تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 31 فروردین 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش روشنى بخش انديشه است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1796869879




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

علم اخلاق پس از معرفت‌الله، ارزشمندترین علوم است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: سید مرتضی حسینی شریف:
علم اخلاق پس از معرفت‌الله، ارزشمندترین علوم است

مجمع عالی حکمت اسلامی


شناسهٔ خبر: 3967000 - دوشنبه ۱۱ اردی‌بهشت ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۳
دین و اندیشه > اندیشمندان

.jwplayer{ display: inline-block; } علم اخلاق و حکمت عملی پس از علم توحید و معرفت الله ارزشمندترین علوم است، زیرا موضوع آن عبارت است از روح و روان و حقیقت انسان و غایت و ثمرۀ آن نیز تحصیل سعادت و کمال آدمی است. به گزارش خبرگزاری مهر، بیست و نهمین نشست تخصصی گروه فلسفه مجمع عالی حکمت اسلامی مشهد در سالن اجلاس مجمع مشهد برگزار شد و حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی شریف، عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد، در این نشست با طرح موضوع رذائل اخلاقی و رابطه آن‌ها با نفس انسان، ارائه مطلب کرد. مشروح این ارائه را در ادامه می خوانید؛ علم اخلاق و حکمت عملی پس از علم توحید و معرفت الله ارزشمندترین علوم است، زیرا موضوع آن عبارت است از روح و روان و حقیقت انسان و غایت و ثمرۀ آن نیز تحصیل سعادت و کمال آدمی است. بیان آراء و اقوال در باب اخلاق و نقد و بررسی آن‌ها نظریه منسوب به رواقیون که معتقد بودند؛ انسان ذاتاً خیر بالذات است و از طریق مجالست با اشرار به شر می‌گراید. نظریه منسوب به برخی از حکمای پیش از رواقیون که معتقد بودند؛ انسان شرور باطبع است و تنها با تعلیم و تربیت به خیر می‌ گرایند. نقد و بررسی: دیدگاه نخست باطل است زیرا اگر تمام انسان‌ها ذاتاً سرشت خیر داشته باشند، معلمان شرّ چه کسانی هستند؟ بنابراین مجالست با اشرار سالبه به انتفاع موضوع است. دیدگاه دوم نیز به مثل دیدگاه اول مردود است. نظر جالینوس، وی مردم را سه گروه می‌دانست؛ نیک سیرت که تعدادشان اندک است و هرگز به شر نمی‌گرایند، بد سیرت که تعدادشان بیشتر است و اینان هم هرگز به خیر نمی‌گرایند و متوسط بین این دو که با مجالست با اشرار یا اخیار به سوی هریک می‌گرایند. وی این نظریه خود را به بداهت و ضرورت استناد می‌دهد. نقد و بررسی: اگرچه این دیدگاه، دو نظریه اول را رد می‌کند، ولی نظرات دیگری را پیش روی دارد که آن‌ها نیز خلاف این را اثبات می‌کنند نظیر دیدگاه ارسطو. دیگر آن‌که بدیهی انگاشتن سه قضیه مذکور مردود است زیرا هم ‌می‌توان بداهت آن‌ها را مورد تردید قرار داد و  هم می‌توان نسبت به قضایایی مخالف با آن، ادعای بداهت کرد. نظر ارسطو و پیروان او نظیر فارابی و خواجه نصیر؛ ایشان تمام صفات اخلاقی اعم از نیک و بد و فضائل و رذائل را در همه آدمیان، غیر ذاتی و اکتسابی می‌داند. نقد و بررسی: استدلال ارسطو با سه اشکال مواجه است: الف) استقراء حال انسان‌ها در تغییر خلق، ناقص است و موجب علم نمی‌شود. ب) برخی مدعی وجود موارد نقض هستند نظیر دیدگاه جالینوس و رواقیون. ج) این دلیل که اگر اخلاق ذاتی باشد لازم می‌آید تعلیم و تربیت و داشتن قوه تمیز خیر و شر و تعالیم ادیان و شرایع لغو باشد، باطل است و چنین ملازمه‌ای صحیح نیست، زیرا این امور تنها در صورتی لغو خواهند بود که تغییرپذیری اخلاق بالجمله نفی شود و اما با نفی فی الجمله منافات ندارد.  نظریه محمد مهدی نراقی؛ که اخلاق را دو قسم می‌کند، یک قسم طبیعی و لازمه ذات انسان و قسم دیگری مستفاد از عادت و تمرین. نقد و بررسی: تمام اشکالات وارد بر جالینوس بر  این دیدگاه نیز وارد است. نظر استاد حسینی شریف: فضائل و کمالات امور وجودی و حقایق عینی و اکتسابی هستند، اما رذائل اخلاقی امور عدمی و نقایص و اعدام ملکات فاضله‌اند و از این جهت، همین‌که ذات انسان فاقد کمال و فضیلتی باشد کافی است تا مصداق رذیله مقابل قرار گیرد و از آن‌جا که ذات انسان در اصل خلقت تهی از فضائل بوده و عالم و عادل متولد نمی شود، صرف ذات آدمی و به اصطلاح انسان من حیث هوهو، از این جهت مصداق رذائل است و این به معنی «ذاتی بودن» این صفات است، چنانکه امکان ذاتی ممکن می‌باشد، یعنی رذائل در عین ذاتی بودن مانند فضائل تغییرپذیر و زوال‌پذیر هستند و اختیار و اراده انسان در آن‌ها نافذ است، از این رهگذر تعلیم و تربیت نیز جایگاه ویژه خود را از دست نمی‌دهد. حسینی شریف از این نظریه نتایجی را به ترتیب زیر بیان داشت:  ۱ـ فائل اعدال قوای نفس و رذائل عدم این اعتدال است.  ۲ـ فضائل امور وجودی و اکتسابی هستند و رذائل امور عدمی و غیر اکتسابی و اما بع اعتبار بقاء اختیاری هستند چون قابل ازاله اند. ۳ ـ رذائل اخلاقی ذاتی هستند به این معنی که چون عدم ملکه می‌باشند و انسن ذاتا دارای فضیلت نبوده است پس رذائل در اصل خلقت بر وی صادق است چنانکه امکان بر ممکنات صدق می‌کند.  ۴ـ فضائل و رذائل هیچ کدام ذاتی انسان به معنی لازم جدای ناپذیر وی نیست. ۵ ـ عم و عادت بر رذائل اخلاقی اثر گذار است و عمل مناسب با فضائل باعث ازاله رذائل و عمل مناسب با رذیلت موجب تضعف استعداد فضیلت مقابل می‌باشد. در پایان، اعضا گروه به نقد و بررسی بیانات حسینی شریف پرداختند.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 261]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


دین و اندیشه
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن