تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خوش‏گمانى، مايه آسايش قلب و سلامت دين است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796835101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا ترامپ بازنده بزرگ بحران خلیج فارس است؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


عبدالباری عطوان در تحلیلی نوشت:
چرا ترامپ بازنده بزرگ بحران خلیج فارس است؟
بعید نمی دانیم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای آینده به طور مستقیم در بحران دخالت کند و راه حل های خود را بر همه طرف ها تحمیل کند یا جانبداری خود را از یک طرف علیه طرف دیگر نشان دهد.
روز نو : بعید نمی دانیم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای آینده به طور مستقیم در بحران دخالت کند و راه حل های خود را بر همه طرف ها تحمیل کند یا جانبداری خود را از یک طرف علیه طرف دیگر نشان دهد.


 
به گزارش  روز نو ، «عبدالباری عطوان» نویسنده و تحلیلگر مشهور عرب در تحلیلی در روزنامه فرامنطقه ای رأی الیوم نوشت: حالت تنش روزافزون که بحران خلیج فارس در حال حاضر آن را به خود می بیند آن هم پس از فروپاشی« طرح» گفت و گوی غیرمنتظره توسط قطر و افزایش شدن حملات رسانه ای خشونت بار میان دو قطب اصلی آن یعنی عربستان و قطر لابد باعث شده است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از روی تأسف و ناراحتی به دلیل تکیه اش به ایجاد ائتلاف خلیجی(خلیج فارس) و عربی که بتواند به باور ویپس از شکست گروه های تروریستی در سوریه و عراق و نیز با  ایران و گسترش نفوذ ایران در این دو کشور مقابله کند، دست روی دست بمالد.
شب گذشته در عمل شب «توفانی» بود و در ادامه شب های مشابه دیگر بود که بحران خلیج فارس از زمان آغاز آن در تقریبا صد روز پیش پشت سر گذاشت.اوایل آن ( آن شب)خوب و خوش و غیرمنتظره بود که با جشن شبکه« العربیه» بازوی رسانه ای قوی ائتلاف چهارگانه ضد قطر با انتشار بیانیه فوری دولتی که در خبرگزاری رسمی عربستان منتشر شد، آغاز شد. در این بیانیه تأکید شده است که شیخ « تمیم بن حمد آل ثانی» امیر دولت قطر اقدام به تماس تلفنی با شاهزاده«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان کرد که در این تماس تلفنی آمادگی خود را برای نشستن پشت میز مذاکره با نمایندگان چهار کشور تحریم کننده و رایزنی درباره درخواست های آنها اعلام کرد به گونه ای که منافع همه حفظ شود.این شبکه تلویزیونی تأیید کرد که شاهزاده محمد بن سلمان از این تماس تلفنی استقبال کرد و وعده داد که پس از رایزنی با شرکایش در ائتلاف پاسخ رسمی می دهد.
این خبر که اندکی پیش از نیمه شب پخش شد و نمی دانیم چرا همه اخبار و تحولات بحران خلیج فارس در ساعت های پایانی شب رخ می دهد، باعث ایجاد حالتی از خوش بینی درباره نزدیک شدن به پایان بحران شد ولی «خوشی کامل نشد»زیرا بعد از کمتر از یک ساعت همان العربیه خبری را منتشر کرد مبنی بر اینکه عربستان سعودی تصمیم گرفته است همه تماس های خود با دولت قطر را متوقف کند و موضع استقبال کننده اش از تماس امیر قطر را تا زمانی که دولت قطر واقعیت موضع خود را روشن کند«متوقف» کرد. این شبکه تلویزیونی یعنی العربیه صفحه اش را به روی تحلیلگران عربستانی و مصری باز کرد که دولت قطر را به شدت مورد حمله قرار دادند و درباره «دولت عمیق» سخن گفتند که امور را در این کشور اداره می کند و رک و پوست کنده تأکید کردند که امیر تمیم حرف اول و آخر را در کشورش نمی زند و این را در اشاره به پدرش گفتند و نیز گفتند که کشورش در حل بحران جدی نیست و سیاست«بدعهدی» سابق را ادامه می دهد.
رمز عبوری که باعث خشم عربستانی ها شد شبکه تلویزیونی الجزیره است که تبدیل به سردردی مزمن برای چهار کشور شده است به همین دلیل بسته شدن آن در صدر 13 خواسته چهار کشور بود که از طریق میانجی گر کویتی برای پایان محاصره و لغو تحریم ها به قطر ارائه شد.
الجزیره بیانیه ای رسمی را پخش کرد که در آن از «تماس» میان شیخ تمیم و شاهزاده بن سلمان  بر اساس هماهنگی توسط ترامپ رئیس جمهور آمریکا سخن گفت و ذکر نکرد که شیخ تمیم خودش بود که اقدام به این تماس کرد و این گونه نشان داد که این تماس در پاسخ به تلاش های ترامپ برای حل بحران صورت گرفته است و بار دیگر تأکید کرد که هر گونه گفت و گویی در آینده بر بستر احترام به حاکمیت و استقلال کشورها صورت می گیرد.
طرف عربستانی می خواهد به گونه ای نشان دهد که قطر طرفی است که امتیاز داده و خواستار آشتی است و همه 13 خواسته را به طور کامل پذیرفته است و فقط به دنبال گفت و گو بر سر راه های اجرای آنها است این در حالی است که طرف قطری در مقابل تأکید می کند که هیچ گونه امتیازی نمی دهد که باعث نقض حاکمیت اش شود و فقط خواسته رئیس جمهور بزرگترین کشور در جهان را برآورده کرده است.
بحران خلیج فارس به نقطه صفر خود بازگشت و میزان اعتماد میان طرف های آن به پایین حد آن کاهش پیدا کرد و فرصت های حل آن در آینده نزدیک تقریبا وجود ندارد مگر آن که قطر پرچم سفید را بالا ببرد و امیر آن به ریاض برای دست بوسی و طلب بخشش برود و بعید می دانیم چنین کاری را حداقل در روزهای آینده بکند زیرا زخم تکبر سعودی ها عمیق تر شد.
شیخ« صباح الاحمد» امیر کویت می خواست که بُعد و صلابتی آمریکایی به طرح کشورش برای حل بحران خلیج فارس طی سفر به واشنگتن و دیدار روز پنج شنبه گذشته وی با ترامپ بیفزاید لیکن نتایج این سفر کاملا برعکس شده است و باعث دخالت رئیس جمهور آمریکا و تماس تلفنی اش با رهبران عربستان و امارات(بحرین و مصر مستثنی شدند) باعث پیچیده شدن بحران شد؛ پیچیده تر از آن چه بود و این ضرب المثل درباره وی صدق می کند که می گوید« خواست ابرویش را درست کند چشم اش را درآورد»
این بحران و تحولات آن فاش کرد که هیچ کدام از کشورهای حاشیه خلیج فارس(کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس) یا حتی هیچ کدام از کشورهای عربی دیگر حاکمیت و استقلال ندارند؛ آن که حاکمیت و استقلال واقعی دارد کاخ سفید و ساکن آن است و هر گونه سخنی بر خلاف آن فقط به ریش خندیدن و فریب دادن خود است.
راه حل نظامی بحران خلیج فارس در سایه بسته شدن افق دیپلماتیک و شدت گرفتن اختلاف ها از هر زمانی در گذشته نزدیک تر شده است و امیر کویت گزافه گویی نکرد زمانی که در کنفرانس مطبوعاتی در واشنگتن گفت که میانجی گری اش از دخالت نظامی جلوگیری کرد و ما بر این باوریم که آن را« به تأخیر» انداخت.
لندن پایتخت انگلیس میزبان کنفرانس مخالفان قطری در روز پنج شنبه آینده خواهد بود و بسیج رسانه ای و سیاسی بزرگی برای آن، آن هم در بالاترین سطح ممکن در حال انجام است و چندین شبکه تلویزیونی تحولات و رخدادهای آن را پوشش می دهند که در رأس آنها«العربیه» و «اسکای نیوز» و بیشتر شبکه های تلویزیونی عربستانی و اماراتی خواهند بود و برخی گمانه زنی هایی شده است مبنی بر اینکه شیخ«عبدالله بن علی آل ثانی»،« امیر در سایه» کسی است که این کنفرانس را با سخنرانی خود که چه بسا «سورپرایزهایی» دارد، افتتاح می کند.
بعید نمی دانیم که ترامپ رئیس جمهور آمریکا در روزهای آینده به طور مستقیم در بحران دخالت کند و راه حل های خود را بر همه طرف ها تحمیل کند یا جانبداری خود را از یک طرف علیه طرف دیگر نشان دهد و به احتمال زیاد به طرف اردوگاهی مایل می شود که جیب پرپول گشادتری و حجم سیاسی و اقتصادی بیشتری دارد و از قدرت بیشتری برای فهم ذهنیت تاجرپیشه ها بهره مند است...و خدا عالم تر است.


منبع: جماران


تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن