تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):صدقه بجا، نيكوكارى، نيكى به پدر و مادر و صله رحم، بدبختى را به خوش بختى تبديل و...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797008628




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشکیل کارگروهی ویژه برای حفظ «عکاسخانه ژرژ یونانی»


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: تشکیل کارگروهی ویژه برای حفظ «عکاسخانه ژرژ یونانی»
مدیر اداره میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان اعلام کرد: کارگروه ویژه‌ای برای حفظ ساختمان تاریخی «عکاسخانه ژرژ یونانی» درآبادان تشکیل شده است، تا بتوانیم وضعیت بهتری برای این بنای تاریخی رقم بزنیم.
آفتاب‌‌نیوز : «عکاسخانه ژرژ یونانی» برای سومین بار از تخریب نجات پیدا کرد، بنایی تاریخی که بیش از صد سال پیش به واسطه‌ی حضور مهاجران کشورهای دیگر به آبادان در قالب معماری متفاوت ساخته شد بعد از فروش اولیه این بنا، مالک قصد فروش ملک را داشت که در آن موفق نبود پس از این بی‌اقبالی، مالک تا کنون سه بار قصد تخریب این بنا را داشته است.


سجاد پاک‌گهر، مدیر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان که درحال حاضر موقعیت‌های مختلف برای نجات این بنای تاریخی در آبادان را در دست بررسی دارد، از اقدامات آینده و تلاش برای نجات این بنای تاریخی به ایسنا توضیح می‌دهد.


وی با بیان این‌که ثبت ملی، مرمت و احیای بنای «عکاسخانه ژرژ یونانی» در دستور کار این اداره است، ادامه داد: با توجه به حساسیت روی این بنای تاریخی، کارگروه ویژه‌ای برای حفظ این بنای ارزشمند تشکیل شده است.


او با اشاره به نداشتن رضایتِ مالک برای ثبت ملی بنای تاریخی عکساخانه «ژرژ یونانی»، اظهار کرد: هر چند مالک پیش از این درخواست فروش ملک خود را داده بود اما  ناگهان روز گذشته _پنج‌شنبه 30 شهریور_ خبر رسید که مالک قصد تخریب بنا را دارد که موفق شدیم با پادرمیانی اعضای شورای شهر، دوستداران میراث فرهنگی و اداره میراث فرهنگی آبادان، از تخریب این بنای ارزشمند جلوگیری کنیم.


پاک گهر در ادامه با تاکید بر این‌که میراث‌فرهنگی به لحاظ قانونی قادر به تملک این بنا و تامین اعتبار مورد نیاز نیست، افزود: با این وجود تلاش می‌کنیم تا از جلب حمایت سازمان‌ها و ارگان‌های تاثیرگذار و دارای توانایی تملک آن در منطقه، این بنا را که تاریخی ارزشمند دارد، حفظ و احیا کنیم.


به گزارش ایسنا، در دوره شکل‌گیری آبادان مدرن، آبادان با تغییراتی به واسطه‌ی مهاجرت افراد مواجه شد، این تغییرات در معماری بناها نیز به وجود آمد. عکاس‌خانه ژرژ یونانی یکی از نخستین نمونه‌ها در تغییر معماری بود که امروز نیز در این شهر به عنوان یکی از نخستین شاخص‌های این تغییرات شهری به شمار می‌رود. معماری آن تلفیقی از معماری ایرانی-اروپایی است.


بین دو جنگ جهانی گروهی از یونانی‌ها از مرز روسیه به ایران پناه آورند و در شهرهای مختلف مانند آبادان ساکن شدند، «ژرژ میسالدیس» نیز یکی از این افراد بود که به همراه خانواده خود از روسیه وارد ایران شد و پس از اقامتی کوتاه عکاسخانه «ژرژ یونانی و پسران» را حدود 100 سال پیش در محل زندگی خود تاسیس کرد که بسیاری از مردم آبادان، عکس‌های خود را آن‌جا ثبت کردند.


اما این بنا پس از آغاز دفاع مقدس و مهاجرت مالکان به اصفهان، هیچ گاه سر پا نشد، ژرژر یونانی در اصفهان درگذشت و مالکان به آبادان بازنگشتند و در نتیجه به شخص دیگری فروریخته شد، بنابراین این بنا به حالت متروکه در آمد و از سال 91 تا کنون سه بار با خطر تخریب رو به رو شده ‌است.


داستان تخریب این بنای تاریخی برای سومین بار است که تکرار می‌شود، یکبار دیگر نیز در سال ٩٢ شهرداری آبادان با نصب پلاکاردهایی جلوی ساختمان اعلام کرد این بنا تخریب می‌شود، اما شورای شهر در مخالفت با شهردار نامه‌ای نوشت و با این کار مقابله کرد.


حتی افشین حیدری، مدیرکل پیشین میراث فرهنگی خوزستان نیز در ان زمان از پیگیری قانونی دخل و تصرف در بنای "ژرژ یونانی" آبادان خبر داده و گفته بود: «هرگونه اقدام شهرداری آبادان برای تخریب این بنا پیگرد قانونی همراه دارد. بنای مذکور عکاسخانه‌ای تاریخی با پرونده‌ای ثبتی و شماره ثبت اضطراری است که از ارزش معماری و صنعتی برخوردار است. پس از تلاش‌های صورت‌گرفته برای ثبت این اثر تاریخی، جهت مرمت آن نیز اعتباری پیش‌بینی و میراث فرهنگی خوزستان نیز در این رابطه اعتبار تخصیص داده است.»


به گزارش ایسنا، حالا بنای تاریخی و اررشمند «ژرژ یونانی» به واسطه سال‌ها بی استفاده ماندن و حضور دائم موریانه در بنا، نیاز هر چه زودتر این عکاسخانه با معماری ارزشمند را به مرمت و توجه ضروری‌تر نشان می‌دهد.




۳۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن