محبوبترینها
بهترین دوره آموزش سئو محتوا در سال 1403 با نام طوفان ۱۴۰۳ در فروردین ماه شروع می شود
یک صرافی ارز دیجیتال چه امکاناتی باید داشته باشد؟
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
تعمیرگاه مجاز تعمیر ماشین لباسشویی در شرق تهران
جراحی و درمان ریشه دندان عفونی با خانم دکتر صفوراامامی
چه مواردی بر قیمت کابین دوش حمام تاثیر دارند؟
تفاوت ها و شباهت های بالابر ، وینج و جرثقیل زنجیری کدامند ؟
سامانه نوبل فارم مرجع تخصصی آنلاین در صنایع دام، طیور، آبزیان و صنایع وابسته
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1793333580
هنر و تجربه یکی از راههای ارتقای سینماست
واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: هنر و تجربه یکی از راههای ارتقای سینماست
مدتزمان زیادی نیست که محمدمهدی حیدریان بهعنوان رئیس سازمان سینمایی منصوب شده است و در این مدت صحبتهای بسیاری در مورد چگونگی و نحوه سازوکار بخشهای مختلف سینما از زبان او بیان شده است. حیدریان معتقد است فیلم و فیلمساز یکی از راههای فراخوانی مخاطب جدید و مخاطب حرفهای به سینماست. بدون مخاطب حرفهای هنر شما ارتقا پیدا نمیکند. اگر دادوستد شما و مخاطب در جهت دور باطلی باشد، سهلپسندی و سادهانگاری را به هم تزریق میکنید و هم فیلمساز خراب میشود و هم مخاطب. او در گفتوگو با «شرق» از نیاز سینما به گروه سینمایی هنر و تجربه صحبت کرده است که شما را به خواندن این گفتوگو دعوت میکنیم.
در چهار سال نخست، دولت «تدبیر و امید» تمام سعیاش بر این بود که به بهبود ارتباط هنرمندان و دولتمردان بپردازد؛ شکافی که در دوران هشتساله ریاستجمهوری آقای احمدینژاد عمیق شده بود. بعد از بهبودی این ارتباط، حالا دیگر سطح مطالبات هنرمندان بالا رفته و آنها در پی مطالبه حقوق معوقه و البته بحق خود هستند. حالا در دوره دوم ریاستجمهوری آقای روحانی، سینماگران میخواهند خواستههایشان جامه عمل بپوشد. در این مسیر چه خواهید کرد؟
ممنون از شما که همواره با مطالبتان باب گفتوگو را باز کردهاید. قبل از هر چیز معتقدم رسانهها عضو خانواده فرهنگ و اصلا از جنس فرهنگ و هنر هستند و اگر با توجه به قابلیتهایی که دارند به کمک سایر بخشهای فرهنگ نیایند، هرچه برنامه و عِده و عُده داشته باشیم، بدون رسانهها به نتیجه نمیرسیم. در وهله نخست از دستاندرکاران سینما انتظار داریم کمک کنند تا به یک برنامه برسیم و در چارچوب همان برنامه عمل کنیم.
هدفتان این است که مسیر سینماگران را هموار کنید؟
بله. ما و جامعه سینمایی با هم خانواده هستیم. پس کار اول این است که با کمک هم بهروز شویم.
وقتی میگویید انتظار دارید، حدود و ثغور این انتظارات چیست؟
سنگبنای اول انتظار این است که جایگاه فعلی سینما در جهان کجاست و ما در کجا قرار داریم. ضروری است به کجا برسیم و چگونه میتوانیم به آن برسیم. این محورها را باید با هم جلو ببریم. اگر انتظار سینما یا تکتک دستاندرکاران از برنامههای سینما چیز دیگری باشد و ما به برنامههای دیگری فکر میکنیم که در اصول اشتراکاتی نداشته باشیم، به جایی نمیرسیم. پس همین که سینماگران انتظار داشتند اتفاقی بیفتد، باید ببینیم چه نوع انتظاری داشتند و چه اتفاقی باید میافتاد که نیفتاد! و کمکی که باید از رسانهها بگیریم، این است كه این انتظارات و برنامهها را به هم نزدیک کنند.
به نظر شما الان سینمای ما در کجا قرار دارد؟
در مدت چهار، پنج ماه گذشته که بنده مستقیما در سازمان سینمایی مستقر شدهام، با کمک و همفکری بخشی از دستاندرکاران و صاحبنظران در حوزههای اجتماعی از جامعهشناسان گرفته تا حوزههای کلان فرهنگی و دوستانی که میتوانستند وقت بگذارند، توانستیم راهبرد کلان سینما را تنظیم کنیم. سینما زنجیرهای بههمپیوسته است. در سینما لازمه تحقق و رسیدن به اهداف، رسیدن همزمان به چند سکوی ابتدایی است که باید پا را روی آن بگذارید تا بار مجموعه را روی یک هدف گذاشت و به مقصود نهایی رسید. اینطور نیست که بگوییم برش میزنیم و به هدف نهایی میرسیم. یعنی اگر سالن سینما نداشته و درعینحال تولید انبوه داشته باشیم، خروجی منطقی نخواهیم داشت. اگر به سالنها بهعنوان یک عضو از بازار موردنیاز سینما توجه نکنیم، اگر همزمان نقش کلیدی نیروی انسانی، کیفیت تولید، گردش مالی و... را با هم لحاظ نکنیم، به رشد مطلوب و همهجانبه نخواهیم رسید.
اجازه دهید به شکل جزئیتر وارد مسائل شویم. بهتر از ما میدانید که الان سینمای ایران غیر از وجهی داخلی، وجهی بینالمللی پیدا کرده است که فقط به جشنوارهها محدود نمیشود. بحران زمانی در داخل به وجود میآید که برخیها سینما را متعلق به خودشان میدانند. کسانی که زمانی برای سینما محلی از اعراب قائل نبودند، حالا خودشان را صاحب سینما میدانند و میخواهند به نوعی سلیقهشان را حاکم کنند. درواقع سینما به جایی رسیده که بر سر مالکیتش دعواست. نمونهاش هم ارادههای خارج از سینماست. اصلیترین مرجع اجرای قانون و مجوزدادنها سازمان سینمایی است که خیلی جاها مثل حوزه هنری عدول میکنند و خیلی از سازمانها که به جایی پاسخگو نیستند. تا جایی که اطلاع دارم بزرگترین چالش دولت جدید و دولت قبل این است که دست این ارادهها را کوتاه کند و مدافع مجوزهایی که میدهید، باشد. نمیدانم چرا در دولت گذشته این اتفاق افتاد ولی واقعا راهکارش چیست؟ سالهاست فیلمهای درخشانی در محاق توقیف ماندهاند. هرچند اخیرا خوشبختانه تعدادی از آنها با اعمال اصلاحات رفع توقیف شدهاند. اما واقعا جوابگوی سالهای ازدسترفته یک فیلمساز چه کسی است؟ این حقالناس چگونه استیفا میشود؟ یا فیلمی که به نام مبارک امام حسین(ع) مزین شده، هنوز نمیتواند در داخل کشور اکران شود. واقعا چرا؟
فرمایش شما صحیح است از این بابت که حوزه فرهنگ بیشترین آسیب را از چندگانگیها و از عدم احساس امنیت متحمل میشود. الان که در حوزه تأمین سرمایه برای فعالیتها دچار مشکل هستیم حوزه فرهنگ همیشه دچار این مشکل بوده، پس در این شرایط بیشتر آسیبپذیرند و بیشتر به امنیت و آسودگی خیال نیاز دارد. عزم دولت در این دوره از طرق مختلف صورت میگیرد که یکی از راهها گفتوگو و تعامل با کسانی است که صاحب تأثیر و قدرت هستند و میتوانند در حوزههای فرهنگ و هنر مؤثر باشند. راه رسیدن به چارچوب و قرار و مدار کاری که وظیفه قانونی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است تا راحتتر آن را ایفا کند، همین تعامل و گفتوگوست. شاید این امر مهمترین وظیفه و اولویت دولت در دوره جدید باشد. رفتارها در حوزه سینما خیلی متفاوتتر از گذشته شده و میزان دخالتهایی که حتما از سر دلسوزی است... .
البته در شکل خوشبینانه میتوان دلسوزی را پذیرفت!
من اعتقاد دارم که همه این مسائل از سر دلسوزی است و فقط بستگی به میزان آگاهی هر فرد دارد. آنها عنادی ندارند. مملکت، فرهنگ و مردم را دوست دارند؛ تنها با میزان آگاهی و تخصصشان به حوزه فرهنگ و با امکانی که در اختیار دارند به مسئله ورود میکنند. هرچند که در این اینجا میتوانند برای ما مشکل درست کنند. با این نگاه، به نظر بهترین رفتار این است که طبق قانون مشخص در تعامل با کارشناسان، هنرمندان و دستاندرکاران سینما باشیم و بهجز كار کارشناسي اطلاعات و آگاهی بدهیم و با گفتوگوهای سازنده مشکلات را حل کنیم.
آن وقت واقعا تصورتان این است که مشکلات کاملا حل میشود؟
چارهای جز گفتوگو نداریم. در حوزه فرهنگ چنین مطالباتی وجود دارد. عرض ما این است که این مطالبات محققشدنی نیست مگر اینکه به مرزهای قانون عقبنشینی کنیم.
حداقل حسنش این است که از افراط و تفریط پرهیز میشود؟
بله. پشت مرزهای قانونی همافزایی کرده و کمک کنند تا آن اتفاق بیفتد. دیگر اینکه اتکای سینماگران روزبهروز به بخش خصوصی بیشتر میشود. مثل همه حوزههای اقتصادی در حوزه فرهنگ هم به سمت سرمایه بخش خصوصی میرویم. لازمه این کار امنیت خاطر است. امنیت خاطر هم همین است که عرض کردم. بخشی از وقتمان را در ابتدای کار خواهیم گذاشت که با تعامل مثبت و پیشبرنده به سمتی برویم که تکلیف بخش خصوصی روشن باشد و بدانیم با چه کسی و در چه محدودهای طرف هستیم و اگر چه کار کند به چه نتیجهای میتواند برسد. این تلاش را در اولویت خواهیم داشت.
به نکتهای خوشحالکننده در مراسم تودیع و معارفه آقای صالحی، وزیر جدید، برخوردم که ایشان به مسئله خوبی اشاره کردند و گفتند دنیا سینمای ما را با اسکارمان میشناسد. اینکه وزیری که در رأس تصمیمگیریهای امور فرهنگی و هنری قرار میگیرد به چنین دیدگاهی برسد، جای خوشحالی است یا کار درخشانی که گروه «هنروتجربه» در اکران فیلم «کوه» امیر نادری کرد یا فیلمساز درخشانی به نام کیانوش عیاری که بعد از گذشت شش سال بالاخره توانست از مهلکه توقیف «خانه پدری» به سلامت عبور کند جای خوشحالی است. درعینحال این سؤال همچنان وجود دارد که چرا هنوز بعد از سیواندی سال به سینماگران اعتماد نمیکنید؟ یک فیلمساز باید چند فیلم بسازد تا عِرق ملی خود را به نمایش بگذارد؟ این روند تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟ بیم این میرود که فیلمسازان از ایران بروند و از این به بعد به جای «سینمای ایران»، شاهد «فیلمساز ایرانی» باشیم و این خطری جدی است؟ ضمن اینکه برخی از مسئولان از پاسخدادن طفره میروند!
ابتدا باید مجری مناسب برنامه را انتخاب کنیم و بعد ارزیابی خواهیم کرد. اگر برنامه با تشخیص ما درست بوده باشد که ادامه میدهیم در غیر این صورت، با فرد بهتری کار را ادامه خواهیم داد. موظف هستیم کارمان را درست انجام دهیم.
خواهشم این است بخشی از مدیران سینما و دستاندرکاران همه را از غلاف سادهنگری و محدودانگاری نسبت به جامعه خارج كنند. سینما خیلی جدیتر و حرفهایتر از این حرفهاست. سینما پیچیدهتر از این حرفهاست و اگر همه اینها باشد سینما ارزشمند خواهد شد. سینمای ساده و سطحی، سینمای غیرسینما، سینما فقط فیلمی روی پرده دیدن نیست. این را رسانهها میتوانند به نمایندگی از مردم مطالبه کنند. چون برای مردم امکان نمایش خارجی به دلیل محدودیت اکران وجود ندارد. پس مردم وجه قیاس میخواهند. در منزل وقتی انتخاب میکنند خیلی انتخاب اولشان نیستیم و این زنگ خطر است. باید تلاش کنیم فیلمی بسازیم که بهطور طبیعی از سوی مردم انتخاب شود. این را شما باید از دستاندرکاران بخواهید. اجازه ندهید به سادگی و سهلانگارانه از کنار شما رد شوند. تعریف سینما را از همه بخواهید. اقتضائات داشتن سینمای حرفهای، سینمایی را که در شرایط رقابتی آزاد انتخاب مردم باشد، موضوع بحث قرار دهید که چه فیلمی باید داشته باشیم تا از طرف مردم انتخاب شود. رسانهها میتوانند کمک کنند سینما جدیتر شود.
ساختار «هنروتجربه» را تغییر نمیدهید؟
بحثها و اختلاف نظرهای مصداقی را که کنار بگذاریم، در مفهوم کار کسی را ندیدهام که مخالف باشد. کسانی که ایراد داشتند هم گفتند با هنروتجربه مخالف نیستیم. «هنروتجربه» یکی از راههای ارتقای سینماست. فیلم و فیلمساز یکی از راههای فراخوانی مخاطب جدید و مخاطب حرفهای به سینماست. بدون مخاطب حرفهای هنر شما ارتقا پیدا نمیکند. اگر دادوستد شما و مخاطب در راستای دور باطلی باشد، سهلپسندی و سادهانگاری را به هم تزریق میکنید و هم فیلمساز خراب میشود و هم مخاطب. اینکه گفته میشود سطح سلیقه نازل شده و ذائقه پایین آمده، در دادوستد دور باطل رخ میدهد و عکس این قضیه هم صادق است. باید مخاطب حرفهای داشته باشیم و منتقد جدی حرفهای تا فیلمساز و فیلم حرفهای داشته باشیم. این زنجیره بههمپیوسته است. از هنروتجربه هم این انتظار را داریم که سطح هنری ما را ارتقا دهد و از تجربیاتش برای سینمای تجاری استفاده شود.
منبع: روزنامه شرق - فرانک آرتا
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۱ مهر ۱۳۹۶ - 23 September 2017
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]
صفحات پیشنهادی
آغاز اکران فیلم «سوگ» ساخته مرتضی فرشباف از دهم تیر درهنروتجربه
آغاز اکران فیلم سوگ ساخته مرتضی فرشباف از دهم تیر درهنروتجربه فیلم سوگ اولین ساخته بلند مرتضی فرشباف از شنبه دهم تیرماه بر پرده سینماهای گروه هنروتجربه میرود به گزارش ایلنا این فیلم سال ۱۳۸۹ ساخته شده و فیلمنامه آن با همکاری آناهیتا قزوینیزاده نوشته شدهاستشماره جدید ماهنامه هنر و تجربه را بخوانید (+دانلود)
شماره جدید ماهنامه هنر و تجربه را بخوانید دانلود شماره 40 ماهنامه هنروتجربه منتشر شد این شماره به نقد فیلمهای اکران شده در گروه هنروتجربه گزارشهای مختلفی از جلسات نقد و بررسی آیین دیدار با عوامل فیلمها و مسائل مربوط به این گروه سینمایی میپردازد عصرایران - شماره 40 ماهنفیلمهایی که در گروه هنروتجربه اکران میشوند (+جدول نمایش یکماه آینده)
فیلمهایی که در گروه هنروتجربه اکران میشوند جدول نمایش یکماه آینده گروه هنر و تجربه در دوره جدید اکران خود تا 20 شهریور 1396 فرصت تماشای بیش از 30 فیلم سینمایی مستند و کوتاه را برای علاقه مندان این نوع سینما فراهم کرده است عصرایران - گروه سینمایی هنر و تجربه در حال حاضرگروه «هنر و تجربه» آمار داد/ اکران ۳۰۱ اثر در ۲ سال اخیر
گروه هنر و تجربه آمار داد اکران ۳۰۱ اثر در ۲ سال اخیر شناسهٔ خبر 3965156 - شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۶ ۰۷ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; گروه هنر و تجربه گزارشی از فیلم های اکران شده در ۲ سال اخیر در این گروه منتشر کرد به گزارش خبرگزاری مهر گروهتمدید اکران انتهای خیابان پاستور در گروه هنر و تجربه
تمدید اکران انتهای خیابان پاستور در گروه هنر و تجربه اکران مستند انتهای خیابان پاستور که از اردیبهشت امسال در گروه هنر و تجربه آغاز شده بود تا شهریورماه تمدید شد عصرایران - اکران مستند انتهای خیابان پاستور به کارگردانی مشترک محسن خانجهانی و جعفر محمدی در گروه هنر و تجربه تهنر و تجربه ارتباط نزدیکتری میان سینمای مستند و علاقهمندان جدی سینما ایجاد کرد
هنر و تجربه ارتباط نزدیکتری میان سینمای مستند و علاقهمندان جدی سینما ایجاد کرد مستند انتهای خیابان پاستور با حضور محسن خان جهانی در پردیس هویزه مشهد نمایش و نقد و بررسی شد عصرایران - نشست نقد و بررسی مستند انتهای خیابان پاستور به کارگردانی مشترک محسن خانجهانی و جعفر محمدی دگردش فرهنگی پنجشنبههای عصرایران/ از برپایی یک نمایشگاه ملی تا اکران یک فیلم در هنر و تجربه
گردش فرهنگی پنجشنبههای عصرایران از برپایی یک نمایشگاه ملی تا اکران یک فیلم در هنر و تجربه هر پنجشنبه در عصرایران منتخبی از رویدادهای فرهنگی هنری یک هفته آینده در اختیار مخاطبان قرار می گیرد این هفته از تئاتر شروع کردیم و شما را به دیدن فیلم نمایشگاه و دعوت کرده ایم عصرایربعیدست دولت بعد «هنر و تجربه» را تعطیل کند/ این بازار یکطرفه است
امیرحسین علم الهدی در گفتگو با مهر بعیدست دولت بعد هنر و تجربه را تعطیل کند این بازار یکطرفه است شناسهٔ خبر 3961258 - چهارشنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۰۸ ۳۳ هنر > سینمای ایران jwplayer display inline-block; دبیر شورای سیاستگذاری هنر و تجربه با اشاره به اهمیت فعالیت اینمعاونت هنری ارشاد پاسخ داد مجوزی به اسم «جیپسیکینگز» صادر نشده است!
معاونت هنری ارشاد پاسخ دادمجوزی به اسم جیپسیکینگز صادر نشده است معاونت هنری وزارت ارشاد اعلام کرد که برای گروهی با عنوان جیپسیکینگز مجوزی صادر نکرده است به گزارش خبرنگار موسیقی فارس طی روزهای گذشته دو شرکت در حالی اقدام به برگزاری اجرای «پاول ریهس» یکی از نواآغاز نمايش 10 فیلم در گروه هنر و تجربه
آغاز نمايش 10 فیلم در گروه هنر و تجربه اکران يك فيلم داستاني ۳ فیلم مستند و ۶ فيلم كوتاه از روز سه شنبه ۲۱ شهریورماه در هنروتجربه آغاز میشود قرار است مستندهای بزم رزم سید وحید حسینی اورسون ولز صحبت میکند نیما قلیزادگان اصطکاک امیر فرض الهی و فیلم ویولونیست محمدعلی-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها