تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه سفره پهن مى‏شود، چهار هزار فرشته در اطراف آن گرد مى‏آيند. چون بنده بگويد...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797666742




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سنگ تمام روزنامه جوان برای فیلم مهران مدیری


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: سنگ تمام روزنامه جوان برای فیلم مهران مدیری
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه اصولگرای جوان نوشت:مدیری از آنجا که می‌تواند بدون دست گذاشتن بر سوژه‌ها و ارجاعات جنسی و مبتذل رایج سینمای کمدی ایران مخاطب را بخنداند باید سلطان کمدی ایران لقب بگیرد اما فیلم او برای تبدیل شدن به اثری ارزشمند کاستی‌های زیادی دارد.



مديري سعي كرده فيلمي شهري بسازد، هرچند استفاده او از المان‌هاي شهري مانند اغلب فيلم‌هاي ايراني، ناقص و كم‌رنگ است اما او سعي كرده موقعيت‌ها و فضاهايي خلق كند كه در سينماي ايران كمتر كسي به سمت خلق آن مي‌رود و اساساً فيلمسازان زحمت ايجاد آن را به خود نمي‌دهند.
 
فيلم مديري يكي از اصلي‌ترين مواد لازم سينماي داستاني درست و درمان را در اختيار دارد و آن‌هم عنصر اغراق است، ژانر كميك به اغراق‌آميز بودن كار او به‌طور خودكار ياري رسانده، او خودآگاه يا ناخودآگاه مي‌داند مردم به سينما مي‌روند براي ديدن چيزهايي كه در زندگي عادي و در محدوده زماني حدود 90 دقيقه نمي‌توانند ببينند يا تجربه كنند، فيلم سينمايي خوب بايد تماشاگران را به درك و تجربه‌اي تازه از زندگي برساند يا موقعيت‌ها و تصاويري بديع و دور از ذهن خلق كند.
 
برخي در سينماي ايران از ارجاعات اروتيك براي ارضاي اين خواست استفاده مي‌كنند، ساعت پنج عصر اما از اين آفت سوداگرانه و ضد اخلاقي تا حدود زيادي مصون مانده و پا به ميدان ابتذال‌هاي جنسي نگذاشته است. مديري از مصالح فكري و دانش لازم براي ساخت موقعيت‌هاي خنده‌دار بهره‌مند است و تشخص هنري خود را به پاي بي‌اخلاقي‌هاي مرسوم اين روزهاي سينماي ايران قرباني نكرده است.    
بازتاب فرديت افسارگسيخته جامعه
شايد بشود ادعا كرد كه فيلم «ساعت 5 عصر» مديري فرديت افسارگسيخته و رو به رشد جامعه ايراني را بيش و بهتر از آثار ديگر سينماي ايران به تصوير كشيده است؛ فرديتي كه مغايرت زيادي با روح دينمداري در جامعه دارد ولي شتاب زائدالوصفي نيز به خود گرفته است. مهراد پرهام با اينكه همه تلاشش را براي يك شهروند خوب بودن مي‌كند اما با مانع بزرگي چون فرديت آدم‌ها مواجه است.
 
البته مخاطبان فيلم احتمالاً پيش خود مي‌گويند كه آدم‌هاي جامعه ما علي‌الظاهر اينقدرها هم خودخواه، زبان‌نفهم، بي نزاكت و شرور نيستند ولي شايد بشود گفت مديري قدري خواسته از طريق طنز و مبالغه پوسته زيرين ظاهر جامعه را بشكافد و از حقيقت عريان آنچه در حال روي دادن است، رونمايي كند.
شايد اينطور به نظر برسد كه نقد اجتماعي او گل‌درشت از كار درآمده اما اين گل‌درشت بودن‌ها موقعيت‌هايي است كه از كانال طنز مديري بيرون آمده و سبك خاص او را نمايندگي مي‌كند.
فيلم ساعت پنج عصر موقعيت‌هايي تازه و بديع خلق كرده اما شباهت‌هاي آن به برخي مؤلفه‌هاي منفي سينماي ايران رمق فيلم مديري را گرفته است، مؤلفه‌هايي كه فيلم او را شلوغ، پرخاشگر، پرابهام، نااميد‌كننده و تا حدودي منفي‌نگر كرده است.    
تمايل به نقاط منفي جامعه
سينماي ايران اساساً سينمايي منفي‌نگر است و بيش از حد تمايل به بازتاب كژي‌ها و زشتي‌هاي فردي و اجتماعي جامعه دارد، پديده‌هاي تلخ البته در جامعه ما كم نيستند اما عطش زائدالوصفي براي تمركز بر اين نقاط در سينماي ايران وجود دارد و آبشخور اين بليه و نقيصه فكري، تفوق معاصر انديشه‌هاي شبه روشنفكرانه بر سينماي ايران است؛ انديشه‌اي كه به جاي تأكيد بر نشانه‌هاي خير و مثبت جامعه جهت تكثير و عمومي كردن آن روي نكات منفي انگشت مي‌گذارد.
 
«ساعت 5 عصر» از همان جايي كه پاشنه آشيل اصلي سينماي ايران است نيز ضربه مي‌خورد، فيلمنامه‌اي كه حفره‌هاي فراواني دارد؛ ايده‌اي اوليه كه وقت و استعداد كافي براي پخته شدن آن صرف نشده است و كارگردان صرفاً بر مبناي سكانس‌ها و برداشت‌ها و ميزانسن‌هاي تقريباً خوبي كه كنار هم چيده كار را جمع‌بندي كرده است. آدم‌ها خودشان را در جامعه‌اي كه فيلم تصوير كرده پيدا نمي‌كنند. مديري فضا و موقعيت را عمداً به فانتزي نزديك كرده تا لابد در مواجهه با انتقادهاي احتمالي درباره آدم‌هاي بي‌قواره فيلمش اين جواب را داشته باشد كه موقعيت‌هاي فيلم من واقعي نيستند، اين فضاي شبه فانتزي قدري لامكان و لازمان بودن را نيز تداعي مي‌كند، اگر چه روي مكان فيلم از همان نماي افتتاحيه فيلم كه تصويري سرد، خشن و سيماني از تهران است، تأكيد مي‌شود، اين سردي و خشونت در ادامه در رنگ و نور حاكم بر فيلم نيز خود را نشان مي‌دهد؛ سردي‌اي كه با غلبه ماشينيسم و ابزار و نيز ساختمان‌هاي سيماني بيشتر خشونت مورد نظر فيلمساز را انعكاس مي‌دهد.
 
تنها عنصري كه مي‌تواند اين سردي را بشكند و گاهي فضا را گرم كند، طنز حاكم بر برخي موقعيت‌هاست كه البته در همه موارد نمك لازم را ندارد.    
يك تعادل در معرض تهديد
اغراق در فرديت آدم‌ها در فيلم هشدارگونه به نظر مي‌رسد، همه سعي مي‌كنند صرفاً گليم خود را از آب بيرون بكشند، تأكيد بر شكل و شمايل و فضاهاي مدرن و كنتراستي كه اين مدرنيسم با رفتارهاي ضدفرهنگي آدم‌ها ايجاد مي‌كند در حقيقت برداشت سازنده اثر از جامعه‌اي است كه تعادل آن در معرض تهديد است.  
اين اعتدال در معرض تهديد بيش از همه در سكانس مربوط به تظاهرات كارگري كه شعار برابري سر مي‌دهند خود را نشان مي‌دهد.
مديري اين وضعيت نامتعادل را به طبقه مرفه و بالانشين محدود نمي‌كند و سركي هم به پايين شهر مي‌كشد، شايد براي اينكه نخواسته خود را در معرض اين قضاوت قرار بدهد كه تنها يك طبقه اجتماعي را مورد نقد قرار داده است. آنارشيسم حاكم بر فضاي فيلم ساعت 5 عصر مي‌تواند نوعي هشدار به جامعه قلمداد شود، هرچند باز تأكيد مي‌شود كه اين فرديت افسارگسيخته و آنارشيسم مفرط در فيلم به نسبت واقعيت جامعه ايران مبالغه‌آميز است و اين مبالغه ابزار طنز مديري بوده و قابل‌درك است.
 
مديري در فيلمش به مواردي اشاره مي‌كند كه اشاره به آنها در سينماي ايران در نگاه معمول بدون انگيزه‌هاي غليظ سياسي و ارجاعات گل درشت دور از ذهن مي‌نمايد، سكانس مربوط به تظاهرات كارگري يا بازجويي از مهراد به خاطر تصويري كه از او در شلوغي‌ها ضبط شده از آن جمله است. زبان طنز اگر دلسوزانه و خيرخواهانه و بدون حب و بغض‌هاي سياسي باشد برنده‌ترين و تأثيرگذارترين زبان هنري است و مهران مديري اين زبان را خوب مي‌شناسد.



۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۲





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن