تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد،...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797012002




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

از هر 10 بیمار بستری در مشهد، 4 نفر سوءتغذیه دارند


واضح آرشیو وب فارسی:عصر ایران: از هر 10 بیمار بستری در مشهد، 4 نفر سوءتغذیه دارند


مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: شیوع سوءتغذیه در بیماران بستری در مشهد حدود 38 درصد است و از هر 10 نفر بیمار بستری، 4 نفر سوءتغذیه دارند.

عبدالرضا نوروزی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که «بیمارانی که در بیمارستان بستری می‌شوند، نیازمند رژیم غذایی ویژه‌ای هستند»، افزود: خود بیماری باعث می‌شود که نیاز به یک دسته از موادغذایی نیز تغییر کند و به‌طور مثال نیاز به برخی پروتئین‌ها و ویتامین‌ها بیشتر شود. لذا بیماران نیازمند حمایت‌های تغذیه‌ای خاصی هستند که یکی از این‌ حمایت‌ها، مکمل‌های خاصی هستند که برای این منظور ساخته شده‌اند.

وی افزود: از طرفی دیگر، اکثر بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند، سطح هوشیاری‌شان کاهش می‌یابد. بنابراین باید با روش‌های خاص غذاهای هضم‌شده را به بدن‌ این بیماران منتقل کرد. یا حتی در برخی موارد بیمارانی هستند که راه گوارششان بسته شده است، مانند برخی از بیماران سرطانی یا جراحی‌شده که مجبوریم این مواد غذایی را به‌طور مستقیم وارد رگشان کنیم.

نوروزی با بیان این‌که «از لحاظ پزشکی موادی که ما دریافت می‌کنیم به سه دسته تقسیم می‌شود»، توضیح داد: یک‌سری از این مواد دارو هستند، یک‌سری مکمل مانند ویتامین‌ها و... و یک‌سری نیز مابین این‌ها مکمل‌های غذایی خاص است که این‌ها نه دارو هستند و نه مکمل معمولی، بلکه یک بسته غذایی خاص هستند و باید توسط متخصصان تجویز شود.

وی اضافه کرد: مشکلی که داریم این است که این مواد غذایی خاص تخت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و با توجه به ضرورت استفاده از این داروها، مریض مجبور است که خودش اقدام به خرید آن‌ها کند و هزینه‌های قابل توجهی را نیز متقبل شود.

این متخصص تغذیه با اشاره به اینکه «باید این آگاهی در تصمیم‌گیران بیمه و وزارت بهداشت ایجاد شود که این موادغذایی خاص تحت پوشش بیمه قرار بگیرند»، تصریح کرد: ما بیماران‌مان را به‌خصوص در بخش مراقبت‌های ویژه، گرسنگی می‌دهیم. شیوع سوءتغذیه در بیماران بستری در مشهد حدود 38 درصد است، یعنی از هر 10 نفر بیمار بستری، 4 نفر سوءتغذیه دارند. عدد بسیاری بالایی است. این عدد در بخش مراقبت‌های ویژه بالای 60 درصد است، یعنی ما 62 درصد بیمارانی که در بخش مراقبت‌های ویژه دانشگاه علوم پزشکی مشهد بستری می‌شوند، سوءتغذیه دارند.

نوروزی تصریح کرد: وقتی به سوءتغذیه بیماران توجه نشود، احتمال عفونت‌های بیمارستانی در این‌ها افزایش می‌یابد، مشکلات قلبی و کلیوی را به‌وجود می‌آورند و در نهایت منجربه این می‌شود که طول مدت بیشتری را در بیمارستان‌ها بستری شوند.

وی با بیان اینکه «این موادغذایی خاص یک روش و  تکنولوژی جدید است و در کشورهای پیشرفته حدود 10-15 سال که جا افتاده است»، بیان کرد: به هرحال این روش‌های نوین باید به‌طریقی وارد کشور شود و این وظیفه ما متخصصان تغذیه است. باید ما متخصصان تغذیه این آگاهی را به سیاست‌گزاران بدهیم که تحت پوشش قرارگرفتن این مواد غذایی خاص یک ضرورت است. چراکه شواهد علمی متقنی وجود دارد که استفاده از این مواد غذایی خاص باعث بهبود شرایط بیمار و ترخیص سریع‌تر او از بیمارستان می‌شود.

نوروزی تشریح کرد: مشکل عمدۀ افراد بالای 70 سال، مشکل سوءتغذیه است. ما در این مورد مشکلی داریم به نام سارکوپنی. سارکوپنی به این معنا که در افراد سالمند به دلایل نامعلومی کاهش وزن صورت می‌گیرد و این کاهش وزن بیشتر بافت‌های عضلانی را از بین می‌برد. این کاهش بافت‌های عضلانی باعث ایجاد مشکلاتی در تنفس و راه‌رفتن فرد و... می‌شود. لذا این افراد نیز نیازمند یک برنامه غذایی خاص هستند تا بتوانیم از تخریب بافت‌های عضلانی جلوگیری کنیم.

مدیرگروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که دریابیم جامعه ما در چند سال‌ آینده، جامعه‌ای پیر خواهد شد.


تاریخ انتشار: ۱۸:۲۱ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - 19 September 2017





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: عصر ایران]
[مشاهده در: www.asriran.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 17]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن