتن خواستار برگزاری همه پرسی پس از انتخابات ۲۰۱۸ در عراق و به تعویق انداختن همه پرسی در شرایط خاص کنونی بود اما بارزانی متقاعد نشد. این بدان معنا نیست که امریکا از این سیاست عقب نشینی کند و اجازه دهد دولت بارزانی سقوط کند. 
عامل روسیه نیز می تواند ترکیه و ایران را مجبور به تجدیدنظر در سیاست های مخالف شان علیه حزب دموکرات کردستان عراق کند. روسیه وارد بازی از طریق معاملات انرژی با حزب دموکرات کردستان عراق شده و موضع کاملا متفاوتی در مقایسه با ایران و ترکیه در قبال اقلیم کردستان عراق دارد.
 پیش بینی آن چه در آینده روی می دهد دشوار است اما انتظار می رود که بارزانی رویکردی پراگماتیستی و واقع گرایانه را پیش گیرد و از برداشتن گام بعدی جلوگیری کند و تلاش کند تا خشم همسایگان اش را کاهش داده و خنثی کند». 






تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن